Nekromanti Svenska reviderade rollspel

Storuggla

Champion
"Håller med! Det är ju Luna som är det som är bra med MC. Spelet blir bara sämre för varje splatter-bok som man äger, grundboken räcker. Fram för mer frilansar-äventyr i Lunas slum där megakorparnas skyskrapor sträcker sig mot skyarna och kastar hotfulla skuggor på RP."

Word!

Storuggla, pins med namn

G

Guest

Guest
Håller med! Jag skulle också föredra om det fanns mer av detta i MC, men samtidigt så diggar jag hela macholasse-delen av spelet också. Fetast axelskydd och haka varvar ju spelet. Alltså vad jag mmenar är att jag vill ha båda delarna...

CapnZapp

Myrmidon
2097 said:
krank said:
Jag vill se Kult uppdaterat till 2000-talet, gärna med mindre Metropolis och Nefariter och mer smygande postmodern ångest och skräck.
Det finns redan. Det heter Unknown Armies.
Ett Kult utan metropolis? Det är ju själva kärnan i dess världsåskådning (att det är de framväxande städerna som låter oss bryta igenom illusionen).

Med respekt, det finns inget spel som kommer ens i närheten av Kult.

Att få det spelet i tryck igen, för att inte tala om att tvinga alla amerikanska skolbarn att spela det, vore värt Nobels fredspris, OS-guld och en kram från Björne allt i ett!!!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CapnZapp said:
Ett Kult utan metropolis? Det är ju själva kärnan i dess världsåskådning (att det är de framväxande städerna som låter oss bryta igenom illusionen).
Jag vill bara tydliggöra att jag inte heller anser att UA är en riktigt acceptabel ersättning. Metropolis etc behövs.

Det jag menade var mer att varje äventyr kanske inte skulle behöva handla om Metropolis, att ett nytt Kult skulle kunna hålla de delarnha lite hemligare och kanske dröja lite längre med att introducera dem i kampanjer etc.

CapnZapp said:
Att få det spelet i tryck igen, för att inte tala om att tvinga alla amerikanska skolbarn att spela det, vore värt Nobels fredspris, OS-guld och en kram från Björne allt i ett!!!
Det gjordes väl iofs ett försök för inte alltför länge sedan av 7eme circle, jag har den utgåvan liggandes nånstans. Jag tyckte att den var rätt OK, men jag skulle ha velat se lite mer äventyrsinspiration och inspirationsmaterial...

krank

Vandraren said:
Håller med! Det är ju Luna som är det som är bra med MC. Spelet blir bara sämre för varje splatter-bok som man äger, grundboken räcker. Fram för mer frilansar-äventyr i Lunas slum där megakorparnas skyskrapor sträcker sig mot skyarna och kastar hotfulla skuggor på RP.
Ord.

Pom

Swashbuckler
Jag skulle vara nyfiken på att se Götterdämmerung som ett d20-supplement. Det borde kunna vara riktigt roligt.

Arfert

Facit
Eon med Sagas regler då, typ ;-)

eller kanske inte.. men i grunden håller jag med, de kan behålla regelkärnan och sen ta fram rödpennan, stryka hälften av reglerna, och sedan snygga till resten. Då skulle det vara ett toppenspel.

krank

Jo, amerikanska second edition kan vara den snyggaste öht enligt mig, får jag säga. Makalöst häftig och konstig. Postmodern på ett icke-hellraiser-sätt.

En sådan fjärde utgåva skulle jag vilja se. 2000-talsskräck istället för 90-tal, typ.

Det som var tråkigt med 7eme circles version enligt mig var ju att det blev alldeles för mycket av ett generiskt skräckspel, nånstans. Med andra utgåvans utseende vore det mycket bättre. Gärna utan eller åtminstone med ett rejält omarbetat regelsystem.

Och mer frön och inspiration. Många gnäller på magidelen av senaste utgåvan, men jag tycker mest att den var bra material med alla dessa ritualer, fast jag hade gärna sett mer flexibilitet och inspiration i beskrivningarna också.

Och så behövs en massa äventyrsuppslag också.

CapnZapp

Myrmidon
Klargörande: äger enbart första svenska upplagan, och diskuterar därför utifrån den! :gremsmile:

krank

2097 said:
Hänvisar till mitt första inlägg i den här tråden angående Kults regelsystem, hela Kult känns så vagt och ospelbart. Konstigt att En Natt I New York kan vara så bra och andra färdigskrivna äventyr kan vara så bra. Kult inbjuder inte till att improvisera eftersom det är så whim-igt.

3:16 och Spirit of the Century har för mycket N och för lite S för min GNS-smak men en tuff sak är att de nästan skapar sig själva med många härliga krokar in i spelet.

Kult skulle kunna ha det också, kanske upphängt kring mental-balans-snöret; saknar bra mekanik för illusionsrämning helt enkelt!

Jag skulle inte spela ett mekaniktungt Kult. Alls. Regler ska ligga i bakgrunden och hålla käft utom när jag som SL uttryckligen vill använda mig av dem som hjälpmedel i mitt whim:ande.

Jag tycker tvärtom att mekanik skulle döda improvisationen ännu mer.

Mekanik för när illusionen rämnar skulle döda all inlevelse för mig som spelare, och som SLÖ skulle jag vara alldeles för förtjust i mina egna idéer för att använda denna mekanik.

Rickard

Urverk speldesign
Vandraren said:
Håller med! Det är ju Luna som är det som är bra med MC. Spelet blir bara sämre för varje splatter-bok som man äger, grundboken räcker. Fram för mer frilansar-äventyr i Lunas slum där megakorparnas skyskrapor sträcker sig mot skyarna och kastar hotfulla skuggor på RP.
Sanning.

/Han som funderade på hur skön en sådan film skulle vara, efter att han sett Mutant Chronicles-filmen