Nekromanti Stark vit norm, och sätt att undvika

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag ska förresten be om ursäkt för oklar trådstart. Den är spretig och dan, men den verkade okej när jag skrev den. Alla svar hittills är jättebra, men jag vill mest påpeka att tråden inte bara handlar om att lösa mitt specifika problem; jag skulle också gärna prata om hur vi i allmänhet ser på och hanterar etnicitet som begrepp och företeelse i rollspel...

God45

#PrayersForBahakan
Kan du skriva ut vilka länder de ser ut att komma ifrån? Han ser tysk ut, eller engelsk eller nordisk? Något sådant?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Folk påpekar gärna i dag att man inte behöver vara vit för att vara svensk så det faller lite.

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
Folk påpekar gärna i dag att man inte behöver vara vit för att vara svensk så det faller lite.
I och för sig men man ser på någon om de kommer från england etniskt eler hur? :gremwink:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Samma problem där om man vill undvika dåliga normer. Många engländare med indiskt utseende. Är dessa då inte från England?

krank

God45 said:
Kan du skriva ut vilka länder de ser ut att komma ifrån? Han ser tysk ut, eller engelsk eller nordisk? Något sådant?
Mja, det är ju precis där jag faller i etnicitets/nationaliststereotypfällan. Raka motsatsen för vad jag vill, med andra ord. Avskyr ju hela grejen med "etnisk svensk" etc...

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
God45 said:
Mja, det är ju precis där jag faller i etnicitets/nationaliststereotypfällan. Raka motsatsen för vad jag vill, med andra ord. Avskyr ju hela grejen med "etnisk svensk" etc...
Okej, då är jag tillbaks vid att jag inte har några ideer. Sorry.

Recca

Femme Fatale
MattiasLejbrink said:
krank said:
Magnus Seter said:
Jag har några inledande frågor som kan komma att påverka det jag säger sen.

Varför är det viktigt att ange etnicitet? Spelar det en viktig roll i spelet? Skulle beskrivningarna funka lika bra utan att ange etnicitet? Om inte, varför?

Det jag är ute efter är att jag inte tror att du kommer att hitta ett alternativ utan att ha listat ut vad du vill med att ange etnicitet. Om du får fram ett bra svar, kan det vara steg 1. Sedan kanske vi kan hitta alternativ.

/M
Jag vill egentligen inte ange etnicitet alls. Jag vill beskriva utseenden... För att jag har SLP:er i huvudet som ser ut på ett visst sätt, och tänker mig att det finns spelledare därute som gillar att få utseendebeskrivningar på SLP:er.
Åh, det är mycket smaksak men jag förstår vad du menar! Personligen tycker jag om SLP som är beskrivna med några nyckelkänslor, så att man kan drömma upp SLPs utseende i huvudet. Typ "ett ansikte som hugget ur sten och överarmar som två stockar med ett långt rödblont hårsvall och en bister uppsyn", typ. Annars (återigen min personliga åsikt) tycker jag att många äventyr blir lite av en persondata-uppradning. "Ni ser en man 183 cm lång, läderrustning, läderbyxor, läderskor, kort brunt hår, gröna ögon"... och så vidare.
Vilket bra inlägg. +1! :gremsmile:

krank

God45 said:
krank said:
God45 said:
Okej, då är jag tillbaks vid att jag inte har några ideer. Sorry.
Inga problem, jag säger ju att det här är kluriga grejer =)

krank

Recca said:
MattiasLejbrink said:
Åh, det är mycket smaksak men jag förstår vad du menar! Personligen tycker jag om SLP som är beskrivna med några nyckelkänslor, så att man kan drömma upp SLPs utseende i huvudet. Typ "ett ansikte som hugget ur sten och överarmar som två stockar med ett långt rödblont hårsvall och en bister uppsyn", typ. Annars (återigen min personliga åsikt) tycker jag att många äventyr blir lite av en persondata-uppradning. "Ni ser en man 183 cm lång, läderrustning, läderbyxor, läderskor, kort brunt hår, gröna ögon"... och så vidare.
Vilket bra inlägg. +1! :gremsmile:
Synd bara att jag är alldeles för opoetisk för att beskriva på det viset. Jag brukar landa i nåtslags mellanting, jag anger inte exakta klädesplagg eller längd men jag säger typ... Hårfärg, hudfärg, antagligen ögonfärg (för mig som SL är det alltid viktigt med folks ögonfärg, fan vet varför), om de är långa/korta/tjocka/smala samt vilken typ av kläder de oftast bär (rosa kostymer med axelvaddar t.ex).

Vimes

Sillkung
krank said:
Synd bara att jag är alldeles för opoetisk för att beskriva på det viset. Jag brukar landa i nåtslags mellanting, jag anger inte exakta klädesplagg eller längd men jag säger typ... Hårfärg, hudfärg, antagligen ögonfärg (för mig som SL är det alltid viktigt med folks ögonfärg, fan vet varför), om de är långa/korta/tjocka/smala samt vilken typ av kläder de oftast bär (rosa kostymer med axelvaddar t.ex).
Dessutom, så har du väl en ambition att inte bara undvika direkt reproduktion av normer, utan även att undvika indirekt reproduktion. Om jag förstått din ambition rätt är det förstås riktigt av dig att vilja synliggöra personer och grupper utanför normen istället för att bara undvika att reproducera stereotyper. Därför blir det en otillfredställande lösning att inte uppge etnicitet/kön/sexuell läggning på alla SLP:er, då detta visserligen må undvika stereotyper men å andra sidan riskerar att läsaren/spelaren läser in en massa normer och så att säga mentalt "vitmålar" alla SLP:er.

Så har jag fattat det iaf :gremsmile:

krank

Vimes said:
Dessutom, så har du väl en ambition att inte bara undvika direkt reproduktion av normer, utan även att undvika indirekt reproduktion. Om jag förstått din ambition rätt är det förstås riktigt av dig att vilja synliggöra personer och grupper utanför normen istället för att bara undvika att reproducera stereotyper. Därför blir det en otillfredställande lösning att inte uppge etnicitet/kön/sexuell läggning på alla SLP:er, då detta visserligen må undvika stereotyper men å andra sidan riskerar att läsaren/spelaren läser in en massa normer och så att säga mentalt "vitmålar" alla SLP:er.

Så har jag fattat det iaf :gremsmile:
Yup!

Vimes

Sillkung
krank said:
Och i så fall tycker jag att det är tråkigt att inte tydliggöra att folk tillhör en viss etnicitet. Jag tycker nog, givet din ambition, att det är sämre att skriva bort den normbrytande etniciteten än att utgå från en vit norm. Det finns en poäng med att visa att dina karaktärer är normbrytande.

Däremot är förstås det bästa om du på ett snyggt sätt kan göra även vithet till etnicitet istället för norm.

(Eventuellt är det coolast och rockigast att gå full frontal med alla som är vita och vara jättetydliga med deras etnicitet ("är vit" "har norderupeiskt utseende") och vara mycket mer otydlig med de normbrytande (typ skjuta in mörk hy i en bisats någonstans och så vidare). Göra den vite till den andre liksom.)

krank

Vimes said:
Och i så fall tycker jag att det är tråkigt att inte tydliggöra att folk tillhör en viss etnicitet. Jag tycker nog, givet din ambition, att det är sämre att skriva bort den normbrytande etniciteten än att utgå från en vit norm. Det finns en poäng med att visa att dina karaktärer är normbrytande.
Jo, absolut. Samtidigt är det scary shit, för i mitt huvud finns en ständig risk att glida över i obehagligt stereotypiserande när man börjar beskriva icke-norm-etniciteter när man själv är norm-etnisk eller hur man ska säga. Hela grejen med att jag som vit medelklassman ska sitta och definiera hur folk är när de är av en viss etnicitet... Plus att jag som sagt alltid får flashbacks till rasbiologiska intitutet när jag försöker använda grejer som "nordeuropeisk".

Funderar på om jag ska posta länken till mina "viktiga personer" här och helt enkelt låta folk komma med förslag direkt i dokumentet så slipper jag ansvaret =)

Brynolf

Dum fan
Marvels gamla karaktärsbeskrivningar hade IIRC en massa mer eller mindre meningslösa attribut uppstolpade. Typ civilstånd, ögonfärg, nayionalitet etc. Det är ingen snygg lösning, men du SKULLE kunna rada upp utseendeattribut som hudfärg, hårfärg, ögonfärg etc i standardmallen för slp. Då blir det mindre värderingar i det, och alla behandlas lika. Dessutom slipper du hitta på en massa synonymer på färger.

Anarchclown

Swashbuckler
Jag tror att detta är bland de bästa lösningarna om du inte vill prata etnicitet. Bara ha en mall med Längd, Vikt, Hårfärg, Ögonfärg, Hudfärg etc. Då blir det ganska odramatiskt.

w176

Förlorad dotter
När man ska vara normkritisk kan man inte bara tydliggöra de som faller utanför nomerna, man måste öven tydligöra normerna och vilka som tillhör normgruppen.

Att skriva "vit vit vit vit vit vit brunvir vit vit bryn brun vit" är att tydligöra normen och tyldiggöra vilka ligger utanför normen.

Är de flesta vita får du stå ut med att du får skkriva va vit en massa gånger.

Vi är också en hudfärg som måste specificeras på samma sätt som ickevit är det.

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Fast, med din självkritiska läggning borde du ju inte vara nöjd med det! Och i förberedd text, snarare än livs levande vid spelbordet, är ju en förändringstanke möjlig att komma ihåg.

Själv följer jag generellt samma mall som din med mina SLPs. Kläder, kroppsform, hår, ålder och om alla inte ändå är nordeuropéer*, hudfärg. Men det är lite trist.

Ibland får man ju till minnesvärda SLPer ändå. Korta, märkligt ungdomliga punkartjejer i slitna jeans och sopsäckar. Folk som ser ut som folk gör mest fastnar ju dock inte riktigt på minnet.

Så mitt mål är att till listan lägga till (ett) ansiktsdrag och ett övrigt utmärkande drag. Ansikten är väldigt svåra att beskriva, men utgör en så stor del av verklighetens personer. Bara att nämna formen på näsan eller färgen på läpparna, ärret vid vänsterörat gör (borde göra) så mycket. Och har man på att-beskriva-listan också ett »övrigt« drag kommer man ihåg att nämna kanske ett rörelsemönster eller en ovanlig klocka.

Inte för att det har så mycket med trådstarten att göra ...

*Senast jag SLade förberedd var Sorunda, Södermanland, 1930-tal. Det mest exotiska där var en död nederländare ...

krank

w176 said:
Vi är också en hudfärg som måste specificeras på samma sätt som ickevit är det.
Absolut, men nog måste det väl finnas några olika sätt att skriva "vit" resp "brun" eller "svart"? Så man kan variera sig lite, utan att börja doppa tårna i etnicitetsgrejen?

Jag ifrågasätter alltså inte att jag ska skriva ut allas hudfärg (de som har hudfärg då; svarta stormar och robotar räknas inte). Jag försöker däremot hitta ett sätt att göra det utan att det känns tjatigt pga att exakt samma ord används hela tiden. Visst tydliggörs normen då, men det blir samtidigt ganska dålig text. Och jag vill äta kakan och ändå ha den kvar.

Cybot

Mest spelbar
Demografin för Chicago med omnejd är 2010 typ

1/3 Afroamerikaner
1/3 "icke-latinamerikanska vita" (dvs vanligvis nordeuropeer, slaver osv)
1/5 "Hispanics" (vilket inkluderar en del sydeuropeer)
1/20 Asiater

Dvs, Asiater är typ den enda som faller utanför normen om "normalt" i Chicago.
Asiatiskt utseende kan stå kvar, men det skulle vara bra om du slängde in några bilder på övriga där du har en blandning mellan svarta, latinamerikaner och europeer utan att nämna hudfärg.
Kanske ändra några namn så att de klingar mer latinamerikanskt.

Om det var en TV-serie så skulle en karaktär ifrån PATRIOT lätt kunna spelas av t.ex. Benito Martinez.