Re: Struktur und Ordnung II
Du är ju inte direkt handfast själv.
Aha... men det är ju för att jag inte exakt vet vad jag letar efter.
Saken är den att jag skulle vilja dekonstruera synen på hur ett rollspel ska skrivas. Varför? Jo, för att när man skriver ett rollspel så skapas rollspelets "känsla" utifrån hur texten är strukturerad.
Blähoey tycker då någon, det har med världsbeskrivningen, regelsystem och utrustninglistor att göra. Ja exakt, det stämmer, eftersom världsbeskrivningen, regelsystem och utrustninglistor är en del av strukturen.
I och med att du har ett kapitel om färdigheter, så kommer vi att omedvetet tolka detta som om att just färdigheter är en viktig del i rollspelandet. Sedan kommer strid, således måste det också vara en viktig del av hur rollspelet skall spelas. Bland de, låt oss säga, sex kapitel som finns i regelboken handlar en om spelvärlden varav resten på ett eller har med regelstrukturer att göra på ett eller annat sätt.
Var har då det viktigaste tagit vägen? Nämligen själva
rollspelandet? Jo det nämns som hastigast i det inledande kapitlet tillsammans med introduktionen av hur man förkortar termen "att slå en sexsidig tärning" till 1T6.
Alltså: finns det någon anledning till att vi strukturerar in kapitel i den ordning vi gör? Är det tradition? Är det lathet? Eller är det för att regelsystemet egentligen är viktigare än rollspelandet?
//Erik - Läser nya boken om Harry Potter - snart klar.