Nekromanti star wars

HottenTotten

Veteran
Re: Hmmm. (OT)

1. rymdeskeppen är löjligt stora... grejen var att federationen inte är imperiet, skildnad!
2. vart fick du 8000 pers ifrån?
3. palpatine och polarna hade ju filat på planen ganska så länge, om lucas inte är bäst så kommer planen att vara störd
4. öh? vadå, weg har en massa raser att skylta med, man måste inte ta dom sämsta! gungunsen är dom som visas mest (i princip)!
5. vi såg visst löjligt fria slavar! va fan gör anakin? jag var mer slav än honom när jag var i den åldern
6. mördarrobotar såg vi i filmen, 4lom och igvad han nu hette, mördar robotar är inte löjliga på samma sätt!
öh, skildnader: möradrobotar: håller käften, tar inte skydd, har inga känslor, ingen självbevarelse osv.
7.många anser att det var samma ras... fast duros är coola, och dom andra pratar töntigt

placebo junkie

HottenTotten

Veteran
Re: Lång lista följer... (Små-OT)

öh? är detta jätte fel? långt ifrån rollspel tycker jag...
och ologiska kristaller? :gremsmile: sen när blev starwars logiskt?
sd ochssd är stora och dyra skepp... frågan är bara hur dyra...

om man nu vill ha exakta uppgifter på alla teknisk data, finns det nog annan och bättre litteratur, och när jag menade weg känsla så syftade jag inte på exakta mått på en stardestroyer eller en exakt beskrivning på hur realspace motorer fungerar :)

öh frågor?
vad stod de för felaktig befolkningsdata på corescent?
vad är bubblorna till för?
vart kommer fakta ifrån?
vart står det om storleken på invasions styrkor?

placebo junkie

Krille

Super Moderator
Imperiet kontra Handelsfederationen

"1. rymdeskeppen är löjligt stora... grejen var att federationen inte är imperiet, skildnad!"

Tja, ska man göra en planetär invasion (vilket Handelsfederationen verkar vara kapabla till) så är stora skepp nyttiga att ha. Stora skepp tar mer last än små skepp.

Lägg också märke till att dessa stora skepp är tunga och tröga. De klarar inte av att köra ikapp Amidalas lustjakt, medan en Imperial Star Destroyer klarar av att köra ikapp en sketen korvett.

Lägg också märke till att Imperial Star Destroyers benämns "destroyers", dvs jagare. I flotttermer är jagare ganska medelstora. Slagskepp (battlecruisers) är per definition sketstora. Så man kanske inte ska jämföra Handelsfederationens slagskepp med Imperiets jagare. En bättre jämförelse vore nog att jämföra Handelsfederationens slagskepp med Imperiets motsvarighet, dvs befälsskeppen i Executor-klassen, som (som redan nämnts) är 17,8 kilometer eller så. Handelsfederationens slagskepp nämns vara ca 2 engelska miles eller ca 3,2 kilometer.

Slutligen så får i alla fall jag känslan av att Handelsfederationen skickar rätt stora delar av sina styrkor för att belägra Naboo - motsvarigheten till en slagstyrka, ungefär. Detta ska jämföras med beräkningar som visar att Imperiet borde ha miljoner (!) rymdskepp utspridda i galaxen. Hur många såg vi kring Naboo? Ett tjugotal på duken samtidigt? Säg att vi hade ett hundratal kring Naboo, och att detta var tio procent av Handelsfederationens styrkor. Det ger ca 1000 slagskepp. Det är en faktor 1000 från Imperiets minsta möjliga samlade militära flotta, och där Imperiets medelstora skepp är i samma storleksordning (och bra mycket snabbare) än Handelsfederationens tyngsta.

Personligen tror jag att "slagskepp" är missvisande. Jag skulle snarare vilja benämna skeppen som någon slags autonom landstigningskryssare, dvs ett skepp som inte är designat för flottstrid utan för landstigning och understöd från omloppsbana. Sådana skepp behöver per definition vara stora, men de behöver inte heller (även det per definition) vara snabba. De har synnerligen bra försvar, tar mycket last, kan möjligen ha goda understödsvapen, men verkar vara komplett urusla för flottstrid. Att jämföra dem med ett medelstort rymdskepp avsett huvudsakligen för rymdstrid, som till exempel en Imperial Star Destroyer (som är snabb och har mycket offensiv eldkraft) är som att jämföra ett landstigningsskepp med HMS Missouri.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Eleas

Hero
Re: Lång lista följer... (OT)

"öh? är detta jätte fel? långt ifrån rollspel tycker jag..."

Ja, jag anser vad WEG gjort vara helt fel. /images/icons/smile.gif Men jag är ju också fanatiker...
Om det är långt från ämnet sätter man till ett OT ("Off-Topic") till ämnesraden. Och om det man diskuterar är fullkomligt ointressant för alla på forumet, får man ett meddelande från forumpersonalen. /images/icons/wink.gif

"och ologiska kristaller? :gremsmile: sen när blev starwars logiskt?"

Utan logiska sammanhang kan man inte spela. Star Wars är inte fysikaliskt verklighetstroget, men det är logiskt sammanhängande. Annars kan man inte planera över huvud taget...

"sd ochssd är stora och dyra skepp... frågan är bara hur dyra..."

Tja, eftersom Imperiet hade satt ihop Death Star 2 på 10 månader (enkel matte) så kan vi sluta oss till följande: Även om en SSD var 500 gånger så stor som en ISD skulle Imperiet kunna slänga ut en var tredje sekund, utan att ge något spår alls på ekonomin (200 ISD per sekund genom 500 = 0.4 per sekund).

Så, de kan knappast vara särskilt dyra. En SD kan inte vara dyr alls i sammanhanget - de kan tillverkas alldeles för fort för att det ska vara troligt. Kejserliga flottan innehåller 25 000 om man får tro det nya rollspelet, och det är enligt uppgift enbart den offensiva delen.

"om man nu vill ha exakta uppgifter på alla teknisk data, finns det nog annan och bättre litteratur, och när jag menade weg känsla så syftade jag inte på exakta mått på en stardestroyer eller en exakt beskrivning på hur realspace motorer fungerar :)"

Sant till en viss grad. Men jag tycker ändå att det bevisar att WEG fundamentalt missförstått vad som hänt i Star Wars. Hur kan man se på ett skepp som åkt ut i omloppsbana på under en minut och anse att det har en topphastighet som ligger under ett jetplans? Det är IMHO bara korkat.

"vad stod de för felaktig befolkningsdata på corescent?"

Star Wars RPG 2nd edition, revised and expanded ger Coruscant en befolkning på 650 biljoner (650 000 000 000 000 människor, puh!). Problemet är att detta är absurdt. I så fall hade bara 1% av planeten täckts av stadsbebyggelse med den täthet som våra städer har.

"vad är bubblorna till för?"

Tja, en del säger att de är sensor-domes - alltså, att de innehåller scanners. Bland annat de gamla ISD - ritningarna av en viss Mandel hävdar det. Det är iaf mer logiskt.

"vart kommer fakta ifrån?"

Bra att du frågar. Det finns ett par källor jag använder:
* Filmerna. De är de källor som rankar högst.
* <a href="http://www.theforce.net/swtc">Star Wars - Technical Commentaries</a>. En bra analys av olika saker i Star Wars.
* <a href="http://www.stardestroyer.net/Empire.html">Mike Wong's hemsida</a>. Också en bra sida, fast den jämför Star Wars och Star Trek.
* <a href="http://users.iafrica.com/x/xr/xris/index.htm">Mike January's hemsida</a>. Som ovan, fast mindre material.
* En kasse officiell SW - litteratur.

"vart står det om storleken på invasions styrkor?"

I WEG's Imperial Sourcebook. Där ges styrkor för att invadera och hålla planeter i tusentalen.

--
Björn

"Various references from West End Games have given wildly implausible underestimates of Coruscant's population. Heir to the Empire Sourcebook claims that there are only 10 billion inhabitants."
--Curtis Saxton

HottenTotten

Veteran
Re: Imperiet kontra Handelsfederationen

star destroyers är inte jagare!
ssd är inte så jättemånga, pga ineffektivitet: några sd är bättre än en ssd, ssd är för att visa vilka som är störst bäst och ja
istället pratas det om olika typer av stardestoyers osv, victorian imperial ni vet och battelcruiser eller någon annan typ av bulkar används mkt sällan
handelsfederationen är inge militär organisation, borde snarare vara typ 90%

placebo junkie

Eleas

Hero

[klipp]

Håller med din analys, upp till sista paragrafen.

"Personligen tror jag att "slagskepp" är missvisande. Jag skulle snarare vilja benämna skeppen som någon slags autonom landstigningskryssare, dvs ett skepp som inte är designat för flottstrid utan för landstigning och understöd från omloppsbana."

Så som jag såg det släppte skeppen iväg landstigningsplattformar. De hade IIRC ingen förmåga att själva nå marken.

"Sådana skepp behöver per definition vara stora, men de behöver inte heller (även det per definition) vara snabba. De har synnerligen bra försvar, tar mycket last, kan möjligen ha goda understödsvapen, men verkar vara komplett urusla för flottstrid."

En mobil plattform, alltså? /images/icons/smile.gif

"Att jämföra dem med ett medelstort rymdskepp avsett huvudsakligen för rymdstrid, som till exempel en Imperial Star Destroyer (som är snabb och har mycket offensiv eldkraft) är som att jämföra ett landstigningsskepp med HMS Missouri."

Sedan är det ju så att en ISD mest är att likna vid en hybrid av ett hangarfartyg och ett slagskepp. Förmodligen är Imperiets dedikerade slagskepp rejält mycket farligare.

--
Björn

"Destruction rains from the heavens!"
--Chrono Trigger

hatten

Swashbuckler

aa ska hjälpa dig krille en sak du glömde att medela om Handelsfederationen är i vilken skala dom handlar med...
I STar Wars har man tillgång till en HEL galax det är flera milljoner medelmar i Senaten från flera milljarder olika värdar.
En senator representerar ofta en hel sekter där kanske flera dussin olika arter lever i.
Handelsfederationen var en grupp som hade MONOPOL över frakten inom stora delar av en hel GALAX det innebär att de måste ha flera milljoner skepp och säg att bara 1% är stora eskort/krigsskepp så skulle de ändå ha nog med vapen på den flottan för att besegra en hel planets försvar..

Många hävdar att skeppen som Handelsfederationen använde i filmen bara var beväpnade lastkepp möjligen stora eskort skepp av civil version...

personligen tror jag att de ursprugligen var skepp gjorda för att kunna frakta värdefull last genom områden där rymdpirater finns beväpnade nog för att kunna mostå klent beväpnade tjuvar..
Sen inför attacken så hade de från Handelsfederationen ökat på mängden vapen och bättrat på sköldarnas kapacitet..
Det om något förklarar varför lilla aniken lyckades på ett sådan ologiskt sätt skjuta sönder ett helt comand ship...
DE var igentligen till för fredliga ändamål och var därför inte rätt bepansrad.
För en liten planet som Nabu så var de koboltiskt många och kraftigt beväpnade..

Livet är en gåta utan enkla svar.

HottenTotten

Veteran

ok, kristaller är ologiska , på vilket sätt?

öh, förresten vart vill du komma med hur många skepp som kunde tillverkas per sek?

atmosfärs hastigheten är - hastigheten i atmosfären, dvs är inte samma som en spaceunit eller vad det nu heter...
och du missade han solos kafferaster :)

vad är det som säger att shieldsen inte sitter i bollarna? förövrigt får dom sitta var somhelst för mig

öh ok, nu till bortförklaringar:
corescant har en sjö! få människor bor fast på corescant! frågan är ifall inte syrgashalten i amtmosfären överanträngs med mycket fler kids (inga belägg dock)

lika fullt tycker jag att weg var en rollspelsdistrubutör och inte ett starwars statestiksorgan

placebo junkie

Eleas

Hero

"star destroyers är inte jagare!"

Tja, marin terminologi säger faktiskt att de är det.

"ssd är inte så jättemånga, pga ineffektivitet: några sd är bättre än en ssd, ssd är för att visa vilka som är störst bäst"

I filmen talar man huvudsakligen om SSDs som Command Ships. De används för att styra flottor, och för att utgöra den okrossbara kärnan i en stridsgrupp. Jag har mig veterligen aldrig sett en SSD komma åkande utan eskort...
I vilket fall, jag anser också att SSDs inte är jättemånga pga ineffektivitet. Jag anser inte att de är få pga kostnad, som WEG sa.

"och ja istället pratas det om olika typer av stardestoyers osv, victorian imperial ni vet och battelcruiser eller någon annan typ av bulkar används mkt sällan"

Japp. Imperiet har många olika skepp för många olika ändamål. En ISD är som en schweitzisk armékniv - den är designad för att kunna utföra alla operationer (rymdstrid, jakter, markoperationer och bombning) som man kan tänka sig. Andra skepp brukar sannolikt mest ingå i blandade styrkor, där man har ett skepp som är bäst för rymdstrid, ett för markoperationer etc...

"handelsfederationen är inge militär organisation, borde snarare vara typ 90%"

Tänk på att Handelsfederationen har ett säte i senaten. Det är ungefär som om Microsoft skulle räknas som en egen delstat i USA. De är alltså en rätt maffig organisation, och har förmodligen en förjefla massa pengar.

--
Björn

"There is no such thing as too big a gun."[/b]

Rosen

Myrmidon

<I>star destroyers är inte jagare!</I>

'Destroyer' <I>betyder</I> jagare...

(De som är gamla nog att ha sett Empire Strikes Back på bio minns översättningen "stjärnförgörare" och backar nogsamt upp allt vad jagare heter. (-: )

--
Åke

Hasse

Hero

"De som är gamla nog att ha sett Empire Strikes Back på bio minns översättningen "stjärnförgörare" och backar nogsamt upp allt vad jagare heter. (-: )"

Minns iofs inte översättningen men för mig har stardestroyers alltid varit lika med jagare.

en mycket trevlig debatt förresten, är en stor Star wars fan, har dock inte satt mig in all detaljfakta om Star wars "världen".

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Eleas

Hero

"ok, kristaller är ologiska , på vilket sätt?"

Kristaller är ologiska i lightsabers, därför att lightsabers bevisligen består av något annat än ljus. Därför skulle en kristall ögonblickligen förångas om den satt ivägen.
Iofs, en rätt cool teori lades fram om att kristallerna synkroniserar strålen, som kvartskristall gör i en kvartsklocka...

"öh, förresten vart vill du komma med hur många skepp som kunde tillverkas per sek?"

Jo, om du kan baka ihop runt 200 skepp i sekunden utan att det drar ned dina resurser alls, betyder det att skeppen i princip är gratis för dig.

"atmosfärs hastigheten är - hastigheten i atmosfären, dvs är inte samma som en spaceunit eller vad det nu heter... och du missade han solos kafferaster :)"

Om du bara kan flyga så snabbt så skulle du inte kunna komma upp ur atmosfären på så kort tid. /images/icons/smile.gif

"vad är det som säger att shieldsen inte sitter i bollarna? förövrigt får dom sitta var somhelst för mig"

Tja, det finns inget som egentligen säger att de inte gör det, förutom just Mandel - ritningarna (det är lite oklart om de gäller...)

"lika fullt tycker jag att weg var en rollspelsdistrubutör och inte ett starwars statestiksorgan"

Håller med. Jag älskar deras system. Är fullkomligt kär i det. Skälet till att jag klankar på WEG är att en massa dumma författare tagit WEG's research och baserat sina SW-noveller på den. Och dessa noveller har enligt min uppfattning förstört Star Wars totalt...
Så egentligen ogillar jag inte WEG personligen, jag ogillar vad en del av deras misstag gett upphov till. /images/icons/smile.gif

--
Björn

"I hate you all. Die, die, die."
--C.S.Strowbridge

Rosen

Myrmidon

<I>"De som är gamla nog att ha sett Empire Strikes Back på bio minns översättningen "stjärnförgörare" och backar nogsamt upp allt vad jagare heter. (-: )"
Minns iofs inte översättningen men för mig har stardestroyers alltid varit lika med jagare.</I>

För mig med - men i bioöversättningen av TESB (den <I>första</I>, alltså; '79 eller närdetnuvar) så hette ISDs "stjärnförgörare", Imperial Walkers var "imperiemastodonter"... och imperiet förstås "rymdimperiet".

Ett av världen än mer tacksamt bortglömt faktum är när filmen släpptes i 11-årsversion ett halvår senare, och var nerklippt med över fyra minuter...

--
Åke

Hasse

Hero

"För mig med - men i bioöversättningen av TESB (den första, alltså; '79 eller närdetnuvar) så hette ISDs "stjärnförgörare", Imperial Walkers var "imperiemastodonter"... och imperiet förstås "rymdimperiet"."

Vet att jag såg den när den kom till stans bio. var typ 9 år då så det är väl därför man inte kommer ihåg översättningen. Såg även SW på bio, inga problem så länge man släpa med en förälder.

Hasse

Pink Floyd

Eleas

Hero

"Ett av världen än mer tacksamt bortglömt faktum är när filmen släpptes i 11-årsversion ett halvår senare, och var nerklippt med över fyra minuter..."

Ah, det ha undsluppit mig. Men jag minns att Return of the Jedi hade en scen i Kejsarens tronrum som klipptes bort i den första version jag såg...

Jag är iaf glad att vi (mig veterligen) slapp Star Wars Holiday Special här i Sverige. *shiver*

--
Björn

"That is not dead which can eternal lie, and within strange aeons even death may die."
--Al Azif

Krille

Super Moderator

"Så som jag såg det släppte skeppen iväg landstigningsplattformar. De hade IIRC ingen förmåga att själva nå marken."

Nja, jag menade snarare en interstellär motsvarighet till en amerikansk LHD idag. En LHD (Landing Helicopter Docking ship) kan gå nära stranden men inte hela vägen, och vill helst inte göra det eftersom den då blir sårbar för artilleri från land.

Den har dock landstigningsfordon, inklusive svävare, tunga och lätta transporthelikoptrar, amfibiefordon, luftunderstöd i form av attackhelikoptrar och markattackflygplan (AV-8B Harrier) samt upp till ca sextonhundra marinkårssoldater. En LHD kan genomföra en landstigning så gott som ensamt och understödja den.

Handelsfederationens "slagskepp" verkar kunna göra ungefär samma sak: ta med sig en stor kasse soldater och varierande last med nytto- och attackfordon.

"Sedan är det ju så att en ISD mest är att likna vid en hybrid av ett hangarfartyg och ett slagskepp. Förmodligen är Imperiets dedikerade slagskepp rejält mycket farligare."

Med tanke på att dagens hangarfartyg har tagit gårdagens slagskepps roll på havet som fokus i en flottstyrka och som projektor för offensiv slagkraft, så stämmer den liknelsen ganska bra. Slaget vid Leute-bukten var väl i princip det sista tillfället i historien då kryssare och slagskepp gjorde upp "på det gamla sättet", men redan tidigare hade hangarfartygens förmåga att projicera eldkraft långt bortom kanonernas räckvidd spelat en stor roll i Andra Världskriget.

Liknelsen blir ännu bättre om man betänker att ett jaktskepp i Star Wars har väldigt liten förmåga att påverka ett örlogsskepp av kaliber. Rent taktiskt verkar jaktskepp vara på ungefär samma nivå som jaktplan i början eller strax före Andra Världskriget - svärmar av torpedbombare/jaktskepp kan skada och till och med sänka ett örlogsskepp, men får örlogsskeppet bara jaktskydd så kan man hålla undan fientlig jakt ganska bra, och de stora enheterna kan då koncentrera sig på varandra. Genom sin storlek har örlogsskeppen i Star Wars förmågan att både agera hangarfartyg såväl som "linjeskepp" (här använd i brist på bättre term - det ska inte tolkas som att jag implicerar att slaglinjer är den genomgående taktiken för rymdflottor, utan för att linjeskepp, så länge de användes, var skepp som gav sig in i närstrid med fienden och gav och tog stryk).

- Krille

Hasse

Hero

"Jag är iaf glad att vi (mig veterligen) slapp Star Wars Holiday Special här i Sverige. *shiver*"

den har jag missat vad var det?

Hasse

Pink Floyd

Krille

Super Moderator

"star destroyers är inte jagare!"

"Destroyer" som flotterm betyder "jagare" och ingenting annat. Det är i själva verket en förkortning, och den fullständiga termen löd "submarine destroyer" (ca 1918 eller så). De var i princip snabba fartyg specifikt byggda för att jaga ubåtar, avsedda för eskorttjänst.

Under andra världskriget kom konceptet "jagare" att utvecklas. Från att ha varit eskortfartyg till konvojer kom de nu att, genom sin snabbhet och trots allt ganska höga eldkraft, att få en allt viktigare roll i flottan.

I början vid slaget vid Leute användes en styrka med jagare för att ligga i bakhåll för en mycket större japansk kryssarstyrka, bland annat med slagskeppet Musashi, systerskeppet till Yamato, och två av världens största slagskepp någonsin. Genom sin snabbhet och möjlighet att manövrera mellan öarna i Leute-bukten kunde de avlossa dödande torpedsalvor och lyckades till och med sänka Musashi och flera av hennes eskortkryssare.

Överför nu detta på öppningsscenen i Star Wars. Vi ser där en snabb "blockade runner" fly från en Imperial Star Destroyer - och Star Destroyern hänger med! Det om något antyder att en Star Destroyer är snabb! Han solos kommentarer inne på Cantinan antyder också att Star Destroyers är snabba ("Not the local bulk cruisers, but the big Corellian ships"). Det, tillsammans med namnet, tillsammans med jakten på Tantive IV, tillsammans med deras eskortroll kring Executor i TESB och ROTJ, säger mig med all önskvärd tydlighet att en Star Destroyer i första hand är ett eskortskepp. Således är "jagare" den mest adekvata militära termen på skeppstypen.

"handelsfederationen är inge militär organisation, borde snarare vara typ 90%"

Det är inte USA heller. Inte ens när USA gav järnet mot Saddam hade de mer än 40% av sin flotta i närheten av Gulfen, och det var mot världens fjärde största stående armé!

Inte för att det förändrar jämförelsen. Tvärtom stärker det mitt fall. Givet att Imperiet har en miljon skepp (och de måste ha tiofalt fler), och att de ca tjugo skepp vi såg över Naboo var nio tiondelar av Handelsfederationens flotta, samt att (som jag visar i en annan del av tråden) Handelsfederationens "slagskepp" med stor sannolikhet inte är avsedda för rymdstrid utan för belägring, medan Imperiets Star Destroyers är rymdstridsfarkoster, så får vi att Imperiet har ca en miljon rymdskepp mot 22. Det är 45454 mot ett till Imperiets fördel, och då är Imperiet ändå lågt räknat. Med tanke på att vi dessutom räknar långsamma landstigningsfarkoster för Handelsfederationen och snabba och kraftfulla krigsrymdskepp för Imperiet så blir skillnaden ännu mer tydlig.

Medan vi ändå är ikapp, jämför den slagstyrka som Handelsfederationen skickar - ett tjugotal tröga last/krigsskepp, vars huvudsakliga uppgift är att flytta och understödja en invasionsstyrka - med den kejserliga slagstyrka som ligger i bakhåll vid Endor - en Executor-klassens befälsskepp med eskort av ett tjugotal stora och snabba Imperial Star Destroyers. Star Destroyers är, som redan visats, snabbare och har mer eldkraft. En Executor-klassens befälsskepp har förmodligen mer eldkraft än hela flottan som den har som eskort. Jämför denna enda slagstyrka med vad du vill ha till 90% av Handelsfederationens väpnade styrkor. Trots att antalet skepp är jämförbart så vill jag nog hävda att om de två möttes så skulle resultatet för Handelsfederationen kunna sammanfattas med de tre bokstäverna "m", "o" samt "s".

- Krille

Eleas

Hero

"Handelsfederationens "slagskepp" verkar kunna göra ungefär samma sak: ta med sig en stor kasse soldater och varierande last med nytto- och attackfordon."

*nickar* Låter rimligt. Incidentellt säger det nya rollspelet att en enda "Battle Doughnut" bär upp till 1500 jaktskepp. Det innebär en koncentration av starfighters som är ganska omöjlig utan robotisering eller ett dedikerat hangarskepp. Kanske hade Imperiet vunnit på att investera i droid fighters istället. /images/icons/smile.gif

"Genom sin storlek har örlogsskeppen i Star Wars förmågan att både agera hangarfartyg såväl som "linjeskepp" (här använd i brist på bättre term - det ska inte tolkas som att jag implicerar att slaglinjer är den genomgående taktiken för rymdflottor, utan för att linjeskepp, så länge de användes, var skepp som gav sig in i närstrid med fienden och gav och tog stryk)."

Visserligen. Men vi har ju även sett ett par skepp i t.ex. ROTJ som i princip saknar hangarutrymmen. Även skepp som t.ex. The Allegiance och The Eclipse avviker från multipurpose - rollen och är istället fullfjädrade "battlewagons".

--
Björn

"Death Star. Big, buff, bad."
--Mike Wong

Eleas

Hero

"den har jag missat vad var det?"

En fruktansvärt pinsam historia. Har inte själv sett den, men den involverar sångnummer, enligt vad jag hört sjunget av en Wookie. /images/icons/frown.gif

--
Björn

"Destroy him, my robots!"
--Gammal C64 - klassiker