Nekromanti star wars

Eleas

Hero
Nitpick

"Han solos kommentarer inne på Cantinan antyder också att Star Destroyers är snabba ("Not the local bulk cruisers, but the big Corellian ships")."

De "stora Corelliska skeppen" behöver inte vara Imperial Star Destroyers. ISDs byggs som bekant av Kuat Drive Yards, och Kuat är inte lakejer åt Corellia.
Snarare tror jag att Solo snackar om riktigt stora, correlliska skepp av typen slagskepp, i storleksordningen 5-18 km.

--
Björn

"Who needs an Asgerd if you have 29 trillion SSDs?"
--Kyle

Krille

Super Moderator
Re: Imperiet kontra Handelsfederationen

"En fruktansvärt pinsam historia. Har inte själv sett den, men den involverar sångnummer, enligt vad jag hört sjunget av en Wookie."

Jag har sett tre fjärdedelar av den. Det var fyra Realplayer-filmer, varav den fjärde var trasig, som jag fick tag på. I princip går det ut på att Chewbacca är på väg hem till Kashyyyk för att träffa sin familj (han har fru och unge - ungen heter Lumpy, för övrigt) inför någon lokal högtid motsvarande jul. Snutten klipper fram och tillbaka mellan Kashyyyk, där familjen försöker låta bli att bli arresterade för att vara i kontakt med en känd brottsling (Chewie) samtidigt som de förbereder hemmet för nämnda brottslings hemkomst, och Han och Chewie i Falkens cockpit som försöker ta sig igenom en kejserlig blockad.

Blanda en del studiojobb, halvtaskiga holografieffekter, ett par tagningar i mock-upen av Falkens cockpit, ett sång- och-dansnummer (dock utan wookie, vad jag minns) och överblivna effektscener från ANH när hjältarna i den filmen flyr från Tatooine, så har du ungefär vad det rör sig om.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Hasse

Hero

"enligt vad jag hört sjunget av en Wookie."

Haha. det kan inte låta bra.

Vill minnas att det släpptes en film enbart evokerna. Har inte sett den men den verkar inte så bra.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

kragghack

Warrior

Det har i alla fall gjorts en tecknad serie. Enligt mig var den inte allt för lyckad, i alla fall inte de avsnitt jag såg.

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains

Hasse

Hero

"Det har i alla fall gjorts en tecknad serie."

Jag vill minnas att det gjorts en vanlig biofilm fast jag kan iofs fattat helt fel.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Eleas

Hero

"Jag vill minnas att det gjorts en vanlig biofilm fast jag kan iofs fattat helt fel."

Vill minnas att det gjordes två biofilmer och en del tecknade...

--
Björn

"Intellectual rigor annoys people because it interferes with the pleasure they derive from allowing their wishes to be the fathers of their thoughts."
--George F. Will

Rosen

Myrmidon
SW Holiday Special

<I>Jag är iaf glad att vi (mig veterligen) slapp Star Wars Holiday Special här i Sverige. *shiver*</I>

Nix, det gjorde vi inte - den sändes på SVT medan första filmen gick på biograferna. Jag var lite för liten för att fatta <I>hur</I> usel den var vid tillfället, men minns att jag tyckte den var rätt töntig jämfört med filmen...
Dess största förtjänst var väl att den introducerade Boba Fett, flera år före Empire Strikes Back... och att bevisar väl också tesen om att ewokerna är wookies som gjordes om av merchandise-hungriga producenter (wookies bor i exakt likadana trädhus som deras).

--
Åke

Krille

Super Moderator

"Vill minnas att det släpptes en film enbart evokerna. Har inte sett den men den verkar inte så bra."

Det gjordes till och med två: "Caravan of Courage" samt "Batle for Endor". Caravan of Courage var en rätt mysig barnfilm, medan Battle for Endor var en rätt usel barnfilm. Båda var spelfilmer.

Utöver det gjordes en tecknad serie om Ewoks, som fortsatte från spelfilmerna.

- Krille

Nightowl

Champion
Re: SW Holiday Special

Hej! var det den där man fick se Chewbaccas familj!?!?

Nightowl, har diffusa minnen av att ha sett något sådant... men han är bara född -71. Hm. Repris?

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus

HottenTotten

Veteran
summasvar

(detta är ett svar till alla)
1. marinteknologi skiter väl star wars i!
2. ja, superstardestroeys kan inte åka runtsjälva för dom suger, MEN det är ju jävligt coolt att ha en i sin flotta, imperiet har råd att slösa..
3. ganska säker på att Solo säger "not the victorian ones, im talking about the big corellian" dvs två typer star destroyers..
4. märkväl att vi i princip inte ser en annan sorts slagskepp för utom sd och ssd...
5. handelsfederationen är för stor! det har jag redan menat!

placebo junkie

HottenTotten

Veteran
Re: Lång lista följer... (OT)

öh? kristall eller inte! man ska inte veta hur den fungerar, därför passa kristaller utmärkt!

balbla angående för lite av allt! när jag spelar rollspel så är allting mindre, dvs inte mindre men det känns så!
när du krashar på en planet, hamnar du då inte max 2km från en stad, ett tempel eller nåt?
när du är på corescant, pratar du inte med samma människor ganska ofta då?
när du möter imperiets flotta är det ju bara den lokala...

för mig är det skit samma om det finns 200 miljoner eller miljarder skepp, så länge jag inte vill ha ett slag som går vid corescant :)
samma sak med corescant , mängden spelar ingen roll så länge det är en förbannad massa..

rymdsresa ut ur atmosfären: dom klippte ju när han solo drack kaffe :), eller så genad han!

dom som baserar sina böcker får skylla sig själva! det finns ju annan mer officiel litteratur...
(jag tycker förövrigt att weg noveller är bäst mycket bättre än vanliga starwars böcker)

placebo junkie

HottenTotten

Veteran

friends together, friends foooooreeeeeeeeeveeer: EWOKS !!!!!
:)
gick halv 7 på söndagar tv4 för några år sen

placebo junkie

Rosen

Myrmidon
Re: summasvar

<I>ganska säker på att Solo säger "not the victorian ones, im talking about the big corellian"</I>

Såvitt jag minns är det
"I've outrun Imperial starships. Not the local bulk cruisers, I'm talking about the big Corellian ships now."

--
Åke

Krille

Super Moderator
Summakontring

"1. marinteknologi skiter väl star wars i!"

Som rollspelare kan det vara bra att ha bakgrundsfakta. Annars blir det inkonsekvens i spelet. Dessutom finns det tillräckligt mycket bevis i filmerna för att man ska inse att Star Wars inte alls skiter i marin teknologi. Det är för genomtänkt och för konsekvent. Möjligen är det fansen som skiter i det, men det är deras problem.

"2. ja, superstardestroeys kan inte åka runtsjälva för dom suger"

Skulle inte tro det. En genomgående sanning är att större skepp = större och fler kanoner. På ett av promotion-fotona för Empire Strikes Back så står det att Executor har större eldkraft än de fem Star Destroyers som eskorterar den. Därav kommer femkilometersbuggen, för övrigt: 1 SSD > 5 ISD förvanskades till 1 SSD = 5 ISD som i sin tur förvanskades till L<sub>ssd</sub> = 5 x l<sub>isd</sub>. Slutsatsen är given, ett Executor-klassens befälsskepp har eldkraft så det räcker och blir över.

Vidare nämns faktiskt inte termen "Super Star Destroyer" annat än på ett ställe i hela trilogin. Däremot nämns "command ship" på åtminstone två ställen och kanske till och med tre. Jag ska se om Return of the Jedi för att bekräfta detta.

"3. ganska säker på att Solo säger "not the victorian ones, im talking about the big corellian" dvs två typer star destroyers.."

Jag såg filmen igår igen. Repliken lyder:

"I've outrun Imperial starships. Not the local bulk cruisers; I'm talking about the big Corellian ships now."

Victory-klassen är en skapelse från West End Games, baserad på en av konceptskisserna på det skepp som skulle jaga korvetten Tantive IV i början på A New Hope. Än så länge har den inte omnämnts i filmerna över huvud taget, än mindre visats.

"4. märkväl att vi i princip inte ser en annan sorts slagskepp för utom sd och ssd..."

Förutom att det är fel (vi får faktiskt se mon calamaris slagskepp också, utöver Handelsfederationens, plus en kasse fregatter och korvetter och andra mindre krigsskepp) så säger det ingenting. Det är en stor galax, och vi har tittat på totalt nio planeter i filmerna.

"5. handelsfederationen är för stor! det har jag redan menat!"

Jag väntar fortfarande på ett vettigt argument för denna tes.

- Krille

HottenTotten

Veteran
Re: Summakontring

enligt mig har inte lucas tagit nån hänsyn till vad en destoyer innebär i marin teknologi, han tog namnet för det passade...

ssd är sämre i jämnförelse... dvs, dom skepp man får för en ssd är bäst mycket bättre...

3. oki doki, hade fel

4. vi snackar imperiet här hörrö... och jag antar att vi ser huvudflottan om darth vader är med, både på hoth och endor är det bara star destroyers vad jag ser...
5. handelsflottan är för stor för att den är det... det borde finnas trustor lagar

placebo junkie

Eleas

Hero
Re: Summakontring

"enligt mig har inte lucas tagit nån hänsyn till vad en destoyer innebär i marin teknologi, han tog namnet för det passade..."

En Imperial Star Destroyer fyller en jagares funktion. Den är förhållandemässigt stor som en jagare jämfört med Executor. Den är förhållandemässigt kraftfull som en jagare jämfört med Executor. Dess namn indikerar att den är en jagare.
Enligt mig låter det precis som att Lucas visste vad Destroyer betyder.

"ssd är sämre i jämnförelse... dvs, dom skepp man får för en ssd är bäst mycket bättre..."

Finns normalt sett inga bättre eller sämre skepp, bara skepp som är mer eller mindre lämpade för uppgiften.

"vi snackar imperiet här hörrö... och jag antar att vi ser huvudflottan om darth vader är med, både på hoth och endor är det bara star destroyers vad jag ser..."

Tunt, mycket tunt. Vi ser en liten slagstyrka på över 20 ISDs, ledda av The Executor. Detta är en antiterroriststyrka, inte Imperiets samlade flotta. Imperiet hade "massor" av skepp av typen Executor (enligt Han Solo i samma film). Den kejserliga flottan var "utspridd över galaxen i ett lönlöst försök att möta" rebellerna, enligt Mon Mothma.
För övrigt ser vi inte alla skepp på nära håll under slaget. Enligt uppgift ska det ha funnits flera olika typer av ISDs, ett annat skepp som saknade hangar, en Executor och ett medelstort kommunikationsskepp som låg nånstans mellan en ISD och en Executor i storlek.

"handelsflottan är för stor för att den är det..."

Concession accepted.

--
Björn

"My friends, be warned: the writing of many posts is endless, and excessive devotion to posting is wearying to the body."
--Lord Edam de Fromage

Eleas

Hero
Re: Lång lista följer... (OT)

"öh? kristall eller inte! man ska inte veta hur den fungerar, därför passa kristaller utmärkt!"

Men de flesta vet hur en kristall fungerar, och därför vore det lika "mystiskt" och trovärdigt att ha en hamster där.

"balbla angående för lite av allt! när jag spelar rollspel så är allting mindre, dvs inte mindre men det känns så!
när du krashar på en planet, hamnar du då inte max 2km från en stad, ett tempel eller nåt?"

Nej.

"när du är på corescant, pratar du inte med samma människor ganska ofta då?"

Bara om jag har deras adress. Annars inte.

"när du möter imperiets flotta är det ju bara den lokala..."

Samma sak med sveriges armé. Om du stjäler en AK47:a så kommer inte en halv pluton att sätta efter dig, utan på sin höjd 10-30 pers.

"för mig är det skit samma om det finns 200 miljoner eller miljarder skepp, så länge jag inte vill ha ett slag som går vid corescant :)
samma sak med corescant , mängden spelar ingen roll så länge det är en förbannad massa.."

Samma här. Jag bryr mig för det mesta inte mycket - i rollspelet. Det är när författare tar upp misstagen som jag blir irriterad.

"rymdsresa ut ur atmosfären: dom klippte ju när han solo drack kaffe :), eller så genad han!"

/images/icons/smile.gif

"dom som baserar sina böcker får skylla sig själva! det finns ju annan mer officiel litteratur..."

...som - just det! - är baserad på WEG's misstag. See?

"(jag tycker förövrigt att weg noveller är bäst mycket bättre än vanliga starwars böcker)"

Nu förstår jag inte riktigt... det finns ju inga rena WEG - noveller, och de flesta noveller som förekommer i äventyrsjournalerna brukar släppas i novellform...

--
Björn

"The bear and Carl lived together in the cave for several years until, one day, the true savagery of Nature being unleashed, Carl killed and ate him."
-- The Prehistory of The Far Side / Gary Larson

Eleas

Hero
Re: summasvar

"2. ja, superstardestroeys kan inte åka runtsjälva för dom suger, MEN det är ju jävligt coolt att ha en i sin flotta, imperiet har råd att slösa.."

Cool grej: en "special operations" - flotta kallad the Black Sword Fleet var vid tiden för Slaget vid Endor stationerad i närheten av Farlax - sektorn.

Den hade tre stycken kommandoskepp, alla Executors. /images/icons/smile.gif

--
Björn

"Let's get one thing straight. The police are not here to create disorder. They are here to preserve disorder."
-- Chicago Mayor Richard Daley, after the 1968 Democratic convention

Liner

Warrior
Re: Vad är det som är så bra med SW?

Snackar vi om spelet eller filmerna? Egentligen är det ganska ointressant i sammanhanget. Man kan väl inte undgå att älska Star Wars? Varför? Jag menar... En galax med oräknerliga planeter som man kan ta sig mellan med hyperrymdfart, världar fulla av bissarra och lustiga varelser, lustiga mojänger och laserpistoler som låter zap-zap när man skjuter, rymdfarkoster stora som städer eller små som mopeder, riktiga rymdhjältar som räddar fagra möer, surrande ljussablar som viner och en kamp mot den övermäktiga onskan där ljuset alltid segrar...

Med andra ord. Star Wars är en komplett pojkdröm. Och i varje fall jag har definitivt svårt att inte älska något som förknippas med den.

/Liner
redaktör rollspel.nu
"Gillar SW mer än livet självt..."