Nekromanti Starchallenge Lägesrapport

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge är ganska hardcore men har en magisk kärna. Dock inget som spelet fokuserar på speltekniskt men fantasykänslan kommer finnas närvarnade främst i de åldrade världarna medan man jackar upp technon i Tekonokratrikena. Idag är settingen lite flytande och jobbas fram efter Mumintrollsläsning för 4 årig dotter på kvällarna medan hon somnar.

Systemet är dock en jävla actionsmäll där det går undan och vi tar rygg på inlevelse och berättande. Med tidslås.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag _hoppas_ på detta år. Men jag måste få ut det nu. Det är inte mycket kvar förutsatt att speltestet visar det det ska visa. Dessa blir av i april. Egentligen borde vi samarbeta och speltesta med varandra men det är tiden...

Jag kommer iofs skicka rasen iya-kamoura rakt ner i dina vatten. Dessa djur/människor har utvecklat det bästa av djurens förmågor komnbinerat med människans skarpsinne och intellekt så du kan ju börja producera livbåtar nere i dina yellow submarine hamnar innan stjärnkryssarna landar på dina små vattenpussar. :gremlaugh:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Niklas73 said:
Jag kommer iofs skicka rasen iya-kamoura rakt ner i dina vatten. Dessa djur/människor har utvecklat det bästa av djurens förmågor komnbinerat med människans skarpsinne och intellekt så du kan ju börja producera livbåtar nere i dina yellow submarine hamnar innan stjärnkryssarna landar på dina små vattenpussar. :gremlaugh:
Ha! Vi är redo härnere i havens djup... Men dyk inte för djupt ned i havet bara. Våra forskningsskepp vi skickat till djuphavsgravarna för att utforska vad som verkligen finns därnere har inte återvänt... :gremwink:

KostaFriaLigan

Warrior
Pariatet (i Coriolis) kommer pulverisera er alla med den nya Shalam Horisontförintarbomben som sliter sönder rymd-tiden - det spelar ingen roll om man har intellekt eller yellow submarines :gremwink: Tyvärr ryker de själva på kuppen...

...Och då är det fritt fram för RymdSoldat! Det enda sf-rollspelet som kommer existera 2013! Ta-da! :gremwink:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Robert!

Vi ligger i alla fall på samma förlag. Jag tror det är dags att förändra Fria ligan till Fängslade och Rätt Söndertrasade Ligan och helt enkelt förenas i en galaktisk allians.

Let the worlds unite!

(Dånande röst över biljarder soldater)

Robert Jonsson

Oj, jag är nog ganska ödmjuk egentligen och vill mest att vi alla håller varandra i hand och sjunger Cumbaya (sp?). Men visst, måste vi kriga så skyddar jag din rygg Niklas. Så länge du skyddar min planet mot Horisontförintarbomber. I can give you supplies! :gremwink:

Robert Jonsson

Absolut. Kommer nog sniffa runt ert bord ska du se. Så länge jag inte personligt blir bombad då förstås. :gremwink:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge Lägesrapport Påskafton

Då jag fick reda på torsdagens Reptikon för två veckor sedan så tvekade jag över om jag skulle gå dit och försöka hitta några som ville testa den bearbetade versionen.

Anledningen var att jag höll på att springa in i väggen. Armen domnade, jag hade svårt att sova, jag fick flera dåliga besked... Men jag hanterade det. Jag la ner SC för ett tag och löste de andra problemen. Skulle jag nu våga ta upp SC igen för att hinna till Reptikon? Jag tänkte till sist Ja. Men om jag känner av den minsta armdomning får jag hoppa av.

Det gick bra. Jag har tagit det lugnare med utvecklingstakten. Men det enda som fattas nu är ett testäventyr att dra på Reptikon. Rollformulärsskisser och regler är på sin plats. Vad jag kan bjuda på på Reptikon är:

Ett actionfyllt, berättande spelsystem för sociala, mentala och fysiska konflikter.

Ett spännande enkelt satsningssystem för alla typer av kast som inte är en konflikt utan ett "färdighets/grundegenskaps"-kast.

Möjligheten att använda sina mål, relationer och övertygelser på intressanta sätt - inte bara (eller alls) som bonusar.

Ett enkelt och bra sätt att använda kaotika som är den här världens magi. Det är ett vildmagisystem som funkar enkelt och lätt.

Och som tidigare sagts ett intressant skadesystem som lämnar en del makt till spelaren (skador är något jag själv tycker är riktigt trist så det var en av de stora käpphästarna).

Och, förhoppningsvis, ett snabbt, spännande, actionfyllt, tidspressat samarbetssystem vad gäller fordonsstrider. Jag hoppas att äntligen hittat en bra fungerande väg för detta eviga problem. Om det faller ut rätt så kommer jag älska att prata fordonssystem för enligt min erfarenhet så är det fan så mycket svårare att få till på rätt sätt än markstrider. Tror jag har ett tiotal system i bagaget.

Sammanfattningsvis: På torsdag hoppas jag ha en hunch om hur reglerna ligger till och uppfattas. Mina speltester då jag kört systemen i datorn visar på den balans jag vill ha. Då jag provat det på spelbordet har det visat på den spänning och fart jag vill ha. Men nu ska det testas på riktigt. Faller det ut som jag önskar händer följande:

Speltest 2 22 april. Fungerar det så:

* Jag börjar tvätta alla regeldokument och försöker skaffa mig såväl korrläsare som läsare av dokumentet.

* Fortsatta speltester men där speltesten mer ska börja vara riktiga äventyr i ett färdigt spel.

* Då reglerna känns klara så kommer jag skapa stjärnkartan och bearbeta världen åt det håll jag nu funderar på. Jag tror det kan bli klart till sensommaren och hösten. Världen kommer inte bli enorm. jag siktar på 40-50 sidor (istället för de 500 som fanns två versioner bak).

* Jag kommer ordna med korrläsare för världen. Nu ska regeldokumenten vara så klara att de ska kunna skickas iväg för sättning.

* Illustrationer måste eventuellt kompletteras. Framsidan måste skapas.

* Musiken till spelet ska läggas upp på youtube. Jag har faktiskt fått en kompositör som oombedd skrivit musik till spelet.

* Nu ska allt gå iväg till den fantastiska människa som erbjudit sig att sätta spelet.

* Nu är bollen inte i mina händer. Då sättaren är klar drar vi iväg det till Myling och sen ska det finnas i affärerna till jul? Eller i början av 2013.

Men vi är verkligen inte där än. Reptikon och den 22a aprils speltest ska säga sitt först. Men det är inte version 1 vi testar och jag har goda förhoppningar på att det håller. Jag vet inte ens om nån VILL spela på Reptikon.

Vad som verkligen känns kul och visar att jag är på rätt väg är att systemet nu börjar lösa saker åt mig som jag inte tänkt på eller trott varit ett problem. Det var en riktigt häftig känsla. Så här långt är jag väldigt nöjd med systemet. Det löser och gör det jag saknat i andra spel och vad jag vill säga med Starchallenge. Vad spelet ska handla om har blivit tydligare för mig och hela den frågan har fått en del svar. Jag har också funderat kring den bästa pedagogiken i reglerna som jag inte fixat förut. Samtidigt har jag fått en del input om samberättande och tror att jag hittat vilken nivå av samberättande jag tror på och vill ha med i SC. Så mycket har hänt de här veckorna. Och det har inte slängt in mig i någon vägg.

Jag återkommer i tråden då spelet testats.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge Lägesrapport efter Repticon V

Som en del kanske läst skulle jag deltagit med uppdaterade regler sen Repticon I redan i mars. Men jag sprang nästan in i väggen så Starchallenge var det som fick stryka på foten. Jag var osäker på om jag skulle våga accelerera mot Repticon V då det annonserades men jag tänkte att OM jag känner av något som tyder på ökad stress så drar jag i bromsen. Igen. Men jag var på plats igår. Tack för initiativet till detta event och för att folk så välvilligt deltar. En sak är att spela för att det är kul med färdiga spel folk kan. Det är en helt annan sak att få till speltester på event som är tänkta för spelande mer än testande. Jag har dock fått förmånen att testa Starchallenge två gånger nu och tack till er som deltagit (Spider, Victonic, Hjältepoäng och Gustaf) och ett speciellt tack till Anth som varit med båda gångerna.

Sedan mitt förra Repticon som var nummer 1 har jag arbetat med att lägga om det som inte fungerade så bra. Hur folk som skapare av Blå himmel och Pirater lyckas producera material i en sådan hiskelig takt förstår jag inte å andra sidan har de vidare erfarenheter än jag. Men ändå.

Nu var det dags att se om alla timmar av Excelhackande för att balansera mitt system givit pay off. Jag kan se att alla element håller ihop i mina simuleringar. Det är dock långt ifrån detsamma att det håller ihop vid spel och något annat än att det är roligt. Jag själv har suttit på kammaren och fnissat då jag testat med spelkort och tärningar. Nu var det dags att se vad andra tyckte.

Det var blandade känslor (formuit X Haha vad förvånad jag blev). Stressmomenten är inte enkom uppskattande (formuit Y I put on my big surpriseface). Sen rörde en del frågor kring att en lathund krävs och att man inte hade full koll på när man gjorde vad i rymdstrid vilket satte sig efter ett tag.

Men! En stor förnöjsamhet infann sig hos mig! Spelet gjorde vad jag ville och det fanns inga generella buggar. En del filande – ja. Men systemet höll och krävde inte mer än 1,5 timmars pulande inatt jämfört med oräkneliga timmar efter första speltestet. Och även om inte samtliga spelare gillade spelstilen eller var bekväm med den så kände jag själv att den var helt utmärkt för mig och den jag önskat mig. Jag skrev en tempohöjarregel på natten som snabbar upp agerandet så man kan gå direkt och snabbt in i konflikter utan en massa förberedande. Från story – in i konflikt – ut till story – in i färdighetsslag – ut i story etc. Snabbt ska det gå och fokus ska vara på berättande! En regel för samberättande föll också i god jord även om den kändes ovan. En del nytt under huven på detta spel alltså.

Och fordonsstridssystemet håller som det är tänkt! Jag behöver speltesta det mer och få mer flow i gruppen men jag vet att det funkar kanske dock inte så fullt ut som jag velat men jag köper det så länge flowet håller. Problemen med systemet var att det var nya grepp och då jag la på tidspress blev okunskapen för mycket för gruppen. En lathund kommer krävas men reglerna är enkla trots allt.
Iom att vi inte körde karaktärsgenerering så blev karaktärerna rätt missvisande vilket sabbade mycket inlevelse (en av deltagarna hade enbart negativa egenskaper) då han trodde att det bara beskrev karaktären – inte definierade honom vilket är okej för ett speltest på den här nivån.

Slutsatsen var att SC åter bevisade att det är ett spel med tempo, fokus på berättande i konflikt och med unika regler för osäkerhet och stressande vid spelbordet under konflikter och tidspressade handlingar med snabba satsningar. Kontroll av skador lämnas mycket till spelare vilket också var ett av målen. (Jag ska snart föra upp de mål jag satte upp 2010 och publicerade här och se vilka jag uppfyllt). Ett ständigt nedskalande av regler har ökat smidigheten. Till sist finns ett moget fordonssytem som hanterar ungefär det jag vill men som sagt – mer hade varit önskvärt men det är på bekostnad av tid och bokföring.

Den andra slutsatsen jag drar är att systemet delvis är känt (tärningspölar) och delvis helt okänt (trumfsystem med spelkort och fordonsstrid). Det ger ett krav på ett spelarhäfte. Inte så att reglerna är krångliga men det är okänd mark och det vållar en del huvudbry. Det finns en del nya moment som inte finns i andra spel som tärningslås och involvering av spelarnas förehavande vid spelbordet som speglas i spel. Dessa är ovana moment och kommer bli en tröskel att komma över. Det kommer skrämma och locka. Antagandet att SC blir nischat växer sig allt starkare. Reglerna måste bli överpedagogiska. En lathund ska skapas för spelarna. Men spelet uppfyller det jag velat med det. Speltesterna visar just att vissa inte gillar de nya greppen och andra säger att det är sjukt spännande grepp.

Sen är det världen. Världen har omdefinierats sedan jag läst om Fading Suns, spelat Ensamma Vargen igen och tagit en titt på Iron Sky. Star Wars finns det rätt lite av these days bortsett från de magiska krafter som härskar i rymden och kanske pansarkryssare och många olika raser.

Däremot är världen in progress och jag gillar det jag ser. Jag är inte inne på en indievärld - jag är inne på rymdens Ereb Altor eller Magnamund. Ont – gott- kaos. Spännande platser. Farliga områden. Outforskad rymd. Teknologi och 30-tals medeltid (!) om vartannat. Andra världskriget möter mörk fantasy med inslag av högteknologiska världar fyllda av såväl episka scener som action(komedi). Städer där eldar är värmekällor så väl som flickrande el. Där hästdjur och fordon samsas. Där har ni SC. Jag har under speltesten inte närmat mig det episka men systemen ska klara det. Jag tror mer det beror på att det varit just speltest utan inlevelse för karaktären och dess öde.

Nu kommer speltest 2 den 22:a. Det ska prova systemen igen, sätta mer fokus på det episka och se hur det fungerar (om möjligt). Vi provar lite nya små regler som kan förstärka systemet. Vi ska också generera karaktärer och köra lite mer seriöst (lättare också då man inte omges av massa magicskrikande kids) Slår det väl ut är det dags för mig att slita ut alla stödanteckningar och påbörja renskrivningen inför lansering. Fatta vilken lång tunnel jag är på väg ut ur! Hörs den 22:a.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge lägesrapport 23/4

Starchallenge gick igenom ett test till igår. Jag tror vi är uppe i tvåsiffrigt antal test mycket snart. Nytt test inplanerat på onsdag. Helt klart är att jag börjar närma mig ett färdigt system. Snarare skulle man kunna säga att jag är där. Det är inga buggar som vi stött på de senaste 3 gångerna. Det handlar istället om strömlinjeformning, optimeringar och förbättringar.

Konflikter fungerar riktigt bra nu. Det är bra flyt och det är utrymme för att berätta sin story. Jag märker plötsligt att systemet börjar lösa upp problem. Ett regelproblem blir plötsligt ett icke problem för systemet tar hand om det. Jag upptäckte att trots att det är ett snabbt actionfyllt system så ges utrymme för taktik och möjlighet att agera på saker som händer tex i en strid som inte alls har med striden att göra – utan att behöva gå över till andra regelsektioner. Jag är också nöjd med att man skapa en armé så väl som en enda fiende på ett par sekunder. Saker går snabbt och lite tid behöver läggas på bokföring.

Handlingskast där man satsar tärningar på om man lyckas och hur väl man lyckas föll i mycket god jord hos tradspelarna igår. Jag är också nöjd med det sättet att hantera klassiska färdighetsslag. Det är den situation då man kan använda tidslås i och med att det är enkelt att fatta. Tidslåset blir extra effektivt eftersom systemet kräver input från spelaren och hon måste snabbt anpassa sin satsning.

Reglerna verkar vara greppbara för spelare men det är en hel del nya moment. Det medför bland annat att vi inte kan använda alla tidslås på det sätt jag önskar än. Det blir speciellt tydligt i fordonsstriderna som jag inte riktigt fått koll på än. De reglerna stannade vi upp vid ganska länge. De fungerade men optimerades. På onsdag ska vi se över dem igen. Jag vet däremot att jag på Repticon I fick den känsla i fordonsstrid som jag vill ha men det var för ryckigt. Jag ska nå dit igen snart. De var mer avancerade då men folk pangade på som jag har tänkt att man ska, så i slutändan tror jag att det ska funka.

Vad som är kul är att systemet verkligen kommunicerar det jag vill. Det handlar om att fila till vissa delar. Det börjar bli dags att skriva rent systemet inom en mycket snar framtid.

Sen fick vi också till något annat än pang pang igår. En stark scen med ett blodsoffer spelades ut och jag blev glad för det. Starchallenge har varit bra på att sköta det jag delvis vill: Action. Jag har dock inte sett så mycket av drama. Nu vet jag att det fungerar också.

Återkommer i veckan med vad som händer på onsdag.

KostaFriaLigan

Warrior
Re: Starchallenge lägesrapport 23/4

Jag är nyfiken och har inte kunnat hitta någon exakt detalj, förutom det som står på Mylingspel - men hur är egentligen grundmekaniken - ett T6-baserat system där man satsar, står det? Enkelt?

El om jag missat vart det står så hänvisa gärna :gremsmile:

Sorry om OT.

Är fordonsstrid förresten en viktig del i spelet?

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Hej Kosta,

Ja det är korrekt. Du väljer 2 egenskaper från din karaktär, samlar en pöl och satsar a natal T på"att lyckas" och Y antal T på "hur bra jag lyckas". T6or är lyckade eller misslyckade (4-6 respektive 1-3) och du räknar samman de lyckade. I det första slaget (lyckas jag) mäts de mot en svårighet. I det andra (hur väl lyckades jag) mäts de mot en skala.

Det får en aning annan funktion i konflikter där spelkort kombineras med tärningar.

Fordonsstrid kommer inte vara en kärna i systemet men det är ett rymdspel och jag har alltid velat ha ett system för fordon som är stressigt (space alert?) och samarbetsmässigt fungerande. Det är i den slutfasen jag ligger. Men sen finns en snabbversion för då du bara snor en svävare och sticker från giaxkrigarna. Fordonsstrider är ett moment som ska kännas skoj men som kräver mer av spelarna. Har man bra minne och koncentrationsförmåga så får man ut lite mer av det :gremsmile:

Kuriosa är att det en gång i världen var tre slag där tid också var en parameter att slå mot. Jag gillade det men det blev orimmligt till sist och föll bort.

KostaFriaLigan

Warrior

Då förstår jag - ett taktiskt val mellan att lyckas mot att få bra effekt om man lyckas med en fas pöl tärningar.

Hänger med på vad du menar med fordonsstrid nu :gremsmile:

Tack för snabbt svar! :gremsmile:

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Varsågod. Fordonsstrider jobbar med tislås också (om jag inte sa det) vilket förändrar hela upplevelsen.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Igår gjordes den” slutgiltiga” speltesten av Starchallenge (nej sånt här blir aldrig klart). Nu gå jag i produktionsfas 2 som innebär renskrivning. (Wilper, I am out of the loop!). Jag har haft sällskap av ett par erfarna rollspelsmakare och tradspelare de senaste dagarna. I gårdagens tretimmars seans gömde sig knappt någon bugg eller ens förfiningar. Mer konstanterande av att det hela fungerade.

Speltestet lyftes för första gången ur ett äventyrsfokus vilket är dumt på sätt och vis då äventyren skapar förutsättningar man inte kunnat förutse och därmed sätter press på reglerna. Men de övriga 7-8 speltesten har haft ett äventyrsfokus och nu ville jag komma åt regler för att diskutera mekaniken till dessa regler och rätten till dess existens.

Nu är hela regelmassan genomgången. Jag tror att det är 12 olika testare som varit inblandade och på forumet säger jag stort tack till Vicotnic, Spider J, Anth, Hjältepoäng, Genesis och Gustav (som jag inte riktigt vet om han är medlem här eller inte).

Några konstaterande efter dessa speltester är följande.

• Systemet tar lite tid att lära sig men det är enkelt att förstå.
• Då man väl har fått koll på det flyter det som en vårbäck en försommar dag.
• Systemet hanterar nu efter några små fixar alla konflikter och kräver ett litet antal extra regler för att visa på hur man använder konflikter i speciella situationer.
• Systemet är självsanerande och löser en massa saker. Fiktionen är också en god vän till systemet.
• Skador är inte i fokus utan en bakgrund men dödligheten är närvarande och kan överraska när som helst.
• Fordonsstrid är testat flera gånger. Det verkar få den effekt jag önskade med stress och samarbetsfunktion som jag sökt.
• Reglerna för visst mått av samberättande fungerar väl.
• Reglerna är faktiskt de lättaste och minsta jag skrivit.
• Erfarna tradspelare verkar gilla systemet väldigt mycket. Det ger tillräckligt mycket frihet utan att ställa för stora krav på att gå extremt kreativ.
• Systemet verkar vara för låst för friformare och indiespelare men kan vara ett steg för tradspelare att ta mot en annan del av rollspelvärlden.
• Jag har gjort det här med en enda rollspelserfarenhet: Drakar och Demoner Expert!

Nu ska jag alltså börja renskriva och det är ett ljus i Starchallengetunneln jag gick in i – igen – augusti 2010 med stöd av min tjej som nu har en kluven inställning till Starchallenge pga all tid det tagit.Men det är ett stort tunnelljus vilket de flesta av er säkert förstår. Nu lämnar jag regelfunderingar till 99% (det är så svårt att släppa helt men SKÖNT) och lägger mycket av min tid att få ihop min science fantasy värld som kombinerar low scifi med dark fantasy och andra världskriget OCH jag har äntligen en bild av stjärnkartan i huvudet. Att klura på världen är en sån lättnad mot ändlösa regelmekaniska lösningar.

Nästa spelmöte äger rum i maj för hoppningsvis och kommer bli ett äventyrsspel under ett par eftermiddagar. Det har inte fokus på speltest utan på rollspel även om det självklart är så att det mötet kommer visa på smågrus att rättas till – och det är därför det görs.

Innan midsommar hoppas jag lägga upp kapitel för korr med avseende på läsförståelse och språk och attrahera korrare. Jag hoppas att jag under sommaren kan hitta en eller två spelgrupper som utan min närvaro ska prova att spela och se om det funkar. Jag ska också skriva spelvärdden och bestämma mig för hur det här ska ges ut. Box, hårdpärm, yada. I höst hoppas jag att spelet kan sättas och layoutas och de sista illutsrationerna ska in. Sen är det upp till mitt förlag. Själv ska jag då slappa ett tag innan jag startar nästa projekt som jag redan längtar efter. Men än är det en bra bit kvar. Men att reglerna nu funkar är helt fuckin underbart. Nu avsätter jag 1-2 timmar om dagen som ett jobb att beta mig igenom renskrivningen så lägesrapporteringen får ett annat fokus.

Summa sumarum: Jag känner en riktigt bra tillfredställelse efter den här våren där speltesten inleddes med bultande hjärta och magicskrikande ungdomar på Repticon 1 i december 2011 och där våren också varit tung i perioder.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge Lägesrapport 13/5

Det är renskrivningarnas tid. Det är galaxens tid. Sakta tornar en historia om galaxen upp sig som jag tror jag vill ha den. Fantasy möter scifi möter det okända. Stjärnkartan har tagit sina första stapplande steg. Jag jobbar på relationskartor och funderar på en fästytekarta med geografisk anknytning.

Jag tag mig an det mest komplicerade avsnittet först: Fordonskonflikter. Det börjar bli klart. Därfter skriver jag spelsystemet och sen att göra en rollperson. Sen är det några mindre avsnitt kvar. Parallellt växer världen som också ska skrivas då den känns färdig.

Jag hoppas vara klar med renskrivningen till i juni och få ut den på korr. Jag har en vecka i juli där jag på kvällarna tror mig kunna färdigställa en hel del av galaxens material. Under sommaren lär inte mycket bli gjort.

På sensommaren ska jag förhoppningsvis sammanfoga allt och plocka in illustrationer och skicka på layout. Jag hoppas få en av mina illustratörer till fronten och stjärnkartan. Så i höst hoppas jag vara klar att publicera. Det är fan i mig ingen omöjlighet. Jo just det, jag ska få in ett sista speltest också då reglernas struktur börjar klarna.

Då allt det är klart ska jag vila ett par månader innan jag startar med romanen.

Men just nu är det rent och skärt muskelarbete i form av renskrivning och tankar kring en galax.

Vad som däremot är fascinerande som jag märkt i speltesterna är att systemet ändå är någorlunda enkelt, löser de flesta situationer i alla typer av konflikter och dessutom ändå bjuder på flera taktiska val utan att tillföra fler regler. Det känns _nästan_ som att systemet är något en spelare kan excellera i och bli duktig på att bemästra och då kunna få ut mer av spelet och bli en skicklig spelare - utan en massa krångliga regler. Det kanske är orättvist mot de som inte är det men jag gillar verkligen den tanken och enkelheten i det om det visar sig att det blir så.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge Lägesrapport 23/5 samt språklösning

Okej. Mycket helger. Men renskrivningen har börjat. Jag är klar med fordonsstrider och fordonskonflikter och igår skrev jag klart handlingsslagen och ska nu börja på det något tyngre avsnittet om konflitker.

Terminologi har börjat bestämmas. Jag försöker men kan inte alls sitta i timmar med Hans artikelskribent tips utan skriver som jag tror funkar. Det får korren utvisa. Däremot använder jag dispositioner.

Jag har fått en illustratör till om jag inte sagt det.

Världen byggs sakta upp i mitt huvud. Jag har en grundkonflikt och jag börjar få en idé om hur den ska presenteras grafiskt och i text. Däremot dröjer det nog till sommaren innan jag spyr ner allt på papper. Just nu får den mogna. Och den ska inte bli gigantisk utan mer koncentrerad och starkt fokuserad på fästytor och korta texter som ska förmedla stämning.

Till sist glömde jag nämna att jag provat språksystemet för SC under sista speltestet. Genom att se hur pass duktig någon är i ett språk så hittar du på ord som ska gå att sätta i ett sammanhang för spelaren. En medelmåtta på språket Norgosh får höra meningen:

"Shiss!!! Ick haft mein taback nit her. Glei, haft do cigarett?"

I bästa fall lyckades spelarna få ut något om tobak och irritation över att det inte fanns. Är språkkunskapen mycket lägre så krånglar man till det av helvete och vice versa om kunskapen är god.

Det här funkade bra och var ett kul sätt att hantera något så trist som språk tenderar bli i mina ögon. Jag tror det får hänga kvar även om fler speltester får avgöra.

Fördelar: Kul sätt att lösa språk. Man kan använda olika språk vi har idag för att förmedla känsla genom att spinna på klicher: Franska: Romantik, Spanska: Hetlevrat. Tyska: Krigiskt.

Nackdelar: Krävs rätt mycket intresse för språk och en duktig improvisatör.

Och ja: Om man har olika nivåer inom samma språkstam ska spelledaren välja att lägga nivån på den som har bäst kunskap i språket.

Sammanfattning:
Systemen fungerar. Spelet gör vad jag vill. De taktiska momenten finns där men kräver inget eller lite merjobb.

Skrivandet är ett muskelarbete - bara att ta sig igenom. Jag bör bli klar i slutet av juni om vi då bortser galaxen.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag går in i andra halvlek. Fordonssystemet är renskrivet och hälften av regelsystemet också. Det går ganska snabbt framåt men så lägger jag 4 timmar per kväll. Det är ett muskelarbete som ska tröskas igenom.

Vad som slår mig då jag renskriver är hur enkelt systemet är (det här är ett promotionforum) men hur det samtidigt bjuder på små taktiska finesser i all enkelhet. Samtidigt ser det ut att lösa en mängd problem som brukar skötas med extra regler med enkla grepp. Det är ljuvligt i sin enkelhet. Men däremot kommer det ta tid att lära sig hur det hänger ihop. Nu har jag ett flödesschema (ska snyggas upp vid layout, lägger pdf i egen tråd för jag kan inte bidoga den här) för hela systemet tillsammans med en lista i reglerna som förklarar schemat mer i detalj. Jag tror flödet ramar in systemet så det inte blir en lång text i texten. Flödet kommer markera tydlig början och tydligt slut som återfinns i texten. Här börjar man – här är det slut. Pedagogiken är den tunga stenen här. Det blir spännande att se vad korrarna tycker. Hela spelsystemet är just nu 39 sidor. Lär säkert sluta på 50 (men tänk att bara mitt stridskapitel för 2 versioner sen var 276 sidor innan ni börjar skrika om spel på 5 sidor och Pathfinder spelar ni juh).

Jag jobbar också med ett pick up and play system. Systemet som ska gör att du kan plocka upp SC och spela bara för nån timme eller två. Du får en idé på ett kort scenario: ”Jag vill spela en högskoletjej på en av akademierna som har en rival på ett parallellt program som dessutom konkurrerar med mig om en plats i modellfinalen i stjärnsystemet”. Inget tungt scenario, inte speciellt SC men en klart möjlig plot, man vill goofa ur och ha kul några timmar. Man kanske inte kan eller just nu vill köra långa kampanjer eller två kvällars äventyr med de man för tillfället hänger med. Men man vill spela. Då SC tillåter snabba konflikter och fokuserar på story så är det här en möjlighet.

Men parallellt har jag problem i världen. Jag har grundkonflikterna klara. Jag har en maaaaassa fluff. Dels 30 sidor från förra världen späckade med fluff och dels 500 sidor från förra världen med typ 100 stjärnsystem. Jag har en modell som ni har hjälpt mig och hjälper mig med för hur jag ska använda informationen så den blir värdefull för spelarna.

Däremot är jag osäker på hur jag ska paketera. Jag undrar hur galaktografin ska se ut. Massssaaaa stjärnsystem inom olika områden där kulturen är liknande, politiken är liknande, raserna är liknande inom respektive område, ungfär som länder där stjärnsystemen är många och motsvarar typ städer men som inte får några beskrivningar, de är utsmetade fluffisar - eller ha ett fåtal mer välbeskrivna delar av galaxen från piratstråk till stjärnsystem till översteprästernas kloster men bara beskriva de 30 och låta resten vara outforskad eller målat med breeeed pensel. Jag har massa legobitar men ingen ritning och det kan bli en skitful modell om jag inte får en idé på det här snart.

Själva stjärnkartan kommer nog bli en stjärnig bakgrund med olika symboler på som beskriver olika platser tillsammans med namn i en perspektivvy.

Renskrivning i helgen – snart är det klart för gdocs och utomstående korr. Dags att ta tempen på det helt enkelt. Under tiden står världen där och pockar på uppmärksamhet och jag har kört lite fast på nåt som inte borde vara ett problem. Jag har nästan för mycket valmöjligheter. Men less is more – Krille skrev en bra grej om det som är en dimhöljd ledstjärna.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge Lägesrapport 6/6

Renskrivit klart spelsystemet. 60 sidor / ca 32 000 ord allt som allt. Kommer bli lite längre med fler exempel. Nu är det dags att se över Skapa rollperson. Sen börjar det närma sig googledocs och korr för hugade spekulanter. I see the light.

Nu är det äntligen beslutat hur man dör eller snarare vad som händer då en rollperson förlorar en konflikt. Det blev en intressant förlust till Kaos av ens själ som sakta blir Kaos hantlangare om man inte försöker ta sig ur hennes klor. SC kommer verkligen inte vara ett dödligt spel om man inte vill ge Kaos fingret i en förlorad strid och göra ny gubbe.

Däremot tog det en 4 timmar av dagen att forma och författa regeln för Övertag som - med avancerad form - plötsligt med enkelhet kunde hantera att slåss med sköld och svärd samtidigt likväl som den hanterar att övertag i vapenlängd eller om någon använder en muta eller hotar någon. Den är inte speltestad än men jag ser inte några problem med det för den är så pass enkel.