Arfert said:
...bara Wifi eller vill du surfa överallt?
Jag har en iPad 2, och den går som en klocka. 90% av min datortid är på paddan numera. Den har bra progamvara för dina syften. Möjligen kanske man ska vänta till iPad 3, den är komma relativt snart. Enligt rykten med en enormt bra skärm (det är viktigt om man läser mycket). Men det är bara rykten som sagt. Men kommer trean lär man kunna hitta tvåan billigare.
Jag använder också en iPad 2 och instämmer med Arfert helt och hållet.
Jag vill gå så långt som att säga att iPaden har revolutionerat mitt pdf-läsande. Det är inte förrän nu som jag fattat storheten med pdf:er och jag har gått över till att nästan uteslutande läsa rollspel på min iPad. Jag har till och med köpt pdf-versioner av några rollspel jag redan har i tryckt format.
Hemligheten heter Goodreader.
När jag vill kommentera i en pdf skapas en kopia av filen i programmet (om jag inte vill kommentera i originalfilen). Jag kan stryka under, över, rita och skapa kommentarsrutor, bland annat.
Alla tillägg samlas sedan i en lista som gör att jag mycket snabbt kan få en överblick över alla understrykningar och kommentarer. Tillsammans med Evernote (ett anteckningsprogram) har det blivit en fröjd att researcha och läsa in sig på olika rollspel (vilket jag tyckte var ganska roligt redan från början). Jag kan till exempel snabbt göra en sammanfattning av regelkärnan genom att klippa och klistra. Goodreader synkar dessutom via iCloud så att jag kan nå samma pdf även på min iPhone.
I princip allt detta går att göra även utan en iPad men den har för mig verkligen blivit någonting större än summan av sina delar. Och då har jag bara pratat om just Goodreader och Evernote.
Med detta sagt så vet jag inte om just iPad med nödvändighet gör detta bäst - bara att allt fungerar väldigt smidigt för mig (jag är uppväxt med dos och win 3.1). Jag har aldrig prövat android.