Nekromanti Stark vit norm, och sätt att undvika

w176

Förlorad dotter
Mina tankar är att du kan göra om en till vit, till något annan grupp som sällan får synas. Native American till exempel, eller inuit, eller från mellanöstern.

Korpen

Hero
krank said:
Jag listade 9 st som idag är vita och som saknar bild. En eller två av dem kan få fortsättas vara vit, två ska göras till "latinos" och sex till mörkhyade.
”Mörkhyade”? Är det en omskrivning av afro-amerikan?
Åtminstone för mig så frammanar ”mörkhyad” bilden av någon som har ovanligt mörk hy (för vad man förväntar sig), snarare än någon som är svart. Om någon beskrivs som mörkhyad skulle min nästa fråga vara ”var personen eritrean, indier, turk eller svensk?”.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
w176 said:
Mirrorshade. Jag läste hennes namn, Harika Kaplan, som indiskt.
Du har helt rätt. Vet inte hur jag tänkte där riktigt. Right you are, två asiater alltså, vilket är över normen. Kanske kan få vara så.

krank

w176 said:
Mina tankar är att du kan göra om en till vit, till något annan grupp som sällan får synas. Native American till exempel, eller inuit, eller från mellanöstern.
Bra tanke. Kräver någon form av omorganisation eventuellt. Eller jag vet inte... Någon av de sovietiska agenterna kanske skulle funka som mörkhyad, så kan nån av de andra bli från mellanöstern... Eller så kan Buran ha föräldrar från mellanöstern eller så. Jag undrar varför jag a) tänker mig att alla i Soviet är vita och b) varför jag tänker mig att just folk med arabiskt utseende prompt måste komma därifrån liksom personligen. Jag vet ju, egentligen, att vi haft såpass mycket folkvandringar, invandring, utvandring och allmän vandring av gener och folk för att omöjliggöra all form av nationalitetsbedömning baserat på utseendet. Damnit. Nåja, skönt att få syn på't iaf.

GnomviD

Heresiark
krank said:
Bra tanke. Kräver någon form av omorganisation eventuellt. Eller jag vet inte... Någon av de sovietiska agenterna kanske skulle funka som mörkhyad, så kan nån av de andra bli från mellanöstern... Eller så kan Buran ha föräldrar från mellanöstern eller så. Jag undrar varför jag a) tänker mig att alla i Soviet är vita och b) varför jag tänker mig att just folk med arabiskt utseende prompt måste komma därifrån liksom personligen. Jag vet ju, egentligen, att vi haft såpass mycket folkvandringar, invandring, utvandring och allmän vandring av gener och folk för att omöjliggöra all form av nationalitetsbedömning baserat på utseendet. Damnit. Nåja, skönt att få syn på't iaf.
Glömt inte att Sovjet var sjukt stort, så även utan vandring fanns en hel massa olika folkgrupper däri. Den här kartan visar på spridningen av etniska grupper i Sovjet -74: clicky. Turkmener, kirgizer och tadjikier, t.ex., skulle väl inte falla in under termen "vit".

krank

w176 said:
Mer tankar.

Latinos är kvinnor, svarta är män. Kvinnor är från venus, men är från mars?
Jag tror det ska vara någorlunda åtgärdat. Just nu funderar jag på att göra den vita Agony till latina. Bilden på henne är svartvit. Har du sett den? Finns i Per Folmer-mappen på facebook annars. Vad tror du? Skulle hon kunna vara latina, eller blir det blackface av alltihop då? Det skulle dels åter få upp latinos till 4, dels utjämna könsfördelningen mellan män och kvinnor i den gruppen. Plus en mindre vit.

Troberg

Sinister eater
w176 said:
Fast de från mellanöstern är också asiater...

krank

Troberg said:
w176 said:
krank said:
Jag har en asiat (Ansible), vem är den andre i din räkning?
Mirrorshade. Jag läste hennes namn, Harika Kaplan, som indiskt.
Indier är också asiater.
Det var precis det hon skrev, ja. Hon räknade Harika som asiat.

Letar du efter saker att gnälla på i den här tråden? Eller finns det någon anledning till att du stampar in och är okonstruktiv och försöker hitta fel i resonemangen? Är det hemskt provocerande att jag vill göra aktiva, medvetna val i mitt spelskapande?

w176

Förlorad dotter
Troberg said:
w176 said:
Fast de från mellanöstern är också asiater...
Jo. Uralbergen and all that. Men ofta när man pratar om etniciteter änder det att man ibland brukar ta upp mellan östern separat, och i dagsläget finns det ingen rollperson från de området.

Sodivra

Champion
krank said:
w176 said:
Kommer de sovjetiska agenterna från Sovjet? Isåfall så behöver du väl inte tillämpa Chicagos demografiska data på dem. Jovisst, de bor i Chicago, men subpopulationen "Inflyttade sovjetiska agenter" borde vara en ytterst liten minoritet (som du nu valt att fokusera på) med helt annan etnisk fördelning än Chicagobor i stort.

krank

Arvidos MC said:
Kommer de sovjetiska agenterna från Sovjet? Isåfall så behöver du väl inte tillämpa Chicagos demografiska data på dem. Jovisst, de bor i Chicago, men subpopulationen "Inflyttade sovjetiska agenter" borde vara en ytterst liten minoritet (som du nu valt att fokusera på) med helt annan etnisk fördelning än Chicagobor i stort.
Egentligt ursprung är egentligen irrelevant; det är bara 6 eller 7 av 25 SLP:er som faktiskt har sitt ursprung i Chicago.

krank

Korpen said:
”Mörkhyade”? Är det en omskrivning av afro-amerikan?
Åtminstone för mig så frammanar ”mörkhyad” bilden av någon som har ovanligt mörk hy (för vad man förväntar sig), snarare än någon som är svart. Om någon beskrivs som mörkhyad skulle min nästa fråga vara ”var personen eritrean, indier, turk eller svensk?”.
Jag tror att det kan vara regionalt eller nåt. Där jag bor, där jag växte upp, var "mörkhyad" det mest neutrala uttrycket. "Svart" ansågs vara ungefär i samma linje som att kalla en asiat för "gul" eller indian för "röd".

Det fungerade säkerligen annorlunda på andra håll i landet. Och för all del, på andra skolor, i andra släkter, i andra sociala sammanhang.

krank

GnomviD said:
Glömt inte att Sovjet var sjukt stort, så även utan vandring fanns en hel massa olika folkgrupper däri. Den här kartan visar på spridningen av etniska grupper i Sovjet -74: clicky. Turkmener, kirgizer och tadjikier, t.ex., skulle väl inte falla in under termen "vit".
Asbra grejer.

Jag har uppdaterat Den här nu.

Lite snabbt:

7 vita (4 kvinnor, 3 män)
7 mörkhyade (4 kvinnor, 3 män)
3 latinos (1 kvinna, 2 män)
2 asiater (båda kvinnor)
1 österländsk/arabisk (man)
4 ickemänskliga (3 män, 2 "inget")

(Hmmm... The Voice som kvinna?)

Hur känns det här?

Cissi

Up to no good.
Först, vad är egentligen en "hjältehaka"? Här halkar du in lite på samma sak som med de "grekiska statyerna". Det är inte dåligt.. Bara en konstig definition av ett anletsdrag. :gremwink:

Sen, jag tycker du hittat ett bra och varierande sätt att beskriva dina SLP på och det du och w176 diskuterat är klokt och genomtänkt så det lämnar jag därhän och tänkte istället reflektera lite över hur du framställer dins SLPs.

Det jag reflekterade över var att de får lite olika mycket uppmärksamhet från dig. En del beskiver du målande med "isblå ögon" och "rödblommig hud", medan en del andra får "latinamerikansk kvinna", punkt. Inget av de här sätten är dåliga att beskriva folk på, absolut inte. Men för mig så är ger det SLPna en inbördes ordning där vissa verkar viktigare än andra och därför förtjänas att beskrivas mer. Om det är meningen att vissa ska stå ut så är det ju en sak men jag lovar att folk kommer komma ihåg ryssen med isblå ögon långt efter de har glömt den latinamreikanska kvinnan som inte fick några egna "features".

JAG tycker, och det är jag, att du ska försöka hitta en kort mall som du använder på dem alla, bara för ordningens skull. Jag tycker det är skönt när man läser om SLPer och de passar in i en sorts mall, typ.
Ögon,
Hudfärg,
längd,
kroppsbyggnad,
kön,
klädstil,
utmärkande drag (tatueringar, födelsemärken, ärr, skägg, frisyr, smycken, saknar kroppsdelar osv),
och ev
härkomst,
nationalitet,
vanor (har alltid en cigg i mungipan, brukar tvinna håret mellan fingrarna etc).

Jag skriver en del själv och tycker det är avsevärt mycket roligare att beskriva en viss sorts karaktärer. Att använda en mall, likt den ovan fast mycket mer omfattande till mina skönlitterära skapelser, gör att jag inte slarvar igenom någon på vägen utan alla får lika mycket av min tid och jag upplever att alla då får samma trovärdighet.

Det handlar inte om hur ditt spel kommer användas men det förhjöjer läsupplevelsen för de som ska läsa det, och tro mig, ska man sitta och läsa igenom regler och bakgrund till ett spel så vill man gilla texten, annars är det svårt att orka igenom den. :gremsmile:

Men överlag så är du helt på rätt väg krank. Jag gillar att du försöker vara medveten. Det värsta man kan göra som författare, spelskapare eller människa över lag, är att låta saker bli som de blir av lättja. Om man gör ett medvetet val att låta den lesbiska tjejen vara en sterotyp är det ljusår bättre än om man gör det utan att reflektera över det.

w176

Förlorad dotter
krank said:
w176 said:
Mer tankar.

Latinos är kvinnor, svarta är män. Kvinnor är från venus, men är från mars?
Jag tror det ska vara någorlunda åtgärdat. Just nu funderar jag på att göra den vita Agony till latina. Bilden på henne är svartvit. Har du sett den? Finns i Per Folmer-mappen på facebook annars. Vad tror du? Skulle hon kunna vara latina, eller blir det blackface av alltihop då? Det skulle dels åter få upp latinos till 4, dels utjämna könsfördelningen mellan män och kvinnor i den gruppen. Plus en mindre vit.
Just nu funkar inte bilden som latino, och jag tycker dne funkar jättebra som den är.

krank

Cissi said:
Först, vad är egentligen en "hjältehaka"?
Ett uttryck som tydligen inte är såpass vanligt utanför min umgängeskrets som jag trodde =)

Det är en... Tja, man kan bildgoogla på "heroic chin" och hitta rätt bra exempel. Stålmannen brukar ha en t.ex. =)

Cissi said:
Det jag reflekterade över var att de får lite olika mycket uppmärksamhet från dig. En del beskiver du målande med "isblå ögon" och "rödblommig hud", medan en del andra får "latinamerikansk kvinna", punkt. Inget av de här sätten är dåliga att beskriva folk på, absolut inte. Men för mig så är ger det SLPna en inbördes ordning där vissa verkar viktigare än andra och därför förtjänas att beskrivas mer. Om det är meningen att vissa ska stå ut så är det ju en sak men jag lovar att folk kommer komma ihåg ryssen med isblå ögon långt efter de har glömt den latinamreikanska kvinnan som inte fick några egna "features".
Lite handlar det om hur stor plats de har i kampanjen, lite handlar det om huruvida fokus ligger på masken (som alltså är en helt eller delvis separat "form" man kan byta till). Den latinamerikanska kvinnan t.ex. har just ett väldigt lättglömt ansikte, men är samtidigt Miss Information, som är viktig på ett helt annat plan.

Men visst, när jag spikat hudfärgerna så kan jag se om jag har tid att se över den biten också.

Cissi said:
JAG tycker, och det är jag, att du ska försöka hitta en kort mall som du använder på dem alla, bara för ordningens skull. Jag tycker det är skönt när man läser om SLPer och de passar in i en sorts mall, typ.
Ögon,
Hudfärg,
längd,
kroppsbyggnad,
kön,
klädstil,
utmärkande drag (tatueringar, födelsemärken, ärr, skägg, frisyr, smycken, saknar kroppsdelar osv),
och ev
härkomst,
nationalitet,
vanor (har alltid en cigg i mungipan, brukar tvinna håret mellan fingrarna etc).
Hm; jag förstår hur du menar - jag är bara inte superförtjust i den sortens beskrivningar själv. Jag föredrar nog korta, kärnfulla beskrivningar som fokuserar på det som är "viktigt". Dvs man måste inte nämna kroppsbyggnad för alla, eller härkomst för alla, etc. Bara tillräckligt för att man ska kunna få sig en ganska snabb och tydlig bild att bygga vidare på.

Cissi said:
Men överlag så är du helt på rätt väg krank. Jag gillar att du försöker vara medveten. Det värsta man kan göra som författare, spelskapare eller människa över lag, är att låta saker bli som de blir av lättja. Om man gör ett medvetet val att låta den lesbiska tjejen vara en sterotyp är det ljusår bättre än om man gör det utan att reflektera över det.
Jag tror inte på oreflekterad kreativitet. Jag misstror alla som pratar om ofjättrad, intuitiv, emotionellt driven kreativitet som "förstörs" av strukturer eller av analys. Jag tror på kreativitet som kommer ur kolleboration, struktur, analys. Att ha listor att gå efter, bygga strukturerade dokument.

Jag brukar fnysa varje gång jag läser om en författare som bara börjar skriva på första sidan och sedan skriver och "ser var hen hamnar". Bah! Hur ska man då kunna veta att boken får en vettig struktur? Nej, man börjar med en övergripande idé, sen spjälkar man upp strukturen, delar in i kapitel, skriver korta anteckningar för varje kapitel... =)

krank

w176 said:
Just nu funkar inte bilden som latino, och jag tycker dne funkar jättebra som den är.
Mjo, lite så kände jag också.

Men, vad tror du om den senaste uppställningen? Är vi nära nog, tycker du? Eller bör jag t.ex. ändra någon av asiaterna till latino eller så?