ceruleanfive
Bläckfisk
DeBracy;n314356 said:Som nummer fyra på min lista vill jag lägga till folk som inte kan räkna till tre.
DeBracy;n314356 said:Som nummer fyra på min lista vill jag lägga till folk som inte kan räkna till tre.
Jag är huvudperson i en Borgesnovell och får det därför till olika antal varje gång jag räknar.DeBracy;n314356 said:Som nummer fyra på min lista vill jag lägga till folk som inte kan räkna till tre.
Ja fy! Hur kan de tro att det kan bli nåt bra av det när de bara sitter o gör sånt de själva gillar, liksom?gorillotaur;n314351 said:Exakt! Insikten att man gör något för sin egen skull och inte för att man är guds gåva till hobbyn, är något många spelmakare skulle må bra av.
2. Nostalgigrejer. Jag känner inte nostalgin. Missade första omgången med allt det där som omarbetas och nysläpps nu. Helt ointressant.Svarte Faraonen;n314346 said:Minimalism. Jag är rätt trött på designfilosofin att allt måste gå att koka ner till sina grunder. Det finns redan hur många enkla, tighta regelsystem som helst, och jag ser ingen poäng med att köpa ytterligare något litet häfte där man uppmanas att själv hitta på spelvärld, magiska förmågor och liknande. Jag vill ha spel som levererar stora mängder output: saftiga skadebeskrivningar, myllrande slumptabellsresultat, kärleksfullt beskrivna miljöer, och så vidare.
Oh god yes!pappa;n314395 said:5. Människor som ska berätta om sina rollpersoner eller kampanjer. Jag bryr mig verkligen inte.
Det är väl därför det finns olika OSR-cirklar. Dragonsfoot och Tenkar's Tavern är för de som gillar nostalgi, medan de som inte är intresserade av det läser saker av Patrick Stuart, Scrap Princess och Zedeck Siew i stället. Folk kan ju gilla spelstilen utan att ha någon nostalgisk koppling till de spel där den ursprungligen dök upp.Måns;n314405 said:Och man kan för tusan inte gilla OSR och ogilla nostalgi på samma gång!?! Vaffan liksom. Inbillar sig folk att en ny förkortning gör spelen nyskapande?
Det är ju det jag klagar på, att nostalgi är så viktigt för oss. Att vi återvänder till samma spel och världar hela tiden. För all del, använd tankegodset, idéerna och troperna från förr men skapa något nytt och skruvat av det, inte bara en nyutgåva med nostalgi som starkaste usp. Det är ju det som är tjusningen med osr, eller åtminstone den typen jag personligen gillar (det finns flera sorter). Jag struntar i den nostalgiska aspekten av gammel-d&d, det är idéerna från förr som går att bygga något innovativt på som kittlar. Det finns ingen nostalgi i Veins of the Earth liksom.Måns;n314405 said:4. Folk som klagar på nostalgi. Hela jäkla hobbyn är ju en sorglig kvarleva som levt i skuggan av exakt alla andra tidsfördriv i snart 30 år! Vad har vi kvar utan nostalgi?? Alla spel som var stora då är stora idag. Alla spel som folk spelar bygger på idéer, världar, romaner etc som folk under 20 inte ens kan stava till! Visst, vi hade en period av HELT nyskapande spel för 5-10 år sedan men bortsett från det kreativa vulkanutbrottet har rollspel ALLTID drivits av nostalgi. Herregud, vem fan slåss med SVÄRD nuförtiden???
Och man kan för tusan inte gilla OSR och ogilla nostalgi på samma gång!?! Vaffan liksom. Inbillar sig folk att en ny förkortning gör spelen nyskapande?
Ok, ja det finns spel som inte bygger på nostalgi, men räck upp en hand om du ens känner till någon som spelar dem!
Då måste jag klaga på rollspelare som inte kan bestämma sig. En del vill inte ha färdiga världar, en del vill ha omfattande världsbeskrivningar, en del ogillar nostalgi, andra tycker nostalgi är en naturlig del av hobbyn, en del vill bara hacka orker andra vill leva sig in i sina RPs känslor (när de hackar orker...). Vad tusan, bestäm er ;-)!pappa;n314419 said:men i den här tråden skulle vi ju hata, så...
Now thats some real good hatin' right there!Bifur;n314422 said:Då måste jag klaga på rollspelare som inte kan bestämma sig. En del vill inte ha färdiga världar, en del vill ha omfattande världsbeskrivningar, en del ogillar nostalgi, andra tycker nostalgi är en naturlig del av hobbyn, en del vill bara hacka orker andra vill leva sig in i sina RPs känslor (när de hackar orker...). Vad tusan, bestäm er ;-)!
Det var lite tongue in cheek men min poäng var att jag ser oerhört få spel med nostalgi som enda USP. DoD Retro som uppenbart undantag givetvis, men bortsett från det har jag svårt att se några uppenbara kandidater. Lyckligtvis bygger vi vidare på det vi ärvt, twistar, ändrar, förnyar, förbättrar (eller försämrar, för all del).pappa;n314419 said:Det är ju det jag klagar på, att nostalgi är så viktigt för oss. Att vi återvänder till samma spel och världar hela tiden. För all del, använd tankegodset, idéerna och troperna från förr men skapa något nytt och skruvat av det, inte bara en nyutgåva med nostalgi som starkaste usp. Det är ju det som är tjusningen med osr, eller åtminstone den typen jag personligen gillar (det finns flera sorter). Jag struntar i den nostalgiska aspekten av gammel-d&d, det är idéerna från förr som går att bygga något innovativt på som kittlar. Det finns ingen nostalgi i Veins of the Earth liksom.
Men sen, herregud, folk går ju spela som de vill. Jag lider inte av att andra kissar på sig av pepp för ännu en nyutgåva av nåt 80-talsspel, men i den här tråden skulle vi ju hata, så...
Inte som enda usp, men starkaste finns det ett digert gäng.Måns;n314429 said:Det var lite tongue in cheek men min poäng var att jag ser oerhört få spel med nostalgi som enda USP. DoD Retro som uppenbart undantag givetvis, men bortsett från det har jag svårt att se några uppenbara kandidater. Lyckligtvis bygger vi vidare på det vi ärvt, twistar, ändrar, förnyar, förbättrar (eller försämrar, för all del).
Hallå! Kan man inte få citera hur man vill utan att bli rättad!?! Jag lägger in den typen en besserwissrande på #5! (Och diskuterar gärna nostalgins inverkan på hobbyn (och OSR) vidare i en annan tråd någon gång, för i mina ögon är ironin bländande! )pappa;n314433 said:Inte som enda usp, men starkaste finns det ett digert gäng.
Naturligtvis. Men jag pratar alltså om OSR i sin helhet. För mig, och gissningsvis alla andra, är det närmast smärtsamt uppenbart att det finns ganska starka nostalgiska förtecken, alldeles oavsett vad den enskilde rollspelaren uppskattar.Svarte Faraonen;n314416 said:Det är väl därför det finns olika OSR-cirklar. Dragonsfoot och Tenkar's Tavern är för de som gillar nostalgi, medan de som inte är intresserade av det läser saker av Patrick Stuart, Scrap Princess och Zedeck Siew i stället. Folk kan ju gilla spelstilen utan att ha någon nostalgisk koppling till de spel där den ursprungligen dök upp.
Nej, inte förrän någon crowdfundar en spökskrivare som åker över till Arizona, bor på Roger Undhagens soffa och återskapar slutet på Ärans väg.gorillotaur;n314286 said:Borde inte nostalgitrenden vara över vid det här laget?
PowerNap;n314459 said:Nej, inte förrän någon crowdfundar en spökskrivare som åker över till Arizona, bor på Roger Undhagens soffa och återskapar slutet på Ärans väg.
(Förlåt!)