Om man tittar på fantasy filmer, läser fantasy litteratur, serier och lite allt möjligt så märker man ju att det finns vissa Stereoptyper. Detta kommer nog knappast som någon överraskning för någon.
Det jag tänkte på i första hand här var Bågskyttar och svärdsvingare. Även om det finns undantag så är ju ju det klassiska att den svärdsvingande snubben är stor, stark och muskulös. och den som använder båge är smäcker och smidig. ibland även späda kvinnor som är livsfarliga med båge.
Borde inte detta vara tvärt om? Att slåss med svärd kräver inte att man är väldigt stark. Svärden är inte speciellt tunga inte ens ett stort tvåhands svärd, inte realistiskt eller historiskt i alla fall. Smidighet och snabbhet är mycket viktigare än styrka när det kommer till användandet av svärd.
Medan Bågskytte faktiskt kräver mer styrka än att slåss med svärd. Vist använda en mindre jakt båge kräver inte så mycket styrka, Det skulle de flesta klara. Men båge som är lätt att spänna skulle inte kunna göra speciellt stor skada mot personer med rustning.
Bågar som används i krig eller i alla fall mot människor som faktiskt bär rustning, även om det inte är plåtrustning kräver betydligt mer kraft. Dessutom är pilar som är gjorda att användas mot rustning tyngre, annorlunda spets och kraftigare skaft. vilket gör att de kräver kraftigare båge.
Så styrka är faktiskt mer viktigt för att bli en effektiv bågskytt än en svärd svingare. En liten späd kvinna skulle självklart kunna bli en suverän bågskytt. men skulle hon ha styrkan att faktiskt kunna använda en kraftig "krigsbåge"? helt ärligt skulle hon nog inte det. En jaktbåge, ja men som sagt är detta rätt stor skillnad.
Detta gäller nog även i rollspel där båge oftast går på smidighet eller liknande attribut medan svärd oftast går under styrka.
Rollpersoner som använder svärd som huvudvapen tenderar att vara starkare än de som använder båge. Visserligen tror jag att det är större variation på svärdsvingare, Där finns ju de som går mer på smidighet och lite lättare svärd. men jag tror inte det är speciellt vanligt att någon gör en bågskytt som är stor och kraftigt byggd och satsat mycket på styrkan.
Jag tror att alver i fantasy litteraturen har påverkat detta rätt mycket eftersom de oftast inte är lika fysiskt starka som människor i överlag men betydligt smäckrare och smidigare och oftast förknippas de med just bågen. Ta Legolas som ett klockrent exempel
Ps: Förvånad att ingen påpekat stavfelet i rubriken