Nekromanti Supers

Dilandau

Myrmidon
Tjabba.

Har länge varit intresserad av superhjälterollspel, men har aldrig kommit mig för att införskaffa något. Nu är jag dock lite sugen på att testa något nytt (spelar mest fantasyspel) men vet inte riktigt vilket system man bör sikta in sig på. Fanken, jag vet knappt vilka spel som existerar! Är det någon här som har koll på superhjältespelen på marknaden? Vilka finns och vilka är bra?

(tycker mig minnas att det var en artikel i Sverox om superspel för något nummer sedan, men givetvis har jag slarvat bort det.)

Dilandau

Myrmidon
Tackar!

Är det någon som har spelat något av de nämnda spelen, som kanske kan upplysa mig om hur de är?

TMNT har jag faktiskt ägt själv en gång i tiden... blev bara lite slumpmässigt spelande med det, vill jag minnas.

Totenklage

Veteran
Re: GODLIKE!

Godlike lär vara väldigt bra (har inte prövat själv) men vad mer kan man begära av männen bakom Delta Green än ett höjdarspel?

Spana in Godlike här.

Rosen

Myrmidon
Hindustani Supers

Artikeln i Sverox (som jag tyckte om) handlade om superhjältespelande i sig, kanske inte så mycket om olika spel.

Kan fö fylla på med lite trivia:
De avbildade superhjältarna från Raja Pocket Books kommer från en bunt serietidningar som jag köpte i Indien '98 -- A5, ca 40 sidor i färg, tecknade lite i stil med amerikanska 70-talsserier, jävligt blodiga. De har ett rätt ballt superhjälteuniversum med hinduiska demoner och monster från bortglömda djungelstäder som frekventa bad guys (alla historierna utspelas förstås i Indien). Tidningarna är på hindi, men efter lite översättningshjälp fick jag fram följande namn på figurerna på bilden:

Tjejen är Shakti ("Kraft"), en blåhudad hämnerska som fick superkrafter av gudinnan Kali och som främst ägnar sig åt att slakta kvinnomisshandlare. Han med den patriotiska manteln heter Tiranga ("Tre färger") och är tydligen en rätt välkänd seriefigur i Indien. Killen med bulldogmasken är Doga (betydelse okänd, ev. en ordlek på engelska "dog"), en indisk Punisher med license to kill. Orm-killen heter Nagraj ("Ormkungen") och har ungefär varenda orm-relaterad superkraft som en manusförfattare kan komma på. Han är en rätt gammal seriefigur och är tydligen Raja Pocket Books' flaggskepp. Han med atommärket heter Parmanu (ett styrkeprefix, jfr norska "kjempe-"), en typisk HiTech-hjälte med diverse gadgets i dräkten.

Det finns fler superhjältar än dem i Raja-universat, givetvis.

--
Åke

mcwolfe

Veteran
Hej!.

Här kommer en liten sammanfattning samt kommentarer av de jag känner till... (inte sorterade i någon särskild ordning)

Golden Heroes - Ett av de första jag stötte på (slutet på 80-talet).. tillverkades av Games Workshop.. finns inte längre, men senast jag kollade fanns det ett webprojekt att lägga upp reglerna på nätet. Har dock inte adressen. Kan vara värt en koll om man kommer över det. Enkla, snabba regler, med krav på bra bakgrundsstory om man ska få ha kvar de krafter man slått fram.

DC Heroes (Mayfair games) - Det första DC-spelet... (med Superman och Batman i spetsen).. Lyckas bra med att simulera spel på ganska hög nivå, kanske inte lika bra på gatnivå (Batman, Daredevil och liknande)... Ges inte ut längre, men pulsar games har tagit över systemet och ger ut det under namnet Blood of Heroes.

DC Universe (West End Games) - Också DC-världen.. ges ut av samma killar som gjorde gamla stjärnornas krig. Använder en förenklad modell av deras D6-system. Tyvärr så har det vissa brister, även om grundtanken i spelet är väldigt bra. Enligt recensioner som jag läst så är supplementen till detta spel helt suveräna.

Marvel Super Heroes Adventure Game - TSR's första försök att ge ut ett spel i Marvelvärlden (Spiderman, Hulk, X-Men). Enkelt, smidigt men kanske lite för "grovkornigt". Liksom första DC-spelet tabellbaserat.

Marvel Saga - TSR's andra försök på Marvelvälden. Ännu enklare och snabbare än det första. Använder sig av ett kortsystem som gör det hela lite intressant om man vill prova på något nytt. I kombination med boken THe Reed Richards Guide to the Marvel Universe blir det här riktigt bra.

Gurps Supers - Gurps med superkrafter. Fungerar väldigt bra på lågnivå-spelande.. men så fort man vill ha hjältar som ligger på lite högre nivå så fixar inte Gurps-"motorn" att hantera det tyvärr.

Aberrant (White Wolf) - Använder samma variant av storytellersystemet som Trinity /Aeon (och utspelas i samma historia.. fast några hundra år innan).. Intressant värld, reglerna fungerar väldigt bra, även om jag saknar vissa bitar (gadgets och magi framför allt.. detta f.a för att de inte finns i den världen som beskrivs.. men ändå).

Champoins (Herogames) - Ett av de mer kända.. Karaktärsgenerationssystemet tillåter dig att göra exakt den person du vill i speltermer.. Detta gör det samtidigt mångfacetterat och lite plottrigt. Sen faller det tyvärr på spelsystemet.. lite väl klumpigt.

Heroes Unlimited (Palladium Games) - Ett level-baserat superhjältespel där man slår fram på en hel drös tabeller vad man ska vara för person. Fungerar bäst på lågnivå-spel.

Dessa är de spel jag provat på... sen finns det ett par till, varav det mest kända nu väl är Brave New World, som är någon slags dystopisk-nära-framtid-med-personer-med-superkrafter-variant. Det enda jag vet om det är att man inte skapar sin rollperson själv så mycket, utan väljer mellan olika färdiga paket.

Själv väntar jag med spänning på Silver Age Sentinels (Guardians of Order) som ska komma ut till sommaren (och som prenumeranter på Pyramid får speltestfilerna till redan i vår). Löst baserat på deras spel Big Eyes Small Mouth.. På deras hemsida finns det ett utkast till karaktärsgenerationsreglerna, och det verkar väldigt lovande.

Såja.. det var en kort sammanfattning.. Jag har säkert missat något, men har du frågor så skicka dem gärna.

Mvh
Ulf

Kameli

Warrior
Månne en av sailor flickorna?

Tycker nog att jag känner igen en av superhjältarna på bilderna i senaste sverox. Riktigt stiligt faktiskt /images/icons/tonguea.gif
Är det Sailor Venus månne?

Rosen

Myrmidon
Re: Månne en av sailor flickorna?

Hm? Jag postade ett svar på den här, men det försvann visst spårlöst... Nå, försöker igen.

Är det Sailor Venus månne?

Nästan... Sailor V, den ursprungliga sjömansklädda krigaren för kärlek och skönhet, som bekämpade den Mörka Agenturens demoner långt innan Usagi Tsukino ens hade hört talas om en Måntiara.

© Naoko Takeuchi

Samtliga figurer på bild i de där två artiklarna är fö lånade ur befintliga källor, fast de flesta kommer från mina egna gamla serier som jag brukade rita omkring högstadiet och gymnasiet. Tyvärr är det bara den sista bilden som visar figurer från Capitol City-universat (den flygande killen är Blue Cross från The Ultimates).

--
Åke

Tepet Jikad

Veteran
Mja, Trinity är väl egentligen inte ett Supers spel, visst, det finns psi i världen men folk flyger inte runt och slåss mot bovar eller har trikåer på sig, inte mer än vanligt, i alla fall...

Om något kan man säga att Trinity är Space Opera, med en realistisk värld runtomkring.

Adventure! är tekniskt sett inte ett Supers spel heller, men man kan spela Mystery Men (föregångarna till superhjältarna, även namnet på en mycket rolig film) i det. Personligen ska jag köra en kampanj som utspelar sig i Gotham City, där alla spelarna är nyblivna vigilantes i samma kaliber som Batman, Robin och de andra...

mcwolfe

Veteran
Re: Gurpsmotorn

Är rädd för att jag inte helt håller med där... (känner mig lite gnällig nu...).

Om man gör en rollperson på c.a 500 poäng (vilket rekommenderas för s.k four-color-kampanj) så hamnar man sällan (i min erfarenhet) över nivå 20 i någon kraft.. (rätta mig om jag har fel)... På den nivån sopar man golvet med vanliga dödliga och så.. men man är ingen som helst match för en vanlig stridsvagn exempelvis. Jämför gärna med hur mycket skada moderna eldvapen gör. Har tyvärr inte böckerna här, så jag kan inte dra upp exempel.

Det kan man i och för sig lösa genom att bygga karaktärerna på fler än 500 poäng... men då tycker jag (helt personlig åsikt... vet att det finns de som inte håller med mig) att det blir lite klumpigt system.

Har sett en del lösningar.. dels den som nämndes i förra inlägget, samt någon annan som den hedervärde David Pulver har skrivit ihop (som jag tyvärr inte vet var den finns).

Rent generellt så är jag lite tveksam till att man kan ha linjära kurvor i superhjältespel, eftersom de skall täcka in ett så stort spektrum av krafter/ nivåer.

Nåja.. det här var bara lite funderingar.. protestera gärna.. Ju högljuddare desto bättre! :)

Mvh
Ulf (som förövrigt fastnade för G: Wildcards på sin tid.. var en stor inspirationskälla ett tag)

mcwolfe

Veteran
Fudge mm

Så var det ja.. (styrke-tabellen alltså)... Blir nästan lite nostalgisk.. I en period av ambitiositet tror jag att jag fick en tjugo-trettio npc-supers som jag sen aldrig använde...

Kan mycket väl tänka mig att Fudge funkar.. har aldrig provat det närmre, men det verkar väldigt intressant. Annars så har jag fastnat för BESM (för närvarande) och är nyfiken på (som tidigare nämnts) Silver Age Sentinels.

Mhv
Ulf

Kameli

Warrior
Re: Månne en av sailor flickorna?

Jahapp, där ser man hur lite man vet! /images/icons/grin.gif
Nåja, rent faktamässig. Man skulle väl inte kunna få veta lite mer om dessa bragdmän (jaja... och kvinnor).
Vore faktiskt kul.

Keep up the good work.

MVH Kameli

Sabelkatten

Swordsman
Protest!

Champoins (Herogames) - Ett av de mer kända.. Karaktärsgenerationssystemet tillåter dig att göra exakt den person du vill i speltermer.. Detta gör det samtidigt mångfacetterat och lite plottrigt. Sen faller det tyvärr på spelsystemet.. lite väl klumpigt.

Det där klagandet på spelsystemet beror bara på att folk inte orkar lära sig reglerna./images/icons/mad.gif
Champions/HERO system är fullt spelbart, men alla måste vara med på hur reglerna fungerar annars kommer det haka upp sig totalt så fort det blir konflikt./images/icons/sick.gif

Reglerna är inte svårare en i Eon. I stället för att hålla reda på initiativ och anfallsvariationer måste man hålla reda på i vilka faser alla karaktärer får agera (och det kan man skriva upp innan striden börjar) och vilken OCV/DCV alla har.

/Henrik

mcwolfe

Veteran
Re: Protest!

Jag håller med att om man bara orka lära sig reglerna så är det fullt spelbart...

Problemet är att det kan man säga om vilket regeltungt spel som helst. Eller faktiskt vilken svår syssla som helst... Dvs bara man kan det är det hur enkelt som helst. Jo, det är sant.. men hur lång tid tar det att lära sig det så att man kan det?

Själv föredrar jag spel som är lite mer slimmade, så att "folk" faktiskt orkar lära sig reglerna, och så att alla inte behöver ha stenkoll på reglerna för att en strid ska flyta.

Jämförelsen med Eon är jag inte heller helt säker på att den håller. Tycker nämligen att det är så stor skillnad i genre att det rättfärdigar två olika typer av system. I Eon är en strid dödlig, en eller ett par träffar och även en vältränad person är nere för räkning rejält. Och då gör det inget med ett lite långsammare, mer detaljerat system. Champions å sin sida är (i grunden, jag vet att Herosystemet har gjorts mer generiskt) ett superhjältespel, där genren förespråkar action, snabbhet, mustiga beskrivningar av vad som händer efter en missad attack osv osv. Där tycker jag istället att det är mer passande med ett system som i sig är snabbare.

Tycker
Ulf :)

Skuggvarg

Hero
Det finns många spel att välja mellan, men vill man ha klassisk superhjältestil kanske man ska spela Marvel, med Saga-systemet. Det använder i och för sig ett kortsystem, på gott och ont. Men det är bra känsla i det. Annars skulle jag, liksom många andra, rekommendera Gurps, om man kör i en egen värld och inte i den som Gurps föreslår att man ska använda. Den är ganska patetisk. Men Gurps har iaf ett bra system.

/Skuggvarg

Rosen

Myrmidon
Gammelsupersar (lång)

Jahapp, där ser man hur lite man vet!

Nåja - Sailor V och Sailor Venus är ju samma person; Minako Aino.

Nåja, rent faktamässig. Man skulle väl inte kunna få veta lite mer om dessa bragdmän (jaja... och kvinnor). Vore faktiskt kul.

Uj, det kan jag göra ungefär hur långt som helst... Jag höll på med de där serierna i två omgångar från sent 70-tal till omkring mitten av 80-talet, i två superhjälteuniversa (så småningom ihopknutna genom flitigt dimensionsresande) som jag brukar kalla 'Striker' resp 'Starstalker' efter deras huvudpersoner. Den senare miljön hade en klart mer konsekvent och utarbetad bakgrund, men den förras power level var mer i linje med den som beskrivs för Capitol City, så det kom med mer figurer därifrån.
Som blivande gamer var jag rätt förtjust i ingående tekniska beskrivningar såväl som personliga quirks och invecklade bakgrunder, så det finns oftast ganska mycket att berätta om varje figur. Men om vi försöker hålla oss till ett kort sammandrag...

<U>Sverox #20: Karlar (och kvinns) i trikåer</U>
Bild 1: Starstalker och Moonbeam vs. computoider.
Hjältarna i Starstalker-universat är F.O.R.C.E.s (Field Operatives with Reconnaisance and Combat Enhancements) från den hyperhemliga Korporationen, vars syfte är att analysera avancerad teknisk information som av okänd anledning skickats bakåt i tidskapslar från en avlägsen framtid. De måste även använda teknologin för att kunna vakta den mot andra organisationer världen över som kommit över liknande kapslar. Starstalker är deras mest framträdande F.O.R.C.E, en organisk cyborg (inga metalldelar) som bl.a har ett internt datorsystem, offensiva högenergivapen, kraftfältsskydd och flygförmåga. Hans flickvän Moonbeam var en cyborg liknande honom men blev pga en rad omständigheter av med sina implantat. Hon fick senare en genmorfosisk dräkt (den på bilden) som kan användas utan kirurgiska ingrepp. Computoiderna är semiintelligenta robotar som har separata processorer och kraftkällor i alla kroppsdelar, så dessa kan fortsätta slåss även om de kapas från det centrala chassit.

Bild 2: Shakti, Tiranga, Doga, Nagraj, Parmanu.
Indian hero, never dies. Se tidigare inlägg.
© Raja Pocket Books

Bild 3: Myrdrottningen återvänder hem.
Myrdrottningen tillhör Striker-universat och var ursprungligen en ren Spidermankopia men fick lite mer egen identitet med tiden. Hon är en blyg forskarråtta med runda glasögon som utnyttjar sitt jobb i institutet NOVA:s laboratorier för att skaffa sig biokemiska krafter (superstark, snabb/vig, stryktålig, handledsvapen med "myrsyra") och superhjälta på sin redan alltför korta fritid.

<U>Sverox #22: Välkommen till Capitol City</U>
Bild 1: Insekten håller sig undan för Striker och Violet 72 efter att ha nedkämpat skurken Glowlord.
Från Striker-universat. Striker själv är en "karatehjälte", en ung arkeolog som genom att översätta gamla stentavlor har återupptäckt en utdöd sydamerikansk(!) superkampsport, den 'Inre Elden'. Violet 72 är en gadgeteer från 4200-talet (och den tematiska länken till Starstalker-universat; hennes motsvarighet i den dimensionen är källan till Korporationens teknologi, fast det är det ingen som vet). Hon leder den kvinnliga supergruppen Femes, men är normalt inte ute och patrullerar på stan på det här viset. Insekten, också en gadgeteer men på klart lägre budget, är rullstolsbunden och kan inte gå utan exoskelettet i hans pansrade dräkt - varför han vill reparera det innan de får syn på honom. Förutom det har han en lång rad inbyggda sensorer, stötvågssändare i stövlarna och "stingskjutare", handledsvapen som avfyrar elektrifierade nålar. Glowlord har diverse energikrafter, som han fick vid en olycka hos NOVA där han var vaktmästare.

Bild 2: Speedflyer och Viscosity ser på ett foto av Rivjärnet, Krigsvargen, Stålfemman, Lady A, Adam Andro, Sailor V, Caliban, Gummibandet och Dragonslayer.
Bilden representerar i detta sammanhang nya och gamla medlemmar av The Ultimates.
Paret Speedflyer (kan flyga ofantligt fort - men inte långsamt) och Viscosity (kan förvandla sig till vätska) kommer från Striker-universat. De har en bakgrund som skolans store Football Stud resp Cheerleader Babe, dock med vissa twists, och ses som lite av de lokala superhjältarnas jetsetters.
Figurerna på bilden har lite blandad härstamning. Rivjärnet (superhård metallhud med rakbladsvassa fjäll) och Krigsvargen (en sorts superninja) är F.O.R.C.E.s från Korporationen - dock inte särskilt representativa; de flesta hjältarna i Starstalker-universat har klart högre power level än så.
Stålfemman förtjänar ett eget stycke; se nedan.
Lady A (kör ett sexhjuligt superfordon kallat Lord A), Adam Andro (android, tänk obeväpnad terminator), Caliban ("brick" med kraftbälte som gör honom superstark men rätt trögtänkt) och Gummibandet (superböjlig akrobathjälte, har begränsad tänjbarhet) kommer alla från Striker-universat.
Sailor V är en 13-årig skoltjej från Tokyo/reinkarnerad prinsessa av Venus/uråldrig kosmisk krigare (© Naoko Takeuchi); se tidigare inlägg.
Dragonslayer är en gammal skapelse av seriefantasten Mikael Bergkvist, bror till en av Tellus-konstruktörerna. Jag fick rita av honom ur minnet och misstänker att jag har fått dräkten lite fel, men trots hundratals seriesidor blev han ändå aldrig ordentligt specad; Micke gjorde under åren ett antal olika versioner av figuren där han genomgick minst fem olika dräkter och minst tre inbördes inkompatibla bakgrunder. Dragonslayer hör hemma i sitt eget serieuniversum, men han och Starstalker har mötts en gång i en 16-sidig crossover som vi tog fram tillsammans.

Bild 3: Faceless vs. Nocturna, Sammy Moran och Blue Cross vs. Professor Psion.
Figurer från Capitol City-universat. Faceless: Kvinnlig ninjatyp, såvitt jag vet utan superkrafter. Nocturna: Bad guy, blir osynlig i mörker. Sammy Moran, the Tank-Smasher: Nedfryst och upptinad hjälte från WW2, kan juggla med stridsvagnar. Blue Cross: Finskbördig superhjälte med patriotisk HiTech-dräkt (inspirerad av Marvel's Vindicator, antar jag). Professor Psion: Master Criminal med psi-krafter.
© Ola Janson, Henrik Örnebring

Stålfemman, ja. Det var min allra första superhjälte, som jag ritade massor av streckgubbeserier om när jag var ca 10-11 år. Han var inspirerad av Stål-Långben(!) och får superkrafter av att äta små röda bär som han odlar i krukor i fönstret på sitt rum. Stålfemman hör hemma i sitt eget universum där han brett flinande slåss mot busar, banditer, fulgubbar och allmänt överspända typer. Han räddar gärna tjejer, men flyger iväg om de vill börja kramas efteråt.
Namnet? Ja, han går alltså i femte klass... (-:

--
Åke

Kameli

Warrior
Re: Gammelsupersar (lång)

Ja skrev:
Jahapp, där ser man hur lite man vet!

Å du skrev:
Nåja - Sailor V och Sailor Venus är ju samma person; Minako Aino.

Å ja skriver igen:
JAHAPP DÄR SER MAN HUR LITE MAN VET!
(I rest my case hihi)/images/icons/grin.gif

Har fakiskt funderat på en komisk "superhjälte" serie om folkhemmet sveriges försvarare för en interntidning i Kiruna.
Nåja det blir väl som det blir med det, Proletären och Depprockar´n får vänta så länge.

Rosen

Myrmidon
V-chan

JAHAPP DÄR SER MAN HUR LITE MAN VET!

En liten historisk utvikning, bara för att klarlägga:
Hela Sailor Senshi-konceptet föddes '91 när Naoko Takeuchi började ge ut serien Code Name wa Sailor V, om den 13-åriga Minako Aino och hennes magiska katt Artemis. Den blev snabbt rätt populär, och TV-bolaget Asahi kontaktade Takeuchi och var intresserade av att göra en tecknad TV-serie av den - men de ville helst göra en serie om ett team av Sailortjejer och frågade henne om hon kunde utöka seriens persongalleri. Det tyckte inte Takeuchi, som ansåg att temat "en flicka och hennes katt" var alltför centralt för att den skulle fungera som en gruppserie... men hon kunde tänka sig att skapa en spin-off som var mer anpassad för deras önskemål.

Så året därpå kom Bishoujo Senshi Sailor Moon, om den 14-åriga Usagi Tsukino och hennes magiska katt Luna. I dess början nämns Sailor V flitigt i den som en välkänd men mystisk figur som Usagi och de andra tjejerna bara har hört talas om. Så småningom introduceras hon, demaskerar sig som Sailor Venus och blir en del av teamet.

Takeuchi fortsatte dock att rita sporadiska avsnitt av CNwSV parallellt med BSSM (den förra antas utspelas ett år innan den senare börjar), och den sista delen av den kom hösten '97, ett halvår efter att BSSM-mangan (och animen) hade upphört.

--
Åke