Jag går in i andra halvlek. Fordonssystemet är renskrivet och hälften av regelsystemet också. Det går ganska snabbt framåt men så lägger jag 4 timmar per kväll. Det är ett muskelarbete som ska tröskas igenom.
Vad som slår mig då jag renskriver är hur enkelt systemet är (det här är ett promotionforum) men hur det samtidigt bjuder på små taktiska finesser i all enkelhet. Samtidigt ser det ut att lösa en mängd problem som brukar skötas med extra regler med enkla grepp. Det är ljuvligt i sin enkelhet. Men däremot kommer det ta tid att lära sig hur det hänger ihop. Nu har jag ett
flödesschema (ska snyggas upp vid layout, lägger pdf i egen tråd för jag kan inte bidoga den här) för hela systemet tillsammans med en lista i reglerna som förklarar schemat mer i detalj. Jag tror flödet ramar in systemet så det inte blir en lång text i texten. Flödet kommer markera tydlig början och tydligt slut som återfinns i texten. Här börjar man – här är det slut. Pedagogiken är den tunga stenen här. Det blir spännande att se vad korrarna tycker. Hela spelsystemet är just nu 39 sidor. Lär säkert sluta på 50 (men tänk att bara mitt stridskapitel för 2 versioner sen var 276 sidor innan ni börjar skrika om spel på 5 sidor och Pathfinder spelar ni juh).
Jag jobbar också med ett
pick up and play system. Systemet som ska gör att du kan plocka upp SC och spela bara för nån timme eller två. Du får en idé på ett kort scenario: ”Jag vill spela en högskoletjej på en av akademierna som har en rival på ett parallellt program som dessutom konkurrerar med mig om en plats i modellfinalen i stjärnsystemet”. Inget tungt scenario, inte speciellt SC men en klart möjlig plot, man vill goofa ur och ha kul några timmar. Man kanske inte kan eller just nu vill köra långa kampanjer eller två kvällars äventyr med de man för tillfället hänger med. Men man vill spela. Då SC tillåter snabba konflikter och fokuserar på story så är det här en möjlighet.
Men parallellt har jag problem i världen. Jag har grundkonflikterna klara. Jag har en maaaaassa fluff. Dels 30 sidor från förra världen späckade med fluff och dels 500 sidor från förra världen med typ 100 stjärnsystem. Jag har en modell som ni har hjälpt mig och hjälper mig med för hur jag ska använda informationen så den blir värdefull för spelarna.
Däremot är jag osäker på hur jag ska paketera. Jag undrar hur galaktografin ska se ut. Massssaaaa stjärnsystem inom olika områden där kulturen är liknande, politiken är liknande, raserna är liknande inom respektive område, ungfär som länder där stjärnsystemen är många och motsvarar typ städer men som inte får några beskrivningar, de är utsmetade fluffisar - eller ha ett fåtal mer välbeskrivna delar av galaxen från piratstråk till stjärnsystem till översteprästernas kloster men bara beskriva de 30 och låta resten vara outforskad eller målat med breeeed pensel. Jag har massa legobitar men ingen ritning och det kan bli en skitful modell om jag inte får en idé på det här snart.
Själva stjärnkartan kommer nog bli en stjärnig bakgrund med olika symboler på som beskriver olika platser tillsammans med namn i en perspektivvy.
Renskrivning i helgen – snart är det klart för gdocs och utomstående korr. Dags att ta tempen på det helt enkelt. Under tiden står världen där och pockar på uppmärksamhet och jag har kört lite fast på nåt som inte borde vara ett problem. Jag har nästan för mycket valmöjligheter. Men less is more – Krille skrev en bra grej om det som är en dimhöljd ledstjärna.