Nekromanti Supergänget #3

Dimfrost

Special Circumstances
Lite väl OT

Den här diskussionen tas gärna på ett annat forum som pasar utmärkt för ändamålet, nämligen OT-forumet. Det här är nämligan extremt OT.

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om rollformulär

Ska man rita rollpersonen nu, eller ska man kanske vänta till senare?
Det är frivilligt. Det kommer att finnas flera olika rollformulär som man kan använda beroende på hur hjälten ska se ut. En variant kommer att ha konturerna av en man och en variant har konturerna av en kvinna, så att man kan rita dit sin dräkt. Dessutom kommer det att finnas en variant utan mall om man vill rita fritt, eller om man har en hjälte med ovanliga proportioner (som Massivet).

"Moderkortet" är skitkul, förresten!

/tobias

Nightowl

Champion
Re: Om rollformulär

Det kommer att finnas flera olika rollformulär som man kan använda beroende på hur hjälten ska se ut.
Detta känns skitfräsigt 80-tal, samtidigt som hela spelet känns fräscht.

"Moderkortet" är skitkul, förresten!
Det vann med knapp nöd över "Insulinet" (jag är diabetiker, och min spruta ligger bredvid datorn) och "Kattsanden" (katternas låda står till vänster om mig och är i grav behov av att tömmas).

Dessutom är jag nyfiken på hur du kommer att hantera superintelligens, så betrakta det som lite test också. :gremwink:

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Om rollformulär

Dessutom är jag nyfiken på hur du kommer att hantera superintelligens, så betrakta det som lite test också.
Jag kan komma med en liten teaser, eftersom jag har fått de kompletta reglerna förklarade för mig: nej, det är du som kommer att få hantera superintelligensen. :gremsmile:

/Dimfrost

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: Krafter -> Koncept

Det här är den simulationistiska biten av spelet. Man börjar inte med ett koncept, utan med slumpmässiga slag och skapar sitt koncept därefter.
Ahaaaa... Då är vi på samma våglängd. (Även om jag förbehåller mig rätten att vara gnetig och göra tvärtom om jag spelleder någon gång. :gremgrin: )

Feliath

Swashbuckler
Re: Nu på nätet

Hela Googlepages ger mig tyvärr outage. Jag kan inte ens komma åt Googles egna sidor på den siten. Så icke heller din, alltså. Men eftersom det numera har etablerats en mer impromptu leveransväg till mig torde du inte behöva bekymra dig för min del.

Jag har en Mac, för övrigt. Det kanske är därför det kör ihop sig. (En av den förra generationens Macar. På Dnalors Mac funkar det ju uppenbarligen.)

/Feliath — much obliged, however

Hellzon

Långsamma Vargen
Hällzon apar efter

Javafasen, jag hakar på Dilandau och Nightowl:

Egenskaper:
Jag slår alltså 3d6 och får 3, 5 och 6. Alltså en Attack, en Kontroll och en Skicklighet. Verkar som om vi har någon form av nörd (Skickligheten) som muterat och nu kan kontrollera någon form av energi (Kontrollen och Attacken).

Konceptet:
...kommer alltså tvåa :gremwink:. I det här fallet är det helt klart att Pelle Persson satt för ofta framför sina fyra datorer och blev muterad av strålningen från de billiga CRT-skärmarna från Estland. Nu bekämpar han brott som Strålmannen.
<ul type="square">
[*]Skickligheten är förstås "super-hacking". Det är ett väl dolt faktum att Wargames är en dokumentär som skildrar Pelles intrång i den amerikanska militärens datorsystem.
[*]Pelle har förstås Kontroll över den UV-strålning som gav honom hans krafter. Detta innebär att han är ännu blekare än innan. :gremgrin:
[*]Slutligen har han en Attack, även den i form av strålning.
[/list]

Puh, det där blev klurigt när två av tre Egenskaper inte var förklarade än. Får se hur många fel jag har gällande vad man ska göra med dem. Rocka på.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Nu på nätet [OT]

Det funkar alldeles utmärkt för mig, och jag hade samma version av både operativsystem och webläsare senast du bad mig kolla en sida som inte funkade på din dator. Så jag vet inte vad som kan vara fel; har du trampat på nätverkskabeln och därmed avbrutit den del av internetanslutningen som leder till google, kanske?

Rickard

Urverk speldesign
Re: Nu på nätet [OT]

"Så jag vet inte vad som kan vara fel; har du trampat på nätverkskabeln och därmed avbrutit den del av internetanslutningen som leder till google, kanske?"
Eller så har han Ad-blockat allt från Google.

/Han som undrar vad som kan driva en människa till att göra det

Rising

Vila i frid
Åjarå: Kapten Toxin!

Jag vill oxå vara med å leka!

Fast jag vill skapa en skurk eftersom jag kommer vara spelledare i det här spelet. (Och eftersom jag själv vill vara en superskurk)

Jag slår 3, 3 och 6. En Skicklighet och två Attacker (Eller blir det en jättestark attack? Jag börjar med ett provisoriskt klur enligt min första teori och sedan kanske jag får ändra mig)

Kapten Toxin
Johan Rising var en rätt misslyckad och oanselig kille, med en taskig utgångspunkt i livet. Han trodde sig vara en nolla utan några framtidsutsikter, men ödet skulle visa sig ha annat i beredskap för honom...

Han var vida beryktad för sitt ohälsosamma leverne. Hans kosthållning bestod uteslutande av fett, socker och nikotin; han levde i smuts och avskräde; och han hängav sig åt gifter och kemikalier. Detta skulle ha kostat en mindre sensationellt häftig människa livet; men i Johan Risings fall ledde hans leverne till märkliga mutationer i hans genetiska kod som skulle beröva honom från all mänsklighet för att istället ersätta det med något helt annat och fram tills dess okänt för vetenskapen. Han blev Kapten Toxin; en övervarelse med en helt naturlig fallenhet för att leva det liv som Johan Rising valt. Denna fallenhet visade sig i form av tre mycket märkliga (och häftiga) krafter:

Skicklighet: Giftkunskap
Johan Rising är extremt illa lämpad för all typ av bildning; men som Kapten Toxin har han ändå begåvats med en naturlig fallenhet för hur kemiska och bakteriologiska processer fungerar i allt som rör gifter och sånt som är ohälsosamt.

Från sin operationsbas Smutslyan; en degenererad skådeplats av infektioner, parasiter och avskräde av alla de frånstötande sorter; så använder han sina giftkunskaper för att odla fram nya epidemier och för att mixtra fram nya ohälsosamma kemikalier med vars hjälp han sätter planer i rullning i syftet att göra andra människor sjuka, giftiga och smutsiga till hans egen avbild.

Kunskaperna kan också användas mer praktiskt i kombination med hans attacker för att skräddarsy deras effekter på hans offer.

Attack #1: Hallucinationsaura
Johan Risings eskapistiska läggning blandat med hans förkärlek för psykadelika har begåvat honom med förmågan att sträcka ut sitt eget vansinne till andra människor i hans närhet.

Alla som träder in i Kapten Toxins omgivande aura drabbas omedelbart av vanföreställningar, perspektivförskjutningar och mardrömsvisioner. Kapten Toxin kan hantera dessa visioner, men för alla andra varelser är det ett vapen som orsakar förvirring och desorientation.

Attack #2: Giftberöring
I Johan Risings blodådror pumpar enbart fett, kolsyra, alkohol och giftiga kemikalier som muterats fram i hans unika ämnesomsättning. På hans hud kryllar bakterier och virus som vore skadliga för alla människor; men som lever i fridsam symbios med sin ondskefulla värdkropp.

När Johan Rising kommer i kroppskontakt med andra människor (eller om han blöder/spottar på dem) så drabbas de av skadliga sjukdomar och förgiftningssyndrom.

---

Dessa attacker är visserligen kraftfulla vapen som han kunde ha använt i mänsklighetens tjänst, men eftersom han inte förmår stänga av dem så har de också effektivt avskärmat honom från all form av intimitet med de han älskar och tycker om. Med tiden kom Johan Rising att bli allt mer bitter och världsfrånvänd; en enstöring; och detta tillstånd blev knappast bättre av hans hallucinatoriska tillstånd. Snart hade han blivit grym och hatisk; paranoid mot resten av världen och besatt av tanken på att utkräva hämnd på den sundhetsiver som råder i världen och som sett till att stöta ut honom från samhället. Kapten Toxins mål är att göra andra människor lika giftiga och smutsiga som han själv; för att han på så vis skall kunna skapa några varelser med vilka han skall kunna uppleva den närhet, den intimitet, den beröring och alla andra små enkla kärleksgester som förvägrats honom.

För det mesta så kidnappar han snygga tjejer och utför experiment på dem. Det har hittills aldrig haft lycklig utgång. Kapten Toxin skyller detta på de superhjältar som hela tiden envisas med att lägga sig i hans arbete.

/Rising
som tror att han missbrukat eller missförstått alla regler; men som ändå gillade Kapten Toxin så som han blev.

Organ

Out of time, out of mind

Man börjar inte med ett koncept, utan med slumpmässiga slag och skapar sitt koncept därefter. Det är ju inte direkt så att "verklighetens" superhjältar får välja om de vill bli bombarderade med gammastrålning, om de ska vara den enda överlevande från planeten Krypton eller om de ska ha blivit bitna av en radioaktiv tapir.
Visst och sant. Men då de flesta superhjältar med mer än en superkraft nästan alltid har fått dem från en och samma källa så följer de ofta ett visst tema.

/Anders

Rising

Vila i frid

Jag tror det är tänkt så att man bestämmer temat först; sedan slår man fram hur detta tema kommer yttra sig.

Liksom; jag bestämde mig för att vara en giftpojke. Hade tärningarna landat på 1 så hade jag valt Förhöjd Läkeförmåga eller Förhöjd Smärttröskel eller liknande. Hade jag fått 2 så hade jag valt att kunna omvandla min kropp till giftigt, drypande slem eller att lösas upp i en svärm av kackerlackor. Hade jag fått Utrustning så hade jag valt en Giftbil eller en häftig kanylpistol; och hade jag fått Kontroll så hade jag valt att kunna befalla skadeinsekter eller att få kontrollförmågan över ohälsosamma vätskor av olika slag; såsom kemikalier och avfall.

Så; tanken är nog att man ska kunna bestämma temat först och sedan slå fram hur det yttrar sig. Vilket ofta (men förstås inte alltid) verkar fungera bra.

Jag är inte helt Gung Ho över slumpandet själv, utan kommer nog tillåta att mina spelare får välja tre grejer fritt om de så önskar. Det är ingen biggie. Jag stör mig personligen mer på att Utrustning är en förmåga och inte ett sätt att förklara varför man har förmågor. Liksom; batarangen skulle väl lika gärna kunna vara en Attack som en Utrustning? Och hur är det om man vill göra en Iron Man; är robotdräkten en Utrustning? Nu vet jag förstås ingenting om vad jag pratar om; jag bara gissar; men det här är frågor jag är väldigt nyfiken på att få besvarade i kommande seriesidor.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Nu på nätet

För min del så funkar dessa sidor utan problem.
Ett ord om siodan åxå, den är i sin enkelthet helt ok. Inte en massa omkringtjaffs. Bara serierna & det funkar alldels utmärkt för mig.

Feliath

Swashbuckler
Blegvad! [Offpist]

Så jag vet inte vad som kan vara fel; har du trampat på nätverkskabeln och därmed avbrutit den del av internetanslutningen som leder till google, kanske?
Nix och njet, repektive. Min uppkoppling är trådlös, och dessutom låter den bisarrt nog folk som inte har rätt lösenord använda just Google ändå, men inget annat.
Just nu försöker jag lista ut om det är någon av mina säkerhetsnazist-inställningar som ställer till det.

/Feliath — blegv