Nekromanti stort inlägg OM Eon

Attack Bosse

Veteran
Re: FC 12???

Va? Nivåerna är väl inte högre i EON än i DOD? Man har kanske fler högre färdigheter i EON men man hade samma maxnivå i DOD dvs 15 på sina vapen, eller hur?

Så judofv är enbart den mentala biten, kunskapen? Inget alls av intränade reflexer och och greppen i muskelminne eller vad det heter? Räknas det till grundegenskaperna då? Det trodde jag ingick i FC. Nu är ju den här diskussionen utsiktslös eftersom N2 är ett konstlat system, men ändå.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Mer kommentarer

Snarare tvärt om: Det skulle nog vara så att de Soldiska bönderna skulle börja uppträde lite "icke-livegenaktigt" när de fick reda på att på den andra sidan gränsen kunde de bli fria! Så även om Asharien inte hade några planer på att kriga med Soldarn, så skulle adelsmännen i Soldarn bli tvungna att hålla dem borta (läs: "vara fientliga mot dem") för att inte få en revulotion på halsen.

Varför? bönderna kan nog revolutionera utan att behöva dra in Asharien i konflikten. Och en livegen bonde kan nog ha ett frihetsbegrepp vare sig hans land gränsar till ett land med fria bönder eller ej. Kom vidare ihåg att Ryssland (där i stort sett alla bönder var livegna) och Sverige (där mer än hälften av alla bönder var fria) länge gränsade till varandra. Sen var de väl inte de såtaste vänner, men jag har svårt att tro att krigen Ryssland och Sverige emellan hade särskilt mycket med böndernas ställning att göra.

Hur kan du ha ett parlament med någon som helst makt om alla i det svurit personlig trohet och lydnad till kungen

Man får väl i sådana fall utgå från att Consaber inte är något feodalsamhälle per definition, utan snarare en monarki med en mycket stark jordägande adelsklass.

Perenna

Swordsman

Va? Nivåerna är väl inte högre i EON än i DOD? Man har kanske fler högre färdigheter i EON men man hade samma maxnivå i DOD dvs 15 på sina vapen, eller hur?

Du får ju skriva att det är den maximala startnivån vi pratar om då! /images/icons/smile.gif

I Drakar och demoner finns det olika maximala startnivåer, beroende på vilken utgåva vi tittar på. I DoD-91 är maxnivån antingen 13, 15, 17 eller 19, vilket avgörs av rollpersonens ålder. I DoD-Chronopia är maxnivån samma som värdet på den grundegenskap färdigheten är baserad på (vilket gör att alla mina rollpersoner skulle få ha max 8-10 i Styrkebaserade färdigheter). I DoD6 är maxnivån 5.

Vill Du ha högre nivåer i Eon, så är det ju klart att Du kan införa det. Dock så innebär det att hela skalan förskjuts, så alla spelledarpersoner borde också få höjda värden. Detta gäller även alla spelledarpersoner i de färdiga äventyrsmodulerna.

Så judofv är enbart den mentala biten, kunskapen?

Om Du vill ersätta attributen med färdigheter, så är det okej för mig.

Inget alls av intränade reflexer och och greppen i muskelminne eller vad det heter?

Detta sköts i Neotech av tekniknivåer. Ju längre Du har tränat, desto högre nivå på teknikerna. Det innebär att Du skulle kunna få positiva modifikationer på Turordning (motsvarande initiativ) om Du skaffat Dig högre nivåer i 'Insikt'. Dessutom är Du en jävel på att greppa folk om Du ökat tekniknivån i 'Grepp', jämfört med de som inte haft tid att göra det.

Sabelkatten

Swordsman
Re: reglerna.

Utgår man från reglerna borde det snarare finnas några hundra tusen "magiker" (folk som kan kasta minst en besvärjelse) i Thalamur. Bygger man vidare på det så borde det finnas tusentals riktiga magiker där.

vart i reglerna står det om antalet magiker per invånare ?

Nu så finns det iofs. ingen effekt som direkt förbättrar för en bonde i M&M, men givet hur kraftiga andra effekter är så skulle jag nog säga att en 1:a magnitudens besvärjelse för att förbättra skörden skulle kunna ge 2-3% bättre skörd.

Tar det då 6 veckor (genomsnitt) att lära sig den kommer bonden ha tjänat in det bara ett par år - bönder är inte dumma, de kommer stå i kö för att lära sig det. Magiker är inte heller dumma - det finns pengar att tjäna på att vara lärare i byarna, så det kommer vara magiker som gör det.

Resultat: massor med bönder lär sig magi. Och när de sedan lärt sig grunderna så går det ännu fortare att lära sig lite till (de kan redan en del av färdigheterna) så då kommer de vara en del som lär sig lite mer, osv, osv.

Alltså: Med utgångspunkt från reglerna borde trollkunnigt folk vara mycket vanliga i Mundana. /images/icons/witch.gif

Det finns också ett annat sätt att testa det. Låt alla dina spelare köpa effekter för två (valfria) färdighetspoäng när de gör sina karaktärer (såvida de inte kommer från Jargien eller något liknande dumt). 2 färdighetspoäng motsvarar hur svårt det är att lära sig en effekt. Kolla hur många av dem som kommer lära sig lite.

/Henrik

Sabelkatten

Swordsman

Varför? bönderna kan nog revolutionera utan att behöva dra in Asharien i konflikten. Och en livegen bonde kan nog ha ett frihetsbegrepp vare sig hans land gränsar till ett land med fria bönder eller ej. Kom vidare ihåg att Ryssland (där i stort sett alla bönder var livegna) och Sverige (där mer än hälften av alla bönder var fria) länge gränsade till varandra. Sen var de väl inte de såtaste vänner, men jag har svårt att tro att krigen Ryssland och Sverige emellan hade särskilt mycket med böndernas ställning att göra.

Nej, vi krigade ju om handelsinkomster från Östersjön för det mesta. Men jag håller inte med om att situationerna är parallella, avstånden mellan Sverige och Ryssland var bra mycket större än mellan Asharien och Soldarn. Någon som kan något om Schweiz vet nog hur länderna däromkring påverkades av det.

Man får väl i sådana fall utgå från att Consaber inte är något feodalsamhälle per definition, utan snarare en monarki med en mycket stark jordägande adelsklass.

Precis vad jag sa lite längre ner i min post.

/Henrik

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Tar det då 6 veckor (genomsnitt) att lära sig den kommer bonden ha tjänat in det bara ett par år - bönder är inte dumma, de kommer stå i kö för att lära sig det.

Exakt hur ska bönderna lära sig magi om dom varken kan läsa eller skriva ?

Magiker är inte heller dumma - det finns pengar att tjäna på att vara lärare i byarna, så det kommer vara magiker som gör det

Och ännu större pengar att tjäna om dom själva "välsignar" fälten och därmed behåller sitt monopol på magi och kunskap.

Det finns också ett annat sätt att testa det. Låt alla dina spelare köpa effekter för två (valfria) färdighetspoäng när de gör sina karaktärer (såvida de inte kommer från Jargien eller något liknande dumt). 2 färdighetspoäng motsvarar hur svårt det är att lära sig en effekt. Kolla hur många av dem som kommer lära sig lite.

Jag föredrar att romantisera magikerna. Magi ska inte vara någon vardagssyssla. Det är en vetenskap och det krävs mycket jobb för att studera och bemästra den.
Det är många som försöker bli magiker men misslyckas i studierna för att det är för svårt. Bildat folk, adligt folk som redan haft en rejäl skolgång, som kan läsa och skriva och räkna en smula. Så hur ska den ashariske bonden som varken kan läsa eller skriva eller räkna sätta sig ned och studera magi ?

DAKRilla

Hero

Lindansörer har rätt ofta säkerhetsnät. Åtminstone när dom tränar. Förutom det så är en lina faktiskt mer förutsägbar än en motståndare vid strid, så jämförelsen är inte helt rättvis.

Man Mountainman

Storsvagåret

Någon som kan något om Schweiz vet nog hur länderna däromkring påverkades av det.

Jag vet mycket lite om Schweiz, upplys mig!

Precis vad jag sa lite längre ner i min post.

Då är vi överens då! Men i sådana fall saknar ju det ursprungliga exemplet relevans, utom för att bevisa att Krister Sundelin kanske inte har full koll på sina samhällsvetenskapliga termer.

Attack Bosse

Veteran

När jag har spelat Dod har rp ungefär samma nivå i vitala färdigheter som de har i EON. Medan slp i EON ofta har ganska torftiga värden, kan det hända det i DOD obland råder inflation. Jag menade inte alls reglerna om hur höga fv man skulle få ha, dom är bra som dom är tycker jag.

Men när manahr ett system dar varje rp oftast har 15 i några färdigheter tycker jag inte den skalan på vad som är bra eller dåligt passar. Dessutom är det svårare att lyckas med OB3T6 än med 1T20 så därför tycker jag väl att man kan låta slp ha lite högre nivåer i EON än de ofta har. Rövare med fv 8 skulle aldrig va någon match för rp.

Angående judon så vet jag inte hur N2 funkar så strunta i det. Men min poäng var från början att professor Jigoro inte är tidernas största judoutövare, särskilt då judon har utvecklats sedan han dog.

Perenna

Swordsman

Rövare med fv 8 skulle aldrig va någon match för rp.

Njae... Det beror på hur man skapat sina rollpersoner. Spelledaren bör absolut ha saker och tin att säga till om!

Om rövare har nivå 8-10, soldater 10-12, elittrupperna 12-14 och de duktiga instruktörerna 14-16, så bör man inte låta alla rollpersoner få höja sina vapenfärdigheter till 15 (den maximala rekommenderade nivån).

Nivå 15 är alltså maxnivån från start. Det tolkar jag som maxnivån för rollpersonens viktigaste huvudfärdigheter. Alla krigare måste inte ha nivå 15 på sina vapenfärdigheter. Om de har 12-14 så är de ändå bland 'eliten', jämfört med de simpla rövarna med nivå 8-10. Dessutom får de en massa enheter över till andra mindre prioriterade färdigheter, vilka egentligen också skulle passa karaktären väldigt bra, men som åsidosätts för att man skall få nivå 15 i alla de 'häftiga' färdigheterna.

Tar vi in andra yrken i samtalet så bör till exempel tjuvar inte ha nivå 15 i Dolk. Visst, som tjuv bör man inte satsa på storsvärd, och då dolken ger avsevärt mycket mindre i skada så skulle det ofta kompenseras av högre färdighetsnivå, men logiskt sett bör en tjuv inte ha 15 i Dolk. Istället skulle han kanske ha nivå 14-15 i Smyga, Fingerfärdighet och liknande, och endast spendera några få enheter på Dolk.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Långsiktig psykologi

Om alla RPn skaffar 15 i svärd från början så väntar de sig att motståndarna är tuffa. Detta är ofta ett fel som SL gör. Bara super-ondingarna bör ha samma FC som RPna (1 eller 2 poäng över, och lite fetare svärd), men underhuggarna (nu talar vi om rövare) bör ändå ligga runt 8. Respekten för eggvapnet försvinner inte för spelarna, de vet ju inte hur mycket rövarna har. Men har de själva 15 i svärd, så va fan... alla rövarna dör så fort de tittar på dem.

Sedan reser de vidare till Jargien för att "dunka monster" där. Först och främst har de inte Jargiska som språk, så de fattar inte ett ord av vad någon säger. De har ingen kulturkännedom, ockultism eller etikett (mycket möjligt att någon råkar håna Daak i detta fall), inte heller övertala (allt kostar helt plötsligt lite mer än det står i boken när de inte kan köpslå), inte marsch (om hästarna skulle få punka), inte överlevnad ("Vi söker vatten" - "slå mot överlevnad"), inte jakt ("Jag flår djuret" - "har du jakt då?")... och så vidare.
Varför inte? De har lagt allt på svärd, undvika, sköld, dolk och slagsmål.

Precis måste lönnmördare ha olika färdigheter än "lönnmord", exempelvis smyga, växtlära...

Dessutom kommer de märka när de gör nästa RP, att man inte behöver ha 15 i alla stridsfärdigheter om alla rövare ändå är sopor (FC 8-10).
Psykologi, liksom.

Perenna

Swordsman
Re: Långsiktig psykologi

Om alla RPn skaffar 15 i svärd från början så väntar de sig att motståndarna är tuffa. Detta är ofta ett fel som SL gör. Bara super-ondingarna bör ha samma FC som RPna (1 eller 2 poäng över, och lite fetare svärd), men underhuggarna (nu talar vi om rövare) bör ändå ligga runt 8.

Jag tycker att felet ligger redan i det faktum att spelledaren låter alla rollpersoner få nivå 15 i Svärd /images/icons/wink.gif

Det är liksom inte särskilt intressant med den 'moderna äventyrargruppen':

Jorikk, krigare, vapen: storsvärd (nivå 16), rustning: tornerrustning.
Pelt, underhållare, vapen: slagsvärd (nivå 15), rustning: heltäckande ringbrynjehauberk.
Angus, magiker, vapen: storyxa (nivå 15), rustning: helrustning.
Nomarian, vildmarksman, vapen: lyfali (nivå 15), rustning: alvglas.

Först och främst har de inte Jargiska som språk, så de fattar inte ett ord av vad någon säger. De har ingen kulturkännedom, ockultism eller etikett (mycket möjligt att någon råkar håna Daak i detta fall), inte heller övertala (allt kostar helt plötsligt lite mer än det står i boken när de inte kan köpslå), inte marsch (om hästarna skulle få punka), inte överlevnad ("Vi söker vatten" - "slå mot överlevnad"), inte jakt ("Jag flår djuret" - "har du jakt då?")... och så vidare.
Varför inte? De har lagt allt på svärd, undvika, sköld, dolk och slagsmål.

Precis. Jag tycker helt enkelt att spelledaren borde begränsa valet av ologiska färdighetsnivåer en del, och låta spelarna använda några enheter på vanliga färdigheter. Det kan inte finnas många som, logiskt sett, har sina högsta nivåer i just vapenfärdigheter.

Dessutom kommer de märka när de gör nästa RP, att man inte behöver ha 15 i alla stridsfärdigheter om alla rövare ändå är sopor (FC 8-10).
Psykologi, liksom.

Men tyvärr kommer många av spelarna inte att bry sig...

"Åh, 'Svärd'! Häftigt! Det vill jag vara bra på. Vad är det högsta jag kan välja att ha?"
"15."
"Ja, men då tar jag det där..."

Jaak

Warrior

du sa att magikerna var smarta tror du de då skulle lära ut sin magi? de kännar troligen ännu mer på att resa runt och göra så bönderna får mer skörd, det går snabbare och så slipper de jobbiga lärjungar osv.. var för inte göra så?

DAKRilla

Hero

Nja, det tycker jag inte riktigt. Som Perenna sade så är tidsåtgången ökad ett flertal gånger som därmed sänks svårigheten. Dessutom så är ju inte repet ett aktivt "motstånd" så att säga. Det är däremot en motståndare i en strid och det hörs ju rent på namnet! Repet är däremot passivt, men huruvida det är en motståndare vet jag inte.
Konklusion: Med en motståndare och dessutom stressen i stridens hetta så kan man säga att det regeltekniskt inte blir samma sak med strid som med balansgång över rep.

Attack Bosse

Veteran

Om rövare har nivå 8-10, soldater 10-12, elittrupperna 12-14 och de duktiga instruktörerna 14-16, så bör man inte låta alla rollpersoner få höja sina vapenfärdigheter till 15 (den maximala rekommenderade nivån).

Nu resonerar du att dina riktlinjer är bra eftersom man inte bör få ha fv 15, detta i sin tur på grund av dina riklinjer. Riktlinjerna blir helt enkelt en dold förutsättning för sig själva, ett gammalt knep./images/icons/laugh.gif

Personligen är jag ingen anhängare av det gonstisism liknande ideal som är förhärskande här på forumet, så jag har inget emot om gubbarna är hjältar med 15 i fv och höga grundegenskaper.

Attack Bosse

Veteran

Den där gruppen skulle ändå stå sig rätt slätt mot våran då de inte alls besitter några vapentekniker./images/icons/laugh.gif Gud va jag inte är korrekt nu du!

Perenna

Swordsman

Den där gruppen skulle ändå stå sig rätt slätt mot våran då de inte alls besitter några vapentekniker.

Jag kan tänka mig det... /images/icons/wink.gif

Hawkmoon

Veteran

Ok, jag brukar väl inte vara så aktiv här på forumen, men just detta tycker jag är ganska intressant. Mitt sätt att se på det här med vad olika RP och SLP ska ha i speciellt vapenfärdigher tänkte jag försöka presentera lite snabbt här.

För det första ska man tänka på att stridskonster ger stora fördelar, och det ska man tänka på när man sätter nivåerna tycker jag. Jag anser att följande värden ska sättas:

Rövare: 9-12 med lutning åt de övre värdena. Dock har de inga stridskonster, och dessutom för det mesta mycket låg stridsvana om de ens ska ha någon.

Soldater(meniga). 10-14 med någon typ av enklare stridkonst(spjutdrill eller något liknande). Har låg stridsvana.

Soldater(elit): 12-15 med något tuffare stridskonst. Har en ganska bra stridsvana. Även vanliga befäl kan räknas med här om man låter dem ha ungefär samma stridskonst som sina meniga soldater.

Riddare o vapenmästare: 14-18 beroende på hur kända de är. Har för det mesta mycket bra stridsvana. ska inte vapenmästare vara vassare undrar säkert många då? Jo, visst ska de det! Men det återspeglar sig i att de har mycket vassare stridskonster. Riddare har i princip Riddarträning, och vapenmästare kan ha stridskonster som ser ut i princip hursomhelst.

RP: Jag anser att RP ska kunna ha vilka värden som helst från start om det kan motivera det bra. Dett tillåter jag då jag anser att RP:na SKA vara vassare än de flesta. De SKA vara potentiella hjältar. Jag har t ex en "fantasysniper" i min nuvarande spelgrupp. Han är en alvisk lönnmördare som växte upp med människor(strider mot alvers grundinställning jag vet, men han växte som sagt upp bland människor...). Han har 19 i sin båge just nu, och hade det även från start. Hade jag inga problem med att godkänna då han redan vid start sade att han gärna ville ha en "fantasysniper". Varför inte tänkte jag? Sedan har vi ett en 21-årig tempelriddare och en snart 19-årig riddare som har 16-17 någonting i sina respektive stridskonster. Detta för att jag tycker att de ska vara potentiella hjältar(de anses vara de kanske mest talangfulla riddarna i Consaber). Jag är rätt restrektiv med förbättingsslag så därför tycker inte jag att spelbalansen rubbas.
Jag säger alltså att låt RP:na vara så bra ni tycker de ska vara, så länge spelarna kan motivera det hela.

//Hawkmoon som inte vet om det finns något rätt eller fel i denna fråga, men som tycker att sitt sätt funkar mycket bra....

DAKRilla

Hero

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag säger alltså att låt RP:na vara så bra ni tycker de ska vara, så länge spelarna kan motivera det hela.

<hr></blockquote>

Håller med, fast jag tycker att 13-14 är "bra", och att är 19 aningen... jätte högt. Visserligen så borde en spelare få börja med ett sådant högt värde om han, som du säger, motiverar det. Motiveringen skulle då antingen vara: 1) Lättlärd och en ålder därtill, d.v.s. inte att man är under 20 år gammal, helst över 25. 2) Hög ålder enbart, kring 40-50 och dessutom kunna motivera varför man tränat så mycket eller bara varför man kunnat bli så erfaren på denna tid. 3) En lärare som är MYCKET bra, fast då bör man kunna motivera varför man haft honom som lärare och dessutom varför man kunnat träna hos honom så pass länge. Eventuellt så skulle flera av dessa alternativ kombineras.
Och det där med att RP:na ska vara potentiella hjältar, de kan det väl vara även om de "bara" har värdena kring 13-14? Är verkligen färdighetsvärdena alltid de viktigaste, som alltid avgör utgången på alla äventyr?