Skillnaden
Om jag har varit otydlig om detta, ber jag om ursäkt. Jag tycker mig ha sagt det här gång, på gång.
Utan D&D och d20 är det en stor möjlighet att vi inte hade haft rollspel i butikerna idag, överhuvudtaget.
Inte d20.
Inte D&D.
Inte GURPS.
Inte White Wolf.
Inte Eon.
Inte Drakar och Demoner.
Och så vidare...
Nu finns de. Och i tre år har det funnits ganska mycket rollspel i butikerna.
Skillnaden är alltså än en gång: med D&D finns rollspel som en hobby som faktiskt finns representerad i butik. Utan D&D, glöm det.
Och om detta inte ses som en fördel för icke-D&D-spelare, så vet jag faktiskt inte vad det är de vill ha.
Märk att ovanstående resonemang gäller främst i USA alltså, men till viss del även här. Här i Sverige är det dock möjligt, till och med troligt, att vi skulle hitta andra lösningar. Men då fick vi dras med Drakar och Demoner istället. Som enda spel. Typ.
Om icke-D&D-spelarna hellre ser att hobbyn förpassas ENBART till Internet och direct-to-consumer-projekt, än att det finns D&D i butikerna, som drar med sig WW och kanske Eon och Drakar och Demoner... ja, då får de väl tycka det. Jag har ingen som helst sympati för en sådan eventuell åsikt (som jag inte tillskriver någon här ännu, men ibland har jag mina funderingar på om inte vissa hatar D&D och d20 så mycket att de hellre såg hobbyn dö än att de fanns).
M.