Definitioner
Om man ger ut ett spel på eget förlag, utan någon inköpt licens med begränsad upplaga (vilken gräns man skall sätta är dock svårt - kanske runt 700 ex i Sverige) uppfyller det i alla fall mina krav för att få kallas indie. Jag kan dock inte på något vettigt sett motivera upplagegränsen, så egentligen borde kanske även t.ex. Noir räknas in i indiekategorin.
Om endast gratisspel uppfyller kriteriet för att betecknas som indiespel faller ju samtliga grejer som distribueras av Indie Press Revolution bort och i så fall tycker jag att definitionen är alltför snäv. Om däremot alla spel som ges ut utan direkt vinstsyfte skall räknas med bör defintivt Saga, Skymningshem, Oktoberlandet, Svenil, Västmark m.fl. räknas med (åtminstone tror jag inte att någon av skaparna räknar med att tjäna särskilt mycket pengar på sina verk, men jag kan ha fel). Den senare definitionen är bättre än den förra, men inte heller helt perfekt eftersom det är oerhört svårt att få ett ärligt svar (framför allt i Sverige) på om folk förväntar sig att tjäna pengar på en pryl eller ej.För mig har ett indiespel alltid varit detsamma som gratisspel, eller möjligen ett spel som inte haft som syfte att gå med någon vinst.
Om man ger ut ett spel på eget förlag, utan någon inköpt licens med begränsad upplaga (vilken gräns man skall sätta är dock svårt - kanske runt 700 ex i Sverige) uppfyller det i alla fall mina krav för att få kallas indie. Jag kan dock inte på något vettigt sett motivera upplagegränsen, så egentligen borde kanske även t.ex. Noir räknas in i indiekategorin.