RasmusL;n107718 said:
Det optimala att göra som spelare är givetvis att alltid söka bonusen. Gör du en tillräckligt bra beskrivning så får du bonusen, gör du inte det så får du inte bonusen, right? Det är inget tärningsslag utan en fråga om att hitta på en tillräckligt bra beskrivning och ge den, något som kan göras gång på gång. Eller ska spelledaren lite fint dela ut bonusar med jämna mellanrum på godtyckliga ställen? Eller ge belöningar för subjektivt "sämre" prestationer från en spelare som inte tycker om att brodera ut? Det blir lögner och illusionism i värsta fall, öppet godtycke eller slump i bästa. Kan man leva med det så inte mig emot men jag är som sagt tveksam till att kalla system som man måste hantera med silkesvantar för annat än "urkass".
Fast det här svarar ju inte alls på frågan... Det inför dessutom en massa nya saker, som du tycks bemöta genom retoriska frågor - som vad jag vet ingen förordat. (Vilket är ett beteende du själv var ganska ilsk på, nyligen.)
Du påstod med viss bestämdhet att:
RasmusL;n107640 said:
Om du kan välja att "beskriva målande" och det då ger dig en XP eller en +1-modifikation på något slag så är det samma sak som att få ett mindre XP eller en -1-modifikation om du inte gör det. Det handlar inte om vad någon tycker eller något argument, det är bara en logisk och rätt självklar följd av ett sådant system.
Det bemöter jag alltså med att du i så fall har premissen att det finns ett slags "rätt" tal som varje spelare "ska" ha, och pudelpoängen förändrar det, på ett sätt som du menar är orättvist. Och något sådant rätt tal, finns inte - givet att vi talar om spel som har någorlunda komplexa regler med en massa olika mekanik som kan utnyttjas för att få småbonusar.
Då finns det en massa olika strategier att nå en sån bonus - en kan vara att memorera reglerna. En (snarlik, iofs) kan vara att verkligen min/maxa sin rollperson. En tredje kan då vara att vara påhittig och vältalig.
Vad är den stora skillnaden?
RasmusL;n107718 said:
Om det inte är slumpmässigt eller godtyckligt när bonusen delas ut så bör det gå att få den *varje gång* hur tröttsamt det än blir med långrandiga utläggningar om hur man dyrkar lås och hugger det sjunde hugget i raden på ett nytt och än mer originellt sätt. Det handlar om att spelaren ska anstränga sig tillräckligt för att få bonusen eller strunta i det och ta bestraffningen ("att inte få bonusen"). Är det däremot slumpmässigt eller godtyckligt så är det ännu värre.
Ja? Det är väl klart att den *kan* delas ut varje gång.
Men så här, om regeln har ett klart syfte (som alla är överens om), att få folk att säga lite roligare saker än "jag svärdar han!" och sen rulla tärningen, så är det väl egentligen inte särskilt viktigt om den delas ut varje gång, eller varannan, eller slumpmässigt - om alla är med på att det sker slumpmässigt, och ingen anser att det är orättvist?
Återigen ser jag inte att du uttrycker något allmängiltigt motiv för vad du skriver - du tycks skriva utifrån din egen övertygelse, och anta att den ÄR allmängiltig.
Men jag håller inte med om det. Jag tycker till exempel inte alls så.
Jag ser snarare en fördel med att inte belöna samma person varje gång - just för att det inte ska bli alldeles för "orättvist".
Återigen, jag utgår från att det finns ett gemensamt mål med det här beteendet, att vissa saker ska belönas - för att alla kring bordet uppskattar mer av det. Men det behöver inte betyda att det måste belönas varje gång, det kan tex vara betydligt bättre att belöna den tystaste, minst påhittige spelaren EN gång än samme pratglade, kreative spelare många gånger.
Givet det klart uttryckta syftet, finns inte de begränsningar och problem som du ser, som tycks utgå från något helt annat perspektiv.
RasmusL;n107718 said:
För att den bygger på godtycke och premierar spel som är direkt destruktivt för en jämn fördelning av utrymmet kring bordet. Jag anser att alla regelsystem ska tåla att spelarna "optar" och spelar spelet på bästa sätt för att jag ska kunna överväga att kalla dem "bra". Därför är det skillnad.
Här är ännu en dold premiss, som nu åtminstone kommer fram. Du anser alltså att det bör finnas en "jämn fördelning av utrymmet kring bordet".
Ja, om det vore önskvärt, så kan jag se att ett system som uppmuntrar vissa personer att ta mer plats, kan vara problematiskt, om de redan tar plats och det inte i samma utsträckning fungerar för att uppmuntra de som tar mindre plats till att börja med.
Men jag ser faktiskt inte "jämn fördelning av utrymmet kring bordet" som någon hög prio. Eller brist på det, som något reellt problem, i regel.
Jag kan se att det KAN vara problematiskt om det är väldigt skevt, till någons nackdel som VILL ha mer utrymme men inte ges det. Eller om det leder till väldigt uppmärksamhetstörstande. Eller konflikter som stör spelet.
Men så länge sådana problem inte finns, så är min erfarenhet att utrymmet och uppmärksamheten kan fördelas väldigt olika kring bordet - och ofta olika från gång till gång - utan att någon känner sig drabbad av det.
Och om ingen känner att det är något problem, ingen känner sig hållen utanför, så ser jag inget skäl till att eftersträva en jämnare fördelning.
Till skillnad från det problemet, som ibland kan bli påtagligt och leda till återkommande diskussioner, att "strider blir så tråkiga", "det blir bara ping-pong", "det är inte rollspel, det är rull-spel" osv.
Så det är väl hur olika vi ser det - vilka problem vi ser och hur vi värderar dem.