Nekromanti Stora rollspelsjuryn 2012

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
anth said:
är ni nöjda med listan över strukna nomineringar?
Vi behöver en ordförande för gruppen. En permanent ordförande, som är den som ser till att den valda gruppen följer riktlinjerna. Och det ska, i min mening, vara någon av initiativtagarna till priset.

anth, Vimes eller nån sån. Så jag nominerar Vimes till ordförande.

EDIT: läste fel, så jag strök ett helt felaktigt stycke text. :gremgrin: Som stod här nyss.

/Magnus

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tycker också att vi bör ta hänsyn till att det blir en viss geografisk spridning inom juryn, så att den inte domineras av någon enstaka umgängeskrets. Både Dante och Vitulv är till exempel förtroendeingivande, men jag hade inte velat ha båda i samma jury, då det hade gett en enstaka spelgrupp allt för stor vikt. På samma vis vore det en dålig idé om både jag och Ymir hamnade i juryn.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Svarte faraonen said:
Jag tycker också att vi bör ta hänsyn till att det blir en viss geografisk spridning inom juryn
Mycket bra synpunkt.

Jag kan tänka mig att vi har minst en från Skåne-trakten, en från Göteborgstrakten, en från Stockholmstrakten, och en från Umeå-trakten.

Skulle det gå att göra? Vart kommer folk ifrån egentligen?

/M

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Mitt förslag ovan har en viss geografisk spridning: en varbergare, två stockholmare och en malmöit (som vid tiden för prisets utdelande dessutom kommer att bo i Kina). Någon från norröna vidder skulle också behövas. Har DeBracy blivit nominerad än? Om inte: DeBracy.

Sodivra

Champion
Jag vill nominera w176. Hon har ett arrangörsperspektiv på rollspel och lajv som social aktivitet - Jämställdhet, tillgänglighet och så vidare, på ett både teoretiskt och konkret plan. Det är något som jag tycker behöver finnas med.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag kan stå bakom ett antal av de redan gjorda nomineringarna (och jag antar att jag inte behöver nämna dom igen?).
Jag tror också det är viktigt med en bra spridning. Två namn som jag tycker har glömts och som jag jättegärna skulle ha med i en sådan jury är

MrG och w176. MrG för att han skulle kunna representera friformsfalangen mycket bra, och verkar ha mycket god koll på historien där. w176 för hennes stora allmänkunnskap då hon verkar på gränsen mellan trad och indie men även har koll på närliggande områden som illustrationer och lajv.

Båda förstås också för att det är forumiter jag respekterar mycket och som brukar vara aktiva och ha mycket vettigt att säga.

anth

Vetefan
Möller said:
Så, kan någon sätta ihop en 5 namn lång lista över nominerade som täcker in ett så brett spektrum av rollspelsintressen som möjligt?

Annars får jag väl göra det själv ...
Jag vill poängtera att vi ALDRIG sagt att det ska vara EXAKT 5 i juryn - det får gärna vara fler.

Jag vill också påpeka att jag uppdaterat första inlägget med en lista över nominerade.

Sodivra

Champion
Är inte krank potentiell pristagare för att ha visat att det är verkstad och inte snack som gäller, och pressat ut spel snabbare än någon annan?

Är inte wilper potentiell pristagare för NNO och hela det designparadigm han driver?

Är inte Dante potentiell pristagare för DanCon och hans arbete här på siten?

Är inte Magnus Seter potentiell pristagare för sina Äventyrsspelsproduktioner?

Är inte Tsianphiel potentiell pristagare för sin ständiga och ibland otacksamma kamp för genusmedvetenhet?

Jag antar att jag har en annan uppfattning än dig vad ett sådant här pris skulle innebära. Jag har föreställt mig det mer likt Nobelpriset i litteratur, ett sätt att uppmärksamma och uppmuntra en hedersfull gärning, stötta en positiv utveckling som sker just nu, snarare än att välja ut rollspelshistoriens bästa. Isåfall kan vi ju belöna de sex du listat och vara klara med det, men...

...vad är poängen, liksom? Vet vi inte alla att de här personerna är framgångsrika konstruktörer? Att de har tryckt rollspel? Behöver Mozart, Beethoven och Bach priser? Förstärker vi inte en redan etablerad kanon ännu mera?

Som jag ser det så är vem som helst en potentiell pristagare. Kanske inte idag, men under deras livstid, ja. Att stryka potentiella pristagare tycker jag blir dels paradoxalt, dels har man börjat göra ett jobb som faktiskt juryn ska göra.

NilsK

Ligist
Jodå jag finns på forumet. Har lurkat här sedan urminnes tider och är inne dagligen men är väl ungefär så långt ifrån en forumprofil man kan komma :gremsmile:
Jag vågar påstå att jag har riktigt bra koll på den svenska rollspelsscenen, framförallt ur ett historiskt perspektiv och skulle definitivt tycka att det vore kul att vara med på ett hörn om nu någon vill det.

anth

Vetefan
Arvidos MC said:
Är inte krank potentiell pristagare för att ha visat att det är verkstad och inte snack som gäller, och pressat ut spel snabbare än någon annan?

Är inte wilper potentiell pristagare för NNO och hela det designparadigm han driver?

Är inte Dante potentiell pristagare för DanCon och hans arbete här på siten?

Är inte Magnus Seter potentiell pristagare för sina Äventyrsspelsproduktioner?

Är inte Tsanphiel potentiell pristagare för sin ständiga och ibland otacksamma kamp för genusmedvetenhet?

Jag antar att jag har en annan uppfattning än dig vad ett sådant här pris skulle innebära. Jag har föreställt mig det mer likt Nobelpriset i litteratur, ett sätt att uppmärksamma och uppmuntra en hedersfull gärning, stötta en positiv utveckling som sker just nu, snarare än att välja ut rollspelshistoriens bästa. Isåfall kan vi ju belöna de sex du listat och vara klara med det, men...

...vad är poängen, liksom? Vet vi inte alla att de här personerna är framgångsrika konstruktörer? Att de har tryckt rollspel? Behöver Mozart, Beethoven och Bach priser? Förstärker vi inte en redan etablerad kanon ännu mera?

Som jag ser det så är vem som helst en potentiell pristagare. Kanske inte idag, men under deras livstid, ja. Att stryka potentiella pristagare tycker jag blir dels paradoxalt, dels har man börjat göra ett jobb som faktiskt juryn ska göra.
Du har rätt på varenda punkt - men jag var tvungen att dra linjen någonstans annars hade alla fått vara med eller så hade vi inte fått någon jury alls. :gremsmile:

Jag antar (vilket man INTE ska göra) den förste som får det här priset lär ha minst 20 år på nacken som rollspelsmakare - hur många av namnen som du räknar upp har det?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
anth said:
Jag antar (vilket man INTE ska göra) den förste som får det här priset lär ha minst 20 år på nacken som rollspelsmakare - hur många av namnen som du räknar upp har det?
Jag och Dante, om inte annat. :gremgrin:

Dante publicerades första gången 1986 tror jag, och jag 1989.

Nu anser jag att vare sig jag eller Dante är kvalificerade på ett bra tag, och att vi måste göra bra mycket mer saker för att platsa eftersom listan med folk som gjort större saker för hobbyn är lång (det räcker liksom inte att bara ha funnits till som rollspelare i 30 år).

Fredrik Malmberg, Nils Guliksson, Anders Blixt, Michael Börjesson, Lars-Åke Thor, Tove Gillbring, Anders Gillbring, Åke Rosenius, Emma Wislander ...

Asså jag och Dante ligger långt ner på en lista över eventuella pristagare, i min mening i alla fall.

/M

Sodivra

Champion
anth said:
Du har rätt på varenda punkt - men jag var tvungen att dra linjen någonstans annars hade alla fått vara med eller så hade vi inte fått någon jury alls. :gremsmile:

Jag säger inte att de här namnen har 20 års erfarenhet av rollspelsmakande, jag säger att en pristagare inte behöver ha 20 års erfarenhet av rollspelsmakande. Ifall du tycker att jag har rätt på varenda punkt så ser du också att jag inte är med på den premissen.

Så låt alla vara med! Låt alla nomineras, låt det bli en jury på fem, låt dessa fem avgöra vem som är en lämplig pristagare.

Det jag ifrågasätter, antar jag, är den här formuleringen:

Priset ska gå till en person vars livstidsgärning inom svensk (nordisk) rollspelshobby är prisvärd
För med den formuleringen så blir det förstås de sex personer du räknat upp som kommer få priset (edit: och Magnus Seters lista!) Som du efterfrågade i startinlägget så kommer jag med ett motförslag:

Priset ska gå till en person eller grupp av personer för en hedervärd insats inom svensk (nordisk) rollspelshobby
Ifall en person/grupp skulle kunna få priset fler gånger är upp till debatt. Spontant säger jag nej.

Avslutningsvis så vill jag nominera dig, anth, till juryn. Min motivering är att du verkar ha en vision för det här priset, vad det ska innebära, och vem som förtjänar det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arvidos MC said:
Så låt alla vara med! Låt alla nomineras, låt det bli en jury på fem, låt dessa fem avgöra vem som är en lämplig pristagare.
Jag håller med.

Eftersom priset inte är tidsbundet - det är inte nödvändigtvis vad man gjort de senaste 12 månaderna som spelar roll - så gör det ju inget alls om en del som kunde varit prismottagare hamnar i juryn istället. De får väl vara prismottagare ett senare år då, helt enkelt. När juryn bytts ut.

Jag ser inte riktigt problemet.

Möller

Hubert Hortlax
Är det helt orimligt att de nominerade utser en jury bland sig själva?

Hitintills har vi inte kommit fram till hur vi faktiskt utser juryn. Omröstning på forumet? Föreningen bestämmer (hur?)? Jag tror det kan vara viktigt att diskutera.

Sen så kanske vi ska beröra juryns mandatperiod. Det är inte riktigt aktuellt ännu, men vi kanske kan säga att en viss del av juryn byts ut efter varje pris? Riktigt hur många och hur kan vi då ta efter första priset.

Sodivra

Champion
krank said:
Eftersom priset inte är tidsbundet - det är inte nödvändigtvis vad man gjort de senaste 12 månaderna som spelar roll -
Mmm, vad jag försöker säga i mina invändningar är inte att man måste ge priset för aktuella händelser, utan snarare ge fria händer åt juryn. Det är vad jag gillar med den här idén! Att låta fem(ish) personer utse och motivera en vinnare från en ocean av möjligheter. Det tycker jag är spännande!

Vimes

Sillkung
Först och främst: jag tackar vänligt men bestämt nej till att sitta med i juryn. Jag har på tok för dålig koll på rollspelsvärlden för att kunna göra en sådan plats rättvisa.

Sedan: jag gillar Arvidos åsikter här. Min vision av det här priset är ett pris som belönar ett enskilt konstnärskap inom rollspelsgenren. Där står det fritt för juryn att belöna någon "för lång och trogen tjänst", "för inflytelserika produktioner", "för nytänkande produktioner". Det är upp till juryn (som ska äga vitterhet på rollspelsområdet) att välja. Juryns val ska med lätthet kunna diskuteras också. Sätter vi upp ett gäng paramterar behöver vi ingen jury, då är det väl bara att följa de krav som priset ställer och utse en vinnare.

Sedan vill jag infoga att jag anser att en viktig, nästan det viktigaste, grej med priset är motiveringen. Här ligger ett stort ansvar på juryn. Jag vill se en lång, djup och tankeväckande motivering till varje pris. De fina orden om den egna gärningen är, i mina ögon, en central del av själva priset.

Dessutom är själva motiveringen kulturproduktion inom rollspelsområdet, på ett mer givande sätt än en påse guldmynt och en not i en hall of fame.

Det sagt, jag ser inga problem med att potentiella pristagare sitter i juryn. Det är klart att det kan vara tveksamt att ge sig själv priset, men jag tänker mig att det kommer vara viss rotation på juryplatserna, så jag tror inte att det i praktiken kommer vara ett problem. Dessutom anser jag, likt Arvidos, att det inte finns några vettiga gränsdragningar kring vilka som på grund av sin egen produktion kan diskvalifiseras för juryn.

Förslagsvis väljer föreningen en ordförande för juryn, som i sin tur rekryterar en jury.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vimes said:
Först och främst: jag tackar vänligt men bestämt nej till att sitta med i juryn. Jag har på tok för dålig koll på rollspelsvärlden för att kunna göra en sådan plats rättvisa.
Ditt inlägg visar en tydlig idé om hur det ska fungera, och det behöver man inte en djup och bred kunskap om rollspelsvärlden för att fixa!

Så jag tycker du skulle passa utmärkt som ordförande, och vakta så att juryn (som har det breda eller specifika kunnandet) agerar korrekt.

Men jag respekterar självklart att du tackar nej, och ska inte fortsätta tjata. :gremgrin:

/M

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Björn den gode said:
w176 för hennes stora allmänkunnskap då hon verkar på gränsen mellan trad och indie men även har koll på närliggande områden som illustrationer och lajv.
Trad, indie, friform, chatrollspel, lajv, spelande, spelledande, arrangerande … ett total package med unika perspektiv. I’m a fan. ♥

anth

Vetefan
Då gör vi ett nytt försök...

Alla får nomineras

Juryn blir större än 5 personer
(jag tror inte vi får ihop den balans/bredd vi vill ha på 5 personer)

Om någon blir nominerad till både pris och jury måste denne välja antingen eller
(det här handlar om TROVÄRDIGHET - vill vi anordna ett prestigefullt rollspelspris kan vi inte ha en jury som väljer sig själv)

Vi öppnar upp nomineringen till själva priset nu
(det är faktiskt meningslöst att diskutera vilka vi TROR ska bli nominerade)

Sodivra

Champion
Vimes said:
Förslagsvis väljer föreningen en ordförande för juryn, som i sin tur rekryterar en jury.
Ja! Jag skulle gilla ett upplägg med en permanent ordförande för kontinuiteten, och nyval på juryn för varje mandatperiod.

Att det fortfarande finns frågetecken som inte rätats ut i hur det här ska gå till gör mig osäker på om klockan 22.00 imorgon är en bra tid att stänga nomineringarna. Jag är förvisso ett stort fan av metoden att sätta igång medans ångan är uppe, och klura ut saker medans man kör, men två dygn? Många kommer inte ens hinna se den här tråden.