Kapitel 17 – Nicholas berättelse
I Bakdjupen
Tidsepok: Dimkrigen
Långt ut i Bakdjupen var den plats Nicholas vander Murador sist av allt ville befinna sig i. Impulsiva gasmoln, sharakiren och pirater var inte undantag utan regel. Hans solskepp Stjärnfare var tungt beväpnat och hans besättning både skickliga och trogna in i döden. Än så länge hade det gått smärtfritt och han var nära Pangeas fyra månar. Vad skulle han gjort då han blev kontaktad av informatorn i Berossas yttre hamnar?
Berossas hamnar var kända för sitt myllrande liv. En knutpunkt för många farleder och handelsrutter. Berossa sjöd av liv och gatorna kring dockorna kryllade av olika raser och man behövde ett gott självförtroende och ett par bra nävar för att klara hamnlivet. Nicholas hade besökt Berossa ett otal tillfällen och var van vid miljön och stämningarna. Han var känd för vissa och hade inget att oroa sig för. Han handlade med ädelmetaller och använde schyssta metoder. De som försökt ge sig på honom hade ångrat sig. Sina 65 år till trots var han fortfarande stark och handlingskraftig och en av de mest framgångsrika frilansande handelsmännen som inte tillhörde något handelshus.
Informatorn hade närmat sig honom nästan direkt men han förstod att det inte var någon vanlig information som han ville sälja för han tog honom med upp på västra hamngatan och därefter in på dockningsgränderna där det var en aning lugnare. Den könslösa och svartklädde informatorn som precis som sina kollegor levde på att sälja och köpa information till alla som kunde betala för den, såg till att ingen fanns i närheten då han tog upp sin orb och gjorde den svepande rörelsen med handen över den som låste orben för alla andra än informatorn. Det Nicholas såg gjorde honom både kall och varm. Kall därför att det var den ende mannen i galaxen som lurat honom som han såg i orben men också en man som blivit en nära vän. Bestin hade bedragit honom i hans ungdom och lurat av honom Himmelsklättraren som var hans första solskepp men senare också räddat Nicholas liv i Bakdjupen när thanghpiraterna bordade Stjärnfare. Han återsåg nu sin gamle vän i orben och det måste vara ganska viktigt för att Bestin skulle skicka en informator efter honom. Dels för att han var en snål fan och dels för att det inte kryllade av informator i Bakdjupen. Men han anade att Bestin ville något mer än bara ha information.
Nicholas passerade den inre planeten Weckoon och närmade sig den yttre månen och justerade koordinaterna och lät sitt manskap landa skeppet på den ruskigt tysta månen. Det enda som hördes var ljudet från guangafåglarna som var långt ifrån pålitliga. Livet på de här månarna var förrädiskt. De var vackra i sin topografi men var och när som helst kunde en okänd fara slå till med förödande konsekvenser. Nicholas hade brutit en del ädelsten i de här delarna av Bakdjupen och även på den här månen men han undvek gärna de här platserna. I hans tycke fanns det få platser som var värre. Kanske isplaneterna i Chalte. Och garanterat regionerna i och i närheten av Nekropias odöda – Kaosenergins värsta skapelser.
Han väntade. Bestins folk lös med sin frånvaro. Men plötsligt dök krigarna upp från alla håll och utmanövrerade omedelbart Nicholas och hans besättning. Han fick en huva på sig och fördes en bra bit bort från sitt skepp.
”En skråma på Stjärnfare eller min besättning och jag kommer jonisera er och era barn” röt Nicholas men han fattade så väl att de inte talade hans dialekt. Han visste också att Stjärnfare var i goda händer. Efter en stund togs huvan av och han såg rakt in i Bestins mörka ögon. Han hade blivit äldre.
”Bestin”, sa han.
”Nicholas”, svarade hans vän.
Så tryckte de varandras händer och Bestin tecknade åt sina krigare att lämna dem ensamma i trädhyddan som var byggd över ett gigantiskt vattenfall.
”Så hur lever livet på den yttre månen?” sa Nicholas då de satte sig ner vid ett bord med två glas. Bestin tände ett av sina rökverk.
”Bakvattnen börjar bli utfiskade. Thanghpiraterna har blivit så stora att vi mindre inte har samma möjligheter längre. Och det är därför du är här”.
”Åh än så länge håller jag mig utanför piratlivet”, sa Nicholas.
”Bra! Då är vi en mindre”
”Bara så du förstår mig: Även om jag skulle konvertera till piratlivet så skulle jag aldrig slå mig ner i de här trakterna. Chaltes isvärldar är mer gästvänliga än era månar och planeter”. Bestin svarade inte. Han ställde en fråga.
”Du vet varför jag finns här. Du vet hur högt priset är på mitt huvud efter de små tricks jag spelade ut i Gangoor, Bonboth och Crackoon. Nej jag vet att det inte var snyggt.” sa han då Nicholas drog efter andan för det som hände där satte han sig själv emot. ”Men jag behövde göra det. Och efter det är Bakdjupen den säkraste platsen för mig. De är sällan de sänder någon hit. De tror säkert att jag finns här men de har inte råd att söka igenom Bakdjupen utan artificiell hjälp vilket är en oro i sig”, tillade han. ”Jag är hyfsat påläst efter all tid i Bakdjupen så jag skulle kunna sälja information kring galaktografin kring de närmsta trakterna. Jag har faktiskt kommit över ett kortdistansskepp och sett mig omkring. Problemet med Bakdjupen är dock isolationen. Och med mitt rykte så kan jag knappast sända efter kurirer. Det var då jag kom och tänka på dig. Informationen färdas sakta i galaxen som vi alla vet men hit ut når den nästan inte alls”. Han tystande helt kort. ”Jag vet inte om jag kan stanna i Bakdjupen mer. Thangh ställer till problem för mig och min klan. Jag har svårt att avlöna dem och jag har varit tvungen att vidta åtgärder för att inte drabbas av vad vi skulle kalla myteri om vi var galaktiskt burna. Kanske måste jag ta mig in mot de inre kretsarna igen. Så vad jag behöver veta är vad som sker och hur kriget går. Här ute märks det inte alls. Men jag förstår att läget är allvarligt. Sanningen att säga Nicholas, här ute har vi väldigt vaga kunskaper i krigets ursprung och syfte. Jag har inte brytt mig om det av förklarliga skäl. Egentligen är kriget gott för mig. Men nu är situationen annorlunda. Så. Vad nytt min vän?”
”Saker har förändrats på ett ofattbart sätt” sa Nicholas och svepte drycken och fick raskt påfyllning av sin nyfikne men lugne vän. ”Kriget kom plötsligt och på ett overkligt sätt och då menar jag att det var overkligt. Du känner historien om reemonkernas inträde bland zoernas solsystem men det är väl lika bra att påminna dig om det självklara. Reemonkerna och zoer bildade alliansen och levde i en utvecklande tid till dess särskådarna såg att universums folk hade hamnat i dimvärldarna och förslavats. Det var de där dimjägarna som hittat portar till oss som de höll hemliga och sålde vårt folk till quashquai. Alltså hade portarna öppnats mellan oss och dem. I samma stund började även befolkningskrigen, inbördeskrigen i dimvärldarna, för att de växte sig för många. Platsen räckte inte till och vissa mörkermän ansåg sig förmer och ville ge mer plats åt sitt folk. Då civila som kände dimjägarnas hemligheter försökte köpa sig fristäder genom att yppa den informationen till mörkerherrarna så avslöjades hemligheten om universum. Man satte arméer och de bästa prisjägarna i dimvärldarna på att fånga in dimjägarna så att så många portar som möjligt kunde bli kända. Det var strax innan som Ar’gahaan aktiverade tvillingdroiderna som lät attodroiderna som sedan länge koloniserat vårt universums alla befolkade planeter och månar, dekryptera chiffren som avslöjade hur arkerna skulle byggas. De mest intelligenta varelserna inte bara byggde arkerna. De lärde sig också förstå vad de hade framför sig då de nådde arkernas destination. Medan arkerna färdades mot oss så kom de första invasionerna med dimfolk. De dök upp överallt och vi hade ingen chans att stoppa dem då vi inte visste var portarna öppnades hos oss. De började ringa in oss och splittra oss. Vi var ju så mycket färre. Det var nära att de tog makten över kaos och oss”.
”Men då kom arkerna?”
”Ja. Thaurer, människor, iya-kamoura och silverfolk landsteg i enorma arker. Jag har aldrig sett liknande. Som månar bitvis. Och de hade klonat både sin ras och själva skeppen. Plötsligt var vi en enorm styrka. Folken var enade och beredda. De koloniserades och lärde känna varandra nästan som de alltid levt sida vid sida. Det är något märkligt med det där. Fronter har uppförts. Separatiströrelser i form av våra raser som importerats av dimjägare står vid vår sida både här och som kollaboratörer och gerillafronter i dimvärldarna. Universums folk står just nu inför den sista striden”.
”Och dimfolken?”
”Hur många som finns på andra sidan vet vi inte. Just nu ser det ut om vi har fler styrkor redo. Det märkliga är att de växer helt okontrollerat. Man talar om kloner men inget är bekräftat. Vår styrka är att vi är mer oorganiserade. De är hårdföra men ostrategiska. Kanske just för att de har så stort manskap som aldrig tycks ta slut”. Han tystnade ett kort tag och tog vid med lägre röst. ”Jag var vid Cyondas port. Det är den port till oss som det strömmar mest igenom. Civila, barn, kvinnor men allra mest soldater. Ridande på dhar’krihm men också i stjärnskepp som helt klart byggts av förslavade reemonker. Eller kanske allierade vad vet jag i dessa tider? Alla möjliga skepp. Raser från vårt universum som kommer från slaveriet i dimvärldarna. Laster, fraktare, krigsmaskiner, jagare, attackskepp, passagerarskepp till och med ett par enorma solskepp som var helt överlastade. Ett av dem sägs kapsejsat här i Bakdjupen. Få inga idéer. Du vill inte angripa quahquai. Cyondas port andas dimfolk. Jag kan inte beskriva synen som där mig mötte. Om vi bara kunde se slutet på invasionen men det är upp till oss att stoppa dem. Deras befolkningsström synes mig oändlig. Vi får hoppas att reemonkerna finner en väg att slå ut klonerna. Då kommer kriget snart vara över. Men just nu är det allt annat än över. ”.Bestin drog sitt sista bloss.
”Har vi folk på andra sidan?”
”Det finns ett handfull rebeller och agenter som arbetar för oss på insidan. Mest med att försöka få information och försöka finna nyckeln till klonerna. Men som du vet är det innerligt svårt att återvända in i dimportar som läget är nu. Dessutom är de väl bevakade. Jag hade bara tur”.
Bestin hmmade. ”Det låter verkligen illa. Jag kanske borde ställa mig till förfogande?”
”Det tycker jag. Dina kunskaper måste passa in någonstans. Kan du få med thangpiraterna? De vet väl inte heller något om nuläget?”
”Jag ska tala med dem. Jag behöver komma till Weckoon på en gång. Kan vi ta Stjärnfare?”
Nicolas reagerade instinktivt men kom på sig.
”Ja. Och blir det en skråma på henne nu så har vi väl större problem än det”.