Då jag är spelledare kan vi spela hos mig, så det spelar inte så stor roll om micke_p vill spela det jag håller i eller inte ur den synpunkten. Jag är rätt flexibel med speltillfällen, då jag inte planerat in några fasta aktiviteter till hösten (mer drop-in kurser, och då gör det inget om jag hoppar över ett tillfälle för att spela).
Jag kan klart tänka mig spelleda Noir. Dock tradifierat (ingen ödespool för spelledaren, inte samma möjlighet för spelarna att påverka via ödespoäng) samt bland annat dessa tolkningar och modifikationer:
* Partiet. Imperiet är en enparti-stat. Endast medborgare kan vara partimedlemmar, men alla fria måste rösta. Röstande sker med öppen röst, för man måste kunna stå för sin åsikt.
* Medborgarskap är för Imperiet, inte bara Sandukar (medborgare har t.ex. lättare att söka respass)
* "Livstidsanställd" är en eufemism för lagligt ägda slavar på fabrikerna. Dock väldigt blandade åsikter bland fabriksägarna om slavar eller desperata fattiga arbetare är mest kostnadseffektivt.
* Papperslösa, dvs de som inte är registrerade, existerar inte ur juridisk synpunkt.
* Kriget i Öster har lett till att kvinnor har börjat strömma in till arbetsplatser som tidigare enbart varit manliga arbetsplatser.
Dock, om jag skall spelleda Noir. För mig är Noir en setting där många av de obehagligheter som varit under de senaste 150 åren finns med... Del i att se om det är en kompatibel grupp är att alla skall hinna försäkra sig om att jag och de andra spelarna inte delar de ideal som Imperiet står för. Inte för att jag tror det är något problem, men med tanke på vissa erfarenheter jag har från då jag diskuterat Twilight 2000...
Noir är knepigt eftersom rollpersonerna normalt sätt är uppväxta i den kulturen och därmed insatta i hur samhället fungerar (både skrivna och oskrivna regler). Beroende på spelgruppen, och om några vill kunna ha moderna värderingar, samt inte behöva sätta sig in i världen innan, så skulle man kunna köra att rollpersonerna "vaknar upp" i Sandukar.
Marco, om du är intresserad skall vi nog hitta tillfällen då du kan.
Jag har redan funderat på att köra minst två parallella spel. Delvis för att minska risken att dränera kreativiteten.
Så för att bolla upp ett annat förslag...
Hur pass intressant låter Star Trek (TNG era)? Där tänker jag mig strax efter "Best of Both Worlds". Rollpersonerna har blivit tilldelade ett rätt gammalt skepp, med en oerfaren besättning, med uppdrag att patrullera en avlägsen del av Federationen. Så det är blandat med patrullering, utforska fenomen, möta nya kulturer, utföra diplomatiska uppdrag, kanske leta spioner, och annat som ett Starfleet-skepp kan råka ut för.
Ur systemsynpunkt funderar jag på att köra Star Trek som "hidden system", dvs tärningslag och ev. mekanik sköts enbart av mig.