Nekromanti Starchallenge Essenser 2.0

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Pga en miss så raderade jag texten här. nedan är introtexten till Starchallenge Essenser. Att jag publicerar här beror på att jag vill ha feed back på grunderna i spelet så att det är lämpåligt att släppa. Erfarenheten säger att man ska hålla det kort. Sagan (som visserligen är prosa) fick många läsare och kritik. Textmassan är jämförbar. Jag hoppas på feed back! Jag lovar att hålla avsnitten korta.

Jag tror min ambition är att uppdatera med 5 dagars mellan rum för hela avsnitt och lite kortare då jag delar upp avsnitt. Bevisligen läser folk regeluppdateringarna vilket är kul.

---

Starchallenge Essenser
Essenser är ett fritt nedladdningsbart dokument för de som är nyfikna på Starchallenge men inte vill köpa grisen i säcken. Istället för lockande ord får du regelkärnan i en pdf där du själv kan känna dig för om systemet passar dig. Dessutom kan du ladda ner bakgrundsberättelsen till världen, Starchallenge Saga, för att se om du uppskattar miljön spelet utspelar sig i.

Essenser ger dig däremot väldigt lite eller ingen information kring fordonsregler eller magi. Då är du tvungen att köpa de fulla reglerna. Du kommer inte heller få några raser eller världsinformation vilket du får i boken. Vissa regler är förenklade medan de är mer utförliga i Starchallenge: Regler. Reglerna i Essenser är korthuggna medan reglerna är mer djupa och beskrivande i regelboken. Starchallenge: Regler kommer förklara uttryck och termer mer ingående samt när de ska användas. Svaret på frågan ”Hur gör man” kommer Essenser alltid beskriva. Man kan se Essenser som ett nedladdningsbart mjukvaruprogram som är nedskalat och bara har de basala funktionerna. Vill du ha alla finesser köper du det fullskaliga programmet. Finesserna för Starchallenge: Regler kommer påpekas i texten för att visa på potentialen i det fullt utvecklade spelet.

Vad du kan göra med Essenser är:
• Sätta dig ner och börja spela direkt.
• Hitta på egna raser som skapas enligt regler.
• Hitta på egna världar.

Ganska snart kommer du förhoppningsvis känna dig sugen på att spela det riktiga spelet och då införskaffa Starchallenge! Essenser kommer då också kunna fungera som en snabb referensdel till reglerna. Men huvudsyftet med Essenser är att jag vill ge dig chansen att prova på spelet snabbt och enkelt innan du införskaffar ett helt nytt spel att investera en massa tid i.

Tidsbegrepp
Vid olika tillfällen kommer vi prata om scener, kapitel, avsnitt och kampanjer. En scen är att likna vid en scen i en film. En sekvens där en handling utspelar sig här och nu och ses som isolerad i sitt sammanhang. Ett kapitel är ett gäng scener som byggs upp med en tydlig början, mitt och slut. Ett kapitel är en sekvens i ett avsnitt. Ett avsnitt kan vara ett spelmöte, ett helt äventyr eller en tydligt avgränsad del i en kampanj. En kampanj är ett gäng sammanfogade avsnitt som har ett gemensamt ramverk.

---
Nästa avsnitt: Skapa en karaktär - Grunder

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vad det ska bli då det är klart

Det här är tanken med Essenser på sikt.

Starchallenge Essenser

Essenser är ett fritt nedladdningsbart dokument för de som är nyfikna på Starchallenge men inte vill köpa grisen i säcken. Istället för lockande ord får du regelkärnan i en pdf där du själv kan känna dig för om systemet passar dig. Dessutom kan du ladda ner bakgrundsberättelsen till världen, Starchallenge Saga, för att se om du uppskattar miljön spelet utspelar sig i.

Essenser ger dig däremot väldigt lite eller ingen information kring fordonsregler eller magi. Då är du tvungen att köpa de fulla reglerna. Du kommer inte heller få några raser eller världsinformation vilket du får i boken. Reglerna i Essenser är korthuggna medan reglerna är mer djupa och beskrivande i regelboken. Starchallenge: Regler kommer förklara uttryck och termer mer ingående samt när de ska användas. Svaret på frågan ”Hur gör man” kommer Essenser alltid beskriva. Man kan se Essenser som ett nedladdningsbart mjukvaruprogram som är nedskalat och bara har de basala funktionerna. Vill du ha alla finesser köper du det fullskaliga programmet. Finesserna för Starchallenge: Regler kommer påpekas i texten för att visa på potentialen i det fullt utvecklade spelet.

Vad du kan göra är:

• Sätta dig ner och börja spela.
• Hitta på egna raser som skapas enligt regler.
• Hitta på egna världar.

Ganska snart kommer du förhoppningsvis känna dig sugen på att spela det riktiga spelet och då införskaffa Starchallenge! Essenser kommer då också kunna fungera som en snabb referensdel till reglerna. Men huvudsyftet med Essenser är att jag vill ge dig chansen att prova på spelet snabbt och enkelt innan du införskaffar ett helt nytt spel att investera en massa tid i.

---Efter detta avsnitt följer en kort sammanfattning av Sagan så man kan sätta sig in i världen utan att läsa 27 sidor story. Sagan kommer också bli nedladdningsbar pdf.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Spelsystem

Är Spelsystem rätt titel på kapitlet? Det här är GARANTERAT den kortaste text jag skrivit för ett spelsystem nånsin. Jag lär mig, jag lär mig.

Du använder bara sexsidiga tärningar och många sådana. Det bör finnas minst två färger av era tärningar (förkortas härmed T). Starchallenge spelsystem bygger på att man samlar ihop ett gäng tärningar i en pöl och slår mot antingen ett fast värde eller mot ett värde som en motpart slagit fram. Tärningarna som man slår får man ur ett antal egenskaper. Alla varelser och föremål beskrivs i egenskaper. En egenskap definieras av ett ord och ett antal tärningar. Skrämmande utseende 3T. Fysisk förmåga 4T. Alkoholiserad 2T. Stor 4T. Ju högre antal tärningar desto större inverkan har egenskapen på slaget. En egenskap kan inverka positivt eller negativt på tärningsslaget. Inverkar det positivt lägger man till egenskapens tärningar till pölen. Inverkar det negativt så drar man ifrån egenskapen från pölen. Det senare kallar man för en begränsande egenskap.
Egenskaper som på ett biologiskt sätt kopplas till karaktären eller motparten kallas karaktäristika. Fysiska egenskaper är alla egenskaper som inte tillhör karaktären men kan kopplas till den i form av vapen, utrustning och miljö. Det kan vara specifika egenskaper som för de två egenskaper man alltid kopplar till vapen eller så är det rumsliga egenskaper som Trappa 4T, Dimma 3T. Hur man hanterar egenskaperna beror på hur spelarna väljer att utnyttja dem i sitt kast. Trauma och tillstånd är skador som försämrar möjligheterna att lyckas med sina handlingar genom att vara begränsande egenskaper.

Hur man skapar sin pöl och vilka kriterier som avgör vad man får välja för egenskaper beskrivs i avsnittet om pölen.

"I nästa avsnitt: Skapa en karaktär"

tull

Hero
Re: Spelsystem

Niklas73 said:
Är Spelsystem rätt titel på kapitlet? Det här är GARANTERAT den kortaste text jag skrivit för ett spelsystem nånsin. Jag lär mig, jag lär mig.

Du använder bara sexsidiga tärningar och många sådana. Det bör finnas minst två färger av era tärningar (förkortas härmed T). Starchallenge spelsystem bygger på att man samlar ihop ett gäng tärningar i en pöl och slår mot antingen ett fast värde eller mot ett värde som en motpart slagit fram. Tärningarna som man slår får man ur ett antal egenskaper. Alla varelser och föremål beskrivs i egenskaper. En egenskap definieras av ett ord och ett antal tärningar. Skrämmande utseende 3T. Fysisk förmåga 4T. Alkoholiserad 2T. Stor 4T. Ju högre antal tärningar desto större inverkan har egenskapen på slaget. En egenskap kan inverka positivt eller negativt på tärningsslaget. Inverkar det positivt lägger man till egenskapens tärningar till pölen. Inverkar det negativt så drar man ifrån egenskapen från pölen. Det senare kallar man för en begränsande egenskap.
Egenskaper som på ett biologiskt sätt kopplas till karaktären eller motparten kallas karaktäristika. Fysiska egenskaper är alla egenskaper som inte tillhör karaktären men kan kopplas till den i form av vapen, utrustning och miljö. Det kan vara specifika egenskaper som för de två egenskaper man alltid kopplar till vapen eller så är det rumsliga egenskaper som Trappa 4T, Dimma 3T. Hur man hanterar egenskaperna beror på hur spelarna väljer att utnyttja dem i sitt kast. Trauma och tillstånd är skador som försämrar möjligheterna att lyckas med sina handlingar genom att vara begränsande egenskaper.

"I nästa avsnitt: Skapa en karaktär"
För att kunna spela Starchallenge behöver man minst tolv sexsidiga tärningar och det underlättar om tärningarna är uppdelade i minst två olika färger. I texten förkortas antalet tärningar till T. Används två tärningar så förkortas det 2T, används fyra tärningar förkortas det 4T.

Starchallenge regelsystem bygger på att man samlar åt sig en pöl med tärningar och slår över ett fast värde eller i konflikt mot en annan aktörs tärningsslag. Antalet tärningar som används avgörs genom karaktärens egenskaper. Alla varelser och föremål beskrivs i termer av egenskaper. En egenskap definieras av ett ord och ett antal tärningar. Skrämmande utseende 3T. Fysisk förmåga 4T. Alkoholiserad 2T. Stor 4T. Ju högre antal tärningar desto större inverkan har egenskapen på slaget. En egenskap kan inverka positivt eller negativt på tärningsslaget. Inverkar det positivt lägger man till egenskapens tärningar till pölen. Inverkar det negativt så drar man ifrån egenskapen från pölen. Det senare kallas för en begränsande egenskap.

(nu måste jag dricka kaffe och pussa tanten så jag hinner inte korra mer)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Skapa en karaktär - Grundförmågor

Jag delar upp karaktärsskaparkapitlet i juicy little peaces så folk orkar. Som sagt för nytillkomna tittare är det här de mest grundläggande reglerna till Starchallenge som jag önskar feed back på.

Låt oss börja med att titta på hur man skapar grundläggande förmågor. Feed back önskas på läsförståelse, regelförklaring och regler.

Skapa en karaktär

En karaktär behövs för att kunna spela. Det är den person som du sköter i spelvärlden. I Starchallenge berättar man fram sin karaktär och slår inga slag. Reglerna strävar efter en väl sammansatt komplex karaktär som ska ta sig an världen. Berättelsen kallas bakgrundsbåge och blir det centrala i hur dina egenskaper kommer fördelas.

Bakgrundsbåge
Börja med att ta fram en berättelse för karaktären. Bestäm centrala punkter, händelser, personer i hennes liv fram till nu. Rasen är inte viktig i detta skede. Börja med det du känner för och brinner för. Din karaktär ska sjuda av liv. Jag vill att du ska känna ett starkt band till din karaktär då du är klar. Fundera på den i några dagar. Ägna den lite tid, kärlek och omvårdnad. I Starchallenge: Regler finns färdiga arketyper för de som inte orkar med den här processen och bara vill komma i gång. Dessutom finns det mycket stoff till inspiration för de som vill bygga en karaktärsbåge.

Bakgrunden från barndom till nu berättas fram av spelaren. Spelledaren noterar de mest viktiga bitarna på ett papper. Då berättelsen är klar kan man förändra vissa delar om det behövs. Därefter sätter man ut värden på karaktärsbladet. Karaktärsbladet är ett papper där karaktärens egenskaper finns uppförda.

Beroende på ras får spelaren olika förutsättningar för vilka egenskaper och egenskapsvärden hon får. I Essenser finns inga raser utan du spelar människa. I Starchallenge: Regler finns 7 raser samt en enkel teknik att skapa blandraser så du kan få upp till 27 stycken spelbara varianter.

Bakgrundsbågen kan ge rätt till att förändra olika egenskaper både till det bättre och sämre. Om karaktären tränat fysiskt i hela sitt liv så kan hon få höja sin fysiska grundförmåga men hon måste kunna motivera det i sin beskrivning. Om du forskar kring gagoonernas fortplanting (för att det kommer göra dig rik om 20 år) så kan du inte vara expert på kampsport – dygnet har bara 24 timmar (eller 15 eller 30 beroende på var du bor men du fattar). Allt det här speglas i var du får sätta ut dina poäng, vilka färdigheter och attribut du väljer. Din bakgrundsbåge måste hela tiden spegla dina val och tvärtom. Det är möjligt att forma sin egen karaktärs egenskaper men berättelsen är det centrala och måste motivera varje förändring. Vissa karaktäristika kan bli till nackdelar. Har karaktären varit en krigare finns stora risker att hon har fått en permanent skada eller mentala såväl som fysiska ärr. Det kan ge egenskapen Ärr 2T och Aggressiv: 2T.

• Bestäm grunderna i en berättelse till din karaktär och börja mejsla ut den med spelledaren. I Essenser finns inga andra raser utan man spelar människa.
• Hitta gärna några centrala nyckelpunkter: Vad är centralt i karaktärens liv? Var har hon bott? Vad är hennes inställningar?
• Spelledaren gör noteringar som är centrala i berättelsen. Då spelaren är färdig så utgår man från dessa noteringar för att sätta ut karaktäristikan.
• Det finns ett fåtal regler som bestämmer hur man får sätta ut karaktäristikan. Dessa måste följas.

Personuppgifter
Här fyller du i ditt namn på din karaktär. Galaxens namnstrukturer varierar kraftigt men vanligtvis är mansnamn korta och kvinnonamn längre: Maxie, Boos, Ereck är typiska mansnamn medan kvinnonamn kan vara Tervona, Leroinne eller Melonie. Mellan, för och efternamn är det ganska vanligt med en eller två småord som am, der, oc, koch etc. Maxie am der Headmurrador eller Gorgash Tooth är två exempel på fullständiga mansnamn. Tervona am Nachterin eller Mennova sith Locher är två kvinnonamn.

Välj ålder utifrån om du vill att din karaktär ska vara ung, mogen, medelålders eller åldrad. Åldersfasen inträder med åldern i tabellen och har betydelse då du väljer färdigheter.

(Ursäkta usel tabell)
Mogen Medelålders Åldrad
Människa 21 30 56
Thuarer 20 28 52
Silverfolk 60 86 160
Zoe 60 86 160
Reemonk 21 30 56
Iya-Kamoura 15 22 40

Anteckna kön och ras. Hemort är det område du kommer ifrån. Kapital är den summa du bär på dig samt eventuell förmögenhet och lokala valutor. I Essenser är den 2T6*1000. I Starchallenge: Regler bygger den på din sysselsättning. Vikt/Rymdförmåga är helt enkelt vad du kan bära utan att drabbas av tillståndet Överlastad. Tillståndet ökar med 1 för varje ytterligare Vikt/Rymdenhet karaktären bär över sin maxförmåga som är lika med Fysisk förmåga *3.

Grundläggande karaktäristika
Karaktäristikan beskriver din karaktär i form av olika egenskaper. Högsta och lägsta värde man kan ha i karaktäristikan står inom parantes vid varje rubrik.

Grundförmågor (1-5T)
Fysiska, Sociala, Mentala, Intellektuella, Perceptionella. De beskriver de grundläggande dragen i den karaktär du vill skapa. En människa har 3T i samtliga fem grundförmågor. Om bakgrundsbågen tillåter får en spelare höja eller sänka en grundförmåga. Höjer du 1 i en grundförmåga måste du sänka en annan med 1. Sänkningen behöver inte motiveras. Det kan vara att karaktären föddes med den lägre grundförmågan. För att få höja en grundförmåga krävs en större händelse i bakgrundsbågen. Karaktären har tränat större delen av sitt liv på gy. Det kan höja Fysisk förmåga.

Intill varje grundförmåga på karaktärsbladet finns en rubrik som heter Situationshantering. Där fyller man i en mening som beskriver hur hon hanterar respektive konflikt. För sociala konflikter för Tervonas spelare upp att hon använder logik och aldrig blandar in känslor i sociala konflikter. Blir de känslosamma lämnar hon alltid konflikten.

Då man är klar med grundförmågorna ska summan av grundförmågorna alltid vara 15.

Attribut (1-5T)
De beskriver fysiska kännetecknen, karaktärsdragen och karaktärens profil. Spelaren får välja vilka attribut som helst och vilka värden som helst. Man måste ha ett negativt attribut för tre positiva. Ett negativt attribut varierar: Eldsmärke på brösten för en snygg ung tjej vars karaktär spelar mycket på utseende får anses negativt medan det ses som positivt på en skrämmande krigare.

Beroende på när attributen spelas ut så ska värdet på attributet sättas i rätt kolumn på rollformuläret: Är attributet något personligt som att man super i lönndom sätter man Alkoholism under Privat. Är ens sexuell läggning känd inom ens närmsta vänner och bekanta sätts värdet under Krets. Är ens passion för segelflyg känd för alla i ens omgivning sätter man värdet under Offentligt. Och är man en känd person och är en gapig jävel sätter man värdet för Lättprovocerad under Känd. Man kan alltså inte spela ut ett Privat eller Kretsattribut i en scen där det finns en massa okända människor med förutsatt att man inte vill byta till Offentligt och ta konsekvensen av utspelet. Tillsist fyller man i när attributet visar sig. När tar man till flaskan? När blir man aggressiv? Fysiska kännetecken får istället tillägget varför? Är ärret från en olycka? Är brännmärket från en strid med en dimkrigare?

De fysiska kännetecknen beskriver hur man ser ut, smidighet och rörlighet, och hur man står emot fysiska skador. Fysiska kännetecken kan också huggtänder, gälar med mera.

Exempel på fysiska kännetecken: Attraktiva anletsdrag (får bara läggas till "om kulturen och rasen tycker det"), Balans, Djup blick, Hy, Hörsel, Immunförsvar, Karisma, Kroppsbyggnad, Kroppskontroll, Liten, Läkkött (kan användas som en egenskap för att motverka ett trauma – istället för tex precision 3T som begränsas av stukad hand 3T kan man använda Läkkött 4T istället för precision), Monströs, Precision, Sexig, Skrämmande, Smidig, Smärttålig, Snabbhet, Snygg kropp, Spänstig, Stark, Stor, Syn, Uthållighet, Vighet.

Karaktärsdragen beskriver hur karaktären upplevs och är.

Exempel på karaktärsdrag: Aggressiv, Allvarlig, Arrogant, Barnslig, Begåvad, Beläst, Beroende, Blyg, Bortskämd, Charmerande, Debatterande, Desillusionerad, Djupsinnig, Dumdryg/Nedlåtande, Egen, Egotrippad, Empati, Enträgen, Farlig, Flitig, Fredlig, Fördomsfull, Förförisk, Förlåtande, Försiktig, Förutsägbar, Gapig, Girig, Grälsjuk, Hett temperament, Hysterisk, Händig, Högljudd, Illojal, Insäljande, Intrigerande, Irrationell, Kallblodig, Klåfingrig, Kommunikation, Koncentrationsförmåga, Korttidsminne, Kreativitet, Känslokall, Lakonisk, Lat, Ledarskap, List, Logik, Långtidsminne, Misstänksam, Modig, Naiv, Nitisk, Provokativ, Rastlös, Reson, Retorisk, Retsticka, Smygande, Renlig, Pedagog, Ridderlig, Sans, Skandalös, Skämtsam, Slug, Slutledningsförmåga, Sniken, Sorglös, Storsint, Stresstålighet, Trofast, Trögfattad, Vankelmodig, Vemodig, Vild, Viljestark, Våldsam, Ålderdomlig, Ärlig, Äventyrslyste, Ömsint.

Profil uttrycker en hel livsstil och sätt att leva eller hur livet behandlar en.

Exempel på profil: Alkoholiserad, Avdankad, Berest, Bisexuell, Bohemisk, Fetishism, Homosexuell, Fobisk, Försupen, Hedonistisk, Idealistisk, Ifrågasättande, Korrumperad, Krigsivrare (välj krig), Kriminell, Lantlig, Lyxsökare, Maktgalen, Misslyckad, Pacifist, Skuldsatt, Sluskig, Spelgalen, Stil och smak, Swinger, Trolös, Väderbiten, Ålderdomlig

Färdigheter (1-5T)
Det här är en förkortad version av färdighetssystemet från Starchallenge: Regler. Där får man fler färdigheter och fler bildningsklasser.

Färdigheter är antingen medfödda eller skolade kunskaper. Exempel på sådana som alla får är Hoppa, Klättra och Söka medan kunskaper man tar fram i sin bakgrund till karaktären kan vara: Allmänbildning, Dyrka och Droidkunskap. En karaktär får ett gäng färdigheter som är förtryckta på karaktärsbladet, rasfärdigheter, sysselsättningsfärdigheter och en hoper fria färdigheter som hon får välja själv.

En färdighet kan ha 3 nivåer. En grundnivå, en expertis och en specialitet. En grundnivå kan motsvara Pistol – karaktären kan skjuta med pistoler och revolvrar. En expertis är en inriktning i en grundläggande färdighet: Värdesätta – Ädelstenar, Värdesätta – Smycken. En specialitet ger en bonus på 1T och är något som tillför färdighetsutövaren en extra skjuts: Dyrka – Fobonlås – Under stress, där stress faktiskt ger en extra T. Man får välja så många specialiteter man vill så länge de förankras förankras i bakgrundsbågen. Specialiteter läggs på de färdigheter man önskar och kan motivera med bakgrundsbågen.

Färdigheter som alla får: Värde: Grundförmåga -1. Grundförmågor: Avståndsbedömning (Perceptionell), Bollsinne (Perceptionell), Ducka (Perceptionell), Dölja (Intellektuell), Hoppa (Fysisk), Klättra (Fysisk). Om man får 0 så har man 0 i färdigheten.

Rasfärdigheter: 3T från början. Sänker du en får du höja en annan. Max 4T från början.

Sysselsättningsfärdigheter:
Från tidigare sysselsättningar får man välja högst tre färdigheter. En färdighet får väljas om man varit verksam i ett år. Två stycken om man varit verksam i två år och tre stycken om man varit verksam i tre år.

För vart tredje år man varit overksam i en sysselsättning förlorar man 1T i varje färdighet dock lägst till 0.

Välj så många färdigheter du vill i din nuvarande sysselsättning. För att den ska räknas som en sysselsättning måste du varit verksam i minst ett år.

Du får 3T i varje färdighet du väljer. Varje färdighet kräver att du varit verksam i ytterligare ett år.

Vill du höja till 4T tar det fyra år för att höja till 4T i färdigheten. Ingen annan får höjas under tiden.

För 5T tar det 8 år enligt regler ovan.

Man höjer alltid en expertis om sådan finns.

Johan väljer Smyga, Portar och Värdesätta - Smycken. Han har varit verksam i 9 år. Han väljer att ha 3T i färdigheterna vilket kostar 3 år. Han väljer att höja Värdesätta smycken till 4T vilket tar ytterligare 4 år. Hans grund i Värdesätta är 3T.

Man har rätt att höja 1 och sänka 1 för två färdigheter och endast betala 2 respektive 4 år.

Johan sänker Portar med 1 (2T) och höjer Smyga med 1 (4T) vilket kostar honom 2 år.

För färdigheter man får fler än en gång så får man det värde som spelaren vill ha av de beräknade eller erhållna.
Johan får allmänbildning vilket han redan har 2T i. Men som sysselsättningsfärdighet är den värd 3T och det blir vad hans karaktär får.

Fria färdigheter:
Fria färdigheter köps för poäng. Hur många man kan köpa och hur mycket man kan få i färdighetsvärde avgörs av ens poängpott. Pottens storlek beror på ens ålder.

Ålder Poäng
Ung 30
Mogen 34
Medelålders 38
Åldrad 40

Fria färdigheter kostar sin grundkostnad för de 3 första tärningarna, dubbelt så mycket för tärning 4 och tre gånger så mycket för tärning 5. Kostnaden beskrivs i tabellen endan.Man behöver inte betala mer än en gång för en grund. Därutöver köper man bara expertiser i färdigheten. Expertisen kostar som grunden. Man kan bygga på färdigheter man redan har med denna metod. Eventuella överblivna poäng då man ”handlat klart” kasseras. Vissa färdigheter kräver expertis (markeras med ett (e)). Man köper alltid då i expertisen och får expertis-1 i grundfärdigheten.

Färdigheter/Kostnad/Tidsvikt
Automatkarbiner 2 Omedelbar
Avståndsbedömning 1 Omedelbar
Batong 1 Omedelbar
Bildning (e) 3 Varierande
Bollsinne 1 Omedelbar
Ducka 1 Omedelbar
Dyrka (e) 2 Utförlig
Dölja 1 Komplex
Fingerfärdighet 2 Varierar
Gevär/Hagelgevär 2 Omedelbar
Hoppa 1 Omedelbar
Jaga 2 Varierar
Klättra 1 Utförlig
Kniv 1 Omedelbar
K-pist 2 Omedelbar
Kulsprutor 2 Omedelbar
Medicin och kirurgi 3 Komplex
Obeväpnad kamp 1 Omedelbar
Pistol/Revolvrar 2 Omedelbar
Reparera (e) 2 Komplex
Sköldar 2 Omedelbar
Smyga 1 Utförlig
Spåra (e) 2 Varierar
Svärd 2 Omedelbar
Värdesätta (e) 2 Komplex
Övertala 2 Utförlig

Färdighetsvärde 4T Kostnad*2
Färdighetsvärde 5T Kostnad*3

Exempel: Maxies spelare köper 5T i Pistol. Det kostar 2*1+2*1+2*1=6 poäng att få 4T. Sedan kostar det ytterligare 2*2 poäng att få 4T och till sist 2*3 poäng att få 5T. Det ger en total kostnad på 16 poäng. Om Maxie köper en annan färdighet med samma pris till samma kostnad har han 5T där också och har förbrukat 34 poäng. Antag att han är Åldrad och har 6 poäng över. De sex kasseras.

Maxie köper Värdesätta Grund 3T och väljer sen en expertis i Ädelstenar. Värdesätta kostar 2 så för att få en grund på 3T så måste Maxie betala 6T. Sedan väljer han 2T i sin expertis för Ädelstenar vilket kostar 4 poäng. Han väljer också en expertis inom Värdesätta till nämligen Belgoska halskedjor 2T vilket kostar ytterligare 4 poäng.

Alla färdigheter har en tidsvikt. I en konflikt så agerar spelare vid olika tillfällen. De olika färdigheterna tar olika lång tid att utföra (det tar längre tid att klättra än att skjuta). Tidsvikten kan variera för en och samma färdighet och är då varierande.

En omedelbar handling är snabb. Exempel är att svinga ett baseballträ, hoppa från a till b utan sats, utdela en swing i ett barslagsmål eller utdela ett knivhugg mot någon som står cirka en meter ifrån.

En kvick handling är att förflytta sig från punkt a till b där a och b är en bit bort ta sats och hoppa över en avgrund eller att ladda om ett vapen.

En utförlig handling är ofta förknippad med en färdighet. Klättra upp för en tre meters ramp utan större hinder, programmera ett par rader kort välbekant kod eller ta sig in i och starta upp contikisvävaren.

En komplex handling är handlingar som kräver lång tid för att ha någon effekt som att sätta sig in i juridiska dokument.

Bildning: Kunskaper och erfarenheter. Färdigheten skrivs inte ut som Bildning på karaktärsbladet utan man väljer ett område under färdigheten. Den grundläggande färdigheten ger allmän insyn i ämnet och expertisen en inriktning i ett ämne. Exempel: Allmänbildning (har ingen expertis), Botanik, Portar (Expertisen visar vilket område man behärskar som programmering, kryptering, speciell teknologi och så vidare), Droider, Droger/Gift, Fordonsteori (Expertis i ett fordon. Bildningen är först grundläggande för respektive enhet. Expertisen blir en expertis inom landfordon, sjöfordon, undervattensfordon, flygfordon och rymdfordon samt speciella fordon som scooter med mera. Man kan som vanligt försöka med endast ett intellektkast alltså en tärningspöl grundad på en enda egenskap.)... Fler bildningsinriktningar finns i Starchallenge: Regler.

Reparera: En expertisfärdighet ska väljas. Exempel är motorer, hårdvara, stridsenheten.

Spåra: Expertis: Välj djurart.

Övertala: Övertala inbegriper alla former av sociala konflikter från charma till förhöra. I sociala konflikter använder du din Sociala grundförmåga + Övertala om du är ute efter att med retorik övertyga din motpart. Däremot kan man få någon att göra något på samma sätt genom att till exempel gå sängvägen och använder attributet Förförisk. Någon som saknar karaktärsdrag med liknande möjligheter kan göra klokt i att använda Övertala och försöka med logik vinna över motparten. Men tänk på att motparten kan vara svårövertygad med logik men väldigt lätt att charma. Om motparten är en vakt i ett läger där det enbart finns män så kan han ha tillståndet: Svältfödd på kvinnor vilket begränsar hans handlingspöl och gör det lättare för en kvinna att charma honom än för en man att övertala honom.

---
Så! Vad har jag missat, vad är svårbegripligt, vad är bra, vad känns onödigt? I korthet: Hur funkar läsförståelse, regelförklaring och regler. I nästa avsnitt går vi över Mål, Övertygelser och Relationer...

tull

Hero
Re: Skapa en karaktär - Grundförmågor

En tanke: Jag tycker karaktärsskapandet fungerar bra för den som vet vad den vill spela.

Hur tänker du kring de spelare som kommer till spelbordet och inte vet vad de skall spela? Har du funderat på att implementera något stöd för det eller överlåts det till SL+spelare att komma fram till det innan skapelseprocessen börjar?

En till grej: Är det ändå inte rätt vettigt att veta vilken ras man skall gestalta innan man börjar illustrera livsbågen? Jag föreställer mig att de olika raserna har olika seder, normer, samhällen som i sin tur påverkar och definierar uppväxten.
Om man inte börjar med ras tror jag det blir lätt att man beskriver en väldigt "mänsklig" uppväxt eftersom det är den närmsta referensen.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Skapa en karaktär - Grundförmågor

1) I Starchallenge: Regler får du en uppsjö inspirerande tankar kring den kreativa processen och för de som inte orkar med det så kan man plocka en färdig arketyp ur ett galleri och komma igång på fem minuter.

2) Du kan ha rätt i din andra synpunkt. Jag tror jag ändrar.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Mål, Relationer och Övertyglser och resten...

Ni kommer det börja hetta till lite mer. De förra avsnitten har ju inte bjudit på några nyheter. Det här avsnittet kommer att börja mejsla ut Starchallenge egna karaktär. Såga, hylla, kommentera.

Relationer, Mål, Övertygelser
Dessa karaktäristika hjälper till att färga karaktären och fungerar som bonusar eller avdrag – helt beroende på situation. De tre egenskaperna har med känslor att göra och känslor kan antingen göra en person starkare eller svagare. Därför är det inte säkert att de här egenskaperna alltid hjälper spelaren. Det är inte vanligt att man använder de här egenskaperna och det gör att man får lägga till dem som bonustärningar till sitt handlingsslag. Man får bara lägga till Mål, Övertygelser eller Relationer i ett handlingsslag. Man måste alltså välja.

Relationer (1-4T)
Karaktärens relationer till andra karaktärer. I praktiken får man addera tärningar till sitt slag eller dra av beroende på vilken relation man har och vilken uppgift man står inför.

Typ av relation/Relation/Vikt
Dålig: Avsky 4T
Dålig: Fientlig/Motvilja 3T
Dålig: Ogillande 2T
Dålig: Misstänksam/Irriterad 1T
Neutral: Neutral 0
God: Gillande/Uppskattande/Rättfärdig/Intresserad 1T
God: Vänskaplig/Attraherad/Professionell/Entusiastisk 2T
God: Djup vänskap/Älskande/Djupt lojal/Hänförd/Nörd 3T
God: Älskande el Själsfrände/In i döden lojal/Stalker/Besatt 4T

Hanx ser sin flickvän angripas av en full giakkrigare. Hans blod svallar. Han får addera Älskande 4T till de tärningar han redan samlat ihop. Vid ett annat tillfälle är han tvungen att försöka övertala henne till något han egentligen inte vill men är tvungen till. Hennes väna varelse får honom att svikta i sina försök och han får dra av Älskande 4T i sina övertalningsförsök.

Förändringar i relationer styrs inte av regler utan spelaren skiftar nivå i sina relationer när hon anser att det är lämpligt. Det är dock inget som svänger snabbt utan en relationsnivå ligger kvar ett tag. Spelaren bör tänka på hur karaktären är komponerad då hon skiftar relation. Verkar det rimligt att gå från ogillande till avsky till exempel? Stämmer det med hur karaktären är sammansatt?

Då en karaktär skapas så bestämmer man vilka relationer hon har genom bakgrundsbågen. Relationer kan också vara inställningar som man antar i en första kontakt och då man lär känna någon. Inställningar är lätta att förändra medan relationer är svåra att förändra. Inställningar kan vara av alla de dåliga varianterna men bara de 2 första goda relationstyperna. Det finns olika typer av relationer:

Vänskapsrelationer
Gillande, Vänskaplig, Djup vänskap eller Själsfrände. Även relationer till mentorer kan ingå här.

Kärleksrelationer
Uppskattande, Attraherad, Förälskad (passionerade men ännu ej ingått en riktigt djup relation), Älskande (till exempel ett par som ingått en djup relation där de känner varandra utan och innan).

Yrkesrelationer och/eller tacksamhetsrelationer
Rättfärdig (man gör rätt för sig i sin yrkesroll men varken mycket mer eller mindre eller så gör man det man ska mot någon man är skyldig en tjänst), Professionell (fläckfritt arbete eller utförande av tjänst och man gör det lilla extra), Djupt lojal (man står mycket nära sin uppdragsgivare och/eller sitt kall och går mycket långt i sin strävan att utföra uppgiften på allra bästa sätt eller så kommer man stå upp för den här personen i stort sett alla situationer), In i döden lojal (ungefär som föregående men man är beredd att offra sitt liv om så krävs – en servitris når nog sällan dessa höjder vilket däremot en vakt kan göra. Däremot kan man bli så pass tacksam om någon till exempel offrat sig att rädda ens barn undan döden). Även relationer till mentorer kan ingå här.

Ämnesrelationer
Relationer till en hobby eller är ämne som man är intresserad av. Karaktären har nästan uteslutande ett enda ämne om den nu har något ämne. Denna Relation bör betraktas som mindre vanlig.
Intresserad, Entusiastisk, Nörd (man är helt insnöad i sitt ämne men har bitvis ett vanligt liv också – hej rollspelare!), Besatt (yrket eller utbildningen upptar 100% av ens tid – hej rollspelskonstruktörer).

Offentliga relationer
Offentliga relationer innebär en relation man har till en offentlig person som en artist eller politiker.
Uppskattande, Attraherad, Hänförd, Stalker. Man kan självklart välja att ignorera någon karaktären har en Dålig relation till genom att bara inte använda några tärningar alls då handlingsslaget berör den karaktären har den Dåliga Relationen till.

Förutom att ha en relation till en person kan man också ha en relation till en grupp, en plats, en egenskap hos en karaktär och en händelse/situation.

Situation: Exempel på en situation kan vara mörka platser som karaktären kanske ogillar (plats) och ”Mörka gränder 2T”.

Grupp: Personen avskyr en grupp av individer. Det kan vara en grupp som står för något så väl som knutna till en plats eller sällskap.

Fientlig till Lee-Wait 3T. Om någon från Lee-Wait spottar på karaktären så kan karaktären fördöma alla från Lee-Wait för den enda händelsen Relationen kan bli Fientlig. Karaktären bör i och för sig vara fördomsfull för att få den relationen.

Plats: Ett klassiskt exempel kan vara att man hamnar på en plats man känner lite ”så där” för. Relationen blir Misstänksamhet. På karaktärsbladet skulle det då stå: ”Lee-Wait Misstänksamhet 1T”

Egenskap: Egenskap är något man uppskattar i en anan person och som man själv inte besitter eller man själv kanske har. Ridderlighet kan vara ett karaktärsdrag såväl som något karaktären har en God Relation till.

I ett klassiskt sagoexempel skulle en prinsessa ha en mycket stark Relation till Ridderlighet och om hon ser en riddare bete sig Ridderligt så kommer hon kunna addera Relationsvärdet i samband med handlingar som innefattar riddaren. Det kan också medföra att hon hamnar i en God Relation i ett första möte med riddaren förutsatt att hon bevittnat eller hört talas om hans ridderlighet.

På karaktärsbladet för man upp vilken typ av förhållande man har i relationen. Är det ens chef? Är det en plats man blivit torterad på? Är det ett folk man hatar för att de diskriminerat en? Man för också upp namnet på platsen, personen etc. Typ av relationen förs också upp på karaktärsbladet (avsky, professionell etc). Till sist för man upp vilket värde relationen har.

Mål (1-2T)
Karaktären har alltid ett mål som hon vill uppnå. Målet definieras av en motivation. Målen kan vara yttre eller inre. Med yttre mål menas att man vill uppnå något i den fysiska världen som någons död eller rikedom. Motivationen kan vara att denne någon dödat ens älskade. För ett mål som rikedom kan det vara att bakgrundsbågen beskrivit hela ens uppväxt som fattig. Målen ska alltid relatera till bakgrundsbågen. Inre mål är mer komplexa. Det kan vara att nå harmoni. Motivationen kan vara en förtryckande far. Dessa mål ses som övergripande eller relaterade till kampanjen.

Men målen kan också vara mer kortsiktiga. Mål är uppdelade i: Kapitel, Avsnitt, Kampanj och Övergripande. Det sistnämnda är att betrakta som livsmål och behöver inte ha något med den kampanj eller äventyr man spelar att göra. Kapitel och avsnitt kan endast ha 1T i värde. För kapitlet kan det vara att få tag i motgiftet till ens tjej som ligger i den svävare man jagar. I avsnittet kan det vara att döda giaköversten. Varje gång ett mål tydligt kan kopplas mot en handling kan man använda Mål. Man kan inte räkna vilken handling som helst som ett delmål i att nå målet och på så sätt använda Mål. Handlingen måste vara intimt förknippad med Målets bild. Det är viktigt att målet är tydligt för att man ska få lägga till bonusen.

Zoe spelar zoxa-tärning på ökenmarknaden över ett par värdefulla ibos som kan innehålla information om hur man kommer i kontakt med Hock-överstens älskarinna. Zoe tror att det kan vara en väg till att uppfylla Målet att döda Hock-översten.Zoe får inte lägga till tärningar för Mål. Det här är för diffust.

Zoe får tag i älskarinnan och försöker förföra henne torts att han finner henne motbjudande både fysiskt och i sin livsfilosofi (dessutom har hennes älskare utrotat miljarder av hans egen ras). Anledningen till förförelseakten är att pumpa henne på information om var översten kan finnas. Nu får Zoe lägga till tärningarna för sitt Mål: Döda Hock-överste Joz. Han kommer också få dra av med Relationsvärdet för Ogilland (mot älskarinnan).

Övertygelser (1-3T)

Övertygelser är sådant som karaktären lever efter. De ska hänga ihop med profilbilden som skapas av attribut eller i alla fall inte gå emot ens livsstil. Övertygelser är religioner, politiska åsikter eller filosofier. Om man har ett högt värde i en övertygelse så ser man till att uppmärksamma händelser och högtider som är knutna till den. Det är viktigt att spela ut övertygelser även då inte tärningar är inblandade.

Exempel: Arion ska ligga lågt en kväll på en bar. Han är eftersökt. Men då två dimfolk börjar hylla Rash Kargh kan han inte stå emot. Han har en Övertygelse att Rash Kargh är en förtryckare 3T. Det är självklart att han kommer lägga sig i. Handgemäng uppstår vari Arions spelare får lägga till 3T i sina handlingsslag för att slåss mot det han avskyr.

Vikt/rymdförmåga
Vikt/Rymdförmåga är helt enkelt vad du kan bära utan att drabbas av tillståndet Överlastad. Tillståndet ökar med 1 för varje ytterligare Vikt/Rymdenhet karaktären bär över sin maxförmåga som är lika med Fysisk förmåga *3.

Konfliktklockan och resurser
Då man hamnar i en fysisk konflikt som en strid, jakt eller tävling så använder man konfliktklockan. Den består av ett antal poäng som reduceras i takt med att man skadas. De kan också försvinna poäng genom att spendera spelaren väljer att spendera resurser. Genom att spendera resurser får man fler tärningar till sin handlingspöl, ges möjlighet att hjälpa andra, skada sin fiende med mera. En resurs är värd 1T. Resurser får användas i fysiska konflikter.

I Starchallenge tar en fysisk konflikt (en strid, jakt, tävling med mera) slut då konfliktklockan tickat ner till 0. Vad som sker då beror på vad spelaren definierat ska hända då konflikten tog sin början. Det kan vara att man dör, svimmar, blir tillfångatagen med mera. Det här beskrivs i avsnittet om fysiska konflikter och utmaningar.

Konfliktklockan är en skala med siffror ytterst på ena sidan av karaktärsbladet. Från början får man den sammanlagda summan av ens grundförmågor delat på två avrundat uppåt. Fäst ett rött gem på den summan i konfliktklockan. Bestäm stridserfarenheten i enlighet med bakgrundsbågen. Den ska ligga mellan 0 (rookie) och 6 (veteran). Fäst ett grönt gem lika många snäpp ovanför det röda som du kom beräknat din stridserfarenhet till. Detta kallas dina bonusresurser. Då kapitlet är slut får man tillbaka alla bonusresurser. Resurserna ligger däremot kvar på sin nuvarande nivå. I avsnittet om konfliktklockan i avsnittet om fysiska konflikter och utmaningar kan du läsa om hur man använder sina resurser och bonusresurser.

Personlighetsdrag och utveckling
I Starchallenge: Regler beskriver dessa hur karaktären ökar i sina värden.

Horisont
Horisont är ett par meningar som ger spelledaren en hint om vad spelaren vill ska hända hennes karaktär för att hon ska uppnå en önskad förändring och personlig utveckling.

Trauma och tillståndsnivå
Trauman och tillstånd är de två benämningar som Starchallenge har på skador. Trauma och tillståndsnivån är lika med den fysiska förmågan*2. De anger hur många olika trauman och tillstånd en karaktär maximalt får ha samtidigt.

Kaosenergi
Galaxens öde styrs av den här energin och varelser har möjlighet att påverka den. Vill du spela en karaktär med övernaturliga krafter så skaffar du Starchallenge: Regler.

Sysselsättning

Du får själv hitta på en sysselsättning. I Essenser får alla sysselsättningar får 2T*1000 i kapital. Varje sysselsättning generar också 1T färdigheter som är naturligt kopplade till sysselsättningen. I Starchallenge: Regler finns en utförlig lista med beskrivningar på ett trettiotal sysselsättningar samt regler för kapital med mera.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tar mig friheten att länka det google docs-dokument jag fixade här:

Starchallenge: Essenser. Niklas får gärna säga till om han vill att jag ska ta bort länken.

Vem som helst har skrivrättigheter om ni har länken; komplettera gärna mina kommentarer. Om vi kommenterar tillsammans kanske vi orkar igenom alla 30+ sidorna =)

Kom igen nu! Jag kan inte vara den ende förutom Niklas som vill se Starchallenge färdigt och släppt.

Doomhamster

Swordsman
Re: Mål, Relationer och Övertyglser och resten...

Bara en liten kommentar: det känns lustigt att se "stalker" under GODA relationer. En stalker drivs väl visserligen av sin besatthet, men får ju sällan nån positiv respons av målet eller har nån egentlig förståelse för dem (förutom en ytlig sån baserad på ren förföljelse) så jag kan liksom inte se hur det skulle vara till nytta.

Zappelina

Swordsman

Man får bara lägga till Mål, Övertygelser eller Relationer i ett handlingsslag. Man måste alltså välja.
Jo, jag ser en konflikt utifrån vad jag läst hittills av ditt system och denhär lilla regeln: Vad om man har både positiva och negativa förhållanden som kan spela in i en relation? Jag menar, för att ta ett enkelt exempel, jag försöker övertala min flickvän att göra min mamma illa... och jag tycker bra om dem båda. Kanske låter flummigt, men det kan ju vara så att de två har en dålig relation.

Som jag förstår det vill systemet gärna räkna in alla typer av relationer, dessutom verkar det inte vilja backa för svårare dilemman. Jag förstår att det kan bli väldigt många plus och minus till varje slag, men hur hanterar du annars någon som alltid vill motivera sina slag med, säg sin kärlek? Jag vill inte dö för att min käresta lever, alltså får jag plus fyra på slaget för rymdpilot, och för slagen för mina martial-arts konster och för... Ja, du förstår? Det kanske inte är ett problem, för att du inte i första hand vänder dig till spelare som vill "optimera sin gubbe", men jag ville ändå påpeka det när jag ser det.

Ska försöka kommentera lite i googledocs dokumentet inatt, om jag kommer på man gör.

krank

Jag har korrigerat rättigheterna nu, så nu ska ni ha redigeringsrättigheter.

krank

Jisses vad det rasslar in. Kul att fler ville haka på mitt gdoc! (Har bestämt mig för att "gdoc" är en bra förkortning för "google documents-dokument")

Nu lär Niklas bli glad iaf... =)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag finner inte ord! Det här är fantastiskt. Hade tänkt skriva ett inlägg men kommenterar här!

Jag ska gå över alla era kommentarer. Helt plötsligt finns det så mycket så... Tänk på ert sämsta ämne i skolan. Tänk på då ni får tillbaka ett prov i det ämnet. Tänk på rödpennan. Så ser det ut i googledocs nu. Jag ska gå över allt. Det är helt brutala kommentarer som kommenterar minsta kommateringsfel till regler. Tack o lov verkar inte reglerna vara det som attackeras mest och det känns lovande.

Fortsätt fortsätt fortsätt. I Googledocs för den här tråden var ingen hitidé.

/Niklas som är väldigt glad för ert initiativ.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Än så länge så får de här tre egenskaperna räknas in i slaget om det verkligen har stor betydelse. Jag tror att jag måste definiera det lite hårdare så det inte blir så godtyckligt.

Problemet med relationer beskrivs i kapitlet om sociala konflikter. Flera relationer kan absolut spela in. Här är ett exempel från Sociala konflikter:

Noomi är tvingad att charma den feta köpmannen som skadat hennes syster. "Fientlig" inför köpmannen adderas med "Älskande/Själsfrände" (relationen till systern): -3T+4T=+1T.

Tärningspusslande ska inte vara ett stort problem då den är typen av bonustärningar ändå är sällsynta.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Glad? Jag är överlycklig. Ni sliter sönder det i bitar och det är det jag vill. Då kan ju produkten bli bra i slutet. I need this so much!

krank

Niklas73 said:
Jag ska gå över alla era kommentarer. Helt plötsligt finns det så mycket så... Tänk på ert sämsta ämne i skolan. Tänk på då ni får tillbaka ett prov i det ämnet. Tänk på rödpennan. Så ser det ut i googledocs nu. Jag ska gå över allt. Det är helt brutala kommentarer som kommenterar minsta kommateringsfel till regler. Tack o lov verkar inte reglerna vara det som attackeras mest och det känns lovande.
Se det inte som rödpenna, för det är inte så vi menar det.

Eller ja, det gör vi nog. För lärare som stryker med rödpenna vill ju egentligen bara visa var du kan förbättras. Hjälpa dig att se vad som saknas eller ser knepigt ut, för att du ska få möjlighet att förbättras och slutresultatet ska bli bra.

Eller ja, det är idealet iaf. Det finns säkert dumma lärare också.

Men vi vill inte säga att du är "dålig". Textens nuvarande skick är irrelevant. Man får se lite längre perspektiv; det är bara sluttexten som betyder något. Och vi vill att den ska bli så bra som möjligt.

Så känn dig inte nedslagen över alla kommentarer. I de flesta fall kommer det inte bara rödpenna utan också en massa konstruktiva, konkreta förslag. Det du behöver ta ställning till, för varje kommentar, är alltså egentligen bara om du tycker förslaget är bättre än originalet. Du har inte fått "felmarkerat", du har fått en massa fler valmöjligheter!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
:gremsmile: Jag vet. Jag älskar kritiken. Det var den jag ville ha. Det är därför jag tjatat om kritik. Det här var det bästa som kunde hända SC. Och till och med ni som inte ens tillhör målgruppen... Nåt måste jag gjort rätt. Det är hur kul som helst. Kör på!!!