Nekromanti Stockholms spelkonvent 2005

Wictor

Warrior
Rollspelsturneringar?

"...men det kommer att bjudas på ett flertal rollspelsturneringar..." :gremconfused:

Är det bara jag som undrar hur en rollspelsturnering går till? Går de bästa rollspelarna från varje grupp vidare till någon final eller? :gremtongue:

MrG

Swashbuckler
Re: Rollspelsturneringar?

Är det bara jag som undrar hur en rollspelsturnering går till? Går de bästa rollspelarna från varje grupp vidare till någon final eller?
Varierar, men oftast lag, där grupperna antingen bedöms utifrån olika kriterier som problemlösning, eller karaktärsagerande. I många fall går priserna till de som bäst roat sig själva och sina spelledare med "bra" spelande.

Rätt hopplöst att bedömma och sedan saknas motsvarande tävlingar för spelledare :gremwink: och ingen ger priser för bästa scenarioskrivare :gremtongue:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Mer info om D&D Minis-turneringen …

Kom och delta i den första svenska DCI-sanktionerade turneringen i D&D Miniatures! Ta chansen att vinna ära och fina priser från Enigma Distribution.

Format: 200 poäng Constructed Assault, åldersmodifierade swiss rounds (hur många är beroende av antalet deltagare), de fyra bästa går vidare till semifinaler (single elimination).

Regler: Vi använder de officiella Starter Set-reglerna, inklusive errata. Dessutom räknas victory points även för minions och summoned creatures. Matchtiden är begränsad till högst 60 minuter.

Du måste ta med dig:

* Ett tillåtet 200-poängs warband (får ej innehålla Drider Sorcerer, figurer större än large, enskilda figurer dyrare än 140 poäng eller fler än 12 figurer [undantaget minions och summoned creatures]).
* Officiella stat cards till alla figurer i ditt warband.
* Ett battle grid.
* En assembly och tre feature terrain tiles (ej Assembly Tile 5, Crevasse, Ebony Lake, Razor Drifts eller Ice Palace).
* En 20-sidig tärning.
* Markörer eller papper och penna för att hålla reda på skada, victory points och annat (plastfickor till korten och tunna whiteboardpennor är praktiskt och enkelt).

För att få delta måste du vara medlem i DCI (förstagångsdeltagare kan ansöka om kostnadsfritt medlemskap på plats).
Du måste även registrera ditt warband hos turneringsledningen i god tid innan turneringen inleds.

Förkunskaper: Höga.

Föranmälan: Ja, allra senast innan turneringen startar på lördagen (återkommer snarast med exakta tider).

Avgift: Nej.

Spelpass: Återkommer snarast med exakta tider.

Tidsåtgång: 60 minuter per omgång.

Mer om DCI-sanktionerade turneringar:
http://www.wizards.com/default.asp?x=dci/sanctioning

D&D Miniatures-errata:
http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/mini/tournaments

Åldersmodifierade swiss rounds:
http://www.wizards.com/dci/downloads/AgeModSwiss1.pdf

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Seså! Gack genast till konventets webbplats och anmälen eder!

DODswe4

Hero
Re: Mer info om D&D Minis-turneringen …

aa tok ballt, synd bara att jag inte har D&D minis :gremsmirk: bara SW-minis

Dimfrost

Special Circumstances

Om man har flera likadana figurer i sitt band räcker det faktiskt med ett enda kort för alla.

Sedan har jag svårt att tänka mig att det kommer tillräckligt mycket folk för att åldersmodifierad swiss ska funka eller?

/Dimfrost

Dante

Staff member
Värst vad du var kinkig …

Korten
Ja, det räcker med ett enda kort. Men det blir enklare att hålla reda på vilken figur som har aktiverats/är skadad/har gjort av med sina spells/är paralyserad om du har ett kort per gubbe.

Swiss
Vem vet? Jag tyckte det var bättre att planera för många deltagare utifall att.

Finns inte tillräckligt många deltagare i en viss åldersgrupp paras de ju med deltagare från en annan åldersgrupp – precis som man gör om någon åldersgrupp innehåller ett udda antal deltagare.

Blir det så få deltagare att vi inte kan använda swiss rounds överhuvudtaget, är det även för få för att få vara ett DCI-sanktionerat evenemang och då kan vi lika gärna lägga ner.

Ergo: Sluta vara så neggo och anmäl dig till turneringen istället! Gnällo. :gremwink:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Värst vad du var kinkig …

Jag vill gnälla mer! Man kan faktiskt sanktionera en turnering så länge det kommer minst 4 deltagare, och då är det lite knepigt med swiss.

Och jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för om jag dyker upp eller inte. :gremlaugh:

/Dimfrost

ro83rt

Swordsman

Förkunskaper: Höga.
Jag kan självklart förstå att de som kan spela vill kunna göra så utan att behöva tampas med rookies och att turneringen ska flyta smidigt. Fast om det nu ska gå ett konvent av stapeln så kanske det borde framstå som lite mer inbjudande även för de mindre bevandrade bland minisarna? Om jag t.ex. bara spelat med grannen så skulle iaf inte jag våga anmäla mig.

Dante

Staff member

»Jag kan självklart förstå att de som kan spela vill kunna göra så utan att behöva tampas med rookies och att turneringen ska flyta smidigt. Fast om det nu ska gå ett konvent av stapeln så kanske det borde framstå som lite mer inbjudande även för de mindre bevandrade bland minisarna? Om jag t.ex. bara spelat med grannen så skulle iaf inte jag våga anmäla mig.«

Därför ordnar vi även D&D Miniatures: Demo som inte kräver några förkunskaper alls.

(Den som kollat på konventets webbplats hade känt till detta.)

Men, OK, jag förstår vad du menar.

Dante

Staff member
Re: Värst vad du var kinkig …

Fast om endast fyra deltagare dyker upp blir ju dessa per automatik »de fyra bästa« varpå semifinal med single elimination vidtar.

Ju.

Anders Åstrand

Swordsman
Förfest?

Tänker någon anordna någon förfest såsom RipperDoc gjorde innan GothCon? Det var ett oerhört bra iniativ tycker jag och borde bli standard innan alla konvent. :)

Dimfrost

Special Circumstances

Det känns som att man platsar i turneringen så länge man bara kan reglerna, eller? Kanske kan vara värt att ändra "höga" till något lite mindre skrämmande. :gremlaugh:

/Dimfrost

Dante

Staff member

Hade du kollat på konventets webbplats hade du sett att det skedde redan igår.

Gnällo! :gremwink:

Dante

Staff member
Dags att anmäla sig till Stockholms spelkonvent! …

Ni som tänkt bevista Stockholms spelkonvent i september, glöm inte att ni måste anmäla er och betala senast 31 augusti för att få det lägre inträdespriset om 150 kr!

Efter 31 augusti kostar det 250 kr.

Välkomna!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Dags att anmäla sig till Stockholms spelkonvent! …

Och för spelledare som garanterat spelleder om de kan komma, fast som är utan pengar och har kass framförhållning? Behöver de också betala trots kosing tillbaka efter spelledande? (Om det nu är något sådant på StolmKon :gremshocked: )

DODswe4

Hero

Jag har redan anmält mig, någon annan som gjort detta?

G

Guest

Guest

Ja, vi kommer 4 stycken!

Vi kommer bl.a. köra Dungeons of Doom under namnet "Team Caligula". Med ett så coolt namn kan vi bara vinna hela skiten ju!

G

Guest

Guest
Re: Rollspelsturneringar?

Ni kan lika gärna ställa in tävlingen redan nu och skicka pokalen till: Team Caligula.

Tack.