Starchallenge lägesrapport 3/12
Det är klart! Nästan klart. Efter nära 2,5 år har jag skrivit klart och redigerat reglerna så pass att det ska hålla för en genomläsning.
Nu är det upp till er att dissa, hissa, tycka till, såga, vad ni vill, när ni vill . Jag räknar inte med allt för mycket engagemang då alla har fullt upp med sitt och egna intressen men jag kommer låta reglerna ligga uppe några månader. Den som känner, orkar, vill läser precis det de tycker är intressant och kommenterar det de vill kommentera: setting, korr, värld, regler…
Speltestades gjordes det i fredags. Ett par rollspelsmakare kom över och satte reglerna på det hala igen. Det visade sig att det fanns en detalj för wild card träffar (du har alltid chans att slå ut motståndaren no matter what) som glömts bort och att reglerna för samarbete behövde justeras. Vi djupdök i samtliga regler förutom vissa fördjupande konfliktregler och det höll ihop precis som förra gången. Däremot upptäcktes vissa saker som behövde förtydligas, ett nytt vapen kom till, diskussioner kring ”lyckas med komplikation” fördes och några funderingar kring sociala konflikter. Sen spelade vi ut mentala konflikter. Det var sjukt skoj att bara sitta och flumma ihop ett strategispel man ska spöa någon i och låta korten berätta om man fixar det eller inte. Det enda du gör är att hitta på spelet och vad du gör i det. En av de mest underhållande konfliktvarianterna.
En annan sak som uppskattades var världen där fantasyriken möter scifi, nekromantiska och postapokalypsriken. En riktig körvtårta som kommer hatas men också gillas. Den är grymt trevlig!
En av fördelarna imho med systemet är att man alltid kommer vidare. Du kan slås ut i konflikter men det är framförallt du själv som har makten att bestämma om du ska förlora konflikten till förmån för att inte drabbas av hemskheter som leder till saker man sällan önskar sig. Det gör SC till ett ganska odödligt spel och det är något jag själv gillar. Men är din önskan att dö hjältedöden så styr du det själv. Hela systemet för när din karaktär tas av daga är alltså mycket upp till dig själv. Det är också ditt eget val vilka konflikter du väljer att ge upp. Och med ge upp menas så väl ge upp som i "jag ger mig" som i ge upp "jag berättar hur hon vinner över mig". Ovanligt men i mina ögon intressant.
Precis som vanligt är man rätt slut efter några timmar Starchallenge. Det är intensivt med tidslås, fysiskt agerande vid spelbordet, ljudeffekter och annat. Reglerna gör det de ska och de håller sig undan. Berättandet är i fokus och det är lite ovant med upplägget då jag är så traddigt BRP skolad. Jag tror säkert spelet skulle må bra av något test till och det blir det nog innan det skickas iväg till förlaget.
Starchallenge kommer vara ett smalt spel för det innehåller sådant som en del inte gillar vilket Repticon visat. Men samtidigt har stor entusiasm också riktats mot spelet. Jag kommer nu göra ett inlägg i makarforumet
där reglerna läggs upp till allmän beskådan under några månader innan det helt enkelt får gå iväg till Myling.
Det lär nog bli några fler lägesrapportstrådar men det känns som jag börjar nå vägs ände och det känns både lite sorgligt men mest skönt. Så många timmar som lagts på det här… Jag ser fram emot lediga kvällar och mot mitt nästa projekt som inte är rollspelsrelaterat.
Vi hörs.