Visst
d20 anklagas för gud vet vilka brott mot mänskligheten, men WW-prylarna nämns inte. Eons dominans inom Svenska rollspel var förhärskande mellan 1996 och 2000 eller nått, och nu är det DoD som är med och dominerar. De anklagas inte för samma brott.
Det är endast d20 som får klä skott för en trend som påbörjades INNAN d20 lanserades, och som i mångt och mycket d20 är ett svar på, ett försök att vända trenden (för ett segment visserligen).
Trenden med få produkter i butikshyllorna är tydlig. Den påbörjades innan d20 lanserades.
Det är det som är min poäng. Om man vill göra något åt situationen bör man försöka hitta de verkliga anledningarna till varför det ser ut som det gör i butikshyllorna, och inte springa och peka ut d20 som den enda skurken.
För uppriktigt sagt, tror ni verkligen att det sitter en massa speltillverkare och håller på sina spel bara för att d20 är förhärskande på marknaden, och att ett d20-fritt spellandskap skulle sprudla av nya, fantastiskt kreativa spel, så att hyllorna på butikerna bågnade?
Jag tror i alla fall inte det. Det finns få hinder idag för att ge ut ett spel, och förutsättningarna är i stort sett samma för småtillverkarna som de alltid varit; man förlorar mer pengar på att göra rollspel än man tjänar.
Men om någon visar för mig ett ovedersägligt bevis på att dagens trend med vikande utbud i butikshyllorna är ett direkt resultat av d20-systemets lansering, och att detta inte var en trend som påbörjades när Magic var som störst*, så är jag idel öra.
Lycka till!
Magnus
* Paradoxalt nog skulle jag ha större förståelse för tesen att Magic har sabbat rollspelsbranschen, och det är ju WotC fel det också, så nått klandervärt har de nog hittat på.
Och så fort någon kan härleda detta faktum exklusivt till d20, så är jag idel öra....därför att de inte finns i butikshyllorna?
d20 anklagas för gud vet vilka brott mot mänskligheten, men WW-prylarna nämns inte. Eons dominans inom Svenska rollspel var förhärskande mellan 1996 och 2000 eller nått, och nu är det DoD som är med och dominerar. De anklagas inte för samma brott.
Det är endast d20 som får klä skott för en trend som påbörjades INNAN d20 lanserades, och som i mångt och mycket d20 är ett svar på, ett försök att vända trenden (för ett segment visserligen).
Trenden med få produkter i butikshyllorna är tydlig. Den påbörjades innan d20 lanserades.
Det är det som är min poäng. Om man vill göra något åt situationen bör man försöka hitta de verkliga anledningarna till varför det ser ut som det gör i butikshyllorna, och inte springa och peka ut d20 som den enda skurken.
För uppriktigt sagt, tror ni verkligen att det sitter en massa speltillverkare och håller på sina spel bara för att d20 är förhärskande på marknaden, och att ett d20-fritt spellandskap skulle sprudla av nya, fantastiskt kreativa spel, så att hyllorna på butikerna bågnade?
Jag tror i alla fall inte det. Det finns få hinder idag för att ge ut ett spel, och förutsättningarna är i stort sett samma för småtillverkarna som de alltid varit; man förlorar mer pengar på att göra rollspel än man tjänar.
Men om någon visar för mig ett ovedersägligt bevis på att dagens trend med vikande utbud i butikshyllorna är ett direkt resultat av d20-systemets lansering, och att detta inte var en trend som påbörjades när Magic var som störst*, så är jag idel öra.
Lycka till!
Magnus
* Paradoxalt nog skulle jag ha större förståelse för tesen att Magic har sabbat rollspelsbranschen, och det är ju WotC fel det också, så nått klandervärt har de nog hittat på.