Smrtihara said:
Vimes förslag låter hysteriskt dåligt. Ska vi ha flera olika attribut som folk väljer mellan att outa så att varulvarna kan droppa vad som helst i röran utan att vi får överblick? Nej, nej. Vi kör alla på något attribut. Förslagsvis det flest har outat hittills. Beväpning, right?
Om det inte framkommit av min tidigare argumentering anser jag alltså att det viktigaste INTE är informationen i rollen (d.v.s. kön och beväpning). Det viktigaste i ett varuvlspel är VAD SOM SKRIVS. Det är i formuleringar varulvarna hittas. Kan vi skaka fram någon med hjälp av info är det också bra, men det är inte det primära, imo. Därför är det inressant att se vad folk väljer och så vidare och hur man resonerar kring vad man vill släppa för info.
(Noterar: En massoutning innebär att vi släpper all info, eller i varje fall all info om en viss sak (kön osv). Det anser jag alltså inte är det vi ska göra i första rundan, men det kan definitivt vara aktuellt senare.)
När vi hade massoutat kön i Stargate så stämmer det att vi kunde plocka en varulv på det. Det stämmer också att varulvarna agerade på informationen (och plockade Lukas och lämnade varulvs-xyas kvar som ensam kvinna), detta förvirrade oss rejält. Hade det inte varit för infon om kön i det läget tror jag att vi hade plockat xyas, för han hade gett ifrån sig scum tells tidigare. Varulvarna kan också agera, och agera mer genomtänkt, på informationen som outas.
Därför är det primära det som skrivs i tråden, argumentering, motiveringar och röster. Det är där varulvarnas ludna svansar syns bakom lögnerna.
Hur som tänker jag inte fortsätta den här agumenteringen med ytterligare en person, men det är noterat vad du tycker, Smrt. Det tycks heller inte finnas tillräckligt många outningsfanatiker (Smrt och Paxen är väl de enda som har argumenterat särdeles hår för det), och vi som inte vill massouta i första rundan är fler, så jag tror att det här är en ickefråga tills vidare.
Återigen, eftersom jag verkar framstå som om jag hatar och avskyr allt som outning heter: massoutning kan vara bra, men inte i första rundan. Massoutning är mer ett verktyg att dra fram när vi kört fast.
-*-
Jag har dock fyra röster på mig, så för att f lite drag i dreven kan jag avslöja att jag har information som rimligtvis borde innebära att det
finns fler än två varulvar, och att jag i min roll har info som antyder att
beväpning och förmåga hänger ihop.
Nu ska jag sova.