Nekromanti Surfplatta, igen

sakara

Veteran
Jag sitter för närvarande med en ASUS Transformer prime. Fungerar väldigt bra för läsning av PDF och liknande. Snabb, smidig och bra batteritid.

lite hög kostnad kanske d den kostar 6000 med tangentbordsdocka..kostar mindre utan.

Dock är den tidigare Transformern också bra och bra mycke billigare. Finns även docka till den.

så det är vad jagskulle rekomendera =)

Vimes

Sillkung
sakara said:
Jag sitter för närvarande med en ASUS Transformer prime. Fungerar väldigt bra för läsning av PDF och liknande. Snabb, smidig och bra batteritid.

lite hög kostnad kanske d den kostar 6000 med tangentbordsdocka..kostar mindre utan.

Dock är den tidigare Transformern också bra och bra mycke billigare. Finns även docka till den.

så det är vad jagskulle rekomendera =)
Ja, transformern har jag slängt lystna blickar mot. Dock är 6000 för mycket. Men ärligt talat, "den tidigare transformern"? Jag trodde, faktiskt, att det bara fanns en modell och att den var riktigt ny. Vad heter den gamla modellen?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vimes said:
Vad heter den gamla modellen?
Transformer.
Den nya är Transformer Prime.

Och ja, jag undrar också om de döpt dem så specifikt för att det ska vara svårt att googla...

Arfert

Facit
Det finns massor med appar som säger sig göra sånt.. den jag använder är GoodReader.

sakara

Veteran
Kolla prisjakt för transfomer (inte pime) ifall du bara ska läsa så funkar det väldigt bra att bara ha plattan.

bladerunner_35

Warrior
Arfert said:
...bara Wifi eller vill du surfa överallt?

Jag har en iPad 2, och den går som en klocka. 90% av min datortid är på paddan numera. Den har bra progamvara för dina syften. Möjligen kanske man ska vänta till iPad 3, den är komma relativt snart. Enligt rykten med en enormt bra skärm (det är viktigt om man läser mycket). Men det är bara rykten som sagt. Men kommer trean lär man kunna hitta tvåan billigare.
Jag använder också en iPad 2 och instämmer med Arfert helt och hållet.

Jag vill gå så långt som att säga att iPaden har revolutionerat mitt pdf-läsande. Det är inte förrän nu som jag fattat storheten med pdf:er och jag har gått över till att nästan uteslutande läsa rollspel på min iPad. Jag har till och med köpt pdf-versioner av några rollspel jag redan har i tryckt format.

Hemligheten heter Goodreader.

När jag vill kommentera i en pdf skapas en kopia av filen i programmet (om jag inte vill kommentera i originalfilen). Jag kan stryka under, över, rita och skapa kommentarsrutor, bland annat.

Alla tillägg samlas sedan i en lista som gör att jag mycket snabbt kan få en överblick över alla understrykningar och kommentarer. Tillsammans med Evernote (ett anteckningsprogram) har det blivit en fröjd att researcha och läsa in sig på olika rollspel (vilket jag tyckte var ganska roligt redan från början). Jag kan till exempel snabbt göra en sammanfattning av regelkärnan genom att klippa och klistra. Goodreader synkar dessutom via iCloud så att jag kan nå samma pdf även på min iPhone.

I princip allt detta går att göra även utan en iPad men den har för mig verkligen blivit någonting större än summan av sina delar. Och då har jag bara pratat om just Goodreader och Evernote.

Med detta sagt så vet jag inte om just iPad med nödvändighet gör detta bäst - bara att allt fungerar väldigt smidigt för mig (jag är uppväxt med dos och win 3.1). Jag har aldrig prövat android.

Arfert

Facit
Jag har provat android, jag har en Samsungtelefon. Rätt trevlig. Men det är, i dagligt användande, liiite sämre. iOS är smidigare, skönare att jobba i. Användarupplevelsen är som bekant Apples bästa gren. Android är för killar som gillar att mecka och customisera. Jag är ointresserad av sånt. (det gäller även min mac vs min pc, det ÄR mer jobb med den senare, och det stör. Jag vill ha grejer där man aldrig behöver ändra nåt)

Men skillnaderna är små. Det är bara tydligt vad som är kopian.

Lupus Maximus

Tekniker
Min personliga erfarenhet är att Apple-produkter och "övriga" är lika mycket meck, men på olika sätt. Verkar mer handla om att man tycker det man är van vid är lätt.

Apple är dock ett företag, och de är bra på att se till att sakerna de säljer fungerar bra tillsammans. Samt att de vet om någon utvecklare klantar till det eller fular, så är det Apples produkt som primärt får ta skiten. Så apparna som finns på iTunes har fått en viss genomgång innan de blir insläppta. Med andra ord, så länge man vill hålla sig inom vissa ramar så är det aningen högre chans att iPad funkar smärtfritt än att en Android gör det. PDF-läsning hör helt klart inom de ramarna, men frågan är om det inte till och med är inom så pass snäva ramar att det ändå fungerar lika smärtfritt på en Android.

Jag lade en beställning på ett demo-ex av gamla Transformern, så om inte butiken sjabblat bort min beställning och säljer den till någon annan (hänt förut...) kan jag nog snart ge en lite mer faktabaserad åsikt om skillnaden mellan produkterna. :gremsmile:

krank

Arfert said:
Android är för killar som gillar att mecka och customisera.
Vet inte det, jag. Har inte gjort några större ingrepp på min Galaxy Wifi 4.0, det motsvarar nog ungefär så mycket jag fick pilla med min iPod Touch. Vissa saker är bättre, andra sämre. iPoden kanske har något smidigare gränssnitt, men å andra sidan slarvar den bort alla mina app-mappar varje gång jag synkar mot en ny dator... Så plus minus noll, skulle jag säga.

Vimes

Sillkung
Det blev en ipad tillslut. Tror det blir bra. Goodreader verkar vara en sjukt bra app för mina syften.

Tack för hjälpen! :gremsmile:

rjonas

Hero
Sjysst då kan du om du gillar Call of Cthulhu ladda ner Wasted Lands som är ett turn-based strategispel där du styr några få tappra investigators mot tyska skyttegravssoldater och onda kultister. Så jäkla fränt.

Vimes

Sillkung
Ok, goodreader är sjukt bra! Spot on!

Wasted lands är trevligt men är inte det antingen trögt att kontrollera?

Förslag på roliga appar mottages varmt. Och då menar jag spel :gremsmile: jag gillar lagom mycket pill, civ revulotions var helt i min smak (överväger att skaffa det till paddan)

Evil Peter

Hero
Arfert said:
Om BÅDE Apple och Google dissar Flash är det bara för Adobe att helhjärtat hoppa på html5-tåget och skrota Flash.
Adobe själva gick ut förra året och sade att de inte kommer utveckla Flash till nya mobila operativsystem utan istället satsa på HTML5. Det behövs alltså inget tryck från Apple eller Google. Dock utvecklar Adobe fortfarande Flash till t ex Android 4.0 så det försvinner först i nästa version.

Problemet är dock inte Adobe utan att så många företag fortsätter att använda Flash på sina hemsidor, främst i egna mediaspelare. Trots att HTML5 fungerar bättre så vill företagen i hög grad fortsätta med det de känner till.

krank

Mäster Charovan said:
Problemet är dock inte Adobe utan att så många företag fortsätter att använda Flash på sina hemsidor, främst i egna mediaspelare. Trots att HTML5 fungerar bättre så vill företagen i hög grad fortsätta med det de känner till.
Tja, det finns ju problem med HTML5 också. Stöd i gamla webläsare, standarden är fortfarande under development - och senast jag kollade var man inte direkt överens om hur t.ex vilken codec som skulle gälla för video. Ännu så länge känns det lite som när man programmerar AJAX; man får liksom göra olika beroende på webläsare.

Och där är en av Flashs styrkor, tycker jag. Code once, works everywhere, mer eller mindre. Funkar i äldre webläsare såväl som nya, IE kräver inga speciallösningar...

Så, även om HTML5 i teorin är "bättre" så finns det goda business-anledningar att hålla kvar vid flash.

(Plus såklart att de har folk som utbildat sig i Flash och skulle behöva lägga MASSOR av pengar på att skola om dem...)

Eksem

Champion
Nåja, som utvecklare kan jag säga att vi mycket, mycket sällan får förfrågningar om att göra Flash numera. Däremot så försvinner ju inte gamla lösningar bara för att nya finns, så det är nog mest en fråga om att det är för dyrt att göra om sina lösningar redan nu.

Dessutom finns det en hel del cross platform-problem i mediahantering med HTML5 fortfarande.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jarl said:
Vimes said:
Lupus Maximus said:
* Föra över filer till den så måste jag antingen använda Itunes, eller Dropbox (jag använder uteslutande Dropbox för detta).
Det här är fan olagligt idiotiskt. Det kräver alltså, rätta mig om jag har fel, att jag behöver vara uppkopplad för att föra över filer mellan min stationära och en eventuell ipad?
Du kan föra över filer i iTunes. Program som accepterar filer har ett "filfönster" i iTunes som man kan dra filer till. Inte så farligt faktiskt.

Alternativet är att använda något program där man kan föra över filer via wi-fi. Dropbox fungerar väldigt smidigt för det t.ex. (men det finns andra).
Rätta mig om jag har fel, men genom iTunes kan man väl bara föra över film (efter att ha konverterat det till mp4, av någon anledning kan inte iOS hantera .avi), bilder och musik? Jag har inte lyckats föra över .pdf till vare sig min padda eller iphone. Det gör jag med dropbox, vilket gör att jag visst måste vara uppkopplad.

Jag hatälskar mina iOS-prylar. Hårdvaran är smått fantastisk, men ibland gör Apples "användarvänlighet" att jag vill kasta skiten så hårt jag kan i väggen.

Eksem

Champion
Om man har appen iBooks till iOS så kan man spara PDFer till den direkt från Safari, samt att man får en "Books"-flik i iTunes om man synkar sin device till datorn.

Lupus Maximus

Tekniker
Vitulv said:
Rätta mig om jag har fel, men genom iTunes kan man väl bara föra över film (efter att ha konverterat det till mp4, av någon anledning kan inte iOS hantera .avi), bilder och musik? Jag har inte lyckats föra över .pdf till vare sig min padda eller iphone. Det gör jag med dropbox, vilket gör att jag visst måste vara uppkopplad.
I iTunes kan du se vilka applikationer som du har installerade. Du för filen till applikationen som den skall vara tillgänglig för. Mer exakt beskrivning behöver jag koppla ihop sakerna för att på nytt lista ut detaljerna, då jag bara gjorde på det sättet med de två första filerna och kört drop-box sedan dess.

Dock användbart om man inte kan eller vill koppla upp sig.

bladerunner_35

Warrior
Lupus Maximus said:
Vitulv said:
I iTunes kan du se vilka applikationer som du har installerade. Du för filen till applikationen som den skall vara tillgänglig för. Mer exakt beskrivning behöver jag koppla ihop sakerna för att på nytt lista ut detaljerna, då jag bara gjorde på det sättet med de två första filerna och kört drop-box sedan dess.

Dock användbart om man inte kan eller vill koppla upp sig.
Detta gör jag hela tiden med både min iPhone 4 och iPad 2. Det är snorenkelt.

Öppna iTunes och koppla in enheten.

Öppna enheten i iTunes och gå till fliken program, scrolla ned. Där finns det en lista med alla installerade appar som kan ta emot filer.

Dra de filer du vill ha från din dator till enheten och programmet du vill ha den på.

PDF:s till GoodReader, serietidningsalbum (kommer inte ihåg filformatet eller namnet på programmet) till den appen, filmer till den appen (än så länge har alla format funkat utan konvertering, bara att lägga över och se) och så vidare.

Filmappen är guld värd så om någon är intresserad kan jag kolla vad den heter.

krank

bladerunner_35 said:
Detta gör jag hela tiden med både min iPhone 4 och iPad 2. Det är snorenkelt.
Enkelt kanske, men snorenkelt? Jag reserverar "snorenkelt" för enheter som dyker upp som vanliga jäkla lagringsenheter i det OS man använder... =)