Nekromanti Supernaturalgate - runda 1

Vicotnik

Den onde
Staff member
Dr. Frankenstein said:
Är det så att de som har en förmåga också har en nackdel?
Är det någon som har mer än en förmåga?
Finns det siare? Om det finns siare vad skulle dom då kunna sia?
Vad är en väktare?
1. Nej.
2. Extremt sälsynt, tror det bara har hänt någon enstaka gång.
3. En normal siare brukar sia på varulv/bybo. Sen finns det siare som kan sia på allt möjligt så som kön, vapen, vem som använder förmågan mot vem osv.
4. En väktare kan skydda en person från varulvarnas nattdödande.

Möller

Hubert Hortlax
Smrtihara said:
Efter lite statistik, en längre frånvaro och inget direkt vettigt så hoppar du in och frågar om powers? Du vet att det ser skumt ut va?

Känns som ett klavertramp från en varulv för hur mycket har vi inte snackat om att hålla inne med powers?
Äh. Kom ihåg att Frankenstein är ny till spelet. Jag har nämnt väktare, därav den frågan.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Möller said:
Dr. Frankenstein said:
Är det så att de som har en förmåga också har en nackdel?
Traditoniellt är ju förmågorna tveeggade svärd. De är användbara, men det resulterar också i att varulvarna vill mörda en.

Dr. Frankenstein said:
Är det någon som har mer än en förmåga?
Ingen aning.

Dr. Frankenstein said:
Finns det siare? Om det finns siare vad skulle dom då kunna sia?
Antagligen finns det siare. Jag gissar att det funnits i alla spel på wrnu. Som jag ser det kan det finnas upp till tre stycken som siar fraktion, kön respektive beväpning.

Dr. Frankenstein said:
Vad är en väktare?
De kan meddela spelledaren om en spelare de skyddar. Den spelaren kan inte mördas den rundan.
Tack för förklaringen då jag ej har spelar på WRNU så var jag osäker på hur det fungerade här.

Recca

Femme Fatale
Ärligt talat förstår jag inte poängen med att ha en skyddsamulett mot magi eller outa den. Det känns också som att du lite alltför hastigt satte samman ditt rollformulär med motiveringen att du inte kommer kunna vara med något mer ikväll... Men nu sitter du ju här och diskuterar... Så varför outade du alltihopa?

Unfair

Hero
Recca said:
Unfair. Känner du och Maniac xyas irl?
Två svar.

1.
xyas said:
11. Rollerna är slumpmässigt fördelade bland spelaren. Ingen hänsyn till något har tagits.
2.
Nej, jag känner inte Xyas, så vitt jag vet i alla fall. Tvivlar starkt på att Maniac gör det häller.

Smrtihara

Warrior
Tycker du att jag är tyst? Ookej. Reccas outning har jag kommenterat i minst två inlägg. Tänker inte citera mig själv för jag skriver på mobilen.

Jag håller fast vid att en jägare som sålt sin själ kan vara dtf. Varför är det konstigt? I nuläget ser jag ingen nytta med info om dtf. Om det inte rör sig om dtf så har jag givetvis feltolkat. Det presenterades alternativ till hur det skulle funka i spelet. Unfair skrev om det tror jag. Att jägaren byter sida efter ett antal rundor. Skulle det vara så så står mitt argument kvar. Om jägaren är onding från början kan vi ju fortfarande bara jobba vidare som vi gör, eller missar jag något?

Hur tänker du själv ang. Detta?

Unfair

Hero
Möller said:
Jo, en fråga till unfair och Maniac:

Hur har ni konverserat (ledsen om jag missat detta)? Varför valde ni det mediet?
En del via PM, främst första dagen. Men även via skype. Sedan så träffar vi varandra nästan dagligen så det har blivit en del i person också.

Varför undrar du?

Möller

Hubert Hortlax
unfair said:
Möller said:

Hur har ni konverserat (ledsen om jag missat detta)? Varför valde ni det mediet?
En del via PM, främst första dagen. Men även via skype. Sedan så träffar vi varandra nästan dagligen så det har blivit en del i person också.

Varför undrar du?
För att varulvar normalt inte konverserar via PM, har jag hört. De syns då i listan över inloggade användare. Det hade varit bra för er om Maniac faktiskt synts till där, det hade fått er att verka mer trovärdiga när det hela avslöjades.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Recca said:
Ärligt talat förstår jag inte poängen med att ha en skyddsamulett mot magi eller outa den. Det känns också som att du lite alltför hastigt satte samman ditt rollformulär med motiveringen att du inte kommer kunna vara med något mer ikväll... Men nu sitter du ju här och diskuterar... Så varför outade du alltihopa?
Anledningen till att jag valde att gå ut med all min information är att jag kunde se att att drev var påväg att bildas mot mig pga hur jag reagerade igår. Samt att det då kändes som troligast att jag skulle röstas ut och att jag inte kan delta förens jag kommer hem efter träningen vid ca 21, då rundan är slut så ville jag inte att den information jag sitter på skulle försvinna ut i intet med mig.

Möller

Hubert Hortlax
Smrtihara said:
Jag håller fast vid att en jägare som sålt sin själ kan vara dtf. Varför är det konstigt? I nuläget ser jag ingen nytta med info om dtf. Om det inte rör sig om dtf så har jag givetvis feltolkat. Det presenterades alternativ till hur det skulle funka i spelet. Unfair skrev om det tror jag. Att jägaren byter sida efter ett antal rundor. Skulle det vara så så står mitt argument kvar. Om jägaren är onding från början kan vi ju fortfarande bara jobba vidare som vi gör, eller missar jag något?

Det jag reagerar på är att du i inlägget jag citerade utgår ifrån att jägaren med såld själ är den tredje fraktionen. Det är ju egentligen bara en av flera teorier. Men okej, jag kanske övertolkar.

Den möjlighet en jag tror mest på är att en ond jägare är bara en demon som troligen sias som jägare. Det är enkelt, rent spelmässigt.

Tredje fraktion tror jag inte riktigt på. Vad jag förstått så har sådana blivit rätt impopulära i varulvsspelen, då de aldrig riktigt funkat. Men här får Vimes och Vicotnik gärna bekräfta eller dementera. Dessutom tycker jag inte en jägare utan själ låter stämmer som onding, rent fluffmässigt.

En vilande demon, en jägare som plötsligt blir ond blir konstigt. Denna jägare måste ju rimligtvis inte veta om att hen ska bli ond, något annat vore ju konstigt. Men är det så så stämmer fluffet inte så bra.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Möller said:
unfair said:
Möller said:

Varför undrar du?
För att varulvar normalt inte konverserar via PM, har jag hört. De syns då i listan över inloggade användare. Det hade varit bra för er om Maniac faktiskt synts till där, det hade fått er att verka mer trovärdiga när det hela avslöjades.
Tipset att inte kommunisera via PM som varulvar är en kvarleva från de första varulvsspelen där flera användare satt och kollade inloggningssidan ifall någon deltagare skrev pm eller inte och använde det (screen shots) i argumentationerna, det vara väldigt använbart fram tills det påpekades att bland annat redaktörer och moderatorer måste läsa skriva pm i sin roll som ansvariga. Samt att det finns många som skriver skickar pm till andra användare på forumet, Möller se bara på hur vi organiserar våra spelträffar via forumet.

Så i teorin skulle varulvaran kunna köra sina diskutioner via pm då man inte kan se till vem du skriver pm på inloggningssidan.

Möller

Hubert Hortlax
Tack, Vicotnik. Det var ingen stor grej, men fråga kan man alltid.

Förresten, är det någon som sitter på en vettig rösträkning? Mitt verkar inte stämma.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Möller said:
Smrtihara said:

Det jag reagerar på är att du i inlägget jag citerade utgår ifrån att jägaren med såld själ är den tredje fraktionen. Det är ju egentligen bara en av flera teorier. Men okej, jag kanske övertolkar.

Den möjlighet en jag tror mest på är att en ond jägare är bara en demon som troligen sias som jägare. Det är enkelt, rent spelmässigt.

Tredje fraktion tror jag inte riktigt på. Vad jag förstått så har sådana blivit rätt impopulära i varulvsspelen, då de aldrig riktigt funkat. Men här får Vimes och Vicotnik gärna bekräfta eller dementera. Dessutom tycker jag inte en jägare utan själ låter stämmer som onding, rent fluffmässigt.

En vilande demon, en jägare som plötsligt blir ond blir konstigt. Denna jägare måste ju rimligtvis inte veta om att hen ska bli ond, något annat vore ju konstigt. Men är det så så stämmer fluffet inte så bra.
När det kommer till DTF så är chansen för dtf att vinna nästan alltid lika med 0. DTF är mer till för att göra spelet lite underhållande i mer normala (icke tema-spel).
Jag kan hålla med om att DTF har inte rikigt fungerat på ett bra sätt här på forumet, möjligtvis i Mutant:UA fungerade dtf hyfsat (var nära på att vinna till och med om jag inte missminner mig).

Recca

Femme Fatale
Vicotnik said:
Recca said:
Anledningen till att jag valde att gå ut med all min information är att jag kunde se att att drev var påväg att bildas mot mig pga hur jag reagerade igår. Samt att det då kändes som troligast att jag skulle röstas ut och att jag inte kan delta förens jag kommer hem efter träningen vid ca 21, då rundan är slut så ville jag inte att den information jag sitter på skulle försvinna ut i intet med mig.
Hm... Jag tror inte att Vicotnik är ulv. Det är för sloppy av en ulv att lämna så mycket åt en dåligt kalkylerad risk, helt enkelt.

Unfair

Hero
Vicotnik said:
Möller said:
unfair said:
Största problemet som jag ser är att jag troligtvis får hårigt besök inatt. Men om det är bra för byn, kanske. Det låter bara inte så bra att vi röstar ut en person som för mig är grön, men jag förstår resonemanget.
Jag kan inte se att demonerna är sådär jättesugna på att ta kol på dig. Det grönar Maniac (som fortfarande kan vakna upp och bli en nyttig spelare). Dessutom betraktar jag inte er förmåga som sådär jättekraftfull och farlig. Men jag kan ju ha fel.
Jag skulle säga att förmågan i sig inte är särskillt kraftful. Det förmågan mer eller mindre gör är att minska ner antalet misstänkta om man på något sätt kan bekräfta den ena eller andras oskuld. Just mellan 2 spelare är förmågan inte särskillt kraftig men när antalet spelare ökar (3+) så kan den förmågan bli riktigt kraftful för då vet de att ingen av dem är vaulv och kan lättare synka sina röster mot misstänkta. Vilket också är förmågans svaghet ifall man inte går ut med den så kan de övriga spelarna börja se mönster i hur de röstar och dra slutsattsen att de är varulvar.

Enligt mig så har inte unfair gjort så mycket väsen av sig och med hans förmåga som nu är ute i det öppna så tror jag inte varulvarna ser honom som ett stort hot.
Vid de tillfällen jag är varulv så brukar jag vilja tysta de som är mest aktiva och gärna de som skickar sina misstankar mot andra än någon av varulvarna. Med andra ord så behåller jag gärna kritiker mot mig själv och de andra varulvarna just för att skapa förvirring.
Lite frustrerande att varken du eller möller läste mitt inlägg i kontext med det jag svarade på.

Alltså: Ifall ni röstar ut maniac så tror jag att...

Möller

Hubert Hortlax
unfair said:
Vicotnik said:
Möller said:
unfair said:
Största problemet som jag ser är att jag troligtvis får hårigt besök inatt. Men om det är bra för byn, kanske. Det låter bara inte så bra att vi röstar ut en person som för mig är grön, men jag förstår resonemanget.
Jag kan inte se att demonerna är sådär jättesugna på att ta kol på dig. Det grönar Maniac (som fortfarande kan vakna upp och bli en nyttig spelare). Dessutom betraktar jag inte er förmåga som sådär jättekraftfull och farlig. Men jag kan ju ha fel.
Jag skulle säga att förmågan i sig inte är särskillt kraftful. Det förmågan mer eller mindre gör är att minska ner antalet misstänkta om man på något sätt kan bekräfta den ena eller andras oskuld. Just mellan 2 spelare är förmågan inte särskillt kraftig men när antalet spelare ökar (3+) så kan den förmågan bli riktigt kraftful för då vet de att ingen av dem är vaulv och kan lättare synka sina röster mot misstänkta. Vilket också är förmågans svaghet ifall man inte går ut med den så kan de övriga spelarna börja se mönster i hur de röstar och dra slutsattsen att de är varulvar.

Enligt mig så har inte unfair gjort så mycket väsen av sig och med hans förmåga som nu är ute i det öppna så tror jag inte varulvarna ser honom som ett stort hot.
Vid de tillfällen jag är varulv så brukar jag vilja tysta de som är mest aktiva och gärna de som skickar sina misstankar mot andra än någon av varulvarna. Med andra ord så behåller jag gärna kritiker mot mig själv och de andra varulvarna just för att skapa förvirring.
Lite frustrerande att varken du eller möller läste mitt inlägg i kontext med det jag svarade på.

Alltså: Ifall ni röstar ut maniac så tror jag att...
Du menar att om vi röstar ut Maniac så kommer demonerna att ta ut dig?

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Möller said:
Du menar att om vi röstar ut Maniac så kommer demonerna att ta ut dig?
Jag kan inte hjälpa att tänka att det här är en high risk gamble från Unfairs sida. Om den lyckas så har det "grönat" två ulvar om det är sant så spelar det ingen stor roll.

Recca

Femme Fatale
Smrtihara har varit tyst väldigt länge och precis börjat bli aktiv i tråden efter att hen outade sitt vapen och jag släppte min info. Det är verkligen enbart det allra nödvändigaste av aktivitet från hens sida. Det gör mig nervös.

Dessutom tycker jag att det verkar som att du har en ganska bitsk ton när du svarar på frågor. Du svarar kortfattat och bollar tillbaks med en fråga direkt. Här är det inga speciellt intressanta argument som förs, förutom att du håller en defensiv linje i konversation.

Du överensstämmer också med min info om en demon.

Och jag har ingen anledning att tro att Vico är mer skum än att han blev onödigt sur efter K.K's anklagelse.