Nekromanti Svenska indiespel

Hunk

Hero
Definitioner

För mig har ett indiespel alltid varit detsamma som gratisspel, eller möjligen ett spel som inte haft som syfte att gå med någon vinst.
Om endast gratisspel uppfyller kriteriet för att betecknas som indiespel faller ju samtliga grejer som distribueras av Indie Press Revolution bort och i så fall tycker jag att definitionen är alltför snäv. Om däremot alla spel som ges ut utan direkt vinstsyfte skall räknas med bör defintivt Saga, Skymningshem, Oktoberlandet, Svenil, Västmark m.fl. räknas med (åtminstone tror jag inte att någon av skaparna räknar med att tjäna särskilt mycket pengar på sina verk, men jag kan ha fel). Den senare definitionen är bättre än den förra, men inte heller helt perfekt eftersom det är oerhört svårt att få ett ärligt svar (framför allt i Sverige) på om folk förväntar sig att tjäna pengar på en pryl eller ej.

Om man ger ut ett spel på eget förlag, utan någon inköpt licens med begränsad upplaga (vilken gräns man skall sätta är dock svårt - kanske runt 700 ex i Sverige) uppfyller det i alla fall mina krav för att få kallas indie. Jag kan dock inte på något vettigt sett motivera upplagegränsen, så egentligen borde kanske även t.ex. Noir räknas in i indiekategorin.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Definitioner

Om endast gratisspel uppfyller kriteriet för att betecknas som indiespel faller ju samtliga grejer som distribueras av Indie Press Revolution bort och i så fall tycker jag att definitionen är alltför snäv.
Nej, för jag syftar endast på vad som sker i Sverige, inte utomlands. Det är helt andra krav där med en helt annan marknad.

För övrigt var det just gratisrollspel som termen "independentrollspel" (senare förkortat indie) syftade på då den myntades av Kornella här på forumet. Senare har den använts på andra sätt, men det frånkommer inte vad var här i början. Och det är den definition som jag använder mig av.

Arfert

Facit
...jag syftade på den frågeställning Arvidos tar upp i trådstarten... annars hade väl tråden hetat "Svenska Forge:iga spel" eller nåt. Annars så är det ju så att vi haft indiespel i Sverige sen Hedenös...

Arfert

Facit

men Sagas grundregler finns ju gratis på sajten, blir inte Saga indie då enligt din definition? Och Parallel Worlds är ju i så fall überindie, eftersom vem som helst får ladda ner reglerna och använda i egna verk...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Nej, Saga blir inte det för det är inte gratis. Det är ett köprollspel som supportas med en gratisversion.

Parallell Worlds däremot skulle kunna räknas in det i den definition som jag angav. Fast jag personligen vill nog att det inte ges ut av ett etablerat företag. Men detä r ju som sagt bara jag. :gremtongue:

Gordeg

Hero
Jag ser inte vinsten i att använda en annan definition av "indie" i Sverige än i den engelskspråkiga rollspelsvärlden.

Gordeg

Hunk

Hero

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Om endast gratisspel uppfyller kriteriet för att betecknas som indiespel faller ju samtliga grejer som distribueras av Indie Press Revolution bort och i så fall tycker jag att definitionen är alltför snäv.
--------------------------------------------------------------------------------
Nej, för jag syftar endast på vad som sker i Sverige, inte utomlands. Det är helt andra krav där med en helt annan marknad.

För övrigt var det just gratisrollspel som termen "independentrollspel" (senare förkortat indie) syftade på då den myntades av Kornella här på forumet. Senare har den använts på andra sätt, men det frånkommer inte vad var här i början. Och det är den definition som jag använder mig av.
Jag har förvisso inte följt diskussionen av terminologin här på forumet, men misstänker att termen Independent RPG fanns före Rollspel.nu startade. The Forges definition anser jag vara applicerbar även på Sverige, eftersom få amerikanska rollspelssystem har större upplagor än de stora svenska (Eon, DoD, Mutant, Noir, Western). Om man använder sig av en amerikansk term känns det rimligt att använda gängse amerikanska definitioner av den. Nu är det förmodligen så att amerikanerna själva inte heller är helt eniga om definitionen, så då blir det svårare... Om man jämför med film- och musikbranscherna är det dock knappast så att bara gratisprodukter kallas Indie.

Arfert

Facit

Och sen när blev jag "ett etablerat företag" ?

SagaGames är ett "varumärke", inte ett företag.

Sodivra

Champion
Sober sammanfattning:

Jag ser att viss begreppsförvirring råder, vilket inte är så konstigt egentligen, då jag är ganska begreppsförvirrad själv.

Här kommer ett lite nyktrare version av mitt inlägg och mina tankar, kan man säga:

Nyligen så har Supergänget, One Can Have Her och Oskrivna Blad färdigställts av forumiter. One Can Have Her är förvisso på engelska och Oskrivna Blad finns inte i tryck eller till salu, men efter att ha talat med Simon så är jag säker på att det snart gör det.
Alla dessa spel är praktiska utförande utav de teorier vi diskuterat på forumet, och de påminner om Forgespelen, då de är i liten storlek och väljer en "narrativistisk" ställning med regler som bygger på berättande istället för realism.

Andra korta, narrativistiska spel som jag tror publiceras i slutversion snart är Nyx (?) och Berättelser från Staden.

Höstdimma, Bläck och Staden är spel som jag inte vet när de publiceras i slutversion, men jag tror det kan ske inom de närmaste åren. Här ser vi också applikationer av spelteori och samberättarregler.

Sedan har vi tjockare, mer etablerade spel som jag vet har rollspelsteori bakom sig: Skymningshem, Noir, Hammaren och Trollspöt. Bortom vet jag inte så mycket om tyvärr, så jag kan inte yttra mig något om det.

Vad jag tycker är att det är himla kul att det är att det snart finns så många spel där de teoretiska diskussioner vi för här på forumet appliceras. Eftersom det handlar om korta spel kanske vi kan räkna med fler korta spel som blir färdiga oftare också?

Men vad jag måste fråga mig är, kan man tala om en varaktig trend här? Och är trenden isåfall stark nog att förändra bilden på vad "indie" är, eller som får oss att överge "indie"-termen? Kommer man tala om tjocka kontra korta spel istället, eller spel grundade i gammal kontra "ny" teori?

Arfert

Facit
Re: Sober sammanfattning:

...tycker det blir konstigt om man med "indie" menar spel som bygger på rollspelsteori (vad man nu räknar in i det).. då får man hitta på nån ny term istället. "TeoriX-rollspel", typ. (TeoriX = sätt in lämpligt teorinamn)

Ännu konstigare blir det om man jämför vad som kallas indie i andra kulturyttringar, som musik. Där är ju teorier sånt som snarare har att göra med "seriös musik", inte indie-aktig fåackordsrock.

Men vi har helt klart en trend, som jag tror beror på kombinationen yttre inspirationskällor (som Forge) och möjlighet till att trycka i liten upplaga till en rimlig penning.

Sodivra

Champion
Du har helt rätt, faktiskt.

Innerst inne tror jag att du framför allt menar narrativistiska forgeföljare

Jäsingen, det har du helt rätt i, Christian. Det är alltså inte "nyskapande" spel jag skriver om, utan just spel som är designade på ett visst sätt. Det var lite slarvigt av mig att använda ordet "tradition" i inlägget, men vad gör man egentligen? Det är skitsvårt att förklara vad man menar egentligen, kolla här bara:

Det är ju inte "Forgespel", då de utvecklats här på Rollspel.nu, och dessutom vill jag försöka låta bli att använda F-ordet, då det verkar orsaka en del kontrovers. Som det nya d20, ungefär. :gremwink: (Som i att vi debatterade om d20-systemet förr)

Jag vill helst inte kalla det "narrativistiska" spel, då det verkar som att de flesta förkastat GNS-teorin här på forumet, och dessutom: Vad betyder "narrativistisk" egentligen? Verkar som man alltid använder det på fel sätt, hur väl man än försöker.

Risings svenska motsvarande term "samberättande" tycker jag inte heller beskriver de här nya spelen så bra.

En del i problematiken är ju att även om det går att känna igen spelen av samma skola så är det svårt att sätta fingret på vad som egentligen utmärker dem. Kanske skulle en sammanfattande term vara så lös att den bara blir kontraproduktiv?

Och det hela blir ju bara ännu krångligare av att termerna kan bli värdeladdade! Jag tycker att det är himla häftigt att du har så mycket teori i Hammaren och Trollspöt som utmanar läsaren, men det spelet är så unikt att jag inte kan sätta en term för det! Därför tror jag det skulle vara viktigt med en term för Forgeföljarna som inte associeras med det värdeladdade "nyskapande".

Jag ser dock fram emot alla spel som bidrar till en levande rollspelsteori och diskussion, så att säga.

Sodivra

Champion
Re: Sober sammanfattning:

Instämmer. Jag tycker inte att "indie" beskriver spelen bra längre, och jag ställer mig frågande till om termen kan komma att omdefineras eller försvinna.

"Teori X", det var ju en skitbra term. Rollspelens Generation X, liksom. :gremgrin:

Arfert

Facit
Re: Du har helt rätt, faktiskt. OT

..har nog missat vad det är för teori Fiktionslek använt till H&T... jag gillar spelet som fan, men teoribiten bakom gick mig spårlöst förbi..

Tyckte jag läste ett spel med ett "Castle Falkenstein upplägg" (världen beskrivs av de i världen själva) + regler a la Warhammer FRPG... vilket inte är det sämsta. Har själv vart inne på den tanken några gånger efter att ha läst CF.

Men det betyder ju inte att Fiktionslek inte kommit fram till den lösningen via ett teoribygge.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

..har nog missat vad det är för teori Fiktionslek använt till H&T... jag gillar spelet som fan, men teoribiten bakom gick mig spårlöst förbi..
Har pratat en del med karln och vad det verkar är det en hel del allmän konst/kulturteori och sociologiska hänsyn som använts eller i vart fall legat i bakgrunden. Det sätt världen beskrivs, till exempel, är ju subjektivt, snarare än objektivt. Man blir som spelare och spelledare tvungen att skapa sig ett eget oktoberland, i princip. Det enda som de olika Oktoberländerna har gemensamt är att de alla passar in på de spridda beskrivningar som givits i boken...

Hunk

Hero

Var skulle du då sätta "upplagegränsen" ?
Ingen enkel fråga... I Sverige känns 700 ex som en rimlig gräns. 500 hade nog också varit rimlig, kanske också 1 000 ex. Jag tror inte att några av de "mindre" svenska spelen (Noctum, Saga, Svenil, Skymningshem, Hammaren & Trollspöt, Tomtar & Troll m.fl.) har haft högre upplagor än 500 ex och jag är tämligen säker på att DoD, Eon, Mutant, Noir och Western har högre upplagor än 1 000 ex. Därmed spelar det inte så stor roll var man sätter gränsen (om man överhuvudtaget vill ha en sådan).

I USA kanske 1 000-2 000 ex för grundregler skulle vara en vettig gräns från när ett spel går från indie till "kommersiell skit". Men vad vet jag... Burning Wheel har förmodligen sålt en bra bit över 1 000 ex och anses fortfarande som indie.

Arfert

Facit

...ja, men det är ju ingen större skillnad mot CF egentligen på den punkten, då vi bara har en "dagbok" att gå på där... Oktoberlandet kändes mer som "bättre skrivet" än nåt nytt. Bara en annan vinkel, liksom.

Och dessutom, gör inte ALLA sin egen version av sina spelvärldar mer eller mindre.. till och med i superdetaljerade världar som Mundana? Tvungen och tvungen... man får ju alltid göra det, eftersom inga kampanjer tar upp exakt varenda detalj.

Teorier i bakgrunden... tja, vem har inte det. Har använt Campbells mytteorier och J. Fiske och Ecos teorier i semiotik när jag skrev Saga + diverse annat från historia och konstens värld... men alla som skapar något använder sannolikt det de har i bagaget i sina verk.

Arfert

Facit

Burning Wheel har sannolikt sålt mer enbart i Sverige än H&T och Saga, till exempel. Saga är tryckt i 300 ex, och jag har ungefär femtio kvar...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

...ja, men det är ju ingen större skillnad mot CF egentligen på den punkten, då vi bara har en "dagbok" att gå på där...
CF?

Och dessutom, gör inte ALLA sin egen version av sina spelvärldar mer eller mindre.. till och med i superdetaljerade världar som Mundana? Tvungen och tvungen... man får ju alltid göra det, eftersom inga kampanjer tar upp exakt varenda detalj.
Absolut. Men de flesta regelböcker etc jag läst har haft något slags ambition att "säga som det är". Man har ofta en tidslinje som anses objektiv, man har en världskarta där allt placerats ut noga, man har översiktsbilder på olika saker... Oktoberlandet kändes som en frisk fläkt just i och med greppet att inte ha några ambitioner om att presentera några "objektiva" fakta överhuvudtaget.

Teorier i bakgrunden... tja, vem har inte det.
Jag tror att många - fortfarande - inte använder sig av någon nämnvärd teori i traditionell mening. Jag tror att det här med att utgå från medvetna designstrategier som bygger på noga reflekterade teoribyggen är ganska sällsynt fortfarande.