Nekromanti Star Wars Episode 7(och annat)

Dom kanske skulle göra en teaser-film istället: snuttar av scener med one-liners och laddat drama, häftiga rymdstrider och combatmoves samt små instickare med robotar och rymdisar i komiska situationer - jag tror redan en timmes speltid skulle bli för mycket!

Kärlekscraft

Swordsman
Poseur;n53707 said:
För er som inte sett den än, nu är den här, teaser-trailern

https://www.youtube.com/watch?v=erLk...Sax-yElQaFDp5Q
Det här gör mig riktigt oroad. Risken är stor att episod VII inte kommer att kännas som en Star Wars-film utan som en J.J.Abrams-film. Totalt sterilt, plastigt och intetsägande trots all färg och lens flares. Efter att ha sett första Star Trek-filmen mindes jag knappt någonting från den, förrutom vissa plot points som tidsresor och röd massa som skapar svarta hål. Och nu verkar det som de tänker göra om allting igen, liksom det som hände med episod I - sedan blev prologtrilogin stegvis bättre och med denna serie kommer det säkert att ske likadant eftersom varje film ska få en helt ny regissör likt orginaltriologin. Man har börjat sitta och titta efter dessa 'lens flares' och såg dom när Millenium Falcon gör sin störtdykning i öknen. Man vrider sig i stolen. :confused: Det som kunde ha varit lite stilfullt & coolt, har nu börjat bli ett irritationsmoment istället som man aktivt letar efter. Såg nån fan-video på youtube där en lensflare-effekt uppkom när ljusrören träffade varandra - där kändes det vettigt. Är också tveksam till storskurkens sabel: såg rätt ful och opraktisk ut, nåt som skulle tillfredställa random fanboy.

Historien upprepar sig återigen:
NSDAP - 1933
SD - 2014
:mad::sad:

Kärlekscraft

Swordsman
Men då har somliga av ryktena och läckorna stämt. En ökenplanet där stormtroopern Boyega deserterar pga samvetskval, fummel eller pga att han besitter hemliga planer likt dödsstjärnan - känns det här igen från episod IV:s inledning? Där träffar han på Daisy Ridleys karaktär.
Skurkens koncept hade redan läck ut sen tidigare, så jag blev inte så jätteförvånad. Hjälmen/masken är en blandning av mandoloriansk kultur och det som de rödklädda kejsarvakterna bar.

Men vem kan denne vara? Kejsar Palpatine som överlevde? Eller Darth Vader? Eller en hemlig lärjunge? Kan också vara återuppstånden Darth Bane, som skapa "rule of two" för 1000 år sen. Eller Darth Ruin som startade hela Sithorden för 2000 år sedan.
http://starwars.wikia.com/wiki/Darth_Ruin
The character of Darth Ruin was created by George Lucas as part of the backstory for the prequel trilogy. In Lucas's notes, Ruin is an unnamed Jedi Knight who fell to the dark side with fifty followers 2000 years prior to the film saga, founding the Sith. Since the Sith have been well established in other C-canon works for thousands of years, this "foundation" was degraded to be only a schism, after three previous ones.
Kan också vara någon helt annan karaktär. Kan också vara en cyborg(eller inte). Eller så är det en fördärvad Luke Skywalker! Kan också vara Darth Plagueis som återvänt.
Eller. Så är det en kombination - typ kejsarens eller vaders hemliga lärjunge och sedan får vi Darth Plaguies/Bane/Ruin också som det största hotet. Varför ska det bara vara en Sith för? Har ju för det mesta alltid varit fler än 1 i varje film.

Bezant

Veteran
Kärlekscraft;n54176 said:
Kan också vara någon helt annan karaktär. Kan också vara en cyborg(eller inte). Eller så är det en fördärvad Luke Skywalker! Kan också vara Darth Plagueis som återvänt.
Eller. Så är det en kombination - typ kejsarens eller vaders hemliga lärjunge och sedan får vi Darth Plaguies/Bane/Ruin också som det största hotet. Varför ska det bara vara en Sith för? Har ju för det mesta alltid varit fler än 1 i varje film.
Är troligen precis som du säger; fler än en sithlord med i leken. Skurken i trailern kan också vara en typ av inkvisitor som var underställd kejsaren och darth vader, dessa var inte formellt sith, utan "mörka jedier" och nu har en sådan kommit upp sig i smöret så att säga.
Och förrutom denne får vi, som du skriver, se Darth Plaguies/Bane/Ruin förrutom den här skurken som nu visats upp.

Bezant

Veteran
Björn Wärmedal;n54183 said:
Det är lens flares i scenen med de lågtflygande x-vingarna också.
Är det? Måste ta en närmare titt. Kunde bara se att det var med när Millenium Falcon slogs med den nya TIE:sna på ökenplaneten.

Kärlekscraft

Swordsman
Björn Wärmedal;n54183 said:
Det är lens flares i scenen med de lågtflygande x-vingarna också.
Va??! Vart, vart, vart någonstans!! *Ruskar om dig våldsamt* :mad:

Bezant

Veteran
Kärlekscraft;n54185 said:
Va??! Vart, vart, vart någonstans!! *Ruskar om dig våldsamt* :mad:
Lens flares verkar inte vara så poppis hos dig. :wink:
Kan se dom baktill på utblåsen och sen kan väl den uppgående eller nedgående solljuset till höger ha lite lens flare över sig också. Finns nog lite fler lens flare effekter i den korta scenen.

Kärlekscraft

Swordsman
Bezant;n54186 said:
Lens flares verkar inte vara så poppis hos dig. :wink:
Kan se dom baktill på utblåsen och sen kan väl den uppgående eller nedgående solljuset till höger ha lite lens flare över sig också. Finns nog lite fler lens flare effekter i den korta scenen.
:sad:
Nej. Varför J.J. Abrams???! Finns 100.000 andra regissörer att välja bland! Kommer att bli som Episod I: The Phantom Menace all-over again. Märkt också att folk inte är riktigt lika taggade i ren allmänhet. Minns att som liten parvel att intresset fullkomligt exploderade i slutet av 90-talet när folk fick veta att en fortsättning på Star Wars skulle komma. Men sen dog mycket av intresset för episod 2-3, även om det var stort. Boomerangeffekt?

Kärlekscraft

Swordsman
Hans E Magnusson;n54187 said:
Tror det här blir den bästa av alla stjärnornas krig filmerna
Nu får du allt förklara dig. Vad är det som kommer att göra den bättre än orginaltriologin? :rolleyes::eek:

Bezant

Veteran
Kärlekscraft;n54190 said:
Nu får du allt förklara dig. Vad är det som kommer att göra den bättre än orginaltriologin? :rolleyes::eek:
Att den inte kommer att vara som episod I-III med George Lucas som tågförare. Därav kommer den automatiskt att bli bättre. Om inte lika bra/bättre än episod IV-VI så blir det en mellanplacering mellan Episod 1-3 och 4-6. Vilket också är tolerabelt eftersom den nya triologin kommer ändå bli bättre än vad vi fått se senast(episod 1-3). Börjar det klarna? :cool:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Dagens publik tycker ofta inte att episod IV-VI är något att hänga i granen. De jag känner som sett filmerna för första gången i vuxen ålder tycker ofta att de är långtråkiga. De var banbrytande på sin tid - kanske mest tack vare att specialeffekterna var EXTREMT mycket bättre än något annat som fanns då.

Jag är rädd att den nya kommer att bli som Star Trek Into Darkness: börja med pulsen på max och aldrig sakta ned alls. Bara hoppa från actionsekvens till actionsekvens och krydda med lite veka repliker och snygga visuella effekter. Nog för att jag tycker om den filmen, men det är bara "en schysst actionrulle" för mig. Knappast en episkt bra film, och absolut inte något jag skulle skriva upp på en "måste ses"-lista. En vanilla-action riktad till den ADHD-publik Hollywood verkar tro hela marknaden består av idag.

Det är inte vad jag vill att en ny Star Wars ska vara, kort sagt. Jag vill att den ska vara mer. Mer känsla, mer plot, mer karaktärsdjup, mer drama. Vi måste ju ha kommit längre år 2014 (2015, då) inom film än att bara det visuella? Eller? Vi får se, men med JJ Abrams vid rodret är jag rädd att jag kommer bli besviken. Jag är rädd att jag inte tillhör den ungdomsgeneration med guldfiskminne och attention span på 30 sekunder som Disney kan tänkas vilja ha in i Star Wars-fan-fåran.

Kärlekscraft

Swordsman
Björn Wärmedal;n54205 said:
Dagens publik tycker ofta inte att episod IV-VI är något att hänga i granen. De jag känner som sett filmerna för första gången i vuxen ålder tycker ofta att de är långtråkiga. De var banbrytande på sin tid - kanske mest tack vare att specialeffekterna var EXTREMT mycket bättre än något annat som fanns då.

Jag är rädd att den nya kommer att bli som Star Trek Into Darkness: börja med pulsen på max och aldrig sakta ned alls. Bara hoppa från actionsekvens till actionsekvens och krydda med lite veka repliker och snygga visuella effekter. Nog för att jag tycker om den filmen, men det är bara "en schysst actionrulle" för mig. Knappast en episkt bra film, och absolut inte något jag skulle skriva upp på en "måste ses"-lista. En vanilla-action riktad till den ADHD-publik Hollywood verkar tro hela marknaden består av idag.

Det är inte vad jag vill att en ny Star Wars ska vara, kort sagt. Jag vill att den ska vara mer. Mer känsla, mer plot, mer karaktärsdjup, mer drama. Vi måste ju ha kommit längre år 2014 (2015, då) inom film än att bara det visuella? Eller? Vi får se, men med JJ Abrams vid rodret är jag rädd att jag kommer bli besviken. Jag är rädd att jag inte tillhör den ungdomsgeneration med guldfiskminne och attention span på 30 sekunder som Disney kan tänkas vilja ha in i Star Wars-fan-fåran.
Håller med att episod 7 riskerar Star Trek-fällan. Läst att J.J. Abrams ska vara ett stort starwars-fan och det smittade av sig till den grad att hans star.trek-filmer är mer åt starwars-hållet. Vad kommer då att hända med filmen? Jo, den kommer att likna hans Stark Trek-filmer.:confused:
Är ett ytterligare symptom på mcdonald's-effekten på dagens filmer & storproduktioner och slit-och-släng-konsumentationen: produkterna riktar sig i stor grad mot tonåringar och skvättar bort alla som är 20+ och lååångt framåt. Finns ju folk i 40-årsåldern som gillar Star Wars, men som längtar efter nåt lite mer händigare(om man läser kommentarerna på somliga Star wars-sidor). Således kan man ana att episod 7 redan är ett förlorat fall, enbart de nya regissörerna för episod 8-9 kan möjligen vända skutan på rätt håll igen. Vilket blir lite samma effekt som episod 1 och dess efterföljare hade(folk tyckte bättre om 2-3:an, som det nämts tidigare).
Storfilmerna från 50- och 60-talet som Cleopatra, El Cid, Ben Hur och Romarrikets Fall' skulle vara totalt omöjliga att göra idag. :eek:

Kärlekscraft

Swordsman
Bezant;n54193 said:
Att den inte kommer att vara som episod I-III med George Lucas som tågförare. Därav kommer den automatiskt att bli bättre. Om inte lika bra/bättre än episod IV-VI så blir det en mellanplacering mellan Episod 1-3 och 4-6. Vilket också är tolerabelt eftersom den nya triologin kommer ändå bli bättre än vad vi fått se senast(episod 1-3). Börjar det klarna? :cool:
Kan dock kanske hålla med om att den inte blir lika klandervärd som 'The Phantom Menace'. Men jag tänker dock inte hylla den till skyarna bara för att den inte är lika dålig som episod 1. Ett till några snäpp högre så att den kanske ligger över prologtriologin, men fortfarande inte en bra film.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag vill inte döma ut SW7 redan (så här ett helt år innan den kommit och efter bara en väldigt kort och kryptisk teaser). Däremot konstaterar jag att teasern inte har lindrat min oro.

Sen kommer jag se filmen ändå och säkert säga vad jag sa om episod I-III: "helt okej filmer, men det är inte star wars för mig." :)

Kärlekscraft

Swordsman
Björn Wärmedal;n54216 said:
Jag vill inte döma ut SW7 redan (så här ett helt år innan den kommit och efter bara en väldigt kort och kryptisk teaser). Däremot konstaterar jag att teasern inte har lindrat min oro.

Sen kommer jag se filmen ändå och säkert säga vad jag sa om episod I-III: "helt okej filmer, men det är inte star wars för mig." :)
Ändå om jag gnäller så kommer jag hursomhelst att se filmen. Sen har vi ju bara fått se en teaser-trailer och inte en full sådan. Vi har inte heller fått se något av våra kära gamlingar som Luke, Leia och Han ännu - det kan nog inge lite hopp. :)

Vad är Star Wars för dig om inte episod I-III var det? (Syftar dock inte helt och hållet på episod IV-VI )

Jocke

Man med skägg
De flesta JJ Abrams rullar är ju bättre än episod 1-3 och Jedins Återkomst, så jag förstår inte oron. Borde ju bli en topp-tre bästa starwars rullen alla fall.

anth

Vetefan
Kärlekscraft;n54176 said:
Yikes!
Och nu förväntar jag mig att det kommer att komma en ny DnD-bok med nya svärd som har dolkar istället för parerstång.
Den fåniga dubbel-ljussablen som Dath Maul hade gav ju upphov till flera dubbelvapen i DnD, t.ex. Orc double-axe och Dwarven ugrosh

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Star Wars för mig är lite som Firefly, tror jag. En liten rag tag grupp av människor mot alla odds, en kamp och balans mellan laglydighet, heder, lojalitet och att göra det som måste göras.

Ljussabelfajterna för mig är symboliska mer än snyggt koreograferade. Det finns en mening i vilka som slåss och det handlar mer om känslor än om att få sin politiska vilja igenom.

För mig är nog en stor del av Star Wars det som George Lucas sa en gång i tiden (innan han blev jättekär i cgi), att specialeffekter ska användas för att lyfta fram storyn och förmedla den, inte för sin egen skull.

Tempot får vara lite högre än de gamla filmerna, men jag vill inte ha någon högoktanig action om jag får välja. Hellre lyfta fram personer och relationer mer.