Nekromanti Svenska reviderade rollspel

Krille

Super Moderator
Jag vill se en ny utgåva av Västmark, tillbakaspolad sisådär tvåhundra år till innan normandkräken kommer, med saxare och Beowulf och långskepp och hemska monster. Eventuellt skulle jag vilja ha lite fimbulvinter och världens undergång också. Och ett nytt bra fungerande magisystem som bygger på runor.

...va, skriver jag redan på det? Schucks.

Arfert

Facit
PW är bra för rollspel som utspelar sig i världar eller perioder som är som vår värld, där hjältarna är vanliga personer, som kan dö av ett eller ett par knivhugg eller kulor. De kan saker som vanliga människor kan, upp till folk som kan ställa upp i olympiaden eller jobba på kinesisk cirkus. Alltså kampanjer som är som vanliga deckare, Arkiv X, John Le Carré, historiska romaner, Band of Brothers, Alien 1, Deadwood, Sopranos, ja du fattar.

Däremot är PW inte ett spel där man är Conan, Spindelmannen, Trinity i Matrix eller en Wuxia-hjälte... eller utspelar sig i High Fantasy-miljö.

Alltså om hjälten är en "vanlig människa, om än duktig och vältränad", funkar PW, men INTE om du ska vara "superhjälte".

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Krille said:
Jag vill se en ny utgåva av Västmark, tillbakaspolad sisådär tvåhundra år till innan normandkräken kommer, med saxare och Beowulf och långskepp och hemska monster. Eventuellt skulle jag vilja ha lite fimbulvinter och världens undergång också. Och ett nytt bra fungerande magisystem som bygger på runor.

...va, skriver jag redan på det? Schucks.
Fan vad boring du är Krille. Det där skulle ju jag skriva (ja förutom den sista biten).

Fast... jag när jag bläddrar i mitt exemplar så finns förstås inte "omtöckning" med nån enda stans och så finns det plotsocker så jag får hitta på eget och så framgår det tydligt att det inte är spelledarens jobb att bestämma/berätta vad som händer varenda gång man slagit tärning. :gremsmile:

...och så har den Gentium Book Basic som brödtext och Stone Cross till loggan. :gremgrin:

solvebring

Superhero
>> Khelataar
... Nytt och fräscht över lag av samma pryl.

>> Wastelands
... I lite modernare tappning kanske. Hela spelet luktar 80-tal om man säger så.

>> Viking
... Samma grund, in med lite fantasy och ett snabbare, osynligare system. Bort med all onödig fakta som bara känns way to much.

solvebring said:
>> Viking
... Samma grund, in med lite fantasy och ett snabbare, osynligare system. Bort med all onödig fakta som bara känns way to much.
DoD:Trudvang kanske ?

Viking är ju ett spel för de som vill spela under vår vikingatid. Jag tycker att det är ett rätt tidslöst spel faktiskt, åtminstone settingen.

Men, jag skulle vilja se en remake på Khelataar precis som några andra.

Samma sak med Gemeni med ett nytt system och en setting mer fokuserad kring tvillingarna.

kefka

Hero
Preics som mànga andra skulle jag vilja se en nyutgàva av Khelataar. Med ett reviderat regelsystem och en mer enhetlig världbeskrivning. Jag skulle gärna se regler för att bygga sin egen släkt och klan, och mer kampanjtips för att spela i ett klansamhälle. De gamla modulerna till Khelataar är ju ganska anpassade till den klassiska äventyrargruppen, jag skulle vilja se mer fokus pà att spela i ens hemmaklan. Illustrationerna tycker jag dock att man kan àteranvända, de gamla passar verkligen Khelataar bra. Alltsà mer den stil som finns i Weamhis (det bästa som skrivits till Khelataar) än den stil som är i den gamla världsboken.

Dimfrost

Special Circumstances
DoD Trudvang med bra regler, kanske taktiska, som gör för vildmarksspelet vad D&D4 gör för grottkrälet. (Ja, jag är medveten om att man lär kunna behandla vildmarken som en grotta i D&D4 utan några problem alls, men ni hajar grejen, ok?) Eller ett större sagofokus.

DoD Chronopia som Rising vill ha det. Eller möjligtvis med fokus på lättsamt lösdrivarupptäckande.

Trakorien som ett eget rollspel, med spelvärld av Erik Granström (såklart) och ett regelsystem där spelarna parallellt med en äventyrargrupp spelar mäktiga personer eller grupperingar på hög nivå.

En eller flera av dessa idéer kommer upp på Den raljerande nanoapan under hösten eller vintern. :gremsmile:

Andy

Vila i frid
För att försöka mig på en sammanfattning:

Det känns som många är sugna på en reviderad version av Khelataar. Spännande!

Hur ska gå vidare med detta?

Vem sitter på rättigheterna?

Vem är sugen på att skriva?

Kan ett gäng från wrnu sättas samman för att leverera ett nytt Khelataar rollspel 2010?

Vem projektleder hela shebangen?

Och kan SagaGames, Rävspel, MindlessGaming eller Järnringen vara intresserade som samarbetspartner?

Dimfrost

Special Circumstances
Vad jag framför allt skulle vilja se, dock, är nya idéer. Att den svenska rollspelsmarknaden domineras av samma spel och att även marginaliserade små spel som En Garde! och Skuggornas Mästare får eller kommer att få en ny chans är egentligen ganska deprimerande. Jag är också en sucker för nostalgi (kolla bara på vad jag skriver om på nanoapan) men det slår ändå inte nya, fräscha idéer. Oavsett vad jag tycker om spelen i övrigt är ju Coriolis och Noir de enda stora, nya spelen på mycket länge. Mer sånt!

Andy

Vila i frid
Jag håller med dig, delvis, Dimfrost.

Jag älskar nostalgi och är ett "gammalt" spel bra, så är det det. Men visste, nya idéer, influenser och koncept är det som ger mig en riktig kick.

(Jag som startade tråden väljer att spinna vidare).

Vilka helt nya svenska rollspel kommer vi att få se under 2009/2010?

Och, kanske ännu viktigare, vilka typ av svenska rollspel vill vi se (och köpa)?

kefka

Hero
Nightowl kan nog ge ett bra svar pà detta, jag tror ocksà att det diskuterats tidigare här pà forumet. Mer diskussioner och info om Khelataar kan du hitta här.

Edit: Hittade denna info

Ackerfors

Alas, your rapids!
Okej! Utan inbördes ordning:

Gemini
De flesta har motiverat det tidigare. Jag gillade tanken med Gemini, världen tyckte jag förut var nyskapande (innan jag såg mer av rollspelsvärlden), senare bara ball. Det som behövs är en intressantare världsbeskrivning och en tightare metaplot. Dessutom behöver spelet nya regler, gärna med fokus på mörker, undergång och samarbete (en blandning av Cold City och Polaris kanske?).

Drakar och Demoner: Chronopia
Återigen är det bara världen som jag suktar efter. Förändringarna jag skulle vilja se på den fronten är mindre lapptäcke (för Chronopia är ju nästan bara Ereb Altor i en stad) och mer blandat och konstigt. Tänk Sigil i Planescape, där Chronopia är hela världens nav.

Nostalgi
Jag skulle vilja se Nostalgi, utökat och med bättre beskrivna regler. Dessutom skulle dispositionen ändras något och spelet skulle utökas med fler illustrationer. Göra det perfekta perfektare helt enkelt. :gremgrin:

Dungeons and Dragons på svenska
En översättning av 4th edition av Dungeons and Dragons, utan brännbollar, rackare och himmelska hemskegrävlingar.

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Vilka helt nya svenska rollspel kommer vi att få se under 2009/2010?"

Bortsett från att jag är tämligen säker på åtminstone Magneter och Mirakel och Millennium så har jag ingen aning. :gremsmile:

"Och, kanske ännu viktigare, vilka typ av svenska rollspel vill vi se (och köpa)?"

Jag har blivit rätt snål med inköp på sista tiden. För att jag ska vara sugen ska det vara något riktigt speciellt. Varken Coriolis, Noir, Bortom eller Noctum har bjudit på det. Oktoberlandet är nog det som ligger närmast till hands.

Om det gäller nya spel så måste det nog vara något liknande. Ett spel vars värld bjuder på något jag tycker är riktigt coolt och regler som inte bara är användbara utan dessutom smarta, lättförstådda, anpassade efter världen eller spelets idé och dessutom spelbara (det finns ju ett gäng spel av Forge-skolan som bjuder på de två första men inte den sista). Listar någon ut vad det skulle kunna vara för spel så är jag där med plånboken. :gremsmile:

CapnZapp

Myrmidon
För de flesta svenska rollspel är reglerna (balans, översikt, lättförståelighet) den stora akilleshälen.

Världsbeskrivning, kampanjplottar, äventyr, layout & bilder; allt sådant känns det som att "vi" håller mycket god klass på. :gremsmile:

Men att åtminstonde följande spel är i ett skriande behov av en grundlig genomgång av reglerna torde ingen av oss kunna ha något att säga emot:
* Chronopia
* Coriolis
* Gemini
* Mutant 2090
* Mutant Chronicles

Andy

Vila i frid
Intressant att du tar med Coriolis som är ett så nytt rollspel.

Men jag är beredd att hålla med dig. Coriolis svaghet är definitivt reglerna och det är också regelsystemet som har fått mig att avstå att starta en spelgrupp för spelet.

Jag förstår inte att Järnringen tryckte på "go-knappen" för Coriolis med dom reglerna? De känns som Neotech-regler goes D&D3.5 (ett försök att hitta en jämförelse).

Krille

Super Moderator
Reglerna tyckte jag var OK för Coriolis. De funkade. De kunde vara bättre (exempelvis inte kräva en hel klase kort för specialmanövrer).

Det jag irriterade mig på var att det inte fanns en väg in i spelet. Jag liknade det en gång i tiden med att man fick motsvarande Jorden Rollspelet, som innehåller ett stridssystem, en beskrivning av FNs säkerhetsråd och katolska kyrkan och en turistguide till London. Hur sjutton börjar man spela i den miljön?

Dimfrost

Special Circumstances
Man spelar naturligtvis FN-agenter, en från varje permanent medlem i säkerhetsrådet (med sinsemellan oförenliga agendor), som i London måste stoppa Vatikanens onda planer för att omstöpa verkligheten till en mytisk-magisk skuggvärld. Med kung fu.

Liksom, har du ingen fantasi? :gremgrin:

(Nä, jag håller förstås med dig. Egentligen.)