Nu har jag en ofullständig och ogenomtänkt idé som jag väljer att posta ut här, eftersom jag kommer analysera ihjäl den annars och då får ni ju aldrig veta att den fanns.
Jag har, ur stridssynpunkt, bara spelat två typer av rollspel:
1) Strid förekommer typ aldrig.
2) Klassiska tennisstrider där man slår på varandra i tur och ordning och sedan dör någon.
Punkt 1 är inte intressant i det här fallet och punkt 2 har problemet att det blir variationslöst i kubik. Typ:
* Vi hamnar i laserstrid i Star Wars och min karaktär har då sin blasterpistol. Så varje gång det blir min tur så säger jag "Jag skjuter" och rullar samma tärning.
* Min jägare hanterar både pilbåge och svärd, så om det är avståndsstrid så använder jag bågen, och är det närstrid så använder jag svärdet.
* Min hjälte kan slåss med både värja och yxa, men värjan gör mer skada så jag använder alltid den.
etc
Och sen tänkte jag på hur det ser ut när jag lirar Lord of the Rings Online (där det förvisso blir repetitivt med strid över tid med på något plan...) där jag använder mig av över 10 färdigheter i en normal strid och där jag beter mig heeelt annorlunda om jag möter:
* En ensam fiende (här funkar det som regel att springa rakt på)
* Flera svaga fiender (kraftig area-attack, sedan snabbt få bort en fiende i taget för att inte ta så mycket skada)
* Flera starka fiender (gå det att locka till sig en i taget? inte? då blir det ingen strid...)
* En blandning (stun på det största hotet, snabbt ta ut fiende två, och sikta på att döda trean innan ettan vaknar upp igen)
Dungeons and Dragons gör kanske sånt här? Det spelar jag över skype i nuläget men då förekommer ingen golvplan så det blir inte någon taktik direkt utan mer "vanligt", dvs "jag skjuter med min båge, eller jaha, han var så nära, då byter jag till svärdet". Något annat spel?
Oavsett vad så blev jag sugen på att göra något sånthär. Olika arketyper har olika förmågor:
* Champion gör mycket skada.
* Guardian tål mycket skada.
* Minstrel ger skade-bonusar till allierade.
* Lore-master sänker tåligheten hos fiender.
Vapen och magi-attacker gör fast skada.
* Spjut gör 4 i physical damage, men din Minstrel-polare kan buffa den till att göra 8 i skada i två rundor.
* Eldboll gör 5 i tactical damage, och har fienden fått sin resistance debuffad så går kanske allt igenom.
Alla väljer en action varje runda och de sker samtidigt (eller tja, viss turordning krävs kanske).
* Guardianen vill ställa sin framför Huntern vars Morale snart är noll.
* Lore-mastern kan äntligen kasta lightning strike igen efter att ha väntat 5 rundor på recharge.
* Minstreln kastar en healing på Huntern.
Eftersom jag tycker programmeringsprojekt är skoj, och bara spelar över skype så ligger det nära till hands att koda någonting som sköter allt det administrativa, men det borde ju gå att få till något med markörer och bräden utan att det blir totalt ohanterbart.
Är det här intressant alls? Tänker mig ha ingen eller mycket liten slump. (Och när man inte slåss rollspelar man som vanligt med vanliga färdigheter som Köpslå och Smyga eller vad man nu vill,)
Jag har, ur stridssynpunkt, bara spelat två typer av rollspel:
1) Strid förekommer typ aldrig.
2) Klassiska tennisstrider där man slår på varandra i tur och ordning och sedan dör någon.
Punkt 1 är inte intressant i det här fallet och punkt 2 har problemet att det blir variationslöst i kubik. Typ:
* Vi hamnar i laserstrid i Star Wars och min karaktär har då sin blasterpistol. Så varje gång det blir min tur så säger jag "Jag skjuter" och rullar samma tärning.
* Min jägare hanterar både pilbåge och svärd, så om det är avståndsstrid så använder jag bågen, och är det närstrid så använder jag svärdet.
* Min hjälte kan slåss med både värja och yxa, men värjan gör mer skada så jag använder alltid den.
etc
Och sen tänkte jag på hur det ser ut när jag lirar Lord of the Rings Online (där det förvisso blir repetitivt med strid över tid med på något plan...) där jag använder mig av över 10 färdigheter i en normal strid och där jag beter mig heeelt annorlunda om jag möter:
* En ensam fiende (här funkar det som regel att springa rakt på)
* Flera svaga fiender (kraftig area-attack, sedan snabbt få bort en fiende i taget för att inte ta så mycket skada)
* Flera starka fiender (gå det att locka till sig en i taget? inte? då blir det ingen strid...)
* En blandning (stun på det största hotet, snabbt ta ut fiende två, och sikta på att döda trean innan ettan vaknar upp igen)
Dungeons and Dragons gör kanske sånt här? Det spelar jag över skype i nuläget men då förekommer ingen golvplan så det blir inte någon taktik direkt utan mer "vanligt", dvs "jag skjuter med min båge, eller jaha, han var så nära, då byter jag till svärdet". Något annat spel?
Oavsett vad så blev jag sugen på att göra något sånthär. Olika arketyper har olika förmågor:
* Champion gör mycket skada.
* Guardian tål mycket skada.
* Minstrel ger skade-bonusar till allierade.
* Lore-master sänker tåligheten hos fiender.
Vapen och magi-attacker gör fast skada.
* Spjut gör 4 i physical damage, men din Minstrel-polare kan buffa den till att göra 8 i skada i två rundor.
* Eldboll gör 5 i tactical damage, och har fienden fått sin resistance debuffad så går kanske allt igenom.
Alla väljer en action varje runda och de sker samtidigt (eller tja, viss turordning krävs kanske).
* Guardianen vill ställa sin framför Huntern vars Morale snart är noll.
* Lore-mastern kan äntligen kasta lightning strike igen efter att ha väntat 5 rundor på recharge.
* Minstreln kastar en healing på Huntern.
Eftersom jag tycker programmeringsprojekt är skoj, och bara spelar över skype så ligger det nära till hands att koda någonting som sköter allt det administrativa, men det borde ju gå att få till något med markörer och bräden utan att det blir totalt ohanterbart.
Är det här intressant alls? Tänker mig ha ingen eller mycket liten slump. (Och när man inte slåss rollspelar man som vanligt med vanliga färdigheter som Köpslå och Smyga eller vad man nu vill,)