Rickard
Urverk speldesign
Något jag gillade i Robert Jordans Wheel of Time-böcker (när jag väl orkade med att läsa dem) var att det fanns eder som var olika starka.. Jag minns en stund när de andra flämtade till för att en av personerna i böckerna svor en väldigt stark ed till en annan.. Jag skulle vilja ha med det i DoD och fund'rar lite på vad det skulle kunna föra med sig för effekter att bryta mot dessa..
Jag tänker inte begära att ni ska hitta på lämpliga eder och bakgrund.. Det skulle vara för mycket begärt och det är något som jag borde ta på mig (eller spelaren under spelets gång, om denne tvingar någon att svära en ed).. Har ni däremot några bra idéer på vad det skulle kunna innebära för spelmässiga effekter att bryta mot eder?
Här är några av mina egna tankar när en ed bryts:
<span style="margin-left: 10px">× Ökad fummelchans för färdigheter. Bringar olycka. Exempelvis svära vid någons grav.</span>
<span style="margin-left: 10px">× Sänkt Karisma. Personen blir alltså sämre bemött av folk. Exempelvis lova något dyrt och heligt.</span>
<span style="margin-left: 10px">× En för tidig död. Bringar olycka. Exempelvis svära vid ett mycket kärt föremål eller känsla.</span>
<span style="margin-left: 10px">× Förlängt liv. Blir spöke. Exempelvis svära vid sitt liv över något man verkligen tror på.</span>
<span style="margin-left: 10px">× Kraftigt sänkt Psyke. Kännetecknar säljandet av sin själ (typ). Exempelvis svära vid sin gud.</span>
<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tr><td>/Han som mest lade till exemplena utan att direkt tänkt över dem</td><td align="right">"Jag svär vid min gud och mitt liv."</td></tr></table>
Jag tänker inte begära att ni ska hitta på lämpliga eder och bakgrund.. Det skulle vara för mycket begärt och det är något som jag borde ta på mig (eller spelaren under spelets gång, om denne tvingar någon att svära en ed).. Har ni däremot några bra idéer på vad det skulle kunna innebära för spelmässiga effekter att bryta mot eder?
Här är några av mina egna tankar när en ed bryts:
<span style="margin-left: 10px">× Ökad fummelchans för färdigheter. Bringar olycka. Exempelvis svära vid någons grav.</span>
<span style="margin-left: 10px">× Sänkt Karisma. Personen blir alltså sämre bemött av folk. Exempelvis lova något dyrt och heligt.</span>
<span style="margin-left: 10px">× En för tidig död. Bringar olycka. Exempelvis svära vid ett mycket kärt föremål eller känsla.</span>
<span style="margin-left: 10px">× Förlängt liv. Blir spöke. Exempelvis svära vid sitt liv över något man verkligen tror på.</span>
<span style="margin-left: 10px">× Kraftigt sänkt Psyke. Kännetecknar säljandet av sin själ (typ). Exempelvis svära vid sin gud.</span>
<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tr><td>/Han som mest lade till exemplena utan att direkt tänkt över dem</td><td align="right">"Jag svär vid min gud och mitt liv."</td></tr></table>