Nekromanti STAR WARulvsSpel - Episod II

Zebulon

Swordsman
Re: Färger

Purgatory said:
När jag sitter och tittar på mina anteckningar på listan över i vilken ordning en viss person bekände sig till en viss färg så hittade jag en intressant grej. De personer som var sist i varje färg är: Lindenius, (röd), Bearnie (gold), Craygh (blå) och Björn den Gode (grön). Om man antar att varulvarna har en anledning till att ljuga om sin färgtillhörighet så är det ju intressant att just Bearnie, Craygh och BDG dyker upp som sist i sina respektive färger.
Det där är så klockrent att jag blir full i skratt.
Jag anser att vi absolut bör rösta ut någon av dom och personligen tror jag mest på Bearnie eller Craygh.

Jag vill verkligen att vi plockar en Imperialist nu,det känns som om vi har ringat in några stycken ordentligt. Vi kvarvarande rebeller måste skärpa oss nu och, som Måns sa, tänka som ett lag.
Det finns några som jag litar på och jag kommer haka på deras idéer om det behövs. Om någon litar på mig så är ni välkomna att gå på tåget mot Bearnie.
Finns det hjärterum finns det stjärterum :gremsmile:

Angående rank/nummer.
Nu har några antytt att de har användning för den informationen i rebellernas tjänst. Det är det jag har sagt hela tiden. För övrigt har jag också användning för fluffinformation men jag avvaktar att säga vad. Jag kommer ändå snart säga min kraft, det är ju helt meningslöst att sitta på den. Tänk om den dör med mig. Det handlar ju om andelar Imperietrogna av nån slags grupp. Vad spelar det för roll för nån utom Rebeller?!
Dessutom blir det ju ganska meningslöst att döda just mig, jag tar ju ingenting med mig när jag dör då.

Om vi är snabba och effektiva kommer inte ens DTF hinna med.

Jag skall också sluta säga vilka jag tror är Rebeller för jag tror att det kan göra att Imperialisterna väljer den personen.

Banarok

Veteran

det borde finnas 5 ondingar ifall det finns 3 blåa ondingar t.ex så tjänar de på att säga "en onding i varje färg, desutom är det otroligt eftersom det förmodligen finns 5 imperialister, ifall du menar på att det finns en synlig i varje färg, visst det går men själv tror jag på att det helt enkelt är slumpat.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kommer att dela upp min analys i par... mest för att jag inte orkade med fler än de första två från runda 2's startfält såhär direkt. Ska se om jag orkar fler senare. Nå:

(Följande är mina stödanteckningar, följda av kort analys)

Anders Åstrand
R1: Får tidigt röster av Vico och Purgatory
tradition att rösta ut Krank tidigt
Till er som röstat på mig vill jag bara säga: Use the force och ni kommer att känna godheten i mitt sinne.
förstår inte vad Han försöker göra, matematisk fint, fintat bort sig själv?
Tycker att låtsasbråket är lökigt, röstar Han
Tycker inte att det finns något konkret, vet inte hur han ska försvara sig
det är läskigt att rösta ut Björn, för han är duktig
Folk som är bättre än AÅ på att analysera, brukar tycka att spel där massclaim är bra, är dåliga.
Tycker, igen, att bråket är "helt sjukt" skumt. Röstar Björn. Tycker sig se billiga trick.
Är villig att släppa Han/BDG-spåret, för att Han ber oss.
Hänger på tåget och avslöjar sig som Gold.
Vill fortfarande inte släppa bråket
Trodde det som stod i startinlägget gällde. Ojdå! Sticker och målar plastgubbar.
Ändrar sin röst till Vandraren, för att hoppa på ett tåg.
R2: Undrar varför Basenaji inte tycks ha vetat säkert att färg och rang avslöjas vid viss tidpunkt.
Tycker det känns läskigt att avslöja ras. Tror de har mer gelemässig signifikans än färgen och det.
Tycker att allt är rörigt, tror inte att imperialisterna ljuger om färg. Tror att han har mer info om färgerna, för han outade bland de första. Och eftersom ingen rebell sagt att de vet nåt, är Han antagligen imperialist. (whu?)

Anders har snavat ett par gånger, men på det hela taget ser jag inte mycket att anmärka på. Inte så konstigt, fortfarande tidigt i spelet. Hans främsta grejer här är hans fokus på "låtsasbråket" mellan Han och BDG, som han tycker är sjukt skumt, och så det sista inlägget som jag nog är för dum för att greppa. Jag förstår inte varför Han skulle veta nåt om färger bara för att han outade sin tidigt (inte först), och jag förstår definitivt inte kopplingen till imperialism. Jag är förvirrad, och en smula misstänksam.

Banarok
R1: Röstar på AÅ för att han inte vill sprida rösterna. "Han är en kultist, men ifall han är rebell eller inte har jag ingen aning om" (660747) Undrar hur många imperialisterna är.
Tycker att Zebulon är "lite misstänkt, faktiskt lite FÖR misstänkt". Lägger alla som hatar slumpröster på sin misstänktlista.
är grön. Vill inte plocka bort BDG, för han är bra.
menar att kultistkommentaren "bara var en kommentar om förra spelet".
Tror att robotarna är som utbölingar/infödda var i cthulhu.
Vill att alla ska komma ihåg att använda sina förmågor.
Om han får reda på folks färger blir hans förmåga "mindre värdelös". Fortfarande luddig och halvskum.
R2: Är Green 2, kommer att outas nästa runda.
Förmåga kopplad till färg och ranker. Kommer avslöja sin förmåga i slutet av rundan. Menar att en halv-motiverad röst är en dödsdom. Vill inte att siare ska outa sig. Vill inte rösta på bearnie, för de argument som finns mot B är samma som nästan fick Banarok utkastad förra gången, då han var siare. Tycker folk ska kolla BDG och Craygh.
Tror DTF-mål skulle kunna vara att vara högst rankad kvar i spelet.

Jag känner Banarok IRL och vet att det kanske ibland kan vara lite svårt med kommunikationen; jag accepterar hans förklaring om att han snackade om förra spelet, trots att ursprungsinlägget om kultism inte alls innehöll någon sådan information. Den ende jag sett avslöja sin förmåga - eller ja, såhär mycket om sin förmåga. vad den gör vet vi ju fortfarande inte. För tillfället rätt grön.

Så, fler kommer när jag finner orken.

Rickard

Urverk speldesign

Craygh och Vicotnik - vad har ni för uppfattning om varandra? Alltså, vad tycker Craygh om Vicotnik respektive V om C. :gremsmile:

Lindenius och Purgatory - vad har ni för uppfattning om varandra?

Jag skulle kunna söka, men jag vill ha det nu.

/Hon som med största sannolikhet kommer att rösta på Bearnie om han inte outar allting

DesertRain

Hero

Han said:
Ja du, jag kan knappast påstå att Lindenius har stuckit ut på något sätt. En snabb sökning visar att han har skrivit betydligt fler inlägg än vad jag trodde, men som sagt har ingenting stuckit ut nämnvärt. Så han är gul för tillfället i alla fall.

Lindenius

Swashbuckler

Han said:
Craygh och Vicotnik - vad har ni för uppfattning om varandra? Alltså, vad tycker Craygh om Vicotnik respektive V om C. :gremsmile:

Jag skulle kunna söka, men jag vill ha det nu.

/Hon som med största sannolikhet kommer att rösta på Bearnie om han inte outar allting
Jag har inte kommenterat Purgatory särskilt mycket.

Min uppfattning om Purgatory är att han tillför mycket med sina listor. Han har inte dykt upp på min radar som särskilt misstänkt (därav inga kommentarer). Däremot, precis som Krank varit inne på, är det såklart ett smidigt sätt att undvika bli misstänkt på. Purgatory har så att säga inte försökt sig på några personlighetsanalyser. Han krånglar inte in sig i långa resonemang. jag skulle säga att vi är lite av varandras motsatser vad gäller analysmetoder – därav din fråga antar jag.

Summa summarum: jag tror Purgatory är OK. Och skulle han (mot förmodan) inte vara OK så tillför han ändå mycket.

Vimes

Sillkung

Kom igen nu alla som har passiva förmågor som rör färgerna!

Kan ni dementera något (typ en imperialist per färg)?

Vill ni outa er info om detta i sin helhet?

Finns det några vettiga argument för att inte göra så?

Zebulon verkar redo att ta tag i det här ni andra kan i varje fall säga om ni åtminstånne sitter på info om detta över huvud taget.

Så... jag, Vimes, har ingen info om färgerna i min karaktärsbeskrivning. Nån annan som vill ta bladet från munnen?

Eksem

Champion

Medhåll. Men då måste vi också försöka bekräfta det så fort vi bara kan. Detta kan bli klurigt.

Jag inser förstås att det kan finnas något lurigt i att någon har nytta av färg för att hitta skurkar men inte direkt kan ge ett besked utan att utsätta sig för risk och därmed göra sin information menlös. Låt säga att det finns en förmåga som siar efter antal skurkar i en färg, eller något liknande och säkert mindre kraftfullt. Hade det varit statisk information är jag nämligen säker på att vi hade sett den nu.

Samma sak är ett dilemma med Ras. Några snubbar som jag ser som goda har hintat om att de vill få fram den informationen. Ska man tolka detta som att de bara är informationsivrare i allmänhet, eller att de behöver den informationen för att använda sina förmågor effektivt, men inte vågar säga detta rak ut med risk för att inte hinna använda förmågan?

Vad som vore bra då är om det finns en väktare. Om vi med inte för täta mellanrum låter en person vara tydlig med en förmåga som använder färg och sedan bara kollektivt kommer överrens om att den personen skall skyddas från anfall, borde inte det kunna få fram så mycket information med så lite spill från vår sida som möjligt? Vågar vi räkna med att det finns en väktare?

Ett annat förslag är att helt enkelt rösta ut en hel färg tills vi hittar en skurk (eller om vi hittar en skurk byter färg) och kör enligt den teorin om att det finns en skurk i varje färg, tills vi hittar bevis på motsatsen.

Skall vi på något demokratiskt vis rösta om saken?

Banarok

Veteran

jag tycker säg era ranker och vi får en ny ledtråd att gå på, inte mycket men då kan jag dela information som gör så vi får mer att diskutera än att göra vilda gissningar på hur systemet med skurkar är uppbyggt istället för att gissa på något som kan vara helt slumpat som enligt mig nu hjälper kultisterna, eftersom kultisterna ifall de nu är 5st som jag tror så är de ungefär en tredjedel av gruppen det betyder att de skulle lätt kunna påverka vilket färgval vi skulle få ut först och då skulle de t.o.m kunna vinna genom att föreslå en grupp med 1 eller inga skurkar i.

därför tycker jag den kommentaren om att gissa färg och rösta ut var helt enkelt puckad för att vara dig eksem, du lirade passivt förra varulvspelet förmodligen av samma orsak som jag gjorde eftersom vi var siare då när du bara hintade lite om vad du hade siat utan att någonsin egentligen rösta, nu gör du samma sak men kommer med ett avsevärd puckat förslag.

du blev nu mycket mer misstänkt enligt mig, som jag påpekade i ett tidigare inlägg kultister spelar oftast ganska likt siare och genom att bara tyst hinta om vad du tycker drar du lite uppmärksamhet mot dig, nu hamnar du också på min lista av folk jag ska undersöka.

Vimes

Sillkung

Ah mycket tankar nu. Du har bra idéer, Eksem. Det kanske är jävligt ont om passiva förmågor den här omgången? I sådana fall är det svårt att veta hur vi ska gå vidare. Banarok vill att vi ska outa rang, men jag är osäker än så länge.

Detta kan jag outa tror jag (hoppas jag! men vafan, nu kör vi): Min förmåga har inte gett mig några ledtrådar om färg eller rang.

Hur vi som kollektiv ska gå vidare är jag osäker på. Nog borde det finnas en väktare? Det vore en schysst grej att kollektivt bestämma att vi ska skydda någon som exponerar sin förmåga. Men det borde också finnas andra (lite mer kringelikrokiga men förhoppningsvis farbara) vägar...

Jag gillar dina idéer Eksem. Och jag är helt klart för att vi inför sådana här beslut ska försöka köra på en demokratisk process.

Nu har jag säkert babblat en misstänkt massa utan att säga så jäkla mycket, så jag tänkte avsluta här. Men med tillägget att jag inte över huvud taget kommer att vara aktiv imorrn. Jag ser fram emot att massiv bakfylleläsning på söndag alltså. :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign

Även om det verkar vara Bearnie som åker dit denna gång så vill jag ändå att folk tänker till angående de andra. Jag vill köra på färg-teorin om att det är en imperialist per grupp. Om det inte är sant kommer mina teorier att vara helt värdelösa. Det är dock en varningsklocka som ringer. Skulle det vara så blir det för enkelt. Eftersom det är brukligt att en fjärdedel ska vara maffia tror jag därför på att det finns fem imperialister, alltså två i en grupp.

Vi kan inte förlora en hel omgång till att fortsätta pressa Bearnie (annat än med rösterna), utan jag vill att vi riktar fokus mot röd grupp då de är minst och samt våra egna färger. Eftersom vi blå är flest har vi i blå skvadron störst chans att hitta imperialisten, då vi kan utesluta oss själva. I röd grupp finner jag Lindenius och Purgatory misstänkta, då det Åstrand tycker är fällande för Basenanji tycker jag snarare friar honom. Vill dock inte gå in på det mer ingående.

PURGATORY:
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
"Jag hakar på Vicotnik för att..." /.../ "Jag håller med Zebulon i hans resonemang." /.../ "Det är faktiskt en idé." /.../ "BDG har en poäng här," /.../ "Du har rätt, de som inte skriver" /.../ "Jag är med Zebulon på att vi behöver information," /.../ "Basse har dock rätt i sin kritik" /.../ även ifall BDG är en av mina misstänkta, ..., så måste jag säga att han resonerar klokt om Crayghs agerande. /.../ Mycket bra resonemang Basenanji," /.../ "Luke Skywalker - Darth Vader hypotesen skulle det ju kunna vara."
--- I få inlägg fanns det inte en mening där han inte höll med någon. Har inte direkt kommit med något kritiskt, förutom när han motiverat sina röster. I två inlägg av 22 har han kommit med teorier (se 1 och 2).

"Om mina star wars kunskaper inte sviker mig så finns det fyra färggrupper i hos rebellerna, Red, Gold, Green och Blue"
--- Innan färg-kampen. Uppenbarligen stämde detta.

"Bråket mellan BDG och Han (igen) /.../ Här finns det tre möjligheter:"
--- Bra teorier (1).

"De personer som var sist i varje färg är: Lindenius, (röd), Bearnie (gold), Craygh (blå) och Björn den Gode (grön)"
--- Bra teorier (2). Att Craygh var sist stämmer inte! Se detta: https://www.rollspel.nu/threads/47418
Övriga stämmer dock: https://www.rollspel.nu/threads/47418

"Ja du, jag kan knappast påstå att Lindenius har stuckit ut på något sätt. /.../ Så han är gul för tillfället i alla fall."
/Hon som läste igenom sjukt mycket inlägg nu men som kommer vara borta hela lördagen och vara bakfull på söndagen

Ond bråd död

Swashbuckler

Är det nån som vet om Purgatory brukar uttrycka sig så i vanliga inlägg eller om han är mer inställsam just nu? Det var rätt slående hur supportande han var. För mig känns det som en "medåkare". Dock har han ju gjort en del bra genomgångar på slutet.

DesertRain

Hero

Det finns en enkel förklaring till att jag skriver att jag håller med folk: Jag är av naturen lat, och om någon har gjort något som jag funderat på att göra så slipper jag att göra det eftersom det redan är gjort. Så om någon gjort en jätteanalys och kommit fram till samma sak som jag gjort så skriver jag helt enkelt att jag håller med. Istället för att sitta i två timmar och skriva en egen jätteanalys, bara för att komma till samma slutsats.

@Han: Bra att du påpekade felet i min lista.

DesertRain

Hero

Rättad lisa på i vilken ordning folk avslöjade sin färg, nu är det väl ändå inga fel i den?

Basenanji - Red
Purgatory – Red
#Måns - Red
Lindenius - Red

Eksem - Gold
Anders Åstrand - Gold
Krank - Gold
Bearnie - Gold

Craygh - Blue
Han - Blue*
Vicotnik - Blue
Vimes - Blue
HJK – Blue

Banarok - Green
Zebulon - Green
Poseur - Green
Björn den Gode - Green

Basenanji

Postd20modernist

Nu vill jag skriva loads og tons of grejjer.

Det är inte så smart. Men jag kommer nog skriva några poster, Hav Tålamod (som Odysseus sa).

Han: Det är en god poäng att vi utövar press på flera den här gången. Ultimat är – om jag har rätt – att vi har tre bandvagnar igång. Tre bandvagnar som tar form under söndagen och peakar på söndagskvällen.
Jag håller kvar tankar och fokus kring mina fem:
Lindenius-Anders Åstrand-Vimes-Bearnie-BDG

Den ende som jag har börjat tvivla kring är Vimes, men jag ska läsa mer. I så fall tror jag att det är någon annan i blå grupp som vi bör ha koll på.

Jag tror att det finns fem Imperialister (1/4). Jag vill påpeka än en gång att vi alltid har varit tjugo personer. Två har dött – Ackbar och R3-D5 (eller va' han hette).
Jag håller med Han om att detta innebär att en grupp innehåller två Imperialister. Och det är nog förklaringen till att färg ställer till det för dem.

En viktig fråga blir då: vilken färggrupp innehåller förmodligen två Imperialister?

Tja, skulle min teori 'om de fem' stämma så är det GOLD. Jag kan tänka mig att kolla på hur deltagarna i den gruppen har förhållit sig till att outa färg.

Annars har min lista en skön blandning av färger:
AÅ:Gold
Bearnie:Gold

Vimes:Blå
Lindenius:Red
BDG:Green

Vi får fortsätta analysera. Jag ska göra ett fräscht excelark över egenskaper och sedan över röstningsmönster – så vi ses om en stund.

Lindenius

Swashbuckler
tio lakejer i en lakejask

Jag skall åka iväg över dagen, så jag skulle bara vilja komma med följande uppmaning:

Just nu är det (om jag räknat rätt) TIO personer som inte röstat. Hur ska vi börja kunna beräkna röstningsdata kring omgång 4-5 om vi inte röstar och börjar sätta press på folk? Please please blir lite mer aktiva i röstandet under dagen.

Zebulon

Swordsman

Purgatory said:
Rättad lisa på i vilken ordning folk avslöjade sin färg, nu är det väl ändå inga fel i den?

Basenanji - Red
Purgatory – Red
#Måns - Red
Lindenius - Red

Eksem - Gold
Anders Åstrand - Gold
Krank - Gold
Bearnie - Gold

Craygh - Blue
Han - Blue*
Vicotnik - Blue
Vimes - Blue
HJK – Blue

Banarok - Green
Zebulon - Green
Poseur - Green
Björn den Gode - Green
Men jag var ändå först.
Har det undgått någon?

Jag outade i mitt första inlägg alla mina stats utom förmåga.

Ond bråd död

Swashbuckler

Det kan vara värt att dubbelkolla de genomgångar som gjorts. Purgatory har förstås bara gjort en miss i detta fall. Hur folk har röstat och när man outat sig är ju rätt lätt att kolla upp men i mer subjektiva listningar finns ju utrymme att plocka de detaljer som hjälper ens argument. Jag tänker på genomgångar av vad folk har sagt tidigare. Vilka har man valt att kontrollera och vad har man valt att inte ta med?

Synd att jag är en sån damp-unge som inte orkar göra sånt själv. :gremtongue: