Gammelsupersar (lång)
Jahapp, där ser man hur lite man vet!
Nåja - Sailor V och Sailor Venus är ju samma person; Minako Aino.
Nåja, rent faktamässig. Man skulle väl inte kunna få veta lite mer om dessa bragdmän (jaja... och kvinnor). Vore faktiskt kul.
Uj, det kan jag göra ungefär hur långt som helst... Jag höll på med de där serierna i två omgångar från sent 70-tal till omkring mitten av 80-talet, i två superhjälteuniversa (så småningom ihopknutna genom flitigt dimensionsresande) som jag brukar kalla 'Striker' resp 'Starstalker' efter deras huvudpersoner. Den senare miljön hade en klart mer konsekvent och utarbetad bakgrund, men den förras power level var mer i linje med den som beskrivs för Capitol City, så det kom med mer figurer därifrån.
Som blivande gamer var jag rätt förtjust i ingående tekniska beskrivningar såväl som personliga quirks och invecklade bakgrunder, så det finns oftast ganska mycket att berätta om varje figur. Men om vi försöker hålla oss till ett kort sammandrag...
<U>Sverox #20: Karlar (och kvinns) i trikåer</U>
Bild 1: Starstalker och Moonbeam vs. computoider.
Hjältarna i Starstalker-universat är F.O.R.C.E.s (Field Operatives with Reconnaisance and Combat Enhancements) från den hyperhemliga Korporationen, vars syfte är att analysera avancerad teknisk information som av okänd anledning skickats bakåt i tidskapslar från en avlägsen framtid. De måste även använda teknologin för att kunna vakta den mot andra organisationer världen över som kommit över liknande kapslar. Starstalker är deras mest framträdande F.O.R.C.E, en organisk cyborg (inga metalldelar) som bl.a har ett internt datorsystem, offensiva högenergivapen, kraftfältsskydd och flygförmåga. Hans flickvän Moonbeam var en cyborg liknande honom men blev pga en rad omständigheter av med sina implantat. Hon fick senare en genmorfosisk dräkt (den på bilden) som kan användas utan kirurgiska ingrepp. Computoiderna är semiintelligenta robotar som har separata processorer och kraftkällor i alla kroppsdelar, så dessa kan fortsätta slåss även om de kapas från det centrala chassit.
Bild 2: Shakti, Tiranga, Doga, Nagraj, Parmanu.
Indian hero, never dies. Se tidigare inlägg.
© Raja Pocket Books
Bild 3: Myrdrottningen återvänder hem.
Myrdrottningen tillhör Striker-universat och var ursprungligen en ren Spidermankopia men fick lite mer egen identitet med tiden. Hon är en blyg forskarråtta med runda glasögon som utnyttjar sitt jobb i institutet NOVA:s laboratorier för att skaffa sig biokemiska krafter (superstark, snabb/vig, stryktålig, handledsvapen med "myrsyra") och superhjälta på sin redan alltför korta fritid.
<U>Sverox #22: Välkommen till Capitol City</U>
Bild 1: Insekten håller sig undan för Striker och Violet 72 efter att ha nedkämpat skurken Glowlord.
Från Striker-universat. Striker själv är en "karatehjälte", en ung arkeolog som genom att översätta gamla stentavlor har återupptäckt en utdöd sydamerikansk(!) superkampsport, den 'Inre Elden'. Violet 72 är en gadgeteer från 4200-talet (och den tematiska länken till Starstalker-universat; hennes motsvarighet i den dimensionen är källan till Korporationens teknologi, fast det är det ingen som vet). Hon leder den kvinnliga supergruppen Femes, men är normalt inte ute och patrullerar på stan på det här viset. Insekten, också en gadgeteer men på klart lägre budget, är rullstolsbunden och kan inte gå utan exoskelettet i hans pansrade dräkt - varför han vill reparera det innan de får syn på honom. Förutom det har han en lång rad inbyggda sensorer, stötvågssändare i stövlarna och "stingskjutare", handledsvapen som avfyrar elektrifierade nålar. Glowlord har diverse energikrafter, som han fick vid en olycka hos NOVA där han var vaktmästare.
Bild 2: Speedflyer och Viscosity ser på ett foto av Rivjärnet, Krigsvargen, Stålfemman, Lady A, Adam Andro, Sailor V, Caliban, Gummibandet och Dragonslayer.
Bilden representerar i detta sammanhang nya och gamla medlemmar av The Ultimates.
Paret Speedflyer (kan flyga ofantligt fort - men inte långsamt) och Viscosity (kan förvandla sig till vätska) kommer från Striker-universat. De har en bakgrund som skolans store Football Stud resp Cheerleader Babe, dock med vissa twists, och ses som lite av de lokala superhjältarnas jetsetters.
Figurerna på bilden har lite blandad härstamning. Rivjärnet (superhård metallhud med rakbladsvassa fjäll) och Krigsvargen (en sorts superninja) är F.O.R.C.E.s från Korporationen - dock inte särskilt representativa; de flesta hjältarna i Starstalker-universat har klart högre power level än så.
Stålfemman förtjänar ett eget stycke; se nedan.
Lady A (kör ett sexhjuligt superfordon kallat Lord A), Adam Andro (android, tänk obeväpnad terminator), Caliban ("brick" med kraftbälte som gör honom superstark men rätt trögtänkt) och Gummibandet (superböjlig akrobathjälte, har begränsad tänjbarhet) kommer alla från Striker-universat.
Sailor V är en 13-årig skoltjej från Tokyo/reinkarnerad prinsessa av Venus/uråldrig kosmisk krigare (© Naoko Takeuchi); se tidigare inlägg.
Dragonslayer är en gammal skapelse av seriefantasten Mikael Bergkvist, bror till en av Tellus-konstruktörerna. Jag fick rita av honom ur minnet och misstänker att jag har fått dräkten lite fel, men trots hundratals seriesidor blev han ändå aldrig ordentligt specad; Micke gjorde under åren ett antal olika versioner av figuren där han genomgick minst fem olika dräkter och minst tre inbördes inkompatibla bakgrunder. Dragonslayer hör hemma i sitt eget serieuniversum, men han och Starstalker har mötts en gång i en 16-sidig crossover som vi tog fram tillsammans.
Bild 3: Faceless vs. Nocturna, Sammy Moran och Blue Cross vs. Professor Psion.
Figurer från Capitol City-universat. Faceless: Kvinnlig ninjatyp, såvitt jag vet utan superkrafter. Nocturna: Bad guy, blir osynlig i mörker. Sammy Moran, the Tank-Smasher: Nedfryst och upptinad hjälte från WW2, kan juggla med stridsvagnar. Blue Cross: Finskbördig superhjälte med patriotisk HiTech-dräkt (inspirerad av Marvel's Vindicator, antar jag). Professor Psion: Master Criminal med psi-krafter.
© Ola Janson, Henrik Örnebring
Stålfemman, ja. Det var min allra första superhjälte, som jag ritade massor av streckgubbeserier om när jag var ca 10-11 år. Han var inspirerad av Stål-Långben(!) och får superkrafter av att äta små röda bär som han odlar i krukor i fönstret på sitt rum. Stålfemman hör hemma i sitt eget universum där han brett flinande slåss mot busar, banditer, fulgubbar och allmänt överspända typer. Han räddar gärna tjejer, men flyger iväg om de vill börja kramas efteråt.
Namnet? Ja, han går alltså i femte klass... (-:
--
Åke