Nekromanti Steve Jackson berättar om året som gått

walium

Ganska töntig, faktiskt
Att ni orkar!

"Kul att se att en av den d20-fria världens utposter fortfarande står stadigt! "

Kan allting som numera händer i rollspelsvärlden relateras till kampen mellan D20 och alla andra? Är det överhuvudtaget en kamp?

Jag förstår att du kan engagera dig djupt i Israel-Palestina-konflikten som handlar om liv och död för många människor. Men det här är enbart småaktigt. Den här frågan kan omöjligt vara så viktig att den förtjänar hundratals på hundratals inlägg som ofta är i princip likadana. Alla argument är framförda, alla positioner är klargjorda, det var längesedan diskussionen var något mer än ett okonstruktivt gräl. Om du är ute efter att bråka så finns det bättre kanaler än forumet.

Det här är forumets baksida. Det är sådant här nonsens som dödar forum och skrämmer bort användare. Är det verkligen meningen att rollspelsforumets största tråd de senaste dagarna ska bestå av gammal skåpmat och samma upprörda känslor som vi sett om och om igen? Har ni ingen självinsikt? Har ni ingen självkritik? Troberg med flera snackar vitt och brett om kreativitet för att sedan ägna timtal åt meningslösa argument istället för något som faktiskt är kreativt. Om nu rollspelsvärlden är under belägring och allting är på väg käpprätt åt helvete vad gör du då här? Springer vid sidan av tåget och hoppas att passagerarna ska höra dina skrik genom det ljudisolerade glaset? Knyt en snusnäsduk för ansiktet och råna tåget istället. Mer dogma och mindre struntprat! Jag tycker att det är närmast förolämpande att så många tror att min och andras kreativitet är så dålig att den inte skulle överleva D20, att vi är så viljesvaga att vi inte skulle kunna välja något annat spelsystem om vi inte gillade det.

Är rollpelare verkligen inget mer än ett gång kortsynta och högljudda bråkmakare?

För övrigt vill jag ge mina komplimanger till Krille för att han valt att avstå ifrån debatten trots att vi vet vilka starka känslor han hyser för frågan. Fler borde följa hans exempel.

Leon

Leo carcion
Re: Jamen såklart! ...

Va, är det skillnad mellan D20 och ADD? Ach, denna begreppsdjungel .... !! :gremfrown:

Faktiskt började de spela FR nästan bara för att det kom i nytryck, faktiskt! :gremtongue:

Bombu

Hero
Re: I huvudet på en D20-skeptiker

Det om något borde i.o.f.s. göra en viss skepsis mot D20 ganska förståelig. På ytan har det betett sig ganska mycket på samma vis: tar över marknaden, lockar existerande producenter att hoppa på den nya trenden o.s.v... vad händer om den krashar?
Hej du!

Jag tror att det ägnas lite för mycket tid och energi på att gråta över D20s plats på marknaden istället för att ta kraft tag och visa att alternativen är minst lika bra.

/Bombu

Troberg

Sinister eater
Re: Att ni orkar!

Den här frågan kan omöjligt vara så viktig att den förtjänar hundratals på hundratals inlägg som ofta är i princip likadana. Alla argument är framförda, alla positioner är klargjorda, det var längesedan diskussionen var något mer än ett okonstruktivt gräl.
Läs tråden igen, noggrannare. Jag tycker den har varit givande.

Troberg med flera snackar vitt och brett om kreativitet för att sedan ägna timtal åt meningslösa argument istället för något som faktiskt är kreativt.
Tro mig, jag är kreativ också. Det ena utesluter inte det andra, tvärtom, en sån här debatt får mig att börja utvärdera vad som är viktigt och centralt för mig i rollspel. Det låter mig dels välja spel på ett mer ordnat sätt, dels göra bättre spel.

Mer dogma och mindre struntprat!
Jag väntar på att några ska låsa upp sina PDF-er. Inte så mycket mer jag kan göra just nu.

Jag har dessutom inte ork för mer än en Trobergs Dogmautmaning om året, åtminstone inte i denna form. Jag funderar på att starta en i ett annat sammanhang, men den kommer i så fall att vara betydligt mer lättadministrerad.

EchonCique

Hero
Re: Mycket bra inlägg! [ANT]

Ja. Du har gjort ett gäng försök utan att vara i närheten att vara det minsta övertygande med någonting i princip.

Varför inte bara ge upp, sluta posta strunt och acceptera sanningen: D20 är inte roten till all ondska här i världen. D20 är inte orsaken till att alla dina spel - som du ej kan exemplifiera - läggs ner. D20 är inte orsaken till att Tradition slutar sälja rollspel.

I all välmening,
Yyrkoon

Troberg

Sinister eater
Re: Mycket bra inlägg! [ANT]

Ja. Du har gjort ett gäng försök utan att vara i närheten att vara det minsta övertygande med någonting i princip.
Tja, några tycks ju hålla med i alla fall. Dessutom så är inte oförmåga att övertyga en giltig anledning att hålla tyst.

D20 är inte roten till all ondska här i världen.
Nej, men det orsakar mer skada än nytta. Det är den enda måttstock jag behöver/bryr mig om.

D20 är inte orsaken till att alla dina spel - som du ej kan exemplifiera - läggs ner.
Kolla mina inlägg, exemplen finns. Dessutom påpekar jag gång på gång att det jag oroar mig för är inte vad som hänt utan vad som kommer att hända.

D20 är inte orsaken till att Tradition slutar sälja rollspel.
Nej, men det är orsaken till att de inte säljer de spel jag vill ha.

Försök se problemet utifrån, som en som inte uppskattar d20. Julskinka är jätteläckert, så länge man inte är en av grisarna.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Skillnaden

Om jag har varit otydlig om detta, ber jag om ursäkt. Jag tycker mig ha sagt det här gång, på gång.

Utan D&D och d20 är det en stor möjlighet att vi inte hade haft rollspel i butikerna idag, överhuvudtaget.

Inte d20.
Inte D&D.
Inte GURPS.
Inte White Wolf.
Inte Eon.
Inte Drakar och Demoner.
Och så vidare...

Nu finns de. Och i tre år har det funnits ganska mycket rollspel i butikerna.

Skillnaden är alltså än en gång: med D&D finns rollspel som en hobby som faktiskt finns representerad i butik. Utan D&D, glöm det.

Och om detta inte ses som en fördel för icke-D&D-spelare, så vet jag faktiskt inte vad det är de vill ha.

Märk att ovanstående resonemang gäller främst i USA alltså, men till viss del även här. Här i Sverige är det dock möjligt, till och med troligt, att vi skulle hitta andra lösningar. Men då fick vi dras med Drakar och Demoner istället. Som enda spel. Typ.

Om icke-D&D-spelarna hellre ser att hobbyn förpassas ENBART till Internet och direct-to-consumer-projekt, än att det finns D&D i butikerna, som drar med sig WW och kanske Eon och Drakar och Demoner... ja, då får de väl tycka det. Jag har ingen som helst sympati för en sådan eventuell åsikt (som jag inte tillskriver någon här ännu, men ibland har jag mina funderingar på om inte vissa hatar D&D och d20 så mycket att de hellre såg hobbyn dö än att de fanns).

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag drar mina exempel en gång till

GURPS Castle Falkenstein
GURPS Traveller
In Nomine
GURPS In Nomine
GURPS Illuminati
In Nomine Anime
GURPS Deadlands
GURPS Cthulhupunk
GURPS Conan
GURPS Bunnies&Burrows
GURPS Conspiracy X
GURPS Mage: The Ascension
GURPS Vampire: The Masquerade
GURPS Blue Planet

De är fler än dina exempel. Det betyder att vi har en vinnare i ondskekriget!

Steve Jackson Games förstör kreativiteten i hobbyn genom att ge ut nya versioner av gamla spel, och därmed dödar de möjligheterna till nyutgåvor av de äldre spelen.

Roten till alla ondska är alltså Steve Jackson Games, och deras GURPS. Och i viss mån deras omtolkningar av andra spel, mest noterbart In Nomine Satanis, som nu alltså för alltid aldrig kommer att få en vettig engelsk översättning. Och det är SJG:s fel! Och det är rena helgerånet att kombinera Cthulhu med Cyberpunk! Och utan att använda BRP-reglerna!

ONSDKA! ONDSKA! ONDSKA!

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En sak jag vill föra till protokollet

Noter den sakliga (nåja) debatten, utan personangrepp. Trots att denna diskussion gäller d20.

:gremlaugh:

M.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Mina egna erfarenheter

Det är nog en del av att rollspel som helhet säljer sämre nu än förr, vilket gör att möjligheterna att driva en butik som säljer rollspel blir sämre. Dessutom har nog lokala butiker till viss del konkurrerats ut av Internet.

Förvisso, 95% av alla rollspelsprylar jag köpt det senaste året är via nätbutiker.

Men en del av svårigheten att få tag i gamla prylar kan nog faktiskt skyllas på d20. På grund av den höga totala utgivningstakten så fokuseras väldigt mycket på de nyaste releaserna - en bok är "gammal" efter en månad, och 90% av en boks upplaga är förhoppningsvis såld efter tre. Ur butiksägarnas synpunkt är detta förvisso något bra - det finns ingen butiksägare som vill ha en massa hyllvärmare som inte blir sålda.

Exakt. Och en del andra spel / företag som redan figurerat i tråden här; White wolf, Gurps.. En trend som sannerligen inte enbart finns inom rollspel, utan även gäller i musik etc.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vaddå "exakt"?

Eller, självklart är det Staffan säger rätt.

Men det är inte vad du eller troberg har argumenterat för. Om ni skulle säga "d20 har förändrat villkoren för distribution på ett negativt sätt genom att..." samt "d20 riskerar att vara en bubbla, som när den spricker drar med sig resten av branschen", då börjar vi komma fram till kritk som betyder något, och kritik som vi kan tackla och försöka diskutera kring, och se om det finns något vi kan göra åt det.

"d20 hämmar kreativiteten" och "MWWG borde aldrig ha getts ut som d20, och att det gjorde det är bevis på att d20 är dåligt för hobbyn" håller liksom inte samma klass. :gremlaugh:

Och de senare argumenten är mycket lättare att bemöta. De två tidigare vete fan vad man ska göra åt.

M.

Vindhand

Myrmidon
Dinosaurier

Om jag har varit otydlig om detta, ber jag om ursäkt. Jag trycker mig ha sagt det här gång, på gång.

Utan D&D och d20 är det en stor möjlighet att vi inte hade haft rollspel i butikerna idag, överhuvudtaget.

Kanhända. Det är ganska svårt att säga vad som skulle skett i en alternativ verklighet. Hade rollspel alls kommit till utan D&D? Vad hade hänt om D&D bara lagts ned utan en ny version att fylla vakuumet eller om den nya versionen varit usel bortom varje gräns? Någon skulle försökt sikta in sig på den marknaden. Fasen, folk siktade in sig på den marknaden redan under TSRs storhetstid.

Jag vet att du gör ganska grundliga efterforskningar på detta område så jag är benägen att hålla med dig i.a.f. delvis. Jag tror säkert att en undergång för D&D skulle ha kortsiktigt katastrofala effekter för marknaden och återförsäljarna. En trygg kontinuerlig anpassning är alltid bättre på kort sikt. På lång sikt är jag mindre säker. Katastrofer stimulerar innovation.

Däggdjur har t.ex. haft stora fördelar av att ett par stora meteorer trillade in i dinosauriernas biotop, trots att det på kort sikt var ganska besvärligt för dessa.

Om icke-D&D-spelarna hellre ser att hobbyn förpassas ENBART till Internet och direct-to-consumer-projekt, än att det finns D&D i butikerna, som drar med sig WW och kanske Eon och Drakar och Demoner... ja, då får de väl tycka det. Jag har ingen som helst sympati för en sådan eventuell åsikt (som jag inte tillskriver någon här ännu, men ibland har jag mina funderingar på om inte vissa hatar D&D och d20 så mycket att de hellre såg hobbyn dö än att de fanns).

Rollspelsindustrin kan nog anses vara en del av hobbyn (eftersom lönsamheten är så dålig) men det är på intet sätt allt. Även om idag var sida dagen en rollspelsprodukt bytte ägare för pengar skulle folk kunna fortsätta spela. Jag kan fortsätta resten av livet med bara det jag redan har och sådant jag kan bygga från andra källor. Man kan inte döda en sådan hobby.

Vindhand

Myrmidon
Re: I huvudet på en D20-skeptiker

Jag tror att det ägnas lite för mycket tid och energi på att gråta över D20s plats på marknaden istället för att ta kraft tag och visa att alternativen är minst lika bra.

Säkert... men det är en fin gammal tradition i hobbyn. Vi har i alla tider gnällt på minsta lilla sak :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Självklart

Jag kan fortsätta resten av livet med bara det jag redan har och sådant jag kan bygga från andra källor. Man kan inte döda en sådan hobby.
Jag är inte rädd att jag ska sluta få köpa rollspel.

Jag är inte ens rädd för att d20 ska sabba marknaden.

Jag tror att vår inneboende kreatvitet och hängivenhet till hobbyn (ja, vi har kul alltså) kommer att överleva alla marknadsförändringar.

Det är därför alla domedagsprofeter som vill teckna d20 som antikrist har fel.

Vi är bättre än de vill tro. Vi överlever. Det enda vi har att frukta är fruktan själv.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Katastrofer och innovation

Katastrofer stimulerar innovation.
Då borde troberg vara så stimulerad av d20 att han kan innovera oss 20 år in i rollspelens framtid! :gremlaugh:

M.

Troberg

Sinister eater
Re: En sak jag vill föra till protokollet

Noter den sakliga (nåja) debatten, utan personangrepp. Trots att denna diskussion gäller d20.
Var det en eloge eller en uppmaning till ett "Skit på dig, fårpåsättande dynghjärna!"?