Re: Långsiktig psykologi
Om alla RPn skaffar 15 i svärd från början så väntar de sig att motståndarna är tuffa. Detta är ofta ett fel som SL gör. Bara super-ondingarna bör ha samma FC som RPna (1 eller 2 poäng över, och lite fetare svärd), men underhuggarna (nu talar vi om rövare) bör ändå ligga runt 8.
Jag tycker att felet ligger redan i det faktum att spelledaren låter alla rollpersoner få nivå 15 i Svärd /images/icons/wink.gif
Det är liksom inte särskilt intressant med den 'moderna äventyrargruppen':
Jorikk, krigare, vapen: storsvärd (nivå 16), rustning: tornerrustning.
Pelt, underhållare, vapen: slagsvärd (nivå 15), rustning: heltäckande ringbrynjehauberk.
Angus, magiker, vapen: storyxa (nivå 15), rustning: helrustning.
Nomarian, vildmarksman, vapen: lyfali (nivå 15), rustning: alvglas.
Först och främst har de inte Jargiska som språk, så de fattar inte ett ord av vad någon säger. De har ingen kulturkännedom, ockultism eller etikett (mycket möjligt att någon råkar håna Daak i detta fall), inte heller övertala (allt kostar helt plötsligt lite mer än det står i boken när de inte kan köpslå), inte marsch (om hästarna skulle få punka), inte överlevnad ("Vi söker vatten" - "slå mot överlevnad"), inte jakt ("Jag flår djuret" - "har du jakt då?")... och så vidare.
Varför inte? De har lagt allt på svärd, undvika, sköld, dolk och slagsmål.
Precis. Jag tycker helt enkelt att spelledaren borde begränsa valet av ologiska färdighetsnivåer en del, och låta spelarna använda några enheter på vanliga färdigheter. Det kan inte finnas många som, logiskt sett, har sina högsta nivåer i just vapenfärdigheter.
Dessutom kommer de märka när de gör nästa RP, att man inte behöver ha 15 i alla stridsfärdigheter om alla rövare ändå är sopor (FC 8-10).
Psykologi, liksom.
Men tyvärr kommer många av spelarna inte att bry sig...
"Åh, 'Svärd'! Häftigt! Det vill jag vara bra på. Vad är det högsta jag kan välja att ha?"
"15."
"Ja, men då tar jag det där..."