PANG! Där gick reglerna i väg till Myling Spel. Allt material ligger nu hos dem för förhoppningsvis publicering till jul alternativt påsk. Ganska nära nog 3 års arbete är över och det känns skönt. Nu lämnar jag nog rollspelsscenen ett tag såvida inte Tina på Myling kommer med bannor om saker som måste göras om.
Det blev drygt 260 sidor i word med ca 10 punkters 1,5 rad avstånd. Mer än en tredjedel är värld och rollpersonsfluff.
Så vad blev Starchallenge?
Från början var SC en snårig samling regler. Med hjälp av vissa här och en egen insikt i vad jag själv tycker rollspel är så blev det ett berättarmässigt spel där reglerna fokuserar på berättande mer än bokförande. Spelet har också fått möjligheter för spelarna att påverka berättelsen inom vissa ramar. Stress och tidspress är inga extraregler utan finns ofta närvarande och ständigt närvarande i fordonsstrider. Fordonsstrider som fö både känns spännande och roliga och tvingar till samarbete under tidspress. Stort fokus också på rollpersonen och vem hon är. Världen har jag försökt förse med många äventyrskrokar efter ha fått några lektioner här i vad världsbygge är. För er som gör era egna spel för första gången så vill jag berätta att min erfarenhet är att världsdesign är en skola så väl som regeldesign. Att sätta upp befolkningsmängd, import/export och statsskick för ett gäng riken kommer inte ge dig en spelvärld utan ett ex av "Länder i fickformat".
Det har gjorts Excelberäkningar in absurdum för att se att spelbalansen håller för det här systemet som involverar tärningar och kort och går supersnabbt då man väl lärt sig det. Och det går ändå rätt fort. Det har gjorts världar och jobbats i Photoshop. Det har googledocats. Det har suttits uppe till 3:30 och programmerats i VB. Det har deltagits i rollspelsmöten på nya platser för att speltesta. Det har delats ut flyers i rollspelsbutiker och mottagits både mejl och telefonsamtal av villiga speltestare. Det har funnits en uppsjö med frivilliga men få som orkat en längre tid. Det har tagits emot kritik av typen "Du kan inte göra något nytt spel", "Du blir aldrig klar ju" men även glada hurrarop och kärvänliga gliringar. Antagligen har jag retat gallfeber på några också som med den ohämmade "Bästa saker med..." tråden. Ibland har det känts skitjobbigt med kommentarer här (varför jag lämnade rollspel.nu ett tag) och ibland har det varit mycket givande diskussioner. Han tog sig an mycket jobb då han fick frågor kring regler och mekaniker och gav bra kritik. Nils Hintze förtjänar ett speciellt tack. Han fick mig att riva upp reglerna då de nästan var klara och börja om. Han lärde mig om att leva ut saker i fiktionen istället för med regler och Herre min Gud vad han öppnade dörren till en ny värld. Utan den regelsågningen hade SC aldrig nått den höjd jag tycker det gör idag. Regelsågningen förtjänar ett eget inlägg vid tillfälle om Nils godkänner det. Men tack! Det kan ha varit det bästa som hänt spelet. Det och alla gratis illustrationer jag fått av Mattias Westergren.
Det har varit en skojig tid och det känns lite tomt nu men ändå väldigt skönt. Jag hoppas nu bara att det tas emot hyfsat positivt. Wilper, I DID get out of the loop.
Och det visste jag att jag skulle - det gör jag alltid. De senaste månaderna hat jag legat i med korr, stjärnkarta och slutpyssel. Och äntligen är det KLART!
Nu är det dags att ta sig an ett nytt projekt nämligen Den Stora Romanen. Nej jag ska inte skriva 1600 sidor och nej det är inte sci fi eller fantasy men den ska bli något inåt bra och jag ska tjäna pengar på den. Jag har en början, ett gäng researchlitteratur och en gruvlig lust att börja. Hade tänkt vänta några månader för att vila upp mig men Gud vet om jag kan. Bara i helgen kom ord och story till mig för att jag äntligen släppt SC. Men jag ska ta det lugnt. Här gäller bra underbyggnad. Men jag kommer nog ställa romanrelaterade frågor i lämpliga forum här. Skönt som omväxling till att hängt i makarforumet i några år.
Jag kommer fortsätta uppdatera den här tråden då jag vet hur det går hos Myling, om jag får bakläxa eller vet när spelet kommer ut. Jag kommer också lägga ut en tråd för förhandsbeställning då vi kommer så långt.
Tack för nu! Det var kul och det tog tid! Det blir häftigt att det som jag påbörjade som tioåring en dag nu når butik. Det tycker både jag och tioåringen är störtkul! Om SC släpps i scifi bokhandeln i Gamla stan är det ungefär 100 meter från där den första bokstaven i spelet präntades ner 1984. Det räcker i min bok för att känna mig nöjd in i märgen.
Nu vidare mot nya äventyr. Och jag kan inte nog understryka Krilles första regel i hans rollspelsskola: "Ska du göra ett rollspel? Glöm det!". Jag säger inte att du inte ska försöka. Jag säger att det är ett enormt enormt arbete. Men lycka till alla nya makare. Jag ska följa er och hoppas ni når era mål! Det är bara hårt arbete som tar en dit. Ha kul på vägen och våga alltid att fråga, testa och dela med er. Det är det wrnu är till för.
Och ja. Det är en underbar, svindlande, fantastisk och lite jobbig resa. Ungefär som att färdas till en fjärran galax som Solhem...