Proper planning prevents piss-poor performance
"Men ibland känns det som att man vill ha planerat sakerna iförväg till viss del, och om man har lagt ganska mycket tid av sin fritid till att planera och förbereda sig, och dom skippar att följa det med mening."
Det handlar inte om att förbereda sig, utan om att förbereda sig rätt. "Proper" betyder inte bara "ordentlig", utan även "rätt". Så vad 22nd SAS menar är att man inte bara ska planera ordentligt utan även planera rätt. Att planera för att peka ut scud-missiler med laserpekare i irakiska öknen är fel planering om man ska bryta en gisslansituation i den iranska ambassaden i London. Problemet är att rollspel är ett icke-linjärt medium, eftersom det finns fler än en person som bidrar till ståryns utveckling.
Låt mig förklara: har du provat stafettskrivning nån gång? Du vet, när Kalle skriver tre meningar på en ståry, Olle fortsätter med att skriva tre meningar till, Pelle fortsätter med ytterligare tre meningar, et cetera? Har du någonsin fått en ståry i slutändan som har varit som du vill ha den? Nä, trodde inte det - det finns för många författare. Rollspel lider av exakt samma problem. Vill du tvinga på spelarna en viss ståry, skriv en bok och läs den högt för dem istället.
Mitt tips är att titta på rollspelet som medium, och skapa äventyr som är anpassat till mediet och som inte bara accepterar att spelare drar åt sina håll utan till och med utnyttjar det.
<ul type="square">[*]Skapa inte händelser. Skapa situationer. Tänk inte att "nu ska prisjägarna jaga dem till Coruscant och sen till Tatooine och sen till...". Tänk istället "prisjägarna Iggy Pop, Ziggy och Stardust får ett kontrakt på rollpersonerna (på grund av lämpligt svepskäl). Vid lämpligt tillfälle så sätter de upp en fälla där Iggy och Ziggy går in i närstrid, och Stardust täcker med prickskyttegevär." Där har du en situation som du kan aktivera när det passar. Du kan till och med bidra med en enkel karta, som lätt fogas in i Coruscant eller Mos Espa eller var nu spelarna drar.
[*]Situationerna kommer av att du har ett antal grupper som vill något och som har resurser för att uppnå sina mål. Exempelvis så kan du ha grupperna rollpersonerna (duh!) som bara vill bli så rika som möjligt och fixa sitt eget rymdskepp, rebellerna som vill smiska Imperiet, Imperiet som vill smiska rebeller, prisjägare som tar på sig uppdrag från dem som betalar, och pirater som rånar alla inklusive rollpersoner. Istället för att bestämma att Imperiet först slår mot rebeller, rebeller anlitar rollpersoner för att slå tillbaks, rollpersoner blir påhoppade av pirater, rollpersoner smiskar Imperiet, Imperiet anlitar prisjägare, låt spelarna göra som de vill, men låt deras handlingar få konsekvenser i de övriga gruppernas handlingar.
Till exempel: om rollpersonerna skiter i rebellerna och börjar pirata, låt piraterna hoppa in och ge sig på de nya rivalerna. Och låt dessutom Imperiet lägga upp ett pris på rollpersonernas huvuden, eftersom piratverksamhet är ett brott. Då har du fått in prisjägarna som börjar jaga rollpersonerna. Då kan du använda situationen ovan. Skulle rollpersonerna jobba åt rebellerna istället så lägger Imperiet ändå ut ett pris på deras huvuden. Och skulle rollpersonerna jobba åt Imperiet så lägger rebellerna ut ett priskontrakt, och så vidare.
[*]Gör det personligt. Om spelarna någon gång tar någonting personligt, exempelvis om en skurk retar upp dem och de försöker ge igen, låt skurken komma undan och senare börja jaga dem aktivt (se situationer ovan). Om spelarna börjar jaga skurken, så mycket bättre! Då har du en konflikt mellan spelare och skurk som du kan bygga situationer omkring.
[*]Släng in en piraya till. En "piraya" är lokal forumterminologi för en av de där grupperna som vill något och har ett mål. Det finns alltid plats för en piraya till. Så det räcker inte med rebeller, Imperium, prisjägare och pirater. Du kan få in minst fyra olika rebellgrupper, Imperiets armé, flotta och underrättelsetjänst, en mörk sith-herre och en lärling som vill bli sith-herre istället för sith-herren, en träskmupp, ett kungahus i exil, två piratgrupper till varav en är fribrytare åt rebellerna, en huttgangster, en smugglare, två corelliska storföretag, ett adelshus och en bondgrabb som egentligen inte har något med saken att göra. Du behöver inte definiera vad deras plats i äventyret är. Det enda du behöver definiera är vad de vill och vad de kan. Så fort spelarna gör något så lär deras handlingar komma i vägen för minst en piraya, och då gör de något åt saken.[/list]
Tricket är alltså inte att förbereda sig, utan att förbereda sig rätt. Acceptera att spelarna inte gör som du planerar att de ska göra. Planera inte ens att de ska göra något. Reagera istället på vad de gör, och agera på ett sådant sätt att dina pirayor kommer ivägen för spelarna.