Dagens publik tycker ofta inte att episod IV-VI är något att hänga i granen. De jag känner som sett filmerna för första gången i vuxen ålder tycker ofta att de är långtråkiga. De var banbrytande på sin tid - kanske mest tack vare att specialeffekterna var EXTREMT mycket bättre än något annat som fanns då.
Jag är rädd att den nya kommer att bli som Star Trek Into Darkness: börja med pulsen på max och aldrig sakta ned alls. Bara hoppa från actionsekvens till actionsekvens och krydda med lite veka repliker och snygga visuella effekter. Nog för att jag tycker om den filmen, men det är bara "en schysst actionrulle" för mig. Knappast en episkt bra film, och absolut inte något jag skulle skriva upp på en "måste ses"-lista. En vanilla-action riktad till den ADHD-publik Hollywood verkar tro hela marknaden består av idag.
Det är inte vad jag vill att en ny Star Wars ska vara, kort sagt. Jag vill att den ska vara mer. Mer känsla, mer plot, mer karaktärsdjup, mer drama. Vi måste ju ha kommit längre år 2014 (2015, då) inom film än att bara det visuella? Eller? Vi får se, men med JJ Abrams vid rodret är jag rädd att jag kommer bli besviken. Jag är rädd att jag inte tillhör den ungdomsgeneration med guldfiskminne och attention span på 30 sekunder som Disney kan tänkas vilja ha in i Star Wars-fan-fåran.