Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Efter att ha varit med i bladerunner_35:s kampanj bestämde jag mig för att jag vill spelleda Svavelvinter själv. Jag är övertygad om att spelet kommer bäst till sin rätt i kampanjspel, men ville testa att spelleda det en gång först, då jag förstått av bladerunner_35 att det är ganska annorlunad från mycket annat att spelleda Svavelvinter. Samtidigt kunde jag låta att par av de spelare som jag vill ha med i kampanjen testa på spelet och se om de gillade systemet och tanke på att spela karaktärsdrivet. Valet föll på Döds Ände. Jag var ganska nervös, för jag kände verkligen att jag inte hade en aning om hur det skulle gå ...
Vi spelade igenom hela Döds Ände i en sittning (med matpaus), med genomgång av regler, värld och bakgrund. Bara en spelare hade spelat spelet tidigare och en visste ingenting om herr Granströms värld så blev det väl en fem - sex timmar effektivt spel.
Jag körde äventyret rakt ur boxen, med undantaget att jag gjorde en helt ny karta. Jag slog ihop överbyggnaden från det ursprungliga äventyret (Äventyrsspels) med en nio nivåer djup dungeon från Ars Magica äventyret Cabelais The Broken Covenant. Min tanke var att det skulle bli lite mer klaustrofobiskt att vara djupt ner i jorden, med bara en hiss och några trappor upp. Och så tyckte jag att kartan i äventyret var ganska trist ...
AKT I
Scen 1
Alla shaguliter samlades efter frukosten i Anatomicum och Grafficanus och Gobrugda förklarade att Döds Ände nu vara nära, att alla måste förbereda sig för att möta Shagul och att elexiret tack vare Brior (som stod och log fånigt jämte patriarkerna) snart skulle vara klart. Gobrugda skulle bara utvinna vissa salter ur några av fångarnas levrar, och sedan skulle elexiret vara klart. Under frågestunden ställde ett par bifigurer (Ninshubur och Klysma) frågor (för att etablera deras karaktärer lite), liksom Tamita och Iarlaganda.
Iarlaganda och Adipsomon hade satt sig långt bak på läktaren med Trasliba och de talade lite om Briors naivitet. Trasliba utryckte sig svävande om att Brior så klart skulle dö nu, vilket både Iarlaganda och Adipsomon tolkade som en subtil order att döda denne.
Iarlaganda och Adipsomon fick order av Ninshubur att föra upp Brior till hans gästkvarter.
Scen 2
Mostermok linkade fram till Gobrugda, samtidigt som de flesta ur sekten hade börjat lämna Anatomicum. Efter ett korta samtal viskade Gobrugda till Mostermok om att "alla inte är värdiga" och "ingen kejda är starkare än den svagaste länken" och utryckte sin rädsla att Shagul skulle straffa alla om inte alla var värdiga. Han förklarade sedan att han ville att Mostermok skulle döda Ninshubur. Mostermok accepterade villigt.
Detta var första prövningen. I äventyret ber Gobrugda Mostermok att döda Grafficanus, men jag ville inte dra igång en sådan stor sak så tidigt, så jag bestämde mig för att Gobrugda ville eliminera några av Grafficanus lakejer innan han slog till mot denne på allvar
Scen 3
Tamita passade samtidigt på att närma sig Grafficanus, ivrig att tjäna sekten, och frågade vad hon kan göra nu när det är så nära. Grafficanus bad henne att ta med sig Adipsomon och mata fångarna med zombin, "för inget får gå fel nu". Hon säger ja till detta.
Min plan var här att låta Adipsonom vara med om en av de mer vidriga aspekterna av shaguliternas verksamhet och samtidigt bli anfallen av en av fångarna (en av prövningarna som föreslås i äventyret), men samtidigt ha med Tamita, så att det inte direkt blev för mycket solospel
Scen 4
Nu är Tamita och Mostermok (som har fjäskat för varsin partriark) ensamma kvar i Antomicum; alla andra har lämnat. Mostermok närmar sig Tamita och upprepar mycket av det som Gogrunda just har sagt till honom. Han trycker på vikten av att stå enade och att rensa ut alla som är svaga i tron. Tamita ger bara vaga svar. Mostermok lämnar Tamita lite besviken att han inte fått en allierad - han behöver hjälp att döda Ninshubur.
Scen 5
Iarlaganda och Adipsomon har fört upp Brior till hans rum. Den lärde babblar på om mineraler och salter och livselexiret och Iaralganda tröttnar och går. Så fort denne lämnat förvandlas Brior från naiv vetenskapman till en mycket intelligent och rädd person. Han berättar för Adipsomon att han förstår att han gjort ett misstag, att hemska saker händer i Järntornet och att han snart kommer att dödas. "Hjälp mig fly! Jag vet att du inte är som de andra!". Adipsomon skruvar på sig; "det är för svårt". Brior säger att han ska fly under natten. Adipsomon lämnar efter att ha lovat att inte säga något till någon om deras samtal.
Här slängde jag in en av prövningarna som rekommenderas. Adipsomons spelare var väldigt försiktig i detta skede, men började redan nu fundera på hur han skulla kunna komma undan från Järntornet, med eller utan Brior
Läggdags! Återkommer.
Vi spelade igenom hela Döds Ände i en sittning (med matpaus), med genomgång av regler, värld och bakgrund. Bara en spelare hade spelat spelet tidigare och en visste ingenting om herr Granströms värld så blev det väl en fem - sex timmar effektivt spel.
Jag körde äventyret rakt ur boxen, med undantaget att jag gjorde en helt ny karta. Jag slog ihop överbyggnaden från det ursprungliga äventyret (Äventyrsspels) med en nio nivåer djup dungeon från Ars Magica äventyret Cabelais The Broken Covenant. Min tanke var att det skulle bli lite mer klaustrofobiskt att vara djupt ner i jorden, med bara en hiss och några trappor upp. Och så tyckte jag att kartan i äventyret var ganska trist ...
AKT I
Scen 1
Alla shaguliter samlades efter frukosten i Anatomicum och Grafficanus och Gobrugda förklarade att Döds Ände nu vara nära, att alla måste förbereda sig för att möta Shagul och att elexiret tack vare Brior (som stod och log fånigt jämte patriarkerna) snart skulle vara klart. Gobrugda skulle bara utvinna vissa salter ur några av fångarnas levrar, och sedan skulle elexiret vara klart. Under frågestunden ställde ett par bifigurer (Ninshubur och Klysma) frågor (för att etablera deras karaktärer lite), liksom Tamita och Iarlaganda.
Iarlaganda och Adipsomon hade satt sig långt bak på läktaren med Trasliba och de talade lite om Briors naivitet. Trasliba utryckte sig svävande om att Brior så klart skulle dö nu, vilket både Iarlaganda och Adipsomon tolkade som en subtil order att döda denne.
Iarlaganda och Adipsomon fick order av Ninshubur att föra upp Brior till hans gästkvarter.
Scen 2
Mostermok linkade fram till Gobrugda, samtidigt som de flesta ur sekten hade börjat lämna Anatomicum. Efter ett korta samtal viskade Gobrugda till Mostermok om att "alla inte är värdiga" och "ingen kejda är starkare än den svagaste länken" och utryckte sin rädsla att Shagul skulle straffa alla om inte alla var värdiga. Han förklarade sedan att han ville att Mostermok skulle döda Ninshubur. Mostermok accepterade villigt.
Detta var första prövningen. I äventyret ber Gobrugda Mostermok att döda Grafficanus, men jag ville inte dra igång en sådan stor sak så tidigt, så jag bestämde mig för att Gobrugda ville eliminera några av Grafficanus lakejer innan han slog till mot denne på allvar
Scen 3
Tamita passade samtidigt på att närma sig Grafficanus, ivrig att tjäna sekten, och frågade vad hon kan göra nu när det är så nära. Grafficanus bad henne att ta med sig Adipsomon och mata fångarna med zombin, "för inget får gå fel nu". Hon säger ja till detta.
Min plan var här att låta Adipsonom vara med om en av de mer vidriga aspekterna av shaguliternas verksamhet och samtidigt bli anfallen av en av fångarna (en av prövningarna som föreslås i äventyret), men samtidigt ha med Tamita, så att det inte direkt blev för mycket solospel
Scen 4
Nu är Tamita och Mostermok (som har fjäskat för varsin partriark) ensamma kvar i Antomicum; alla andra har lämnat. Mostermok närmar sig Tamita och upprepar mycket av det som Gogrunda just har sagt till honom. Han trycker på vikten av att stå enade och att rensa ut alla som är svaga i tron. Tamita ger bara vaga svar. Mostermok lämnar Tamita lite besviken att han inte fått en allierad - han behöver hjälp att döda Ninshubur.
Scen 5
Iarlaganda och Adipsomon har fört upp Brior till hans rum. Den lärde babblar på om mineraler och salter och livselexiret och Iaralganda tröttnar och går. Så fort denne lämnat förvandlas Brior från naiv vetenskapman till en mycket intelligent och rädd person. Han berättar för Adipsomon att han förstår att han gjort ett misstag, att hemska saker händer i Järntornet och att han snart kommer att dödas. "Hjälp mig fly! Jag vet att du inte är som de andra!". Adipsomon skruvar på sig; "det är för svårt". Brior säger att han ska fly under natten. Adipsomon lämnar efter att ha lovat att inte säga något till någon om deras samtal.
Här slängde jag in en av prövningarna som rekommenderas. Adipsomons spelare var väldigt försiktig i detta skede, men började redan nu fundera på hur han skulla kunna komma undan från Järntornet, med eller utan Brior
Läggdags! Återkommer.