Björn den gode;n127772 said:Lite småpepp. Och nervös för spelledandet, särskilt när jag såg listan på övriga som skulle spelleda det scenariot.
Friday 19 – 23
The Black Pram
Saturday 10 – 14
The Last Adventure - Game Master
Saturday 15 – 17
Summer Lovin
Saturday 18 – 20
Mom, Dad & Sophie
Sunday 10 – 14
On standby
Sunday 15 – 17
The Testimony
Det lär vara flera grupper parallellt, var rätt många namn på sl-listan i vart fall, men det kanske är jag som gm:ar dig ändå om du har (o)tur.kloptok;n127796 said:Så det blir kanske BDG som GM:ar mig i The Last Adventure om jag fattat rätt? Om det inte är flera grupper parallellt dvs.
Mvh, valde alla som hade något surrealistiskt inslag.
Om man nu skulle få för sig att spela det som ett samberättar(bordsroll)spel av "sessen"-typ (sessen - bra ord!), har du några tankar kring hur man ska göra det? Det är ju tänkt att spelas flytande som det är skrivet noterade jag när jag började läsa det och inte uppbrutet av metasnack och definitivt inte med roterande scensättning.Björn den gode;n129952 said:Jag körde bil från Malung, och efter att ha kört fel ett par gånger så lyckades jag dyka upp i hyfsad god tid för första passet. Väl där så visade det sig att lajvet som jag skulle spela 'The black pram' hade fått en sen strykning av en spelledare och att vi då var för många. Men då såg jag chansen att hoppa på The Last Adventure (Det Sidste Eventyr) som jag sen skulle spelleda morgonen därpå.
Kloptok har redan ovan skrivit vad det handlade om så där har jag inget att tillägga. Nyckelordern var "Fantasy – Tragedy – Realism" och oj vad bra det var.
När jag spelade så fick jag en spelledare som spellett det tidigare för något år sen och sen inte läst på igen och det visade sig vara mycket lyckat då vi fick till just kasten mellan fantasin och verkligheten på ett oerhört starkt sätt och slutet var mycket gripande. Jag spelade Simon, mellankillen. Jag reflekterade redan då att hon spelledde det ganska långt ifrån hur det var skrivet, men kunde bara se förbättringar.
Därefter åkte jag iväg och sov på hotell i kungens kurva, frukosten var bra men inget sensationellt.
På lördagsmorgonen så skulle jag då spelleda, jag fick en underbar grupp spelare och är ruskigt nöjd med hur det gick. Särskilt nöjd med att spelarna var så nöjda, hade en spelare som senare under dagen kom och berättade för mig att han pratat med några andra som inte tyckte att scenariot fungerat så bra på grund av olika detaljer och konstaterade att jag hade löst alla de där problemen de andra upplevde. Mycket av det berodde förstås på att jag redan fått spela det med en så bra spelledare men oj vad nöjd och stolt jag är över min prestation där, särskilt eftersom jag var rätt rejält nervös innan. Roligt hade jag också.
Om jag sen ska recensera själva scenariot lite så skulle jag säga
Bra grejer:
Gör verkligen det som det utger sig för att vara, fantasy, tragedi, realism och gör det bra
Kasten mellan fantasin och verkligheten
Scenernas dramatiska kurva
Dåliga grejer:
Det är skrivet som ett sessen-spel men fungerar mycket bättre som klassisk flytande blackbox där scenerna inte bryts och sätts utan bara flyter på. Brotten löses genom att spelledaren som spelar fadern plockar tillbaka scenen till verkligheten och spelaren som spelar osynlige vännen tar dem till fantasin (den spelaren behöver också få specialinstruktioner löpande men det går jättebra att göra medan barnen spelar klart scenen innan). Och sen i undantagsfall kan en scensättning behövas (jag tror jag använde 1).
Den centrala designmekanismen, som är att barnen ritar fantasin på golvet och sen i slutet suddar ut den. Jag tror nu inte att någon sl använde den under festivalen mest på grund av praktiska skäl, men även om det hade varit genomförbart så tror jag bara det hade stört flytet i scenariot.
Nja, jag tolkade inte texten som att det är tänkt att spela flytande. Förutom det där mycket förvirrade att scenerna ska spelas i ordningen 1-2-5-lite valfritt - 10-11-12 så står det ju i uppvärmningen att en ska visa hur en bryter och sätter scener. Men ja det är inte tänkt att ha metasnack eller roterande scensättning så långt är vi med.kloptok;n130047 said:Om man nu skulle få för sig att spela det som ett samberättar(bordsroll)spel av "sessen"-typ (sessen - bra ord!), har du några tankar kring hur man ska göra det? Det är ju tänkt att spelas flytande som det är skrivet noterade jag när jag började läsa det och inte uppbrutet av metasnack och definitivt inte med roterande scensättning.
En sak som jag funderat på är till exempel hur man gör när man går mellan fantasi och verklighet - man vill ju inte bryta scenen när det går över i verkligheten (det är ju det som är det bästa med scenariot) samtidigt som det kanske kan vara svårt när man sitter runt bordet att fatta när det sker. Pappan/spelledaren kan kanske markera detta med kroppsspråk och ordval?
Jag har funderat lite på det där med medspelare, är det här anledningen till att GothCon tex fortfarande bara kör laganmälan på rollspelen? På 'vanliga' lajv så brukar jag alltid tycka att det finns en säkerhet i antal, det brukar vara så pass många spelare och så pass öppet att det går att styra sitt spel mot de som det fungerar bra att spela med. Men att sätta mig och spela tungt tematiskt samberättarspel med två andra? Jag tror nästan inte att det går att förvänta sig att det ska bli bra. Jag skulle absolut göra det ändå för jag tror det kan bli väldigt intressant och lärorikt just att möta andra spelstilar och så men jag skulle nog inte ha så höga förhoppningar på själva spelet.RasmusL;n130052 said:Det ska kanske sägas att jag inte klickade med mina medspelare och att det givetvis har stor del i fiaskot
Nej men speldesignen kan i alla fall hjälpa till när den är _bra_. I vårt fall så tror jag att vi hade potential men att vi helt enkelt inte hittade varandra i osäkerhet, regelmissar och olika bild av vart vi var på väg. Sedan har jag även en känsla av att jeepform är notoriskt dåligt just när det kommer till slumpade spelgrupper...Björn den gode;n130055 said:Jag har funderat lite på det där med medspelare, är det här anledningen till att GothCon tex fortfarande bara kör laganmälan på rollspelen? På 'vanliga' lajv så brukar jag alltid tycka att det finns en säkerhet i antal, det brukar vara så pass många spelare och så pass öppet att det går att styra sitt spel mot de som det fungerar bra att spela med. Men att sätta mig och spela tungt tematiskt samberättarspel med två andra? Jag tror nästan inte att det går att förvänta sig att det ska bli bra. Jag skulle absolut göra det ändå för jag tror det kan bli väldigt intressant och lärorikt just att möta andra spelstilar och så men jag skulle nog inte ha så höga förhoppningar på själva spelet.