Re: Svärd
för det andra så brukar mången vapenträning inkludera fri sparring
Du nämnde det innan, men jag bedömde det som irrelevant för den här deltråden redan då.
Den tes som Troberg driver ur Arferts inlägg är att jämföra en manöver som kan nötas in (en golfsving) med hugg i strid, och där han höjer hugget över golfsvingen.
Jag menar att golfsvingen kan nötas in med goda resultat just eftersom bollen bara ligger där, ofta på lägen som är väldigt lika med varandra. I strid måste man (menar jag) i högre grad vara anpassningsbar och
reagera på sin motståndare, eftersom fler faktorer inverkar.
Den invändning man
skulle kunna ha mot det jag skrivit är att man
visst kan träna in hugg och stick i tomma luften och att
ingen sparring behövs för att man ska bli en duktig fäktare. Då vore fäktning som utslag i golf. Kan man slå långt på en driving range så kan man ju slå långt på en riktig golfbana också. Hade du bedrivit sådan träning och kunnat tala av sådan erfarenhet så hade jag fått buga mig för dina kunskaper.
(Och om någon
bara hade tränat i stridsliknande situationer och aldrig ens
försökt nöta in tekniker i luften så hade denna persons åsikter också haft en betydande auktoritet i deltråden. Om han sade att hans träning var toppen så hade han gett mig vatten på min kvarn, men om han menade att hans träning var värdelös så hade han kunnat invända mot min tes.)
Vad du säger är däremot något helt annat. Du har (så som jag förstått det) tränat både i stridsliknande situationer (sparring) och genom att nöta in hugg- och sticktekniker i luften. Sådan erfarenhet är olycklig i den här deltråden, eftersom man varken kan säga si eller så om den.
En boxare som slår på en säck
kanske nöter in slag och börjar känna boxningshandskarna som en förlängning av sin arm (samt andra floskler), men det kan också vara så att han framförallt tränar upp armarna, konditionen och förmågan att lägga tyngd bakom sina slag. En person som redan har dessa talanger skulle nog ha en del gratis redan från början av sin boxningskarriär, så då pratar vi alltså om Grundegenskaper och inte om den färdighetsträning som är att jämföra med golfsvingar.