Preppar sista avsnittet i Järntornet, shaguliternas högkvarter. Får lite större respekt för 14-åriga jag som spelledare, för det är verkligen oklart hur Granström har tänkt sig att det skall gå till här. Han är tydlig med att han avser att shaguliterna skall upptäcka sällskapet tidigt, eftersom det ständigt sitter en horndemon med mörkerseende och telepati på taket och spejar. Men hur orden och dess vakter kommer att reagera på detta sägs inte. Det vore enkelt för shaguliterna att instruera horndemonerna att genast knuffa ner sällskapet från den 30 m höga bron utan räcken. Ännu enklare om de båda patriarkerna dessutom ställde sig på varsin balkong och paralyserade alla som kom promenerande.
Men det finns tydliga tecken på att Granström tänker sig att shaguliterna har en avvaktande attityd, att de inte vet vad sällskapet har för avsikter: de låter sin zombiebetjänt släppa in sällskapet i den stora hallen innan våldet brakar loss. Detta trots att sällskapet säkert är uppenbart beväpnat och har mördat en eller två shaguliter under veckorna innan. Innan man kommer fram till Järntornets olåsta port med de jättestora dörrklapparna skall man dock lite motsägelsefullt ta sig förbi en hel del hinder.
Först är det orkerna i Gethornspasset. Hur förhåller de sig till en grupp beväpnade besökare? Ingen ledning ges. Sedan orkerna vid brofästet. Samma sak här. Sedan den livsfarliga bron och en låst, fem meter hög järngrind. Hur tar man sig förbi den utan att irritera shaguliterna? Kommenteras inte. Och allt detta medan minst en horndemon med konstant telepatisk koppling till shaguliterna intresserat tittar på.
Jag har svårt att se något sätt för sällskapet att nå fram till Järntornet om inte shaguliterna beter sig extremt korkat. Men de är tvärtom exceptionellt smarta. De shaguliter som är kopplade till horndemoner, och som alltså kommer att få veta först att sällskapet är på ingång, har INT 12, 13, 15, 16, 19.
Kan det vara de gamla takterna från 70-talets zoo dungeons som hänger kvar här? Fanns det en underförstådd förväntan om att varje plats och rum i ett rollspel är isolerat? Att innevånarna i rum 2 aldrig reagerar på ljuden från rum 1 eller 3? Det rimmar illa med den tydliga instruktionen om de spejande demonerna på taket.
Svårt att göra detta mer rättvisa nu än jag kunde våren 1987! Jag får nog helt enkelt säga åt spelarna att det här är en uppenbart hopplös militärtaktisk situation, och att det är list som gäller.