Vimes said:
Tja, frågan är väl varför jag valde att sia Dr Frankenstein och inte någon som outat pistol i förra rundan. Svaret är att jag är en envis jävel. Tyvärr kanske. Trots att jävligt lite talade för att Frankie skulle vara varulv i slutet av rundan (jag talar här om outningarna), kunde jag inte släppa hans beteende som jag tyckt varit mycket ulvigt. Jag tänkte att "Ok, byn vill inte döda Frankie, jag kan köpa det, han verkar ju vara siaren. Men jag vill fanimej var säker på honom om jag ska fortsätta lita på honom." Alltså siade jag honom. Sen hade demonerna ihjäl honom, så det var förstås helt bortkastat. Och jag skulle använt min föråga på någon med pistol.
Att jag siade Smrtihara i första rundan var egentligen inte så konstigt. Först hade jag skickat min siarförmåga på dig KK, eftersom din eldkastare stod ut rätt rejält i gänget. Men när Recca kom med "minst en demon har hagelgevär" bestämde jag mig för att sia Smrt som både var kvinna och hade hagelgevär. Det jag tänkte mig var att han sort of skulle grönas av det. (Han kan fortfarande var ulv förstås, det kan ju finnas två ulvar med hagelgevär, eller att Vico ljög om sin beväpning).
Okay. Det HÄR är jätteintressant.
Vimes siade Frankenstein samma runda som Smrt's förmåga inte fungerade på Frankenstein.
När Fains förmåga inte fungerade på Frankenstein skyllde han det på att tomtarna måste ha lagt en demonbesvärjelseförbannelse på honom. Men jag tror att de måste ha kört den på Frankenstein för det vore så konstigt att de körde den på Fain som bara vimsade runt i första och delvis andra rundan.
Runda 1: Fains förmåga misslyckas.
Runda 2: Smrtiharas förmåga misslyckas. Vimes förmåga lyckas.
Vad betyder då det här?
Ja, antingen chansade ulvarna och la sin förmåga på Fain i runda 1, trots att han aldrig ens hintat åt att ha en förmåga. Och sedan körde de den på Smrtihara vilket i runda 2 vore väldigt logiskt.
Min tanke var från början att ulvarna la ett "disruption field" eller liknande på Dr F så att förmågor inte funkade på honom, men om Vimes siande ändå fungerade så betyder det, enligt teorin att de inte alls har en disruption field kraft. Men varför köra den på Fain när det sitter en demonsiar-ängel med i gruppen??
Mitt svar på frågan: Antingen har de inte kraften alls och då är Fain och Smrt demoner, eller så körde de kraften på Dr f och då är Vimes och Smrt demoner.
Min röst ligger kvar.