Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
I måndags (den 26 november) började jag spelleda äventyret Döds Ände till Svavelvinter för andra gången (se även [url="https://www.rollspel.nu/threads/56849). Eftersom vi inte kommer att kunna spela på ett tag och jag har väldigt dåligt minne så skrev jag minnesanteckningar under mötet, och min tanke är att jag ska skriva en spelrapport här, om inte annat för min egen konsumtiom och för att kunna sätta det i händerna på mina spelare.
Anledningen till att jag spelade detta en andra gång är att jag ska köra igång en kampanj i Svavelvinter, förhoppningsvis med början den 10 december, och förra gången var två av mina tilltänkta spelare med och spelade. Den här gången fick två andra chansen. Eftersom Svavelvinter är så speciellt ville jag ge alla chansen att testa spelet innan vi börjar. Jag tänker också att det kommer att bli lättare att sätta upp kampanjramen och göra karaktärer om alla har spelat spelet en eller två gånger innan.
Denna gången spelade jag med en helt ny grupp; två gamla rollspelere som jag spelat ganska mycket med tidigare och som känner varandra väl, samt två kollegor som jag bara spelat enstaka gånger med och som aldrig spelat med varandra. Eftersom bara en i gruppen spelat karaktärsdrivet spel tidigare, så var jag en anining nervös inför mötet: skulle gruppen fungera och skulle de förstå spelstilen och anamma den?
Ingen av spelarna hade några direkta kunskaper om spelssystemet (två hade bläddrat i regelboken) och två av dem visste inget om herr Granströms värld. Min ambition var att förklara världen, reglerna och gå igenom karaktärerna på en timme. Jag tror det tog en timme och en minut. Jag utgick från karaktärsbladet när jag gick igenom reglerna, vilket fungerade mycket bättre än följa regelboken som jag gjorde förra gången. Spelet är i grunden enkelt och logiskt uppbyggt, och det är inte alls svårt att få erfarna rollspelare att förstå både spelstilen och systemet på ganska kort tid.
Återkommer!
Anledningen till att jag spelade detta en andra gång är att jag ska köra igång en kampanj i Svavelvinter, förhoppningsvis med början den 10 december, och förra gången var två av mina tilltänkta spelare med och spelade. Den här gången fick två andra chansen. Eftersom Svavelvinter är så speciellt ville jag ge alla chansen att testa spelet innan vi börjar. Jag tänker också att det kommer att bli lättare att sätta upp kampanjramen och göra karaktärer om alla har spelat spelet en eller två gånger innan.
Denna gången spelade jag med en helt ny grupp; två gamla rollspelere som jag spelat ganska mycket med tidigare och som känner varandra väl, samt två kollegor som jag bara spelat enstaka gånger med och som aldrig spelat med varandra. Eftersom bara en i gruppen spelat karaktärsdrivet spel tidigare, så var jag en anining nervös inför mötet: skulle gruppen fungera och skulle de förstå spelstilen och anamma den?
Ingen av spelarna hade några direkta kunskaper om spelssystemet (två hade bläddrat i regelboken) och två av dem visste inget om herr Granströms värld. Min ambition var att förklara världen, reglerna och gå igenom karaktärerna på en timme. Jag tror det tog en timme och en minut. Jag utgick från karaktärsbladet när jag gick igenom reglerna, vilket fungerade mycket bättre än följa regelboken som jag gjorde förra gången. Spelet är i grunden enkelt och logiskt uppbyggt, och det är inte alls svårt att få erfarna rollspelare att förstå både spelstilen och systemet på ganska kort tid.
Återkommer!