Nekromanti Supernaturalgate - runda 1

!Paxen

Swashbuckler
Recca said:
Dina teorier är vettiga men kommer inte de att göra att demonerna kommer mörka vilka vapen de har, förutsatt att du inte sprider disinformation, utan faktiskt sitter på information rörande spelet? Å andra sidan kanske vi kan räkna med att beväpning på något vis har med demoner att göra. För kön är redan givet. 3 demoner, 2 kön (jag har hittills inte hört någonting som skulle tyda på att det finns 4 eller 2 demoner eller för den delen, ytterligare kön). Det kommer vara fler demoner inom ena könet, helt enkelt. Beväpningen är just nu nyckeln till att få en extra edge mot demonerna. För det finns bevisligen fler vapentyper än två.
Det finns ett par möjligheter:

Jag tror att en av oss som har avslöjat beväpning är varulv. Vimes har sagt att vapen och förmåga troligtvis hör ihop. Om ingen av oss har ljugit om sitt vapen, så tror jag att det inte stämmer riktigt, för då skulle nog inte så få vapentyper finnas. samtidigt så skulle det kunna vara att passiva förmågor har en vapentyp, och aktiva en annan.

Recca said:
I min åsikt är könstillhörighet det minst farliga man kan välja att avslöja i nuläget. Därför tror jag det kan vara värt att kika närmare på de som valt att avslöja kön istället för beväpning.
Stämmer. I nästa runda vill jag se mer tryck på att avslöja något mer på dom som har outat kön.

Recca said:
[On that note: Jag undrar över den här kniven som nämndes. Det tycker jag är ett riktigt dåligt vapen på en jägare. Who brings a knife to a gunfight???
Jag skulle kunna kolla i min regelbok för Supernatural bara för att ge exempel på allt som finns där (jägare brukar skaffa det som dom vet fungerar, och med tanke på hur mycket otyg en jägare kan möta...). Men för att vara kortfattad: Demoner har väldigt svårt att dö av människovapen. Du skadar värden, men det betyder inte att demonen dör. Du kan utföra en excorsism, men det skickar bara demonen tillbaka till helvetet.

Men, det finns vapen som dödar demoner. Colten är ett exempel, men även Rubys kniv kan döda demoner. Så, kanske kniven betyder mer?

Recca said:
Jag är nyfiken på hur många som har kniv och hoppas att någon mer sällar sig till skaran av mystiska jägare som tar med sig en kniv till en rädda-världen-situation. Eller hur?]

Som det ser ut just nu har vi enbart information om vapen.
1. Vimes menar att vapentyperna är knutna till förmågor och har redan börjat fundera på en outning av förmågor av personer med pistoler (visserligen schemalagt 1-2 rundor framåt?).

2. Paxen har tidigare skrivit att vapentyper är direkt knutna till demoner. Och någon (minns ej vem) nämnt att demonerna kanske använder en specifik vapentyp.

Jag förstår inte riktigt varför det vore smart att outa kön om man inte är beväpnad med pistol, och gör inte det att de som outar kön och är bybor automatiskt visar att de även har pistol för alla nyfikna varulvar, om den här briljanta idén tas fasta på? För i bybo 101 står det väl klart och tydligt att vi inte ska ljuga.

I min åsikt finns det en motsättning i tillvägagångssätt med att arbeta med båda de här teorierna samtidigt. Dvs, om Paxen har rätt och beväpning är knuten till demoner så vore det väl snarare smart att ta reda på vilken beväpning folk har, istället för att outa kön. Vimes tanke om att förmågor är knutna till vapen kan säkert vara giltig, men jag skulle faktiskt inte ödsla tid på den "aningen" i nuläget. För den biten information verkar peka på att vi jägare måste outa våra förmågor innan vi kan ta reda på vem som är demon, och det tjänar varulvarna på, vill jag lova.

Jag tänker outa vapen när det är min tur, och jag skulle vilja se fler göra detsamma. Om någon har en bättre idé står det dem fritt att framföra den idén, eller avråda mig från mitt beslut.
Well, mitt antagande att vapen passar ihop med vilken faktion man tillhör behöver inte stämm, jag baserade det på vimes info om att förmågor och vapentyper passade ihop. Just nu är det en gissning, tills vidare iaf.

Jag skriver som jag skrev tidigare: Om inte alla hinner med att outa vapen så tycker jag att det kan vänta tills nästa runda. Annars så är det svårt att se ett samband.

Vimes

Sillkung
Recca said:
Jag förstår inte riktigt varför det vore smart att outa kön om man inte är beväpnad med pistol, och gör inte det att de som outar kön och är bybor automatiskt visar att de även har pistol för alla nyfikna varulvar, om den här briljanta idén tas fasta på?
Du tappar mig här Recca. Du menar att det INTE är smart att OUTA KÖN om man är beväpnad med PISTOL? Varför skulle det automatiskt innebära att man har pistol bara för att man outar kön?

Recca said:
I min åsikt finns det en motsättning i tillvägagångssätt med att arbeta med båda de här teorierna samtidigt. Dvs, om Paxen har rätt och beväpning är knuten till demoner så vore det väl snarare smart att ta reda på vilken beväpning folk har, istället för att outa kön. Vimes tanke om att förmågor är knutna till vapen kan säkert vara giltig, men jag skulle faktiskt inte ödsla tid på den "aningen" i nuläget. För den biten information verkar peka på att vi jägare måste outa våra förmågor innan vi kan ta reda på vem som är demon, och det tjänar varulvarna på, vill jag lova.
Det förutsätter att kön inte har någon betydelse alls, och det har jag ingen anledning att tro. Jag menar kopplingarna kan se ut såhär:
1. Kön är kopplad till varulveri (via passiv info i stil med två Demoner har ett visst kön).
2. Beväpning är kopplad till varulveri (i stil med "minst en knivbärare är varulv)
3. Beväpning är kopplad till förmåga (i stil med alla med pistol har någon typ av siarförmåga)
4. Kön är kopplat till förmåga (i stil med alla män har aktiva förmågor (för att xyas är en slav under patriarkatet? :gremwink: )
5. Kön och beväpning är sammankopplade (i stil med: alla män har skjutvapen)

I princip kan ju alla dessa vara giltiga samtidigt 1-2-3-4-5. Eller så är det 1-3, eller 1-3-5 o.s.v. Det är skitsvårt att veta. Grejen är ju, att vi i byn vill skaka fram information kring varulveri, och varuvlarna vill ha information om förmågor. Just nu vet vi ingenting egentligen. Grejen är ju att om det är så att BÅDE beväpning och kön BARA är kopplade till varulveri (1-2, alt. 1-2-5) så skulle spelet antagligen kunna anses vara felkonstruerat, och det skulle vara helt riskfritt och jättebra att massouta både kön och beväpning med en gång. Men jag tror inte xyas har gjort spelet sådant.

När jag säger att jag har information som antyder att beväpning är kopplad till förmåga innebär det inte att beväpning inte kan vara kopplad till varulveri, eller att kön inte kan vara kopplad till förmåga. Det enda det säger är att jag har information som kan antyda att beväpning har koppling till förmåga.

Recca said:
Jag tänker outa vapen när det är min tur, och jag skulle vilja se fler göra detsamma. Om någon har en bättre idé står det dem fritt att framföra den idén, eller avråda mig från mitt beslut.
Jag förstår ärligt talat inte hur du kommer fram till den slutsatsen, men det visar sig väl. Jag ser hellre att du outar kön, egentligen.

Recca

Femme Fatale
Paxen said:
Det finns ett par möjligheter:

Jag tror att en av oss som har avslöjat beväpning är varulv. Vimes har sagt att vapen och förmåga troligtvis hör ihop. Om ingen av oss har ljugit om sitt vapen, så tror jag att det inte stämmer riktigt, för då skulle nog inte så få vapentyper finnas. samtidigt så skulle det kunna vara att passiva förmågor har en vapentyp, och aktiva en annan.
Om jag ska vara ärlig så tror jag inte alls på den idén. Det känns för svårtolkat. Vi måste i princip vänta till runda 2-3 för att ha en chans att ge oss på en sån sak. Men okay, det kan vara en extra metod att skaka fram demoner. Bara det att det måste finnas mer än tur att hjälpa oss innan runda 2-3, liksom. Annars är spelet felkonstruerat. Och därför är det inte heller intressant just nu, väl?

Paxen said:
Men, det finns vapen som dödar demoner. Colten är ett exempel, men även Rubys kniv kan döda demoner. Så, kanske kniven betyder mer?
Jaaaa... Jag minns colten och typ en kniv... Var längesen jag såg nåt från supernatural. Men den var ju magisk, vilket eventuellt ritar en rejäl måltavla på Möllers rygg.

Paxen said:
Well, mitt antagande att vapen passar ihop med vilken faktion man tillhör behöver inte stämm, jag baserade det på vimes info om att förmågor och vapentyper passade ihop. Just nu är det en gissning, tills vidare iaf.

Jag skriver som jag skrev tidigare: Om inte alla hinner med att outa vapen så tycker jag att det kan vänta tills nästa runda. Annars så är det svårt att se ett samband.
Jag skulle vilja se K.K outa beväpning härnäst i alla fall.

Recca

Femme Fatale
Vimes said:
Grejen är ju, att vi i byn vill skaka fram information kring varulveri, och varuvlarna vill ha information om förmågor. Just nu vet vi ingenting egentligen.
[...]
Det enda det säger är att jag har information som kan antyda att beväpning har koppling till förmåga.
[...]
Jag förstår ärligt talat inte hur du kommer fram till den slutsatsen, men det visar sig väl. Jag ser hellre att du outar kön, egentligen.
Jag tycker bara att det vore en rimlig ulv-taktik att rikta uppmärksamheten mot vapentyper=förmågor eftersom de ju vill ha reda på förmågor. För övrigt ringar det jättekonstigt i mina öron att en bybo, väl medveten om att ulvarna tjänar massor på informationen att vapentyper=förmågor är den första att avslöja att vapentyper är kopplade till förmågor. Du säger det ju själv i det här inlägget, liksom. Nu får jag jättemycket scum-tells på dig Vimes.

Hur kommer det sig att du valde att släppa den här informationen? Bara klumpigt eller en taktik på något vis?

Smrtihara

Warrior
Nu när vi fått bra info av Korpa så vill jag flytta min röst till K.K. Detta för att han har lirat hyfsat same same som när han var varulv i stargate. Men egentligen främst för att jag vill ha två drev igång. Ett mot Recca och ett mot K.K känner jag ger oss mest i nuläget.

Recca

Femme Fatale
Vimes said:
Recca said:
Jag förstår inte riktigt varför det vore smart att outa kön om man inte är beväpnad med pistol, och gör inte det att de som outar kön och är bybor automatiskt visar att de även har pistol för alla nyfikna varulvar, om den här briljanta idén tas fasta på?
Du tappar mig här Recca. Du menar att det INTE är smart att OUTA KÖN om man är beväpnad med PISTOL? Varför skulle det automatiskt innebära att man har pistol bara för att man outar kön?
Det var Paxen som skrev att personer ska outa kön om de är beväpnade med pistol ju. Dvs, alla som outar kön outar samtidigt att de har en pistol hädanefter om vi utgår ifrån att alla följer Paxens plan.

!Paxen

Swashbuckler
Recca said:
Vimes said:
Recca said:
Det var Paxen som skrev att personer ska outa kön om de är beväpnade med pistol ju. Dvs, alla som outar kön outar samtidigt att de har en pistol hädanefter om vi utgår ifrån att alla följer Paxens plan.
Nu vet jag inte vad du menar. Det jag skrev var att dom som har avslöjat kön vill jag veta beväpning till nästa runda. Är det det du menar? Skrev jag slarvigt, eller hittar jag inte rätt inläggg?

Recca

Femme Fatale
Gu va paranoid jag känner mig.

Jag ska ta en liten paus från varulvsspelet innan jag får en hjärtattack. xD

Recca

Femme Fatale
Men, jag vill säga det härochnu att om du (dvs dom som inte har avslöjat sin beväpning) har ett annat vapen än kniv eller pistol, avslöja inte det förrän åtminstone nästa runda, om du inte tror att du riskerar att åka ut (dvs, riskerar att dödas eller röstas ut). Jag tycker att den infon kan vara bra att hålla på just nu om jag ska vara ärlig, för jag tror att en av oss som har avslöjat sin beväpning är varulv och kanske har ljugit om sin beväpning. Tror inte att Vimes har ljugit om detta dock, utan tror att han är tillräckligt smart för att inte göra det (för, ärligt talat, vad skulle en lögn om det ge just nu?).
Här.

Recca

Femme Fatale
Ojdå. Jag övertolkade dig visst. x.x Ännu en anledning att lämna diskussionen ett litet tag.

!Paxen

Swashbuckler
Recca said:
Ojdå. Jag övertolkade dig visst. x.x Ännu en anledning att lämna diskussionen ett litet tag.
Jag förstår det, det där inlägget var dåligt, riktigt dåligt.

Ber om ursäkt, ska försöka vara mer tydlig vad jag menar och inte hålla på och svammla.

Vimes

Sillkung
Recca said:
Vimes said:
Grejen är ju, att vi i byn vill skaka fram information kring varulveri, och varuvlarna vill ha information om förmågor. Just nu vet vi ingenting egentligen.
[...]
Det enda det säger är att jag har information som kan antyda att beväpning har koppling till förmåga.
[...]
Jag tycker bara att det vore en rimlig ulv-taktik att rikta uppmärksamheten mot vapentyper=förmågor eftersom de ju vill ha reda på förmågor. För övrigt ringar det jättekonstigt i mina öron att en bybo, väl medveten om att ulvarna tjänar massor på informationen att vapentyper=förmågor är den första att avslöja att vapentyper är kopplade till förmågor. Du säger det ju själv i det här inlägget, liksom. Nu får jag jättemycket scum-tells på dig Vimes.

Hur kommer det sig att du valde att släppa den här informationen? Bara klumpigt eller en taktik på något vis?
Jag förstår inte alls hur du resonerar. Om jag hade varit varulv och vetat att vapen och förmåga har en koppling, så hade jag väl argumenterat för att vi skulle outa just beväpning, eftersom jag som varulv vill sniffa efter powerroller.

Om det är så, att förmåga har en koppling mot beväpning, verkar det då rimligligt att som bybo outa beväpning.

Från min horisont ser det bättre ut för byn att outa kön än beväpning, men de som pushar för beväpning kanske har bra förmågor eller information kopplad till denna variabel som kan hjälpa oss, vad vet jag.

Notera att min "outning" kring detta (förmåga kan ha koppling mot beväpning), egentligen bara säger något om den information som finns i min roll. Hade det varit så att jag hade haft den uttryckliga informationen att "det finns en koppling mellan beväpning och förmåga" hade jag inte uttryckt mig som jag gjorde. Min outning har ju karaktär av att vara en spekulation utifrån min egen information.

unfairs outning: "de med samma vapen har inte samma förmåga", talar ju emot att denna min outning säger något om något annat än min egen roll, men min outning innehåller, om den extrapoleras och sätts i sitt sammanhang med allt annat jag skrivit kring kön och beväpning, väldigt mycket information om den information jag sitter på.

Vimes

Sillkung
Vimes said:
Om det är så, att förmåga har en koppling mot beväpning, verkar det då rimligligt att som bybo outa beväpning ???

Vimes

Sillkung
Recca said:
I min åsikt är könstillhörighet det minst farliga man kan välja att avslöja i nuläget. Därför tror jag det kan vara värt att kika närmare på de som valt att avslöja kön istället för beväpning.
Jag måste kommentera det här också. Jag tycker du är bra, Recca, men här uttrycker du dig väldigt märkligt.

Jag tror också att könstillhörighet är det minst farliga (för byn) att avslöja i nuläget. Därför anser jag det vara värt att kika närmare på de som valt att outa beväpning istället för kön.

Vi ska välja att outa det som är minst farligt för oss att outa.

Om jag ska tolka dig välvilligt så menar du att kön är det minst farliga för varulvarna att outa, det håller jag inte med dig om. Däremot noterar jag att din hållning kan säga något om din egen information.

Recca

Femme Fatale
Vimes said:
Recca said:
Jag måste kommentera det här också. Jag tycker du är bra, Recca, men här uttrycker du dig väldigt märkligt.

Jag tror också att könstillhörighet är det minst farliga (för byn) att avslöja i nuläget. Därför anser jag det vara värt att kika närmare på de som valt att outa beväpning istället för kön.
Jag menade att det blir "ofarligt" för alla att avslöja kön eftersom vi resonerar kring beväpning hela tiden. Å andra sidan är det nog bara en rätt så ytlig säkerhet. Så jag var nog lite ute och vimsade när jag skrev det där.

Recca

Femme Fatale
Vimes said:
Notera att min "outning" kring detta (förmåga kan ha koppling mot beväpning), egentligen bara säger något om den information som finns i min roll. Hade det varit så att jag hade haft den uttryckliga informationen att "det finns en koppling mellan beväpning och förmåga" hade jag inte uttryckt mig som jag gjorde. Min outning har ju karaktär av att vara en spekulation utifrån min egen information.

unfairs outning: "de med samma vapen har inte samma förmåga", talar ju emot att denna min outning säger något om något annat än min egen roll, men min outning innehåller, om den extrapoleras och sätts i sitt sammanhang med allt annat jag skrivit kring kön och beväpning, väldigt mycket information om den information jag sitter på.
Visst. Det kan jag köpa. For now. Men jag tänker fortsätta vara paranoid. :gremlaugh:

Vimes

Sillkung
Recca said:
jag tänker fortsätta vara paranoid. :gremlaugh:
Bra! Jag tycker du gör helt rätt som ny till spelet: driver på, ifrågasätter, rotar i saker som folk har sagt. Är man velig i varulvsspel så blir man lamslagen. Kör hårt, rocka och var ärlig! det är medicinen för en bybovinst.

Nu, tror jag att jag sitter och väntar på att Konrad Konvalj ska yttra sig, han är online ser jag.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Vimes said:
Jag funderar kring det här. Hur många olika beväpningar kan det finnas? Kan det vara binärt i stil med kön?

Nu kommer lite teorier kring hur det kan fungera:
* Alla jägare och demoner är antingen kvinnor eller män (demonerna tar ju över värdkroppens kön). Däremot är demonerna inte beväpnade med konventionella vapen som pistol eller kniv. Vad tror ni om det?
* Kön är knutet till varulveri. (Typ: minst två varulvar är kvinnor). Medan vapen är kopplat till förmåga (typ: alla som har likadana vapen har likadana förmågor). Jag har som sagt viss anledning att tro så, men det är inte så jättestarkt, men i så fall borde det innebära att Paxen och unfair har samma förmåga som jag har, om ingen av dem har ljugit.
*Ev har både demoner och jägare samma typ av kön och vapen, här kan det vara så att jägare med samma vapen har samma förmåga, men att den demon med samma vapen inte har det, isf bör vi tänka till ordentligt när vi pressar efter förmåga. Ska vi pressa efter förmåga ska vi först pressa den inom varje beväpningsgrupp som är mest misstänkt (i.e. bland pistolkillarna Paxen i nuläget). Dock, förmågeoutning är inte aktuellt denna runda, och knappt ens nästa.
Jag håller med dig agående att demonerna (känns väldigt konstigt att skriva, ordet känns inte rätt i spelets sammanhang enligt mig) med stor sanolikhet har något kön för annars vore det för enkelt att lista ut vilka varulvaran är. Så att varulvaran har kön är något som vi bör utgå ifrån enligt mig. När det kommer till beväpning så vet jag inte hur det fungerar i fluffet. Men om man skulle utgå ifrån att alla är beväpnade, vilket verkar vara troligast enligt mig så skulle det möjligtvis vara så att varulvarna inte kan hantera en specifik form av vapen. Kan demonerna i serien hantera alla typer av vapen?

När det kommer till kön så tror jag att det är högst troligt att kön är rätt så när knutet till varulvarna, vilket har varit en ganska så stark trend i tidigare spel, vilket har givit oss fördelen att det blivit lättare att granska personerna innom könen.

Om vapen och förmågor är kopplade till varandra så bör vi nog undvika att outa vapen och istället gå ut med kön först. Sen så skulle jag bli väldigt förvånad ifall roller med samma beväpning skulle ha samma förmåga, jag tror nämligen att yxas är mer kreativ än så. Skulle jag sätta upp ett spel så skulle jag i största möjliga mån undvika att ha dubbletter utav förmågor och beväpning.

En möjlighet vi inte har betänkt är ifall yxas valt att inte ge alla en förmåga/information, i och med att han skrev i start inlägget att:
xyas said:
Vissa deltagare har roller som kräver att de kommunicerar med mig. Detta görs visa PM här på forumet.
Alternativ är att det finns passiva förmågor. Vilket skulle kunna betyda att starkare vapen kanske innebär aktiva förmågor medan svagare vapen har passiva förmågor eller tvärt om. Oavsätt så anser jag att vi bör vara försiktiga med att outa vad vi har för beväpning då det är troligare att de är kopplat till förmågorna än vad kön är.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Fain said:
Jag måste säga att jag gillar dina tankar Vimes, men jag tänkte bara slänga in en sak så att vi inte tappar bort oss för mycket om just det utan kan börja med de andra två.

JAG ÄR BEVÄPNAD MED GEVÄR. Alltså tror jag inte på din punkt ett, jag kan däremot säga att jag tror på din punkt 2&3

ANLEDNINGEN TILL ATT JAG OUTADE:

Jag vill inte att vi ska börja diskutera saker som senare visar sig vara helt fel bara för att jag inte gick ut med något som kunde stoppa det.
Men för i helvetet!
Varför går du ut med information trots att du inte har ett drev på mot dig? Det är just sånt här som inte ger oss något alls. Och du får fan förklara din motivering tydligare. Jag fattar inte den över huvudtaget. Vad är det du vill stoppa med att outa din beväpning?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Recca said:
Jag ser ett litet drev mot mig bildas men jag tycker det kan vara värt att höra vad K.K har att säga först, eftersom misstankarna mot mig inte kan vara så mycket högre än vad de borde vara mot honom.

Sen så lovar jag att outa beväpning, som sagt.

Röst: Konrad Konvalj

Vi behöver mer information från dig, helt enkelt. Och det är ett lika bra drev som på någon annan.
Det är så jäflarns mycket poster mina vänner! Jag har ingen aning om hur många som drevar K.K just nu, men jag är villig att snacka.

Dock..

Varför är du villig att outa beväpning Recca? Jag känner mig mer intresserad av ditt kön. Speciellt när du lovar att outa din beväpning.

Jag själv har ju lovat att börja snacka så snart ett drev drivs mot mig, och nu gör det ju det.

Jag kommer att outa min beväpning.