Nekromanti Stark vit norm, och sätt att undvika

Korpen

Hero
krank said:
Jag tror att det kan vara regionalt eller nåt. Där jag bor, där jag växte upp, var "mörkhyad" det mest neutrala uttrycket. "Svart" ansågs vara ungefär i samma linje som att kalla en asiat för "gul" eller indian för "röd".

Det fungerade säkerligen annorlunda på andra håll i landet. Och för all del, på andra skolor, i andra släkter, i andra sociala sammanhang.
Lustigt, för i mina öron är det precis tvärt om; ”mörkhyad” låter som en kod för ”invandrare” och känns som ett uttryck som skulle användas tillsammans med fraser som ”jag är inte rasist men…”.

Åh andra sidan växte jag upp i en förort där det var viktigare om någon var eritrean, assyrier, kurd, turk, svenne eller somalier än vad de hade för hudfärg. Eller rättare sagt, etniciteten snarare än hudfärgen var vad som var viktigt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Korpen said:
Åh andra sidan växte jag upp i en förort där det var viktigare om någon var eritrean, assyrier, kurd, turk, svenne eller somalier än vad de hade för hudfärg. Eller rättare sagt, etniciteten snarare än hudfärgen var vad som var viktigt.
Jag förstår hur du menar; jag har valt att i de flesta fall låta etnicitet vara osagt och istället fokuserat på SLP:ernas utseenden. Det kanske är fel av mig, men så tänkte jag. Den här gången. Jag ville inte lägga något större fokus på just ursprung, eftersom jag personligen är så otroligt obekväm med identifikationsmarkörer relaterade till ursprung och härkomst.

Alltså, jag fattar att etnicitet och härkomst idag är en viktig del av många människors identitetsbygge, men eftersom jag är så kraftigt anti hela idén med nationer och länder så skulle jag nog gärna se att just den identitetspusselbiten gick samma väg som blodslinjen, så att säga. Jag vill alltså inte förvägra någon att använda etnicitet i sitt identitetsbygge; men jag ser gärna att det under de närmaste kanske 10-50 generationerna blir mindre viktigt...

(Vilket såklart är jävligt lätt för mig att säga som vit, man och akademiker/medelklass...)

krank

w176 said:
Asbra! För även statistik på vilken etnicitet du har på bilderna också.

The Voice som kvinna vore coolt.
Tyvärr är bilderna som sagt som de är. Mina illustratörers tid tog slut, och om jag inte hittar en illustratör typ RIGHT NOW som kan tänka sig att göra bilder på mycket kort tid (säg absolut max en månad) så är det rökt att få till fler illustrationer.

Och jag är rätt säker på att det nästan bara är vita människor på bilderna just nu.

w176

Förlorad dotter
Synd, men vill du ha hjälp att leta illustratör hjälper jag gjärna till.

Annars kan man ta AW roten och photoshoppa creative commons bilder?

krank

w176 said:
Om du vill hjälpa till och tror att det går att hitta nån med så kort varsel (och som kan tänka sig att jobba för de pengar jag kan ge samt sälja mig rätten att släppa bilderna som CC) så vore jag väldigt tacksam.

w176 said:
Annars kan man ta AW roten och photoshoppa creative commons bilder?
Jag har funderat på det; vi får se om jag hinner göra några kollage. Nackdelen är väl att de bilderna kommer att skära sig en del med resten, antagligen...

Cissi

Up to no good.
Jag tror inte på oreflekterad kreativitet. Jag misstror alla som pratar om ofjättrad, intuitiv, emotionellt driven kreativitet som "förstörs" av strukturer eller av analys. Jag tror på kreativitet som kommer ur kolleboration, struktur, analys. Att ha listor att gå efter, bygga strukturerade dokument.

Jag brukar fnysa varje gång jag läser om en författare som bara börjar skriva på första sidan och sedan skriver och "ser var hen hamnar". Bah! Hur ska man då kunna veta att boken får en vettig struktur? Nej, man börjar med en övergripande idé, sen spjälkar man upp strukturen, delar in i kapitel, skriver korta anteckningar för varje kapitel... =)
Du är klok du. Och som sagt, det var bara mina egna reflektioner. Inget du måste göra något av. :gremsmile:

Men en sak till vill jag tilläga som jag kom att tänka på enligt ovanstående citat, något jag brukar arbeta efter när jag skriver själv.

"Hårt arbete, är författarens största stryka, inte inspiration."

Jag tycker det är bra och sant. Visst, ibland behöver man lite inspiration för att sätta sig ner och börja skriva, men om man vet vad man vill ha ut av det man skriver, har en början, en mitt och ett slut. Då är det mycket, myket lätare.

Lycka till. Kram

w176

Förlorad dotter
krank said:
w176 said:
Om du vill hjälpa till och tror att det går att hitta nån med så kort varsel (och som kan tänka sig att jobba för de pengar jag kan ge samt sälja mig rätten att släppa bilderna som CC) så vore jag väldigt tacksam.
Skriver du ihop på engelska vad du söker, vad du betalar, och varför du säker det (Dvs att du vill göra ditt superhjälte spel mer inklusivt med fler bilder på andra etenciteter än vita) och postar på G+ så resharar jag och går i gof på dig för någon som är bra att arbeta med och betalar i tid.

Då borde Gaming as Women nätverk samt de andra progressiva jämnställda spelskaparna jag känner nog kunna rekommendera någon eller ha någon som själv kan ställa upp.

krank

w176 said:
Skriver du ihop på engelska vad du söker, vad du betalar, och varför du säker det (Dvs att du vill göra ditt superhjälte spel mer inklusivt med fler bilder på andra etenciteter än vita) och postar på G+ så resharar jag och går i gof på dig för någon som är bra att arbeta med och betalar i tid.

Då borde Gaming as Women nätverk samt de andra progressiva jämnställda spelskaparna jag känner nog kunna rekommendera någon eller ha någon som själv kan ställa upp.
Jag försöker formulera något begripligt inom de närmaste dagarna.

Korpen

Hero
krank said:
Jag förstår hur du menar; jag har valt att i de flesta fall låta etnicitet vara osagt och istället fokuserat på SLP:ernas utseenden. Det kanske är fel av mig, men så tänkte jag. Den här gången. Jag ville inte lägga något större fokus på just ursprung, eftersom jag personligen är så otroligt obekväm med identifikationsmarkörer relaterade till ursprung och härkomst.

Alltså, jag fattar att etnicitet och härkomst idag är en viktig del av många människors identitetsbygge, men eftersom jag är så kraftigt anti hela idén med nationer och länder så skulle jag nog gärna se att just den identitetspusselbiten gick samma väg som blodslinjen, så att säga. Jag vill alltså inte förvägra någon att använda etnicitet i sitt identitetsbygge; men jag ser gärna att det under de närmaste kanske 10-50 generationerna blir mindre viktigt...

(Vilket såklart är jävligt lätt för mig att säga som vit, man och akademiker/medelklass...)
Om man går tillbaka till problemetiken kring ”mörkhyad” så ligger haken i att det inte så mycket är en beskrivning som det är en kod, om man inte delar din bakgrund så kan koden bli missvisande eller skrika krystad omskrivning.
T.ex. när min mor kom tillbaka efter att ha varit it Etiopien i tre veckor så var hon mörkare än flertalet eritreaner jag känner. För mig, och jag misstänker många andra, så är inte mörkhyad det samma som svart. En person som är svart kan vara mörkhyad, men jag skulle inte kalla t.ex. Condoleezza Rice för mörkhyad.

Sidospår:
I USA så är etniciteten ofta viktig, men den är inte direkt kopplad till bakgrund utan snarare till de grupper som existerar idag (eller 1987). Så jag skulle tycka att det vore lämpligast att använda de termer som de själva skulle använda som till exempel afro-amerikan.

Etnicitet kommer alltid finnas, det man kan ha synpunkter på är innehållet i den specifika etniska identiteten.

krank

Korpen said:
Om man går tillbaka till problemetiken kring ”mörkhyad” så ligger haken i att det inte så mycket är en beskrivning som det är en kod, om man inte delar din bakgrund så kan koden bli missvisande eller skrika krystad omskrivning.
T.ex. när min mor kom tillbaka efter att ha varit it Etiopien i tre veckor så var hon mörkare än flertalet eritreaner jag känner. För mig, och jag misstänker många andra, så är inte mörkhyad det samma som svart. En person som är svart kan vara mörkhyad, men jag skulle inte kalla t.ex. Condoleezza Rice för mörkhyad.
Samtidigt har nog jag väldigt svårt att kalla Rice för "svart" - för rent beskrivande är hon inte det, plus som sagt att jag associerar till beskrivningar som "gul" eller "röd" för kineser/indianer/etc.

I spelet använder jag afroamerikan en gång; eventuellt blir det väl så att jag för att undvika just det här problemet använder det fler gånger. Konsten att välja ett ord som funkar för alla...

Helt uppenbart funkar varken svart eller mörkhyad - för jag, som inte delar din bakgrund, upplever svart som minst lika knepigt som du upplever "mörkhyad".

Bunny

Crazy like a fool
krank said:
Rymdhamster said:
Jag grunnade nämligen på just det här med hudfärg efter den här normgranskningstråden kom upp och kände att om det inte är viktigt och har en relevant betydelse för äventyret, kampanjen eller personens uppträdande, varför ens bry sig om att nämna den? Låt var och en bilda sig en egen bild som de tycker passar.
Nackdelen blir då att det finns risk för att alla SLP:er föreställs som vita. Och med det här spelet har jag velat arbeta mycket med normer och så, och har medvetet stoppat in homosexuella etc dels för att folk som inte själva tillhör normen ska känna sig inkluderade och dels för att de som tillhör normen ska "tvingas" få in svarta, homosexuella etc.
Har du samma problem här, att du bara nämner sexualitet när den avviker från normen, eller har du kommit runt det på något vis?

Här är mina tankar på sätt att komma runt det du beskriver, med reservation för att jag varken vet vad du kallar dina superhjältar eller närmare känner till vad >Human har för take på samtiden i övrigt. Hursomhaver är ett tips att inte ha med delarna relaterade till etnicitet i dina SLP-beskrivningar, utan istället lyfta in det i din miljöbeskrivning. Med etnicitet är det ganska smidigt, eftersom du kan berätta om Chicagos etniska sammansättning, vad den har för bakgrund och sedan också se till att ha en bra variation av hudfärger på dina illusar - då tror jag du kan kommunicera ganska bra vilken typ av melting pot staden är. Du kan komplettera det med tydliga spelledartips av typen "kom ihåg att i Chicago finns en väldigt varierad etnisk sammansättning", eller liknande. Med sexualitet får du i så fall göra lite annorlunda; den framträder inte i illustrationer och att påpeka att "det finns homosexuella superhjältar" är återigen att bara peka på den sexualitet som avviker. Däremot kan du ta upp vilken prägel ett HBTQ-community kan ha satt på staden, och kanske omnämna att "klubben på hörnet av 21st and 3rd är ett populärt ställe för de superhjältar som vill ha lite socialt samkväm med de egna könet." Sedan kan det också göra skillnad hur du synliggör normen - finns det de facto en vithetsnorm och en heteronorm i ditt Chicago så tycker jag du ska lyfta fram den, delvis eftersom du då återigen indirekt kommunicerar att det finns en hel del variation.

Värt att lägga till att jag själv som spelledare uppskattar när utseendebeskrivningen hålls till ett minimum. Eftersom jag har egna sätt att beskriva utseende på, ofta väldigt impressionistiska, så blir jag inte hjälpt av objektivt hållna beskrivningar utan tycker mest att de kommer i vägen.

Troberg

Sinister eater
Bunny said:
Har du samma problem här, att du bara nämner sexualitet när den avviker från normen, eller har du kommit runt det på något vis?
Det enkla sättet att lösa det, och mycket av de angränsande frågorna, är att bara nämna det som är intressant. Så, om sexualiteten är en i spelet intressant faktor, nämn den, annars inte.

Troberg

Sinister eater
Cissi said:
Först, vad är egentligen en "hjältehaka"? Här halkar du in lite på samma sak som med de "grekiska statyerna". Det är inte dåligt.. Bara en konstig definition av ett anletsdrag. :gremwink:
För mig är den en helt klockren beskrivning. Kan iofs bero på att jag är uppfödd med superhjälteserier...

Cissi said:
JAG tycker, och det är jag, att du ska försöka hitta en kort mall som du använder på dem alla, bara för ordningens skull. Jag tycker det är skönt när man läser om SLPer och de passar in i en sorts mall, typ.
Ögon,
Hudfärg,
längd,
kroppsbyggnad,
kön,
klädstil,
utmärkande drag (tatueringar, födelsemärken, ärr, skägg, frisyr, smycken, saknar kroppsdelar osv),
och ev
härkomst,
nationalitet,
vanor (har alltid en cigg i mungipan, brukar tvinna håret mellan fingrarna etc).
Personligen tycker jag att sådana mallar är tråkiga och tar bort personernas särprägel. Mycket hellre en engagerad stämningstext.

Cissi

Up to no good.
Troberg said:
Cissi said:
Först, vad är egentligen en "hjältehaka"? Här halkar du in lite på samma sak som med de "grekiska statyerna". Det är inte dåligt.. Bara en konstig definition av ett anletsdrag. :gremwink:
För mig är den en helt klockren beskrivning. Kan iofs bero på att jag är uppfödd med superhjälteserier...

Cissi said:
JAG tycker, och det är jag, att du ska försöka hitta en kort mall som du använder på dem alla, bara för ordningens skull. Jag tycker det är skönt när man läser om SLPer och de passar in i en sorts mall, typ.
Ögon,
Hudfärg,
längd,
kroppsbyggnad,
kön,
klädstil,
utmärkande drag (tatueringar, födelsemärken, ärr, skägg, frisyr, smycken, saknar kroppsdelar osv),
och ev
härkomst,
nationalitet,
vanor (har alltid en cigg i mungipan, brukar tvinna håret mellan fingrarna etc).
Personligen tycker jag att sådana mallar är tråkiga och tar bort personernas särprägel. Mycket hellre en engagerad stämningstext.
Vill bara förtydliga att jag inte beskriver mina karaktärer i punktform enligt ovan i löpande text.
Men jag skapar dem enligt en mall och sedan använder jag informationen i mallen för att skapa en levande person i en text.

MEN, någon påpekade för mig, tror det var Solvebring, att det är skillnad på skönlitterär text och text skriven som introduktionstext till ett rollspel. På ett sätt är det så, på ett inte. Jag hatar långa, intetsägande stämningstexter (white wolf är skitbra på dåliga stämningstexter) och får ut mycket mer av korta, snabba informativa stycken. Som krank när han beskriver sina SLP, och det jag gjorde var att efterfråga någon form av konsensus i hur han beskrev sina SLP. Han svarade på detta och allt handlar till sist om tycke och smak.
Det här är ett sätt för mig att få struktur på mitt jobb när jag skriver, och ville tipsa krank om det. :gremsmile:

krank

Bunny said:
Fram till nyss, när jag bytte kön på en SLP, så kunde jag svara att "nej, det har jag inte" - för jag nämner bara sexualitet på två sätt: När någon är i ett förhållande (då nämns det som "har pojkvän/har flickvän") och när det är något som riskerar att bli ett problem (tjejen Stars börjar misstänka att hon är lesbisk och har börjat dejta en tjej).

Nu kommer jag helt enkelt att behöva kvotera in lite förhållanden, för just nu är 100% av de beskrivna förhållandena i boken homosexuella =)

Bunny said:
Här är mina tankar på sätt att komma runt det du beskriver, med reservation för att jag varken vet vad du kallar dina superhjältar eller närmare känner till vad >Human har för take på samtiden i övrigt. Hursomhaver är ett tips att inte ha med delarna relaterade till etnicitet i dina SLP-beskrivningar, utan istället lyfta in det i din miljöbeskrivning. Med etnicitet är det ganska smidigt, eftersom du kan berätta om Chicagos etniska sammansättning, vad den har för bakgrund och sedan också se till att ha en bra variation av hudfärger på dina illusar - då tror jag du kan kommunicera ganska bra vilken typ av melting pot staden är. Du kan komplettera det med tydliga spelledartips av typen "kom ihåg att i Chicago finns en väldigt varierad etnisk sammansättning", eller liknande. Med sexualitet får du i så fall göra lite annorlunda; den framträder inte i illustrationer och att påpeka att "det finns homosexuella superhjältar" är återigen att bara peka på den sexualitet som avviker. Däremot kan du ta upp vilken prägel ett HBTQ-community kan ha satt på staden, och kanske omnämna att "klubben på hörnet av 21st and 3rd är ett populärt ställe för de superhjältar som vill ha lite socialt samkväm med de egna könet." Sedan kan det också göra skillnad hur du synliggör normen - finns det de facto en vithetsnorm och en heteronorm i ditt Chicago så tycker jag du ska lyfta fram den, delvis eftersom du då återigen indirekt kommunicerar att det finns en hel del variation.
Att nämna den etniska sammansättningen var en bra idé. Illustrationer är ett problem just nu, eftersom jag inte vet om jag hinner skaffa så många fler sådana innan trycket.

Sedan känner jag att det nog finns risk att SL ändå vitmålar väldigt många SLP:er om jag håller hela etnicitetsgrejen separat från SLP-beskrivningarna.

Jag beskriver inte staden speciellt nära, eller speciellt många konkreta platser. Därför funkar nog tipset med klubben etc inte så bra. Jag tar hellre och gör färre av mina SLP:er till singlar.

Bunny said:
Värt att lägga till att jag själv som spelledare uppskattar när utseendebeskrivningen hålls till ett minimum. Eftersom jag har egna sätt att beskriva utseende på, ofta väldigt impressionistiska, så blir jag inte hjälpt av objektivt hållna beskrivningar utan tycker mest att de kommer i vägen.
Tycke och smak - jag beskriver SLP:er väldigt signalementigt eller med korta beskrivningar, och är behjälpt av just korta, hyfsat kärnfulla beskrivningar. När det gäller den detaljen tror jag att det inte riktigt går att få det att funka för alla.

Xyas

Swashbuckler
Troberg said:
Bunny said:
Det enkla sättet att lösa det, och mycket av de angränsande frågorna, är att bara nämna det som är intressant. Så, om sexualiteten är en i spelet intressant faktor, nämn den, annars inte.
Fast det duger ju inte om man i sitt skapande vill bidra till att synliggöra, vilket jag får intrycket av att krank vill (vilket är väldans hedersvärt).

Cissi

Up to no good.
"Partner" är ett jättebra ord!

/Cissi, vars största skrivprojekt bärs upp av en homosexuell relation mellan två av huvudpersonerna

krank

ANingen OT, men jag är trådstartaren så jag bestämmer att det är delvis relevant:

Frågan om sexualnorm har tagits upp. Jag har uppdaterat listan utifrån vad som står + antagandet att läsaren räknar alla som inte specifikt nämns som "hetero" vilket rent statistiskt är normen. (Kolla fliken "representation").

Min plan här är ganska enkel: Just nu nämner jag specifikt sexualitet i två fall; en kvinna (Stars) och en man (Chameleon). Båda homosexuella. Däremot har jag också ett par (Miss Information, The Voice, Buran) som uppenbarligen är homosexuella eftersom de har partners av samma kön. Jag nämner alltså inte homosexualitet enbart när det avviker från normen (däremot kan jag konstatera att jag har betydligt fler homosexuella än statistiken tycks säga; i Chicago ska enligt wikipedia ungefär 6% vara LGBT i CHicago. För mig skulle det betyda att jag fick en (1) ickehetero, och det funkar inte.

I dagsläget kan man utifrån texten räkna ut någons sexualitet i sju fall, varav fem är homosexuella. Om jag således ser till att göra säg 3-4 fler till uttalat hetero genom att ge dem flickvänner, pojkvänner, makar, fruar (eller expartners, whatever) så är jag någorlunda nöjd. Tror jag.

Hur känner ni inför det?