krank said:
Absolut, men nog måste det väl finnas några olika sätt att skriva "vit" resp "brun" eller "svart"? Så man kan variera sig lite, utan att börja doppa tårna i etnicitetsgrejen?
Jag ifrågasätter alltså inte att jag ska skriva ut allas hudfärg (de som har hudfärg då; svarta stormar och robotar räknas inte). Jag försöker däremot hitta ett sätt att göra det utan att det känns tjatigt pga att exakt samma ord används hela tiden. Visst tydliggörs normen då, men det blir samtidigt ganska dålig text. Och jag vill äta kakan och ändå ha den kvar.
Klart du kan variera dig. Du får se till att beskriva det som är relevant, och vad det är kommer vara olika för olika personer du beskriver.
Ibland kommer det att vara relevant med ursprungsland, ibland inte ("Salvador Costa, en spansk företagsledare, är lång, gänglig och har ett hängande ögonlock"). (Dock sällan någon kvalitet i typ "han ser nordeuropeisk ut", "hon har ett svenskt utseende". Pfft, säger jag åt det.)
Ibland gör det sig bra med att rakt beskriva attribut ("Sylvia har blek hud, isgråa ögon och ett långt ärr på överläppen", "Johnny Cox är mörkt brun, med en perfekt putsad afrofrisyr och pigga, glittrande ögon").
I åter andra fall kommer det att passa bra att referera till en grupp eller ett geografiskt ursprung ("The Silver Crow har ett obestämt asiatiskt utseende, fast ingen vet var han egentligen kommer ifrån", "Nina är en av de enda vita medlemmarna i gruppen, hon har rakt, mörkt hår och mörka, nästan svarta ögon").
Det jag tror är kört för ditt syfte är att hitta något slags heltäckande nät av beskrivningsord, typ polissignalement. Relevant och utmärkande, bör vara ledorden, anser jag. Och, eftersom du är en reflekterande kreatör, så kommer du hålla ett öga på vad som behöver vara relevant, och få hjälp att notera när du slinter och det blir konstigt.