Re: FC 12???
Jag tycker de där nivåerna passar bättre när man slår med en T20 och att de borde höjas om man har med T6or att göra.
Nivåerna ÄR höjda. I Drakar och demoner, om det är det systemet Du syftar på, spelar det ingen roll om Du har nivå 19 eller 100. Du missar ändå alltid på '20'. I Eon spelar det roll att Du har nivåer på 19+.
Nu finns det i vissa utgåvor av Drakar och demoner specialregler som säger att om Du slår '20', så slår Du en till tärning mot FV-20 för att se om Du verkligen misslyckas, men jag har för mig att det bara gäller 'fummel'? Dessutom försvann nog regeln mellan 91 och Chronopia, om jag inte minns fel...
För övrigt syftar Du väl på att 'åldern tar ut sin rätt', när det gäller Jigoro Kano och yngre utövare? Åldersmodifikationerna leder ofta (vid hög ålder) till minskad Styrka, Tålighet och Rörlighet, vilket även minskar en hel del av Eons regeltekniska bitar. Jigoro Kano kommer inte att kunna hålla kvar sina grepp om hans Styrka sjunkit till 5. Inte heller kommer han att reagera lika snabbt (VINIT sjunker med lägre Rörlighet), vilket innebär att han har större chans att få agera försvarare (kan i och för sig hävas med hög Stridsvana). Dessutom kommer han att åka i marken av en smäll, om hans Chockvärde har minskat tack vare Styrke-, Tålighets eller Viljesänkning. I så fall behöver det inte spela någon större roll om han har nivå 24 mot någon vältränad yngre utövare med nivå 21-22.
Själv har jag tränat främst karate, och jag tror inte att så många av vår klubbs 25-30-åriga, tävlande svartbältare hade velat gå i dödlig strid med chefinstruktören som på den tiden var sådär 55 år... ...eller tja, vill och vill. Ingen vill väl gå i dödlig strid, men Du förstår nog poängen?