Min ursäkt är att det var över tio år sedan!Paal;n314283 said:Lite roligt att du var med och (kick)startade hela nostalgitrenden med (de enormt underhållande) Sinkadusmåndagarna.
Borde inte nostalgitrenden vara över vid det här laget?
Min ursäkt är att det var över tio år sedan!Paal;n314283 said:Lite roligt att du var med och (kick)startade hela nostalgitrenden med (de enormt underhållande) Sinkadusmåndagarna.
Kort svar här, så får vi se om det räcker eller om det behöver en egen tråd.luddwig;n314284 said:Du får gärna utveckla vad du menar med det ovanstående, och om du är rädd att hamna alltför OT här får du väl starta en egen tråd eller svara mig i PM. Jag upplever nämligen det rakt motsatta, nämligen att det fina med OSR är att slippa fokus på optimering och mekanik. Eftersom reglerna är så avskalade i OSR handlar det istället om kreativ problemlösning, och just problemlösningen är också det roliga där. Att vinna eller använda reglerna på bästa möjliga sätt förknippar jag inte alls med OSR utan snarare med nyare D&D och liknande.
Den mer eller mindre uttalade premissen i OSR är ju att rollpersonerna är skattletare, så att leta skatter och försöka överleva är att spela sin rollperson. Det finns inget större djup där, och gestaltning är högst sekundärt, så om det är karaktärsspelet du saknar är jag med dig. Det kan jag också sakna i OSR. I övrigt har vi lite olika perspektiv. Du pratar om att klara en dungeon och vinna. Jag ser det hellre som att uppleva en dungeon och överleva (allt utöver det är en bonus). Du pratar vidare om mekanik kontra gestaltning. Jag ser det istället som öppen problemlösning kontra gestaltning med ren mekanik i form av värden, bonusar, egenskaper etc. placerat i baksätet. Så som slutsats har vi lite olika erfarenheter av OSR, eller upplever det åtminstone på olika sätt. Nu åter till klagandet.ceruleanfive;n314288 said:Min erfarenhet av OSR är att det handlar om att göra smarta val och klara en dungeon, snarare än att se i vilken oväntad riktning narrativet utvecklas. Mycket handlar om att hitta kreativa lösningar och att fatta taktiska beslut, ?för att på så vis undvika att blanda in mekaniken – vilket utgör en mekanik i sig självt. Det är mer centralt att som spelare ha smarta idéer än det är att gestalta sin rollperson och fatta rimliga beslut utifrån vem rollpersonen är. Alltså upplever jag att det är fokus på att "vinna", samt på mekanik snarare än gestaltning.
Gud ja. ”Inifrån ut”-tänket hos många rollspelskonstruktörer är så otroligt störigt. Alltså att se tror att det finns allmänintresse av deras ”drakar och demoner fast bara med t4”-system.MattiasLejbrink;n314295 said:3. Allt i din "egna unika spelvärld" är vanlij-standard 1.0. "De Kvemuleriska Dandrit-barbarerna rider på Smuldifmaligoster och är långsmala, ärofulla men ändå...." lägg av nu, det här är Eddings med lite omkastade bokstäver.
Ja vafan, här sitter folk o skapar spelen de själva är sugna på, istället för att skapa sånt jag vill ha! Vad är det för j-a sätt?gorillotaur;n314326 said:Gud ja. ”Inifrån ut”-tänket hos många rollspelskonstruktörer är så otroligt störigt. Alltså att se tror att det finns allmänintresse av deras ”drakar och demoner fast bara med t4”-system.
??zonk;n314328 said:Ja vafan, här sitter folk o skapar spelen de själva är sugna på, istället för att skapa sånt jag vill ha! Vad är det för j-a sätt?
Exakt! Insikten att man gör något för sin egen skull och inte för att man är guds gåva till hobbyn, är något många spelmakare skulle må bra av.zonk;n314328 said:Ja vafan, här sitter folk o skapar spelen de själva är sugna på, istället för att skapa sånt jag vill ha! Vad är det för j-a sätt?
I vilket spel blir min rollperson huvudperson i en Borgesnovell? Släng det genast hitåt, tack. Jag tar två.Svarte Faraonen;n314346 said:Abstrakta måttenheter. Om inte min rollperson är huvudperson i en Borgesnovell vill jag kunna räkna det jag bär med mig.
gorillotaur;n314351 said:Exakt! Insikten att man gör något för sin egen skull och inte för att man är guds gåva till hobbyn, är något många spelmakare skulle må bra av.