Nekromanti svärd och stridsteknik/kampsport

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Prima

Då vet du inte hur det fungerar. Jag känner en hel bunt folk med dan-grader, och ingen av dem skickar pengar till Japan...ej heller tjänar någon av dem pengar på att inneha nämnda grad. Men men. Och visst, det kunde faktiskt vara kul att fäktas nån gång, men det skulle ändå bara vara ett test av individuell skicklighet (jag tjatar om detta för att jag anser det vara kärnan i diskussionen).

Å andra sidan tycker jag att såna här diskussioner kan vara intressanta också, men du tycks vara rätt låst i din åsikt, vilket är synd - man tjänar inget på att diskutera om man inte kan ändra motpartens åsikt, oavsett argument, liksom. :gremwink:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ödmjuk begäran ...

Denna tråd har urartat till ett ställningskrig mellan två parter. Det verkar högst osannolikt att någon av er kommer att byta sida eller övertyga den andre om att han har fel.

Inläggen börjar långsamt krypa allt närmare personangrepp. Det vore tråkigt om det gick så långt.

Därför vill jag be att Selethil och Herr Nils taggar ner en smula och funderar över om den här diskussionen verkligen är värd att fortsätta.

Björn Hellqvist

Swordsman
Gäsp...

Om vi utgår från att Noone (Lokomotiv?) inte är ute och trollar, så ska jag försöka ge några seriösa svar (till skillnad från en hel del dravel vi fått utstå från katanafreaks och skrivbordskrigare).

Ninjor (om de nu existerade som de brukar återges i filmer) använder givetvis de vapen de tränat med. "Nordiska" (europeiska) vapen är inte mindre effektiva, men knappast något som hört till den japanska kultursfären. För övrigt kan man ifrågasätta huruvida ninjaton överhuvudtaget existerat. Posta gärna en bild på en historisk, daterad ninjato - det skulle vara mycket intressant att se...

Att sova i rustning är inte svårt - man är trött, tar inte av hela rustningen, lägger sig ner och somnar. Jag har sovit flera nätter i min gambeson (stoppade tygjacka), vilket var mycket behagligt och värmande - sovsäck och liggunderlag i ett! Vidare så har jag sovit en natt iförd ringbrynjeskjorta, vilket inte föranledde några som helst problem. Plåtrustningar borde också vara möjliga att sova i under åtminstone en natt. Efter att ha sett två av mina mannar sova utsträckta på ammunitionslådor, telefontrådsrullar och vedsäckar i en bandvagn under gång, så tror jag att man kan sova under de flesta omständigheter, bara man är motiverad.

Slutligen vill jag hålla med Herr Nils - i valet mellan en katana och ett långsvärd, så väljer jag lätt långsvärdet! Tåligare, mångsidigare och bättre räckvidd - kan inte bli bättre.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Har förövrigt själv Dan grad."

Efter att endast ha tränat två terminer? Det gör mig mycket skeptisk. Jag påstår inte att du ljuger, men det gör mig skeptisk till de som graderade dig efter så kort tid. Nåja, nog om det.

"Och ja jag är rätt låst i min åsikt det behövs mer än lite text för att övertyga mig, en ordentlig "bonk" i huvudet brukar däremot göra susen"

Jag tar dig medan du sover! :gremwink:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Gäsp...

Det är inte så att du väljer långsvärdet för att din personliga smak lutar åt europeiska vapen? :gremwink:

(nu undviker vi nog gärna en till lång deltråd - men jag kunde inte låta bli att svara på det där)

Vindhand

Myrmidon
Re: Tugg och hugg.

Faktum är att jag talade om Iaido. Fast han har faktiskt 5 dan i Kendo. Hur så?

Tänkte mest att det borde vara överflödigt att påpeka den uppenbara risken att man av kendo kanske inte får djup kunskap om hur det är att hantera en katana i riktig strid. Vapnet är annorlunda, syftet är annorlunda, man begränsar angrepssätten och träffområdena o.s.v...

Iaido har andra problem, som t.ex att det faktiskt inte involverar någon egentlig stridsträning. Hur bra bilförare blir man av att sitta parkerad på garageuppfarten och vrida på ratten och tuta?

Dessutom har man ju det ytterligare problemet att man för att kunna jämföra två saker behöver kunskap om dem båda. Att dissa europeiska svärd baserat på grundlig kunskap om (enbart) japanska dito (eller vice versa) är lika fånigt som när Hellsten dissade vikingasvärden för att de fungerade uselt som värjor :gremwink:

Selly

Level 5 Laser Lotus

Vi har nog uttryckt våra tvivel åt båda håll - du respekterar inte dan-grader, jag respekterar inte Bujinkan. Ironiskt nog är båda japanska påfund. Nog om det iaf.

"Jaja, sak samma hör av dig om du vill fäktas."

Jag har ju tränat Secret Ninja Assassination Techniques - du kommer inte ens märka att du dör. (för eventuella berusade läsare: ja, jag skojar) :gremwink:

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Tänkte mest att det borde vara överflödigt att påpeka den uppenbara risken att man av kendo kanske inte får djup kunskap om hur det är att hantera en katana i riktig strid. Vapnet är annorlunda, syftet är annorlunda, man begränsar angrepssätten och träffområdena o.s.v..."

Att fullfölja den diskussionen skulle ta upp hiskligt mycket plats, och dessutom vore det OT. Jag nöjer mig därför med att hävda att du har fel på den punkten. Vill vi gräva djupare så kan vi säkert hitta lämpligare kommunikationskanaler för det.

"Iaido har andra problem, som t.ex att det faktiskt inte involverar någon egentlig stridsträning. Hur bra bilförare blir man av att sitta parkerad på garageuppfarten och vrida på ratten och tuta?"

Tja, man blir en rätt taskig bilförare skulle jag säga. Man kan nog hantera sin bil ypperligt, men när det väl gäller så har man inte mycket att komma med. Därför är Iaido ingen bra kampart i sig. Men det har jag inte sagt heller. Seitei Iaido skapades ju från början med syftet att kendoutövare skulle få träning med riktiga svärd. Gamla Koryu har heller aldrig varit den enda träningen folk ägnat sig åt - inte om de velat lära sig hantera ett svärd effektivt i strid, iaf. Mer än så går jag inte in på nu, av anledningar nämnda ovan.

"Dessutom har man ju det ytterligare problemet att man för att kunna jämföra två saker behöver kunskap om dem båda. Att dissa europeiska svärd baserat på grundlig kunskap om (enbart) japanska dito (eller vice versa) är lika fånigt som när Hellsten dissade vikingasvärden för att de fungerade uselt som värjor "

Stämmer bra det. Dock kommer du inte hitta någonstans i denna tråd där jag sagt att japanska svärd är överlägsna europeiska. Jag har hela tiden hävdat att de är bra på olika områden. :gremsmirk:

Björn Hellqvist

Swordsman

FYI, så ville jag ha en katana långt före jag fastnade för långsvärdet. Så ur rent estetisk synvinkel var jag inne på det japanska, i varje fall tills jag lärde mig veta bättre... :gremgrin:

Vindhand

Myrmidon

Att fullfölja den diskussionen skulle ta upp hiskligt mycket plats, och dessutom vore det OT. Jag nöjer mig därför med att hävda att du har fel på den punkten. Vill vi gräva djupare så kan vi säkert hitta lämpligare kommunikationskanaler för det.

Kanhända... Jag är nyfiken på dina argument dock. De korta teknikerna liknar inte precis bra katanahugg. Vapnet är olikt i form, vikt, balans o.s.v. Träffområdena är artificiellt begränsade. Tekniken i sig har en hel hög av krav som inte precis är motiverade av optimal stridseffektivitet...
Att dessa skillnader inte skulle inverka känns ganska mystiskt.

Nåväl, om forumet inte är rätt medium finns alltid privata mess eller email :gremsmile:

Stämmer bra det. Dock kommer du inte hitta någonstans i denna tråd där jag sagt att japanska svärd är överlägsna europeiska. Jag har hela tiden hävdat att de är bra på olika områden.

Men... då är vi ju ganska överens. :gremsmile:

Selly

Level 5 Laser Lotus

Tja, vad skall man säga... Smaken är som den berömda baken - hårig och full av skit. :gremwink:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Finitum. :)

Vi tar väl ett inlägg till då, men sen får det räcka - annars får jag väl en moddis efter mig med tång och blåslampa. :gremwink:

"De korta teknikerna liknar inte precis bra katanahugg."

Det beror på från person till person. Vissa gör _väldigt_ små, vissa gör dem bara lite mindre än vanliga. Är man väldigt inne på att bara vinna i tävlingar så kör man på väldigt små, och de vore inte direkt idealiska i strid, nej. Men igen, det är individuellt.

"Vapnet är olikt i form, vikt, balans o.s.v."

Det finns faktiskt krökta shinaier. Har men en Dobari-shinai så skall man nog kunna få bra balans. Vikt, well, motståndaren skall ju helst överleva träningen. Att de är längre än katana är dock lite irriterande - ingen tycks veta varför. :gremsmile:

"Träffområdena är artificiellt begränsade."

Tja, målet är ju att han skall dö, och han dör mer ( :gremwink: ) av att man skär upp magen, hugger av svärdshanden, klyver huvudet eller sticker honom i halsen, än om man hugger honom i armen. Egentligen är man ju inte en fullärd krigare förrän man behärskar alla samurajens vapen, dock, så att de inte tagit med alla tekniker, well... (Dessutom skyddar inte rustningen överallt :gremwink: )

"Tekniken i sig har en hel hög av krav som inte precis är motiverade av optimal stridseffektivitet..."

Beror faktiskt mycket på vem man har som tränare, hans inställning, samt ens egen inställning. Om jag helt vill skippa små attacker så gör jag det. Då blir jag förmodligen inget ess på tävlingar, dock, men det är ju inte hela världen - tävling är ju frivilligt. Tävling är í allmänhet sportaspekten, så man skall väl helst inte enbart kolla på den om man vill bedöma stridseffektiviteten. Det finns gott om galningar inom arten som tränar för att döda folk. :gremwink: Skämt åsido, folk har helt enkelt olika inställning, och jag känner flera som helt skippat tävlingsaspekten.

Nu blev det här rätt långt. Jag diskuterar gärna vidare, men då hellre via lämpligt medium (du nämnde två som funkar bra). :gremsmile:

"Men... då är vi ju ganska överens."

Wonderful, innit. :gremsmile:

Irratic

Veteran
Re: Snick snack!

Var lite noggrannare vad du jämför med då du gör generella svepningar över 500 år av europeisk historia.
Tjära herr Nils första saken är den att jag inte är nippofil vilket jag finner djupt kränkande att du kallade mig, men det är av mindre vikt. Jag är nämligen inte nippofil eller något annat jag föredrar som jag skrev i ett tidigare inlägg de europeiska vapnen eftetrsom de är helt enklet snyggare.

Sedan jämförde jag faktiskt Samurajs rustning med helplate och inte ringbrynja i ett syfta, att visa skillnaden mellan de olika kulturernas stridstilar. Den asiatiska var mer organiserad än den europeiska, MED detta säger jag inte att EU hade dålig organisation de var duktiga på det men hade inte den mängd regler som den asiatiska främst då den japanska.
Sedan att jämföra vikinga svärd från innan 1000- talet med katanor är meningslöst, eftesom som de kulturella skillnaderna är enorma och att flertalet nordiska vapen inte var av stål, medan flertalet asiatoiska vapen var av stål. sedan om man då skull föra vapen onanin ännu längre så hade faktiskt asiatiska länder kanoner och krut långt innan EU
Dessutom så började riddare försvinna i slutet på 1400 - början på 1500 - talet och då föll relativt snabbt den flest svärds stilar ur mode mot armborstet och sednare när riddarn försvunnit i princip helt så kpom värjan och de flesta smidigare svärd bara för att en värja kunde gå genom kläder men inte en plåtrustning.

Irratic

Veteran
Re: En sak till

Ursäkta mig!!!

Glömde en sak, att när man får en bit stål oi kroppen exempelvis ett svärd så tänker man nog inte på om vart kommer från och vilken stil den som körde in det använde eftersom det oftast leder till döden med lite otur, Ni snackar om olika svärd som är vapen som om de är leksaker men det är ett vapen som är skapat för att döda. Jag skulle kunna sätta igång en tråd med automat vapen eftersom det är där jag har mitt intresse område men det känns meningslöst eftersom det alltid finns någon som tycker ditt eller datt vilket i sig är kul men inte när det leder till person angrepp. dessutom tyckte jag att herr NIls hade en del vettiga inlägg i titdiagre trådar men efter det här verkar han vara mer en rabiat svärds fundamentalist, med en stor kunskaps bank inom medeltida vapen.
Jag kan påpeka detta att hag blivit anfallen och sårad av en arabisk dekorations sabel när jag var i Kosovo denna billiga skit sabel som inte ens var slipad för att göra skada punkterade min lunga & jag hamnade på intensiven på sjukhus viking i 6 veckor för att återhämta mig, den anfallan var en 60 årig serb som inte tyckte att FN- soldater skulle få vara i hans älskade land, han hade ingen tidigare stridsutbildning utan var bonde. Jag hade skyddsutrustning 90 ( kevlar väst och hjälm, kängor,) detta hjälpte föga, jag var dessutom beväpnad med AG 90. Men i ovarsamt ögonblick så stack han in den i sidan.
Så en dekorations sabel kan lika väl döda som ett europeiskt mästersmitt långsvärd från 1400- talet.

lokomotiv

Veteran

hej nej det är nog bara en händelse att jag har hans email som han är användare
Tack för alla svar dock

Skratta eller gråta?

Skämtet med hela tråden är väl iof rätt roligt, men inte vägen som diskussionerna och svaren tar.

Det jag sörjer mest för är att det finns en så enorm okunskap och kanske även ointresse mot vårat europeiska kulturarv i stridskonsten samtidigt som det finns ett stort intresse för det japanska/österländska.

Vad gäller diskussionen om katana vs långsvärd så har jag ingen personlig erfarenhet av katanan så jag har svårt att uttala mig om det. Jag skulle dock vilja påpeka att det kan vara dumt att jämföra dem rakt av för det är trots allt svärd med olika tillämpningsområden. Katanan hade annan roll än långsvärdet både statusmässigt och rent funktionelt. De användes av olika typer av personer, mot olika mål, mot olika vapen, etc. Båda svärdstyperna är helt säkerligen så välgjorda som möjligt för sina syften.

Vad gäller möte mellan europé med långsvärd och en japan med katana såär det i första hand den skickligaste som vinner, ty ett svärd (eller något annat vapen) är aldrig bättre än handen som håller det. Vad gäller skicklighet så åtskiljer jag inte heller den japanske eller europeiska stridskonsten, ty vi har alla likande kroppar och vi fungerar på liknande sätt. Det finns inga supertekniker i det ena eller andra området som skulle fälla ett avgörande utan det är träningsmängd och ren erfarenhet (och iof medfödda egenskaper) som är det viktiga.

Vad jag kanske vill komma till med hela den här harvandet (varför har jag aldrig lärt mig skriva kort?) är att vi kanske kan enas om att både katanan och långsvärdet (och alla andra funktionella svärd) är utmärkta verktyg gjorda för sin tid, för sin kultur och för sin uppgift.

/Faehrengaust som precis kommit från träning med långsvärd

PS. Om jag måste välja så sätter jag dock mina slantar på långsvärdet, helt utan vettig motivering :gremwink:

Irratic

Veteran

Var i Kosovo slutet 98 - 99 & sedan en kortis sent 99- 00
sista vändan var lugn men första skedde skadan, är fullt reparerad förutom en liten skräck känsla när det kommer till min vänstra sida hehe, var löjtnant i ambulans eskorten för viking fram till den flyttades sedan avväpnings detaljen i gräns trakterna Kosovo...

Värjinlägget kan jag dementera numer, läste på efteråt i sann eftertänksamhetes anda, men att riddarkulturen ( militärt) föll tillbaka med framfarten av armborstet & Hillebarden är korrekt alltå inte att de försvann på studs så vi har nog missuppfattat varandra i frågan, eller snarare så skrev jag i vanlig ordning lite sladdrigt.

Bara en enkelt fråga, men fanns det inte ryttare under Första Världskriget i plåtharnesk? Även utrustade med sablar om jag kommer ihåg rätt.