Nekromanti [Stockholm] Söker spelare/spelgrupp inför hösten

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lupus Maximus;n106912 said:
Mitt rollspelande har legat helt nere under det senaste året, av av diverse anledningar, men känner för att komma igång igen själv och kan tänka mig spelleda något och det skulle passa mig med inte allt för frekventa speltillfällen. Så kanske något för en "grupp två"?
Absolut!

Det vore ju görskojjigt om det kunde bli två spelgrupper av den här tråden. Oavsett om det landar i att jag är med i båda eller ej.

Om båda grupperna tänker "varannan månad" så kan man ju köra om vartannat... Dvs något spelas varje månad, men man turas om... Beroende såklart på om micke_p är sugen på att vara med i båda grupperna; just nu känns ju hans lokal som den klart lämpligaste =)

micke_p

Veteran
krank;n106918 said:
Absolut!

Det vore ju görskojjigt om det kunde bli två spelgrupper av den här tråden. Oavsett om det landar i att jag är med i båda eller ej.

Om båda grupperna tänker "varannan månad" så kan man ju köra om vartannat... Dvs något spelas varje månad, men man turas om... Beroende såklart på om micke_p är sugen på att vara med i båda grupperna; just nu känns ju hans lokal som den klart lämpligaste =)
Det går. Vi provar. Jag brukar inte vara störig och ta över hela spelargrupper. :)

krank

micke_p;n106910 said:
Jag kan nog i stort sett varje fredag från och med Aug 21. Kanske också 14de. Det går säkert att ordna något jämna veckor också.
Låter som att 4:e september är det troligaste av de två förslag jag gav senast, då?

Hmmm...

Just nu har vi alltså typ:
Krank - SL/spelare
Lupus Maximus - SL
micke_p - +lokal, spelare
vimes - spelare
basenanji - spelare
anth - spelare, bör klara varannan månad
charl - spelare
robert - spelare
anth - spelare
Arfert - spelare
chrull - spelare, beror på datum
Big Marco - spelare, beror på datum

Feck, vad mycket folk!

Preliminärt funderar jag på att sätta ihop grupp 1 ungefär såhär:

SL: Jag. Spelare: micke_p, vimes, Big Marco, chrull.
Reserver ifall vi inte funkar ihop eller om det krockar med datum för mycket: arfert, robert, anth, basenanji

Jag hatar att hålla på och bestämma sånt här. Alltid blir det nån man måste säga nej till.

Jag är gärna spelare i Lupus' kampanj/spelande också, om det går. micke_p lär väl vara med där också. Så frågan blir vilja Lupus vill ha som spelare, eller vilka som känner sig sugna på det han erbjuder...

krank

Mitt CoC-spelledande tänkte jag lägga upp ungefär såhär: Rollpersonerna är relativt färska medlemmar i det exklusiva Angelicasällskapet. Det är en klubb för folk som utforskar märkliga ting. Det gör att det blir lättare att motivera varför rollpersonerna om de överlever ett äventyr faktiskt ger sig ut på nästa. Det gör dessutom att eventuella rollpersonsbortfall kan kompenseras genom att andra medlemmar av samma sällskap ansluter sig till undersökningarna.

Om ingen av de inblandade spelarna spelat eller läst Tatters of the King så tänkte jag börja med det. Eventuellt kör vi isåfall bara den första delen; den är i princip självständig och funkar ganska bra för sig själv. Det är dessutom den bästa delen. Om vi fortfarande har kul när vi spelar efter det så kanske vi ger oss på Masks of Nylle eller Horror on the Orient Express.

krank

Arfert;n106930 said:
Jag kan tänka mig att vara med!

Men feh! Nu blev det ju jättesvårt. Jag lade till dig i listan iaf.

Robert

Warrior
Lupus: jag kör gärna Noir om du har lust att leda det. Det vore kul att locka över Marco för det ???? . I övrigt gäller varannan månad för mig men vilken veckodag som helst.

micke_p

Veteran
Lokal bokad varje fredag från Aug 14 till Dec 18. (Svärföräldrarna troligen på besök runt 14de. Bokade om i fall att.) Det kan hända att vi får maka på oss för något jobbrelaterat event vid något tillfälle. Brukar dock inte vara vanligt fredagkvällar.

Mat för avhämtning finns runt hörnet. Typ sushi, burgare, seven eleven, ica to go... vegetariskt? Vet ej tyvärr.

Big Marco

Läskig
Kör gärna CoC - jag är härligt okunnig. Har inte spelat någon av de större kampanjerna, frånsett "Nocturnum". På sistone har min stadigvarande spelgrupp fokat mycket på gestaltning och inlevelse, utan en massa flams. Så rätt kampanj/spel för det vore mys.

Big Marco

Läskig
Robert;n106936 said:
Lupus: jag kör gärna Noir om du har lust att leda det. Det vore kul att locka över Marco för det ???? . I övrigt gäller varannan månad för mig men vilken veckodag som helst.

Det var ju oschysst lockande! Jag har ju spelat Noir ytterst lite. :)

krank

Robert;n106936 said:

Med två Noirsugna spelare känns det som att Grupp 2 har en start där, förutsatt att micke_p också är sugen (trots Noirs regeltyngd)? Jag är inte lika sugen på Noir, men som sagt gör det mig inget alls att bara vara med i en av grupperna. Det betyder bara att fler får spela =)

Robert

Warrior
Big Marco;n106941 said:
Det var ju oschysst lockande! Jag har ju spelat Noir ytterst lite. :)
Jag misstänker att du aldrig riktigt fattat grejen och behöver få dig en lektion i hur det ska spelas ????????

krank

Vi behöver kanske inte slåss om Marco... Beroende på hur ofta han kan =) Om vi kör varannan månad med varje grupp så blir det ju 1 gång i månad för den eller de som är med i båda grupperna, tänker jag.

micke_p

Veteran
krank;n106943 said:
Med två Noirsugna spelare känns det som att Grupp 2 har en start där, förutsatt att micke_p också är sugen (trots Noirs regeltyngd)? Jag är inte lika sugen på Noir, men som sagt gör det mig inget alls att bara vara med i en av grupperna. Det betyder bara att fler får spela =)
Noir går bra. Jag kan nog läsa på lite innan så jag inte är helt noob. Så länge det är rollspel utan ständigt pang pang mangel och inte Trivial Pursuit.

Basenanji

Postd20modernist
Noir verkar spännande! CoC kan jag litegrand om. Tatters verkar också spännande.

Om det finns intresse/behov kan också jag spelleda, då helst egenskrivet material.

charl

Veteran
Jag kan inte mycket om Noir men är villig att lära mig om det behövs. Har mycket erfarenhet av många olika spel och system och upplever att jag kan lära mig nya ganska snabbt.

Mythosen är jag rätt bekant med men kan mycket väl spela en karaktär som är okunnig ändå. Det har jag fått göra rätt ofta. Nu var det ett par år sedan jag sist spelade CoC men tror inte det är nåt problem att komma igång igen.

Kan tänka mig köra lite vad som helst. Är inte så petig.

Lupus Maximus

Tekniker
Då jag är spelledare kan vi spela hos mig, så det spelar inte så stor roll om micke_p vill spela det jag håller i eller inte ur den synpunkten. Jag är rätt flexibel med speltillfällen, då jag inte planerat in några fasta aktiviteter till hösten (mer drop-in kurser, och då gör det inget om jag hoppar över ett tillfälle för att spela).

Jag kan klart tänka mig spelleda Noir. Dock tradifierat (ingen ödespool för spelledaren, inte samma möjlighet för spelarna att påverka via ödespoäng) samt bland annat dessa tolkningar och modifikationer:
* Partiet. Imperiet är en enparti-stat. Endast medborgare kan vara partimedlemmar, men alla fria måste rösta. Röstande sker med öppen röst, för man måste kunna stå för sin åsikt.
* Medborgarskap är för Imperiet, inte bara Sandukar (medborgare har t.ex. lättare att söka respass)
* "Livstidsanställd" är en eufemism för lagligt ägda slavar på fabrikerna. Dock väldigt blandade åsikter bland fabriksägarna om slavar eller desperata fattiga arbetare är mest kostnadseffektivt.
* Papperslösa, dvs de som inte är registrerade, existerar inte ur juridisk synpunkt.
* Kriget i Öster har lett till att kvinnor har börjat strömma in till arbetsplatser som tidigare enbart varit manliga arbetsplatser.

Dock, om jag skall spelleda Noir. För mig är Noir en setting där många av de obehagligheter som varit under de senaste 150 åren finns med... Del i att se om det är en kompatibel grupp är att alla skall hinna försäkra sig om att jag och de andra spelarna inte delar de ideal som Imperiet står för. Inte för att jag tror det är något problem, men med tanke på vissa erfarenheter jag har från då jag diskuterat Twilight 2000... :rolleyes:

Noir är knepigt eftersom rollpersonerna normalt sätt är uppväxta i den kulturen och därmed insatta i hur samhället fungerar (både skrivna och oskrivna regler). Beroende på spelgruppen, och om några vill kunna ha moderna värderingar, samt inte behöva sätta sig in i världen innan, så skulle man kunna köra att rollpersonerna "vaknar upp" i Sandukar.

Marco, om du är intresserad skall vi nog hitta tillfällen då du kan.

Jag har redan funderat på att köra minst två parallella spel. Delvis för att minska risken att dränera kreativiteten.

Så för att bolla upp ett annat förslag...

Hur pass intressant låter Star Trek (TNG era)? Där tänker jag mig strax efter "Best of Both Worlds". Rollpersonerna har blivit tilldelade ett rätt gammalt skepp, med en oerfaren besättning, med uppdrag att patrullera en avlägsen del av Federationen. Så det är blandat med patrullering, utforska fenomen, möta nya kulturer, utföra diplomatiska uppdrag, kanske leta spioner, och annat som ett Starfleet-skepp kan råka ut för.

Ur systemsynpunkt funderar jag på att köra Star Trek som "hidden system", dvs tärningslag och ev. mekanik sköts enbart av mig.