TomasFriaLigan
Ligist
Väldigt intressant diskussion här. Det finns mycket att säga om detta och vi har pratat mycket om det internt. Kort sagt tycker jag att era tankar här ligger väldigt nära det vi själva tänkt. Några ytterligare perspektiv:
- Svavelvinter kanske i ljuset av dagens situation kan ses som ett lite avsomnat spel - men spelet uppnådde de mål vi hoppades på 2012 och mer därtill. Det blev ett bra och uppskattat spel och en fin bok, som väl fångade stämningen i Eriks böcker. Spelet sålde bra och man skulle kunna hävda att det var startskottet i den nu pågående svenska rollspelsrenässansen.
- Spelet Svavelvinter skapades från början för att bli ett "one-shot" - släpp av ett spel, utan uppföljning i form av moduler. Det var Järnringens plan från början, och vi ärvde även den. Att vi sedan gav ut moduler till spelet var mer av en eftertanke - till skillnad från exempelvis Mutant: År Noll fanns det ingen långsiktig plan för Svavelvinter från början. Spelet skrevs därför i första hand för att skapa sina egna kampanjer och äventyr, vilket det också finns gott om stöd för.
- Att skriva moduler till spelet är svårt, eftersom det kräver både god insyn i Trakorien och i spelets regler och ramverk. Vi har länge önskat ge ut en modul baserad på Femte konfluxen/Vanderland, men just nu kan vi inte ge några säkra besked om hur det blir.
- Spelet är designat för att stödja en viss typ av berättelser: personligt intrigspel av det slag som det finns mycket av i Eriks böcker - alltså inte traditionellt äventyrande. Så här i efterhand är premissen kanske för snäv - ett bredare och mer öppet spel hade sannolikt lockat fler. Men då, när spelet skrevs, var målet att emulera romanerna och deras stämning och värld, inte att skapa ett brett fantasyspel.
- Slutligen vill jag tillägga att spelet på intet sätt är dött - tvärtom har vi märkt av ett större intresse för spelet det senast halvåret än tidigare, både i form av försäljning och forumaktivitet. Svavelvinter lever i alla högsta grad!