Nekromanti Steve Jackson berättar om året som gått

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,772
Location
Stockholm
Visst

...därför att de inte finns i butikshyllorna?
Och så fort någon kan härleda detta faktum exklusivt till d20, så är jag idel öra.

d20 anklagas för gud vet vilka brott mot mänskligheten, men WW-prylarna nämns inte. Eons dominans inom Svenska rollspel var förhärskande mellan 1996 och 2000 eller nått, och nu är det DoD som är med och dominerar. De anklagas inte för samma brott.

Det är endast d20 som får klä skott för en trend som påbörjades INNAN d20 lanserades, och som i mångt och mycket d20 är ett svar på, ett försök att vända trenden (för ett segment visserligen).

Trenden med få produkter i butikshyllorna är tydlig. Den påbörjades innan d20 lanserades.

Det är det som är min poäng. Om man vill göra något åt situationen bör man försöka hitta de verkliga anledningarna till varför det ser ut som det gör i butikshyllorna, och inte springa och peka ut d20 som den enda skurken.

För uppriktigt sagt, tror ni verkligen att det sitter en massa speltillverkare och håller på sina spel bara för att d20 är förhärskande på marknaden, och att ett d20-fritt spellandskap skulle sprudla av nya, fantastiskt kreativa spel, så att hyllorna på butikerna bågnade?

Jag tror i alla fall inte det. Det finns få hinder idag för att ge ut ett spel, och förutsättningarna är i stort sett samma för småtillverkarna som de alltid varit; man förlorar mer pengar på att göra rollspel än man tjänar.

Men om någon visar för mig ett ovedersägligt bevis på att dagens trend med vikande utbud i butikshyllorna är ett direkt resultat av d20-systemets lansering, och att detta inte var en trend som påbörjades när Magic var som störst*, så är jag idel öra.

Lycka till!

Magnus

* Paradoxalt nog skulle jag ha större förståelse för tesen att Magic har sabbat rollspelsbranschen, och det är ju WotC fel det också, så nått klandervärt har de nog hittat på. :gremlaugh:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,772
Location
Stockholm
Många frågor

Och hur många specialbutiker finns det kvar då? Hur stora är de? Hur många finns som butiker och hur många måste man krångla med posten för att handla hos (personligen handlar jag inte på postorder om orderbeloppet understiger några tusenlappar (3 eller 4), det är inte värt krånglet)? Hur många av specialbutkerna har ett vettigt sortiment?
Du ger ju aldrig några egna exempel, så varför skulle jag ge några?

Du vet vad jag anser. Så har det alltid varit. När jag började spela rollspel kunde jag bara köpa DoD i leksaksbutiken. Jag fick beställa allt annat från min far när han var utomlands eller från postorderbutiker.

Så ock idag, förutom att min far inte behöver köpa rollspel till mig när han är utomlands. Jag köper sprit åt honom istället.

Men som jag säger ovan, om du kan härleda det faktum att rollspel inte finns annat än i smala specialbutiker till lanseringen av d20, då är jag idel öra.

M.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Visst

"För uppriktigt sagt, tror ni verkligen att det sitter en massa speltillverkare och håller på sina spel bara för att d20 är förhärskande på marknaden, och att ett d20-fritt spellandskap skulle sprudla av nya, fantastiskt kreativa spel, så att hyllorna på butikerna bågnade?"

Nej. Däremot är jag djupt övertygad om att butikerna inte tar in de sprudlande nya fantastiskt kreativa spelen eftersom det inte står d20 eller White Wolf på dem. Och därmed kommer de inte ut till konsumenterna heller, och därför säljer de inte, vilket gör att butikerna inte tar in dem, et cetera ad nauseam.

Och jag är djupt övertygad om att det finns en massa speltillverkare som producerar sprudlande nya fantastiskt kreativa spel och som försöker nå ut med dem till butikerna och stångar huvudet mot väggen i frustration över argument som "men det är inte d20, så det tar vi inte in".

Jag är en av dem.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,772
Location
Stockholm
Absolut!

Det är en riktig observation. Och som jag sa i min artikel om d20-systemets påverkan på branshcen som jag postat några gånger, så är det en knäckfråga för de små tillverkarna. En fråga som måste lösas, och som det finns stora möjligheter att lösa i och med Internet.

d20 har förändrat villkoren för distributionen (för troberg skull vill jag lägga till att "distribution" inte är samma sak som "kreativitet").

Eller, förändrat och förändrat... jag tror faktiskt att om inte d20 hade dykt upp, så hade du haft samma problem att få ut dina produkter som nu, fast då hade butikerna sagt "rollspel? Det tar vi inte in längre. Över huvud taget".

Så vad kan vi göra? Reklam på Internet. Hjälpa till att stödja Fenix, till exempel. Sälja på konvent. Allt sånt som du redan gör. Butikerna tror jag vi kan glömma som distributionskanal för små, egenpublicerade spel.

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Många frågor

Du ger ju aldrig några egna exempel, så varför skulle jag ge några?
Du behöver inte. Det var retoriska frågor.

Men som jag säger ovan, om du kan härleda det faktum att rollspel inte finns annat än i smala specialbutiker till lanseringen av d20, då är jag idel öra.
Tja, när en produkt är så stor att den breder ut sig över det lilla hyllutrymme som trots allt finns, har den då inte del av ansvaret för att det inte finns plats för så många andra?
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Visst

Och jag är djupt övertygad om att det finns en massa speltillverkare som producerar sprudlande nya fantastiskt kreativa spel och som försöker nå ut med dem till butikerna och stångar huvudet mot väggen i frustration över argument som "men det är inte d20, så det tar vi inte in".
Jag förstår frustrationen för en kreativ och duktig spelkonstruktör som känner sig illa behandlad av snikna butiker som inte vill ta in en liten producent av rollspel.

Min farhåga är att detta inte skulle bli bättre om vi tog bort DnD D20 och Vampire, white wolf.

På kort tid säkert. Men för att få ett längre engagemang för rollspel inom detaljhandeln, krävs storsäljare.

En tillräcklig kundbas, med tillräckliga resurser, som gör spel som tillräckligt många upplever som köpvärda.

Storsäljarna DnD och Vampire (för några år sedan iallafall), hjälper industrin, genom att hålla intresset för rollspel uppe hos en bredare kundkrets.

Detta är positivt, även för andra spel som Drakar och Demoner, och Eon, inte tvärt om.

Men jag medger att det finns stora problem att göra en lyckad lansering av ett nytt rollspel. Men det gäller åtskilliga nya produkter.

Bombur
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Visst

"Min farhåga är att detta inte skulle bli bättre om vi tog bort DnD D20 och Vampire, white wolf."

Det är inte heller det jag kräver. Det jag kräver är att monopolet/oligopolet bryts, dvs att det inte enbart finns d20 och White Wolf. Det måste finnas någon mellanväg mellan en död rollspelsindustri pga avsaknad av storsäljare och en död rollspelsindustri pga inavel, avsaknad av diversitet.

Om om Magnus Seters tes stämmer, att rollspelen skulle ha dött utan d20, så har vi svängt från den ena ytterligheten till den andra. Obalans är det i vilket fall.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,772
Location
Stockholm
Rollspelens död

Nja, rollspelens död i butiker som distirbutionskanal, det är det jag menar. Jag tror att vi idioter som hållit på i snart 25 år skulle hålla på att prångla ut rollspel på ett eller annat sätt ändå, via Internet. Så rollspelen skulle inte dö...

...men bra trist skulle det varit att ha en hobby som bara existerar via Internet där man byter filer med varandra. Låter lite... suspekt, i mina öron, så jag hoppas att vi aldrig hamnar där! :gremlaugh:

M.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Absolut!

Eller, förändrat och förändrat... jag tror faktiskt att om inte d20 hade dykt upp, så hade du haft samma problem att få ut dina produkter som nu, fast då hade butikerna sagt "rollspel? Det tar vi inte in längre. Över huvud taget".
Instämmer!

Jag tyckte också om din tes att Magic-korten dödat rollspelen, även om jag nog anser att datorspelen är den största boven.

Men jag tycker att det är fel att klaga på något utomstående.
Man måste inse att allting utvecklas, att bara sitta i sin rullstol, hytta med käppen och muittra "det var bättre förr" när man blir omkörd kommer inte att öka rollspelsmarknaden.
Rollspel hade sin storhetstid på 90-talet, den är över nu - och precis som du säger så hade antagligen Trad. slutat med rollspel för länge sedan om det inte var för DnD3E.

Jag förstår de som jämför d20 med Windows (och Mac OS med GURPS).
Men man måste göra en viktig skillnad här:
även om man jämför d20 med Windows så ska man inte jämföra Wizards med Microsoft, utan med IBM.
Det var IBM som var "dumma" nog att släppa in andra tillverkare på PC-marknaden.

Men jag skulle vilja vända på det:
IBM och Wizards är smarta - Apple och Jackson Games är de dumma. Hade Apple och GURPS släppt sina respektive saker fria så hade de två företagen varit betydligt större idag.

Jag avslutar med att dra på mig trobergs vrede.
Det är GURPS som är kreativitetshämmande eftersom de inte släpper in andra tillverkare som Wizards har gjort med d20.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Visst

Storsäljarna DnD och Vampire (för några år sedan iallafall), hjälper industrin, genom att hålla intresset för rollspel uppe hos en bredare kundkrets.
Ungefär som att det enorma utbudet av dussinhollywoodfilm har gjort mer seriös film tillgänglig för en bredare publik? Eller att den menlösa gladpop som ideligen idisslas i media gjort det lättare för smal musik att nå ut till en bred publik?

Sorry, jag köper inte resonemanget.

Tom bredd fördummar. Den framhäver inte det som är bra, den dränker det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Rollspelens död

...men bra trist skulle det varit att ha en hobby som bara existerar via Internet där man byter filer med varandra.
Låter som emuleringshobbyn tycker jag. Den är hela tiden "Wow, ny version av emulatorn! Dags att plöja halva internet efter roms!".

Låter lite... suspekt, i mina öron, så jag hoppas att vi aldrig hamnar där!
Prova, det är kul!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Har D20 varit bra för affärerna?

Eller, förändrat och förändrat... jag tror faktiskt att om inte d20 hade dykt upp, så hade du haft samma problem att få ut dina produkter som nu, fast då hade butikerna sagt "rollspel? Det tar vi inte in längre. Över huvud taget".

Man måste dock konstatera att rollspelsmarknaden och försäljningsställen har överlevt i ganska många år innan D20 kom, trots att utsikterna inte alltid varit strålande. Varför de skulle dött just nu, om det inte varit för D20s räddande inverkan, verkar litet oförklarligt.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,867
Location
Värnhem, Malmö
Re: Visst

Det finns väl en viss skillnad. Alla kommer i kontakt med film och musik, medan det inte är på samma vis med rollspel. Jag tror på Magnus då han säger att de mindre specialiserade butikerna, till exempel Tradition, inte skulle köpa in rollspel alls längre om det inte vore för de storsäljande "säkra korten". Och att det finns rollspel i de mindre specialiserade butikerna gör att det blir fler rollspelare. Hellre d20 än inget alls.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Absolut!

Jag tyckte också om din tes att Magic-korten dödat rollspelen, även om jag nog anser att datorspelen är den största boven.
I så fall finns det bara en paroll att samlas under: "Rädda rollspelshobbyn, kopiera mer datorspel!".

Läckert, jag visste inte att jag gjort så mycket för hobbyn!

Man måste inse att allting utvecklas, att bara sitta i sin rullstol, hytta med käppen och muittra "det var bättre förr" när man blir omkörd kommer inte att öka rollspelsmarknaden.
Omformulerat: "Kvantitet är viktigare än kvalitet.". Sorry, inte min grej.

Jag förstår de som jämför d20 med Windows
Jag skulle nog hellre jämföra med X-Box. OGL är mycket mer likt X-Boxens utvecklingslicens.

Jag avslutar med att dra på mig trobergs vrede.
Fan, har du pinkat i min brevlåda (igen)? Snart gömmer jag en hungrig iller med rabies i den...

Det är GURPS som är kreativitetshämmande eftersom de inte släpper in andra tillverkare som Wizards har gjort med d20.
På vilket sätt har de inte gjort det? Att de inte använder OGL? So what, varför skulle de? Jag håller också på med ett spel som jag avser att släppa fritt, och jag avser inte att använda OGL enär jag anser den otillräcklig.

För att de inte tillåter bruk av loggan? Det förstår jag, det är en stämpel på vad som är officiellt från SJG. Det är en av de få sakerna jag faktiskt är hård på i min licens, vad som är officiellt från mig och vad som inte är det.

I övrigt är det ganska fritt fram att göra produkter för GURPS, bara man inte ger sken av att det är en officiell produkt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Visst

Jag tror på Magnus då han säger att de mindre specialiserade butikerna, till exempel Tradition, inte skulle köpa in rollspel alls längre om det inte vore för de storsäljande "säkra korten".
Och då blir det som hos skivaffärerna och videouthyrarna som bara har de senaste tio-i-topp-nyheterna. Yay...

Hellre d20 än inget alls.
Nej.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Visst

Det är inte heller det jag kräver. Det jag kräver är att monopolet/oligopolet bryts, dvs att det inte enbart finns d20 och White Wolf. Det måste finnas någon mellanväg mellan en död rollspelsindustri pga avsaknad av storsäljare och en död rollspelsindustri pga inavel, avsaknad av diversitet.
Ja visst måste det finnas nått mellanting, jag håller med dig.

Men jag tror att det som krävs för att ordna en kommersiellt gångbar rollspels produkt, så krävs det en rejäl lansering.

Man kan inte kräva av handlare att dom skall ta in nya rollspel bara för att vara snälla, det krävs att man lyckas få dem att tro att det kommer att sälja.

Alltså, en bred lansering, recentioner, gärna i bredare media en rollspelsforum, tidningar/Nätet.

Jag tror inte längre det räcker med ett bra spel, det krävs en riktigt bra lansering också.

Och underhållande säljning av spelet.

Visa handlarna att det "här" spelet är nått de bara måste ha i sitt sortiment.

Och ge inte upp.

Lycka till,

Bombu
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Men du förstår inte...

Man måste dock konstatera att rollspelsmarknaden och försäljningsställen har överlevt i ganska många år innan D20 kom, trots att utsikterna inte alltid varit strålande. Varför de skulle dött just nu, om det inte varit för D20s räddande inverkan, verkar litet oförklarligt.
d20 är heligt. d20 är frälsningen. d20 är ljuset. d20 är den enda guden. d20 löser alla problem. Låtom oss prisa d20! Halleluja!

Eller nåt...
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,867
Location
Värnhem, Malmö
Re: Visst

"Nej."

Det beror ju på viket perspektiv man har. Om man redan spelar rollspel är det ju en förändring till det sämre, det håller jag med om. Om man däremot ser till hobbyns tillväxt är det bättre att nya rollspelare spelar d20 (eller World of Darkness, eller DoD, eller Eon) än att det överhuvudtaget inte blir några nya rollspelare, eller åtminstone mycket färre än vad det skulle ha blivit i vanliga fall. Men det är långt ifrån en optimal lösning, det håller jag med om.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Dålig liknelse

även om man jämför d20 med Windows så ska man inte jämföra Wizards med Microsoft, utan med IBM.
Det var IBM som var "dumma" nog att släppa in andra tillverkare på PC-marknaden.


Microsoft tillåter andra att skriva saker för deras system. Deras motivation för att göra detta är ungefär densamma som WotCs: de andra tillverkarna gör den egna produkten mer attraktiv.
 
Top